Jump to content

VP MD2030 problemer med ladelampe. Lyser mens dynamo lader.


Chrisa

Recommended Posts

Har en VP2030-D med MG499, 70A dynamo. Når jeg starter motoren slukkes ladelampen, så går det ca 10 sec, så begynner den å lyse sammen med alarmen. Når jeg måler med multimeter mellom b+ og b- ligger den på ca 14,7V. Dette selv om ladelampen lyser. Når jeg legger motor på over 1000rpm går alarmen noen ganger av. Dette er ikke hver gang.

 

Det er ikke sense kabel på denne. Er koblet til dobbel batteribank via BEP skillerelè.

 

Dynamoen er helt ny. Begge batteribankene er nye. Dynamo er ikke koblet feil. Er koblet på følgende måte:

 

B+ = 35mm2 til batteri.

B- = 35mm2 til motorblokk, så videre til batteri.

w = Til turteller panel.

D+ = 2 kabler. Brun kabel til ladelampe + rød/blå kabel via resistor (33ohm/9w) til + på panel.

 

Resistoren som er koblet i paralell med ladelampen har jeg tatt ut og testet. Viser riktige verdier.

 

Jeg gikk forrige helg fra Oslo til Kristiansand uten problemer med den nye dynamoen. Merket først at det var noe galt da jeg slapp gassen hurtig slik at motor havnet på tomgang. Det kom da et lite pip og ladelampe tente. Den forsvant fort igjen.

 

Problemene ble større da temperaturen falt til 5 grader i luften. Uvisst om dette har sammenheng.

 

Hva er galt? Jeg har prøvd det meste. Begynner å lure på om det er noe feil med intrumentpanelet.

Link to post
Share on other sites

Når jeg setter på tenningen lyser følgende lamper i panelet: Temp, Olje og Lading.

 

Klippet brun ledning som går til ladelampen. Satte på tenningen. Da lyste følgende lamper: Temp.

 

Stusset litt på at oljelyset også slukket når jeg klippet ladelampa. Vet ikke hva det har å si.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Utifra den spenningen du måler, tyder det absolutt på at ladingen er OK. Det som er interessant her er spenningen på D+.

Mål denne direkte på generatoren (med motoren igang), samt begge tilkoblingene på ladelampa (mens den lyser, med motoren igang).

 

Obs! Vær forsiktig så ikke målepinnene glipper. En ørliten kortslutning kan fort ødelegge diodene i generatoren.

Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 12 timer siden:

Obs! Vær forsiktig så ikke målepinnene glipper. En ørliten kortslutning kan fort ødelegge diodene i generatoren.

Imponert.
For det varslet får du her "et pluss" notert på deg. :thumbsup: 
 

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har vært nede og målt med motor i gang:

 

Måling mellom B+ og B- på dynamo: 14,6V

Måling mellom D+ og B- på dynamo: 14,6V

Måling mellom Brun kabel til ladelampe og - på panel: 14,6V

Måling mellom rød/blå kabel etter resistor (33ohm/9w) og - på panel: 14,58V

 

Har lest på diverse forum at elektronikkenheten som styrer ladelampe og alarm kan gi falske ladelamper hvis enheten er begynt å bli dårlig. Kanskje det er her feilen ligger?

 

1177468095_elektiskunit.png.4f53c234a8213a8bc77ed827c64a022e.png

Redigert av Chrisa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at skillereleet kobler batteriene sammen når lading er i gang? Hvis B+ på dynamo er koblet direkte til forbruk( noen har jo det) og releet ikke kobler inn har du 14,6 volt på forbruk, men bare rundt 12 volt frem til nøkkel. Den spenningsforskjellen kan være nok til å aktivere ladelys og alarm. Det er vel en lysdiode som lyser på skillereleet når det er sammenkoblet eller du kan måle om spenning er lik på forbruk og start når lading er i gang. Ville bare nevne det før du går løs på elektronikkenheten.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev 18 minutter siden:

Har du sjekket at skillereleet kobler batteriene sammen når lading er i gang? Hvis B+ på dynamo er koblet direkte til forbruk( noen har jo det) og releet ikke kobler inn har du 14,6 volt på forbruk, men bare rundt 12 volt frem til nøkkel. Den spenningsforskjellen kan være nok til å aktivere ladelys og alarm. Det er vel en lysdiode som lyser på skillereleet når det er sammenkoblet eller du kan måle om spenning er lik på forbruk og start når lading er i gang. Ville bare nevne det før du går løs på elektronikkenheten.

