Guest Balder.. Svart 19.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 Jo sant det...det å ha mulighet til å skylle ned med sjøvann er grov miljøkriminalitet Jeg skal omgående melde meg selv inn til Erna å be om egen miljøkvote....men lover å ta med ferskvann fra springen i bøtte å skylle ned med neste gang jeg eller barnebarnet må tømme blæra under en dorgeøkt, blir vel foresten mindre påkjenning på båtens septiktank med ferskvann...nope...den er jo av plasthmm...denne må jeg tenke litt på, hva har jeg oversett denne gangen tro Ikke vondt ment, er iflg de som kjenner meg bare rask til å utnytte div situasjoner humoristisk No problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 20.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2019 ...og dermed var begrepet "doskam" en realitet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 20.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2019 okay.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Savelycke Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 (redigert) Hej ! Jag har en Antares 580 med liknande problem Den sprutar vatten och är också monterad lågt Antikavitationplattan är ca 7cm under botten Svår att trimma och trög att få i plan Antares 580 har visserligen en annan bottenkonstruktion med en liten köl som slutar en dryg meter innan motorn men sticker ca 1 dm ner Har nyligen höjt den så mycket det går men inte provat i vattnet än Med motorn i högsta läget kommer plattan precis i nivå med botten bak,kölen oräknad Sitter Honda 90 med 21" rigg 17" pitch 27 knop 5300rpm med 2 Pers. ombord Nån som har erfarenhet av modellen Anders Redigert 8.Februar.2020 av Savelycke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Balder.. Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 (redigert) Hei, det var jeg som startet denne tråden, ut fra det du sier er din motor for lav, alt det du nevner er noen av problemene min båt hadde, ex ingen reaksjon på trim, fryktelig treg i plan, vannsprut opp langs motorstamme, ustabil/vinglete i lav fart, banker å slår selv i svært lite sjø mm. Løft motor så kavikasjonsplate flukter med kjøl, ville absolutt også montere Smart Tab før du sjøsetter, du vil få en "ny" båt ! Du har veldig lavt maks turtall, burde vel opp til 6000rpm på den motorn (rpm vil øke når motor kommer i rett høyde da båten vil gå lettere) Skjønte ikke helt hvor stor propellen din er ? Tipper rpm vil øke med 2-300rpm etter motorjustering å forhåpentligvis Smart Tabs :) men mulig du også trenger å gå ned litt på stigningen på propellen også, du mangler vel nestrn 1000rpm. Redigert 8.Februar.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solseng Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Enig med Balder. Hvis det er en nyere Honda BF-90, så er wot-range 5300-6300rpm. For best mulig ytesle bør motoren kunne nå nær toppen av wot-range med lett lastet båt. Hvis man kun oppnår 5300rpm med 2-personer ved full gass, så sliter motoren og man får en veldig slapp respons, dårlig akselerasjon. Her vil en ny propell med mindre stigning helt klart gi stor forbedring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Savelycke Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 (redigert) Hej Har17" stigning på propellern Tror inte man kan jämföra mellan olika fabrikat då utväxlingen kan skilja men Jag provar att höja motorn och ser hur varvtal och köregenskaper blir först Sedan får jag eventuellt gå ner ett steg i stigning vilket borde göra ca 300rpm. Motorn är en vtec90 från 2011 tror den skall ligga mellan 5300 o 6300 rpm båten gör 27 -28 knop idag Anders Redigert 8.Februar.2020 av Savelycke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Balder.. Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 (redigert) Den ekstra kjølen tror jeg ikke betyr noe da propellen er under det punktet uansett, men om kavplate er for lav ødelegges båtens egenskaper å prestanda totalt, alt vann som treffer over platen presses opp langs motor. Etter å ha hatt flere av denne båttypen i denne størrelse vet jeg også att Smart Tabs utgjør en formidabel forskjell, ett veldig lite utlegg å 1times jobb. Kommer bare med råd basert på egne erfaringer så blir det opp til deg hva du gjør, men å ligge 1000rpm for lavt er som å mangle både 1 og 6gir på bilen. Du sier du har 21×17 propell, kan vel ikke stemme ?? Redigert 8.Februar.