Jump to content

Andre som har Suzuki 115hk i hull 5 ??


Guest Balder..

Recommended Posts

Guest Balder..

Som overskrift sier, er det flere som har motor maks løftet/hull 5 ??

Motor står 6,5-7cm over skrog, mister da mye av motorfestets anleggsflate, synes det ser skummelt ut, føler att jeg ikke kan "dra på" i frykt for å bryte løs motor.

Det blir en annen vektarm med motor så høyt enn om motor henger på skroget.

Motor er 2019 Suzuki 115hk å båten er ny, å ja...den må desverre stå så høyt.

Ønsker å høre hva dere som kan noe om emnet mener om dette.

 

Link to post
Share on other sites

Er vel vanlig å montere motor nokså høyt hvis man er på jakt etter de siste knopene. Du sier at den må stå så høyt (altså kan ikke senkes mer), og da blir det mer et spørsmål om de som har montert motor har gjort jobben sin. Jeg leste innlegget du la inn tidligere i en annen tråd, og basert på det vil jeg hevde at antiventilasjonsplaten på påhengeren bør minimum flukte med kjølen hvis det er en standard planende v-bunn - gjerne høyere. Hvis båten har en form for kjøl, så blir kanskje ting litt annerledes. Jeg synes uansett det høres litt rart ut med så høy montasje på ny båt og uten mulighet for å justere mer nedover uten at det går utover kjøreegenskapene. Du får nok mer fornuftige svar fra flere hvis du forklarer hvordan ting er montert og hva slags båt det er snakk om.:wink:

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Det er ikke Galia 670,n, dette er en 2019 Antares 6 som blir den nye dorge båten.

Kommer med mer ang saken senere, men kort fortalt.....

Kjøpte båten, var helt jævlig ! å kjøre, diskusjoner med leverandør da jeg mente motor var alt for lav, "motor er montert rett i hull 3", ga meg ikke, Hitra Marine tok jobben på Erling Sande,s regning, Hitra Marine var usikker på om de klarte å få motor høyt nok etter å ha løftet båten på land, motor ble løftet maks/hull 5, kavikasjonsplate fremdeles 3cm under kjøl, ble en ny båt etter heving (jeg skulle gjerne hatt den litt høyere), 5-6 irriterende symtomer som kommer av for lav motor ble borte, spruter ikke lenger ned motor/badeplattformer og bakre benk, båten fikk en godt merkbar planingsterskel, reagerer nå på trimming, turtall opp fra 5600rpm til 6000rpm, fart opp fra 29-30knop til over 32knop med full tank å 2 personer mm.

 

Jeg er i dialog med leverandør ang stamme lengde, kommer tilbake til det.

Dette forklarer hvorfor jeg søkte etter Antares 6 eiere.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Importøren spesifiserer XL-stamme på Antares 6 på sine hjemmesider. Men hvis kavitasjonsplaten fortsatt står 3 cm under kjølbunnen selv montert i hull 5, så er det noe galt et sted. Nå er Beneteau verdens største produsent av fritidsbåter, så det virker rett og slett underlig at man ikke har funnet frem til en montasjeveiledning som fungerer i praksis. Mulig norsk importør har tatt en snarvei og laget sin egen vri, og at forhandlerne bare durer i vei uten å sjekke ut videre? Uansett er jeg enig i at det kan virke som båten er designet for vanlig lang 20" stamme og ikke 25" XL.

 

Jeg står fortsatt fast på at jeg ikke ser noen god grunn til å la kavitasjonsplaten stikke lavere enn kjølbunnen. Jeg kan også tenke meg hvorfor man har funnet på noe slikt som dette. Har selv Suzuki utenbordsmotor, og felles for disse motorene er den lave giringen. D.v.s. at selv om motoren snurrer 6000 eller 6200rpm, så snurrer selve propellen saktere rundt (mindre reelle omdreininger) enn konkurrentene. Rent fartsmessig kompenseres det ved å bruke propeller med høyere stigning enn konkurrentene. Det er en av årsakene til at man kan oppleve at propellen ventilerer (slipper taket/spinner) når man skal akselerere eller kjøre sakte/middels fart i bølger. Jeg opplevde selv at propellen som fulgte med båten slapp taket flere ganger. Delvis fordi jeg var overproppet (hadde for stor stigning på propell) og delvis fordi propellen ikke var optimal til båten. Jeg løste det ved å skifte propell - både type og rett stigning.