 

God tanke, men Er ikke det som er feilen. Dynamo er koblet direkte på startbatt med skillerele til forbruk. Måler over 14,5 på både start og forbruk samt på panel. Finner ikke feil noe sted

Link to post
Share on other sites

Chrisa skrev for 4 timer siden:

Måling mellom rød/blå kabel etter resistor (33ohm/9w) og - på panel: 14,58V

Hvis ladelampa er koblet i parallell med denne motstanden, kan den umulig lyse ved de målte verdiene. Da skulle den hatt 0,02 V.

Forøvrig, så lenge D+ har normal ladespenning vil ikke ladelampa lyse om den er koblet derfra til B+. Du nevner at det er noe elektronikk som styrer lampa (da står den jo i såfall ikke i parallell med motstanden), så da er det nok denne som feiler; enten fordi den er defekt, eller får en referansespenning fra feil sted, som "hegra" var inne på. Dette har imidlertid ingen betydning for ladingen, siden generatoren får feltstrøm via motstanden.

Link to post
Share on other sites

Dette er en billig og enkelt Iskra/Mahle.
Sålenge den genererer som beskrevet spiller det ingen rolle for dynaomen hverken om eller hvor denne får spenning til D+.
Mja, så sant ikke akkurat denne spenningen er mye høyere enn det er setpoint på regulatoren. :rolleyes:

Det er nok enten feil kobling (jeg leste også et sted at TS har klippet av kabel? Hvorfor?)
eller feil i leketronikken på dashbord.
Dynamoen har nok ingenting å gjøre med det, den lever helt sitt eget liv.

:fishing:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 7 minutter siden:

Dette er en billig og enkelt Iskra/Mahle.
Sålenge den genererer som beskrevet spiller det ingen rolle for dynaomen hverken om eller hvor denne får spenning til D+.
Mja, så sant ikke akkurat denne spenningen er mye høyere enn det er setpoint på regulatoren. :rolleyes:

Det er nok enten feil kobling (jeg leste også et sted at TS har klippet av kabel? Hvorfor?)
eller feil i leketronikken på dashbord.
Dynamoen har nok ingenting å gjøre med det, den lever helt sitt eget liv.

:fishing:
Jørg

 

Alt er koblet slik volvo har koblet det. Kun en eier tidligere på båten. Han har ikke rørt noe. Stemmer med koblingsskjema også. Så heller som sagt mot elektronikkboksen i panelet ja. Koblet fra ladelampen ja, men den har jeg koblet på igjen.

Link to post
Share on other sites

Da er det én mulighet, ja, og ikke usannsynlig heller.

Bare sjekk ledningene at de er der den skal være tilkoblet.
Er dette tilfellet kan du nok konsentrere deg på leketronikken.

Lykke til!

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 28 minutter siden:

Jeg har også MD2030 og har opplevd litt rare ting med dette panelet en gang i mellom men det er noen år siden. Det jeg da gjorde var å løsne den store kontakten som sitter på motoren, rense den og sette den på plass igjen. 

 

Akkurat. Får ta en runde med litt rens. Se om det hjelper.

 

image_267113.png.85929d15d371b3685c64c09b28a35fac.png

Her er skjema for elboksen på panelet hvertfall. Men jeg kan for lite om dette til å feilsøke.

Link to post
Share on other sites

Da har du et interessant tilfelle. Den lampa som lyser når du klipper D+ er oljelampa. Denne er da tydeligvis merket "Temperatur". Grunnen til at temperaturlampa skal slukke når du klipper D+, er at dennes lampetest går via D+ fordi temperaturgiveren da ikke er sluttet. Oljetrykksgiveren er derimot sluttet før motoren starter, og trenger dermed ingen "lure triks".

Da er det ikke utenkelig at også lade- og temperatur-lampa har byttet plass. For å være sikker på å ikke bli lurt av dette, ville jeg ha koblet ifra terminal 1, 3 og 4, og deretter jordet dem én etter én, for å se at de respektive lampene fungerer.