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Savelycke Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 (redigert) Nej 17" är propellerpitch ,diameter 13.1/4 De 21" jag nämnde är rigglängden på Honda som är 537mm Min har vanlig lång rigg (stamme) Tror akterspegeln på Antares 6 är högre Tror Suzuki har 20" 508mm på lång rigg Fast propellern går ju inte helt fritt under den extra kölen Propeller sitter ju strax under antikavitationsplattan Tror båten väger lite mer än 980 kg med lite extra utrustning Extra batteri ,värmare,peke,extra sittplats mm För övrigt bytte jag till hydraulstyrning och slipper problemet med styrwire Blev mycket bättre att styra Min 6årige son styr med lätthet Anders Redigert 8.Februar.2020 av Savelycke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Balder.. Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 (redigert) Du burde ut fra vekten på din båt/980kg vs Antares 6/1180kg i mitt hode oppnå minst 30knop+ med 90hk når ting er rett oppsatt. Det er ca vekt på begge båtene tom. Jeg har bare prøvd å komme med råd å tips så blir det jo du som avgjør hva du vil prøve :) Redigert 8.Februar.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solseng Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 (redigert) Jeg ville nok satt på en propell med mindre stigning uansett. 14" eller 15" burde fovandle båten/kjøreopplevelsen positivt. Kanskje 15" til å begynne med. Personlig hadde jeg gått for 14". https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28744/black-max-13-7-8-x-14-mercury-rh-propeller-48-854352a45 https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28743/black-max-13-3-4-x-15-mercury-rh-propeller-48-77342a45 Har selv en nokså tilsvarende stor 20-fot daycruiser. På den har jeg hatt 2 motorer. I begge tilfeller kom motoren med for stor propell. Både 115 Yamaha 2-takt og Suzuki 150 4-takt. Gikk ned 2" i stigning begge ganger, og samme resultat: Mye bedre respons og mye bedre kjøreopplevelse. Det dummeste man kan gjøre med en båt, er å kjøre med for stor propell. Man får ikke ut potensialet og sitter igjen med en nokså daff og treig opplvelse. En ny aluminiumpropell koster ca. 1500-2000kr og forvandler båten (til 2-3-4-500.000,-) fra en treg balje til en mer sporty båt. Å sørge for riktig montasje/motorhøyde + riktig propell/turtall er den billigste investeringen man kan gjøre med båten sett fra et ytelses synspunkt. Redigert 8.Februar.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Savelycke Svart 1.Juni.2020 Del på Facebook Svart 1.Juni.2020 (redigert) Nu har jag provat båten i vattnet efter höjningen av motorn Varvtalet på max gick från 5400rpm till 5850rpm Hastigheten ökade från 26.5 till 30knop Vattensprutet upphörde och fören slutade hoppa vid körning i marchfart Båten reagerar mycket bättre på trimmning av riggen ,går lättare upp i plan Trimmar man upp för mycket så släpper den lite men återfår greppet om man trimmar ned igen vilket jag anser vara normalt Har samma propeller som förut Kanske byter jag till en fyrbladig propeller men vet inte om jag skall gå ned till 15" Har 17" tum trebladig idag Får se hur den beter sig med familjen och lite packning innan jag provar 15" Anders Redigert 1.Juni.2020 av Savelycke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Balder.. Svart 1.Juni.2020 Del på Facebook Svart 1.Juni.2020 (redigert) Takk for att du bekrefter det jeg antydet )) det går mange Antares båter med totalt feil oppsett pga ukyndige forhandlere. Tror ikke du vil få igjen for investeringen i 4 blads propell. Men tror 1500kr på Smart Tabs vil føles som en god investering, særlig i litt sjø, du får da enda bedre press på baugen, vil ta bølgene bedre å får mindre banking/slag, også tidligere/lettere planing, du vil også oppleve mindre krenging i svinger i høy fart, de har forbedret alle mine båter. Redigert 1.Juni.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Savelycke Svart 14.August.2020 Del på Facebook Svart 14.August.2020 (redigert) Har nu bytt till fyrbladig 15” propeller varvtalet gick upp till 6300 rpm accelerationen blev mycket bättre Går lätt upp i plan med 4 vuxna och 5 barn Greppet i vattnet blev bättre Tappade lite toppfart 28(30 innan) Praktisk marschfart något lägre men inget man störs av Går jättefint i vattnet vid5200rpm 21knop Kan hålla båten i plan ner till 15knop utan att den faller i genom Lätt att trimma ut utan att den släpper En helt annan båt i år än förra året Nöjd ! Redigert 14.August.2020 av Savelycke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.August.2020 Del på Facebook Svart 15.August.2020 (redigert) takk for bra rapport Hvilken 4 blader gikk du for og hva ble topp turtall ? Redigert 15.August.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Savelycke Svart 15.August.2020 Del på Facebook Svart 15.August.2020 Honda orginal propeller 13x15” fyrblad aluminium 6300rpm med två personer i båten Anders Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.