 

Uten å påstå noe konkret i saken eller rundt aktørene, så vil jeg på generelt grunnlag mene at å senke motoren/propellen dypere i vannet slik at kavitasjonsplaten stikker under kjøl for å løse ventileringsproblemet, er en særdeles dårlig løsning. Jeg har sett det skrevet/anbefalt flere steder (bl.a. The Hull Truth forumet) at Suzuki-motorene liker å kjøres dypt (for å unngå ventilering/spinning), men det ser ut til at det begynner å bli enighet om at det er en dårlig løsning på problemet. Riktig propell og nok turtall på WOT er beste måte å bli kvitt spinningen på.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan spekulere et hakk videre: Jeg har en DF-150 som har 4,75" gearcase. D.v.s. at jeg kan velge mellom veldig mange propeller. Per i dag kjører jeg en 4x14" (4 blader á 14" diameter). Det er nok til min 20-fots Ibiza 20. Ikke et glepptak og akselerer opp i plan veldig kjapt. Bølger medsjøs ikke noe problem. Men hvis jeg vil kan jeg kjøre større og grovere propeller. 3-blads 16". 4-blads 16" fra PowerTech eller 5-bladere fra Mercury.

 

Problemet begynner i motorserien under fra Suzuki (4,25" gearcase) som kjører enda lavere giring (2,59:1) og som bare kommer med en standard 3x14" aluprop. Men en DF-115/140 er en like aktuell motor for denne båten. Hvorfor skulle en "standard" 3x14" aluprop fungere fint på samme (type) båt når jeg fikk propellspinn med en 3x14,75" orginal stålpropell? Det er dette Suzuki-importøren (og Beneateau-importøren) må forstå. De må rett og slett lære og prøve litt mer propell og finne ut hva som funker på motorene de selger. Å bytte fra normal lang stamme til XL blir rett og slett for dumt om det er som jeg antar - at man forsøker å bøte på et problem. Hvis det er Beneteau som som har forekrevet dette, begynner jeg virkelig å lure på om deres R&D-department går på dop eller noe i den duren. Det blir som om Toyota skulle spesifisere for store hjul til en av sine modeller med den konsekvens at forhjulene tar borti hjulbuen og svingradiusen blir håpløs.

 

Nei, dette virker nokså håpløst ut. Forlang en vanlig 20" motor og en Mercury Trophy Plus propell.

https://e-ribbing.com/en/propellers/358-testing-the-trophy-plus-propeller-on-a-larsen-495-rib-by-a-suzuki-df-140hp.html

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Solseng....tror det du skriver kan ha noe for seg, må jo begynne å undres, det er vel ca 12-13cm forskjell på vanlig lang å xl stamme, jeg tror båten ville gått best med vanlig lang, jeg har ett håp om å få prøve, er gjerne den som tester....hvor mange av disse båtene går med xl stamme i hull 3 med dårlige sjøegenskaper som resultat ?

Det var nesten umulig å få båten i plan når motor ikke kunne trimmes inn under 70% uten att alt ble sprutet ned, måtte ofte stå for å se over baugen når det var folk bak i båten.

Trim var alltid i bruk kun mellom 70-100% for å unngå "fontene" rundt motor.

Vet det er sendt ut beskjed til alle forhandlere ang dette de siste dagene(iflg leverandør av båten)

 

Når det nevnes att race båter kjører med motor hevet blir det noe annet, går ut fra de båtene er konstruert for helt andre påkjenninger.

Jeg har krevd å få skriftlig att garanti gjelder ved bruk av hull 5, har ikke fått svar på dette, jeg føler det for å være ærlig litt utrygt slik det er, det er store krefter i sving på ett lite område av skroget når det gis full gass fra stillestående.

Han som kom tilbake med båten etter heving av motor likte det heller ikke.

Her bilde med motor i hull 5, ligger gremdeles godt under.

 

20191011_114346.jpg

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan godt henvise til denne tråden mot importør. Her et eksempel hvor Suzuki-importør/representanter virkelig ikke er på jobb:

https://www.evinrude.com/content/dam/evinrude/France/Documents/articles/Moteur Boat comparatif 150-200.pdf

 

Hvis man leser denne testen litt nøye, ser man at Suzukiene bare oppnår hhv. 5300 og 5500 rpm@wot mens alle realworld-tilbakemeldinger peker mot at en Suzukimotor bør snurre opp mot max anbefalt (6000rpm). Ikke rart at Suzukiene kom dårlig ut i akselerasjonstesten. Her har helt klart Suzuki-representantene sovet på jobb. Come on - det er ikke kanelsnurrer dere selger, Erling Sande... Rimelig bra gjort å feilproppe så grundig - og i en test t.o.m. ...