(Det er mulig at alarmen ikke fungerer, eller er svak, om du ikke kobler terminal 1 til +12 V. -Det er uansett ikke alarm på manglende lading).

Det er imidlertid ikke noe elektronikk som styrer ladelampa. Den skal følge D+ direkte, såfremt alt er riktig koblet.

Link to post
Share on other sites

Chrisa skrev for 21 timer siden:

Har vært nede og målt med motor i gang:

 

Måling mellom B+ og B- på dynamo: 14,6V

Måling mellom D+ og B- på dynamo: 14,6V

Måling mellom Brun kabel til ladelampe og - på panel: 14,6V

Måling mellom rød/blå kabel etter resistor (33ohm/9w) og - på panel: 14,58V

 

Har lest på diverse forum at elektronikkenheten som styrer ladelampe og alarm kan gi falske ladelamper hvis enheten er begynt å bli dårlig. Kanskje det er her feilen ligger?

 

1177468095_elektiskunit.png.4f53c234a8213a8bc77ed827c64a022e.png

Jeg hadde noe jeg mener å huske var en feil i samme gate for mange år siden med samme motor/panel. Jeg har to motorer, og ved å bytte deler mellom disse fant jeg ut at det var nettopp den dingsen som var problemet. Mener ny kostet ca 1500,- da.

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 8 timer siden:

Jeg hadde noe jeg mener å huske var en feil i samme gate for mange år siden med samme motor/panel. Jeg har to motorer, og ved å bytte deler mellom disse fant jeg ut at det var nettopp den dingsen som var problemet. Mener ny kostet ca 1500,- da.

 

Godt å høre! Koster nå 2500 ca. Er vist kommet en nyere versjon av boksen i senere tid.

Link to post
Share on other sites

Koblet opp boksen i garasjen. Koblet + og - der de skal kobles. Koblet en lyspære der hvor buzzeren skal være. Ladelampen og buzzerlampen begynte da å lyse. Ingen ting annet var tilkoblet. 

 

Jeg satte så +12v på D+ inn på boksen (brun ledning). Lampen slukket da etter noen sekunder. Fjernet D+, og lampen begynte å lyse. Gjorde dette noen ganger. Enkelte ganger sluttet lampen å lyse. Andre ganger lyste den selv om jeg hadde spenning på D+.

 

Satte så minus på temp, da begynte temp og ladelampe å blinke. Glødepære og olje fungerte slik som de skal.

 

 

IMG_2359.jpg.b0895cebf282a836f516e05097fdd07e.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Da stemmer ikke skjemaet over. De siste målingene tyder på at det absolutt er noe elektronisk logikk der som har blitt ulogisk.

Men jeg skjønner ikke hva hensikten skal være med en boks til flere tusen, om hensikten kun er å få en audiell alarm i tillegg til lampene, slik det er med den på skjemaet. Det kan gjøres med to dioder for tilsammen fem kroner.

Link to post
Share on other sites

ozo skrev 15 minutter siden:

Da stemmer ikke skjemaet over. De siste målingene tyder på at det absolutt er noe elektronisk logikk der som har blitt ulogisk.

Men jeg skjønner ikke hva hensikten skal være med en boks til flere tusen, om hensikten kun er å få en audiell alarm i tillegg til lampene, slik det er med den på skjemaet. Det kan gjøres med to dioder for tilsammen fem kroner.

 

Ja, har skjønt at det er en del mikkmakk for ingen ting. Sjekket pris på boksen hos volvo nå nettopp. Koster 3500kr. Vurderer å lage ny lampekrets selv. En enkel en.

 

vet du hvor jeg kan få tak i dioder som fungerer til formålet? Har funnet på ebay, men er litt leveringstid.

Link to post
Share on other sites

Elfa har det meste, og de sender senest neste dag.

 

https://m.elfadistrelec.no/no/likeretterdiode-3a-100v-do-201ad-rnd-components-rnd-1n5401-at/p/30092897?track=true

 

Ellers, om du er loddeboltfør, kan det godt tenkes at du finner det du trenger inne i den defekte boksen.