 

Som sagt: Av og til lurer man på om Suzuki og deres importører/representanter er på jobb for å selge lifestyle og kanelsnurrer. Nå er det heftig debatt rundt vanninntaket til kjøling på den største Suzukien - DF-350. Den tettes fort "over there" p.g.a. sjøgress og annet maritimt lokalt liv. En ting er å selge motor/båt  - men som kunde forventer man selvsagt at ting er sånn noenlunde på stell når man kjøper en totalpakke til en halv million eller deromkring.

 

Selv om jeg valgte Suzuki ved forrige korsvei, betyr ikke det at jeg er medlem i et evigvarende Suzuki-lovsangskor. Det er ikke så mange år siden enkelte Suzuki-påhengerne korroderte i stykker. Ethvert kjøp i hundretusenkronersklassen innebærer en viss forventning til både kvalitet og ytelse. Nest best er service. Helt klart et renoméproblem og utfordring jeg mener E.S. bør stå opp for. Gi god service, og jeg er fortsatt og betinget all-inn Suzuki. Kjører t.o.m.en Grand Vitara... :thumbsup:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok en kjapp måling på hullene i min Suzuki. Ser ut som forskjellen fra øverste til nederste hull utgjør ca. 7,5cm. Hvis du har samme avstand på DF115, skulle en 20" lang stamme montert i laveste hull bringe kavitasjonsplaten ca. 13cm - (7,5+3)cm = 2,5cm over skrogbunnen. Det er omtrent slik jeg har min motor montert (2cm over bunn) og kjører ofte utaskjærs her på vestlandet. Opplever ikke noe problem med ventilering etter propellbytte/riktig stigning.

 

Jeg tror det skulle gå helt fint hvis du benytter/bytter til en stålpropell (kanskje 4-blader). Jeg mener det er et eksperiment som er verdt å prøve.

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Jeg hevdet ovenfor leverandør av båten att jeg trodde vanlig lang stamme ville fungere fint på denne båttypen, de har sendt det videre til hovedimportør.

Dette med feil motorhøyde var helt tydlig en overraskende opplysning for både leverandør av båt og Erling Sande, må påpeke att jeg oppfattet att Remi hos Erling Sande lyttet å tok mine påstander på alvor (ellers ville de vel ikke gått med på å dekke kostnaden på heving av motor hos Hitra Marine)

Jeg håper det ender med att det blir byttet undervannshus til vanlig lang og att motor blir senket helt ned da det føles utrygt der den nå står, vil ikke gape for høyt å kalle meg båtekspert men ser ut fra normal praktisk sans att det røyner på bakspeilet slik det nå er, klarer ikke å la være å følge med mer bakover enn fremover.

Håper å ber om att de ansvarlige tar dette seriøst å handler raskt, de kan ikke være seg bekjent med att nye båter blir levert tilnærmet ukjørbare, ille for kjøpere som kanske ikke har hatt båt før å vet hvordan ting skal være.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tittet litt på Finn, og ser at det er montert XL-stamme og trolig montert i hull 2 eller 3 fra toppen på de båtene jeg fant bilder av motor:

884291260_590_350263000(2).jpg.f84ce75fab8126e4c4a2ffaa4ccf6675.jpg

 

Ser at det spruter litt ja...

 

397276760_974_2075823205(2).jpg.7f22a7eff3c9ce8648a46fe5fe64cd88.jpg

 

For meg ser det nesten ut som om motoren er montert lavt? Andre hull fra topp?387902157_974_1040263972(2).jpg.ef97f005954926b5bcf2e88260117c1e.jpg

Ser ut som en XL/25" stamme. Samme båt som bildet ovenfor.

 

Jeg tror nok at det er i importørens interesse å finne ut av dette, og få prøvekjørt/verifisert alt dette rundt montasje og prestanda til båten de faktisk selger. Satser på at de tar kontakt snarlig for å finne ut av dette.:thumbsup:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Da er saken endelig avsluttet:thumbsup: det føles godt att jeg fikk medhold.

 

Jeg fikk en lang å god mail fra Erling Sande, nøyer meg med å lime inn følgende av mailen.....

 

Jeg har fått masse bilder og video av Hitra Marina og det er ingen feil med hverken motoren eller båten, den har vært montert feil.

 

Fint om dere informerer kunden deres om dette

 

Etter att båten var hos Hitra Marine i 24tim fra henting til levering er båten nå den knallgode båten dette skulle vært fra dag en.

Forhandleren leverte båten med feilmontert motor !

 

Andre som har Antares 6 burde også sjekke motorhøyde da denne båten blir helt fryktelig å kjøre med motor som er montert for lavt.

 

Takk til Erling Sande som betalte for dette og ikke minst Hitra Marine som gjorde jobben på helg uten overtidsbetaling bare for å hjelpe.