 

Den enkleste løsningen krever at lydenheten tåler 12 V (på skjemaet er det en 4 V demping). Ellers må du finne spenning og strømtrekk på denne. 

 

Dessuten er det en ting du må bestemme deg for, og det er om lydenheten skal ha strøm direkte fra tenningsbryteren, eller fra D+. Dvs. om den skal hyle mens du gløder, eller risikere at den ikke går, om oljetrykket forsvinner og du samtidig ikke har lading. På skjemaet over er det valgt alternativ 2.

 

Jeg synes forresten at den testfunksjonen er både kronglete og litt ulogisk. I og med at lampetesten for temperatur går via D+, vil denne også lyse (i tillegg til ladelampa) om ladingen faller ut. Jeg vil foreslå en evt. testbryter i parallell med giveren for temperatur. Den vil fungere som en lokal lampetest for temp-lampa, og i tillegg gi lydsignal (kun med motoren igang med alt. 2).

 

 

Her er et forslag til oppkobling (alt. 2).

Batteri m. tenningsbryter til venstre, så oljetrykkslampe m. giver, temperaturlampe m. giver, ladelampe m. generator, for enkelhets skyld angitt som vekslende bryter. Til slutt lydalarm, angitt som lampe, m. tilhørende dioder.

1145328515_Newcircuit.png.c9b36c8c06a51f63c29a7f1137a06c68.png

 

Tenning på

298152021_Newcircuit(1).png.f25a319a1d36e199cb7e2f9e3ea202f7.png

 

Normal drift

2136944116_Newcircuit(2).png.4f1936782e6f3d10af9f8c6fd4c74c70.png

 

Oljetrykksalarm!

738412772_Newcircuit(3).png.9e2ba4b91b91143f7481b8901a52ec35.png

 

Temperaturalarm!

1288454590_Newcircuit(4).png.47d5e71f50e91eb316b4ff05668cff4f.png

 

Ladefeil

1446644246_Newcircuit(5).png.a54659d83e95cd58d1ea2d3b81922a33.png

 

Kombinert ladefeil og manglende oljetrykk

1481597453_Newcircuit(6).png.1b224826459fae5a43436f789a902c68.png

Med lydenheten koblet til tenningsbryteren i stedet for D+ (alt. 1), vil den også aktiveres her.

Det er mulig det er her elektronikken kommer inn i bildet… At det f.eks. er en forsinkelse på alarmen ved oppstart, m.m. .

 

Med alt. 1 kan du få akustisk alarm også ved ladefeil, ved å koble en egen diode til D+.

En annen mulighet er å droppe diodene, og i stedet bruke to lydenheter, koblet i parallell med hver sin lampe (alt. 1), eller mellom hver giver og D+ (alt. 2).

 

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg smelt i sammen systemet. Brukte lysdioder for å få det til å passe. Brukte den gamle boksen som passet rett i de gamle festene. Lyser ut gjennom de gamle symbolvinduene på display. Kan ikke se at noe er modifisert. Fungerte strålende bortsett fra at generatoren hadde litt problemer med å starte på lavt turtall. Litt gass, så ladet den, ingen alarmer. 

 

Trodde den andre kretsen med 33ohms resistor skulle være nok for å få ladingen i gang, men det er vel slik at jeg må ha en resistor i parallell med lysdioden for å få generatoren til å fungere 100%? Hvor mange ohm/watt må den evt være på? Den gamle glødepæren før modifiseringen var på 2w

 

panel.jpg.ece0b08fa6b2afe73a6b68e965a381bd.jpg

 

Oppdatering: Loddet på en 100ohms resistor i parallell. Ble bedre. Da startet ladingen på tomgang. Ladelampen lyste svakt, og buzzeren hadde en svak summing. Ga på mindre enn 50 rpm, da forsvant ladelampen helt, og buzzeren ble stille. 

 

Vil det hjelpe å justere resistansen? Opp eller ned?

Redigert av Chrisa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

33Ω fra D+ til +12V (tenning) skal absolutt være lite nok. Det tilsvarer rundt 5W.

2W er vanligvis i grenseland, så hvis det fungerte med denne pæra tidligere må det være noe med denne motstanden som ikke stemmer.

En motstand på 100Ω tilsvarer ca 1,5W, så det rimer med oppførselen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...