 

 

 

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for en god tilbakemelding.

 

Vil også gi deg ros for at du har håndtert saken slik den er håndtert; ryddig, saklig og uten personanklager. Meget bra!

 

Vil også gi ros til Erling Sande for at dette ble ryddet godt opp i. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Det endte opp med att Erling Sande ga en skriftlig lovnad på att garantien opprettholdes på båt og motor med motor maks løftet til hull 5, skroget tåler det.

Jeg godtar den løsningen da båten etter reklamasjons servicen på Hitra ble meget bra.

Høyden på kavikasjonsplate er "innafor".

Det eneste som nå er litt feil er att styrekabel står i spenn da den går inn lavere i skroget enn på motor men regner med att det ikke blir noe problem på sikt.

 

Det hadde nok ikke ordnet seg uten personlig samtale med en hos Erling Sande, det var han som ga meg klarsignal til å finne en seriøs aktør som skulle prøve mitt forslag om å heve motor maks, han trodde altså på meg i steden for å avfeie det hele med all slags rare teorier å tullprat.

Forhandler fikk som dere ser beskjed fra ES om å fortelle kunden att motor var feilmontert.

Ønsker ikke å skrive mer angående forhandleren.

 

Det ble en helt !! annen båt å kjøre, den oppfører seg nå slik en båt skal, stortrives hver gang jeg er ute. 

 

 

Antares 6 er en kjempebåt....men motor må her som på andre båter stå rett plassert, det er helt utrolig att noen tommer feil på motorhøyde kan ødelegge båtens sjøegenskaper fullstendig, men sånn er det.

 

Om jeg ikke hadde hatt båt før så hadde jeg nok ikke tenkt over det, derfor tror jeg att det går mange/alle ? båter med motor i hull 3.

 

Håper dette kan hjelpe andre med Antares 6....sjekk motorhøyde, motor skal til hull 5 :smiley:...ikke ! hull 3.

 

Sprutes selve motoren ned under oppstart med motor tiltet helt inn er det antagelig første tegnet på å sjekke motorhøyde.

 

Enkel teori som også ikke eksperter som meg selv skjønner i kortversjon....for å få båt raskt i plan skal det startes fra stillestående med motor tiltet inn slik att propell raskt kan "løfte" båten i plan...det er jo hele poenget... jeg måtte med min båt pga voldsom vannsprut starte med motor 70% ut tiltet, dvs att motor i steden presset baugen opp fra start.

Grunnen til vannspruten er også enkel logikk for ikke eksperter....stammen så høyt oppe på motoren ikke er konstruert for å gå i vann, den leder/skjærer ikke vannet fint men sender det feks i steden rett opp.

 

Link to post
Share on other sites

plata i flukt med bunn er som oftest et bra utgangspunkt, men om båten oppfører seg som den skal og det ikke spruter vann så er jo det hovedsaken.  Og ikke sikkert at ytterligere heving hadde utgjort nevneverdig forskjell i dette tilfellet 
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Iflg ES vil vanlig lang stamme bli for kort å fange luft ved krappe svinger, jeg er personlig ikke så sikker på det.

 

Estetisk så hadde det sett bedre ut med motor der den hører hjemme med anlegget på akterspeil å ikke 3" over, styrewire ville heller ikke stått i spenn fordi motor er veldig høy, motorlokk ville heller ikke nådd tak i bakre benk så tidlig når tiltes opp.....

 

Men det jeg synes er veldig merkelig er att det ikke finnes en eneste Antares 6 eier her inne ???

Link to post
Share on other sites

Egentlig merkelig at båten er laget slik hvis den skal ha XL stamme... Er jo samme lengde på motorene rundt om i verden, og spruter det opp her så spruter det opp i Frankrike også...

 

Kunne da likegodt laget innfestningen høyere.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Ja det er litt pussig att det ikke er tenkt på en spesifikk stammelengde når høyden til motorfestet ble bestemt, men dette er sannsynligvis ikke veldig spesielt.

Men jeg er ferdig med saken å godt fornøyd, de tok kundens innspill på alvor å ordnet opp.

 

Det er en helt fantastisk båt til tur/fiske/hytte, utrolig god plass mtp båtens faktiske lengde, oversikten innenfra er uslagbar, forbruket på marsjfart 23knop/19l/tim kan man heller ikke klage på, 32knop er hva som loves å det gjør den nå, liker også att det ikke er problem å komme lavt nok i fart med 115hk til dorging, de har i tillegg klart å få inn ett sjøvannstoalett uten att det tar opp plassen til noe annet, båten anbefales.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...