Jump to content

Når skal båten på land


Coronet27

Recommended Posts

Her er det mange med lang båterfaring og mye kunskap ,derfor drister jeg meg med noen spørsmål. :smash: Noen lar båten ligge i sjøen om vinteren ,men de fleste vil nok ha båten på land? Når bør vi få båten på land og er det noe spesielt man bør tenke på. ( ikke konservering) Hva er prisen sånn i gjennomsnitt for et løft? Hvis noe går galt under løftet , hvilken forsikring skal dekke skadene. Min eller marinaens? Hvem er ansvarlig for at båten står støtt og ikke velter under vinteren.

Link to post
Share on other sites

Hva er prisen sånn i gjennomsnitt for et løft? Hvis noe går galt under løftet , hvilken forsikring skal dekke skadene. Min eller marinaens? Hvem er ansvarlig for at båten står støtt og ikke velter under vinteren.

<{POST_SNAPBACK}>

 

dersom du skal ha båten ute etter 1. okt - sjekk forsikringen. mange standardvilkår har andre regler etter 1. oktober.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg betaler 800 for løft og transport til opplagsplass.

Dersom du har opplag hos en profesjonell marina vil jeg tro at de har et ansvar for sikring av båtene de har til opplag. Du bør finlese forsikringsvillkårene for å se hvilke skader som dekkes under opplag. Såvidt jeg husker fra min polise (Gjensidige (som er i ferd med å prise seg totalt ut av min interessesfære)) dekkes KUN tyveri og brann under opplag. Velt dekkes ikke.

 

De selskapene jeg har sjekket opererer med 1.11-1.4 som opplagsperiode.

Link to post
Share on other sites

Dersom du har opplag hos en profesjonell marina vil jeg tro at de har et ansvar for sikring av båtene de har til opplag. Du bør finlese forsikringsvillkårene for å se hvilke skader som dekkes under opplag.

Ta det absolutt ikke for gitt at marina / båtforening har noe som helst ansvar i forbindelse med vinteropplag - snarere tvert imot.

Det er derfor et godt råd å lese dine egne forsikringsvilkår grundig, men les også opplagsstedets sine vilkår, for der står trolig bare: ".... har ikke noe ansvar for ...".

 

Altså enda en grunn til å ha båten på sjøen - og dermed kunne nyte hele båtsesongen :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg skal opp neste uke :cryin: Hadde håpet å få flere dager på sjøen, men sykdom på jobben har gjort at jeg har måttet jobbe mange helger i det siste :headbang: båten trenger å få tørket litt før frosten kommer. Pleier å spyle den grundig under, husk å sørge for god lufting under presenningen. Og så tar jeg hjem puter, verdisaker etc. Videre ajourfører jeg listen (som jeg har skrevet ila sesongen over ting og tang som må repareres og utbedres evt. også prosjekter) Ellers bare den vanlige konserveringen. Seil og rigg går jeg over når jeg rigger ned. Betaler litt over 3 båtkroner for vinteropplag, inkl. løft ut/opp, leie av støtter, spyling etc.

 

Hvis noe går galt under løftet , hvilken forsikring skal dekke skadene. Min eller marinaens?

For tre sesonger siden hadde jeg båten på Oksenøya Marina. De løftet båten m truck uten stropper. = 8 knekte spant og 3 bordganger :cryin::cryin::headbang: Etter mye om å men med marinaen (de nektet ansvar) tok jeg saken direkte med forsikringsselskapet til marinaen. De betalte reparasjonene uten å mukke :smiley:

 

Hvem er ansvarlig for at båten står støtt og ikke velter under vinteren.

Tror jeg varier litt, mener å huske at hos meg er marinaen ansvarlig for nesten alle årsaksforhold, fordi jeg også leier stativ hos dem.

Link to post
Share on other sites

Du Poseidon. Dette har jeg sagt før. 4.5 tonn er svinsk tungt å skyve utover isen. Alldeles ingen nytelse.

Hei Krapyl,

Jo, jeg vet nok det. Problemet er bare at jeg ikke klarer å dy meg når isen begynner å skremme dere på land - og vi fortsatt har åpen sjø og mange, mange fine båtturer foran oss i resten av sesongen.

 

Tror jeg varier litt, mener å huske at hos meg er marinaen ansvarlig for nesten alle årsaksforhold, fordi jeg også leier stativ hos dem.

"... mener å huske ...", jo det kan så være, men det vil nok allikevel være best å sjekke vilkårene før en eventuell skade. Det kan bli skremmende dyrt hvis man "husker" feil..

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke noen overhengende fare for is akkurat nå, men i slutten av neste uke er det slutt for i år, og båten blir kjørt hjem for vinterdvalen.

Motoren får lov til å putre og gå en times tid med ferskvann før systemet fylles opp med frostveske.

Båten får en omgang med høytrykken, landstrøm kobles til slik at ovnen holder den over frysepunktet inni, og så går burkaen på.

Så klatrer jeg ombord, koker kaffe og funderer litt. Gransker litt tracks på GPS'ene og tenker at der var det fint.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Tusler hjem fra Vallø til Drammen i morgen, hvor kranbilen venter.... :cryin:

Litt tidlig kanskje, men jeg skal jobbe de 3 neste helgene, og da er vi jo nesten midt i oktober...

 

Sesongen har vært "sånn passe" vil jeg si, vi fikk ikke det beste ferieværet, og p.g.a mye jobbing etc, så har det ikke blitt mere enn ca 50t kjøring i år....

 

Krysser fingrene for bedre neste år.....

 

Men jeg drar i kveld så jeg får i allefall en siste overnatting, med et par :drink:

:yesnod:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Båten skal opp 23/9. Den verste dagen i året spør du meg. Har hatt en lang og fin sesong . Startet opp i midten av April . Har over 70 overnattinger,motor har gått 150 timer, loggen viser 700 nm. Skal ut nå i helga,håper på fint vær. Skal rydde ut endel ting og tang før den går i opplag.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Skulle egentlig ta opp båten første uka i oktober, men så bestemte vi oss (litt impulsivt) for å selge båten og det var gjort på under ett døgn...

 

Har nettopp sittet og sett på bilder fra flere nyyydelige båtturer i sommer og lurer litt på om det var riktig avgjørelse å selge båten, men gjort er gjort :cryin:

 

Årsaken var at vi ikke fikk brukt båten nok, syntes det var for mye penger som vi ikke fikk glede av!

Slik er det når en familie på to voksne og tre små gutter skal ta del i så mange forskjellige aktiviteter i løpet av en relativt kort sommer. Vi kommer til å kjøpe oss en mye billigere båt som vi skal bruke som 'bade-båt' i indre Oslofjord til neste sommer :rolleyes:

 

Kanskje blir det til at vi kjøper oss større båt igjen om noen år,- tiden vil vise. Vi har ihvertfall vært kjempefornøyd med vår Scand 29 Baltic. Litt vemodig at den er solgt, men slik er det nå.

 

Litt barnslig er jeg vel nå, men... :headbang::lol::seeya:

Link to post
Share on other sites

Her er det  mange med lang båterfaring og mye kunskap ,derfor drister jeg meg med noen spørsmål.  :smash: Noen lar  båten ligge i sjøen om vinteren ,men de fleste vil nok ha båten på land?  Når bør vi få båten på land og er det noe spesielt man bør tenke på. ( ikke konservering) Hva er prisen sånn i gjennomsnitt for et løft? Hvis noe går galt under løftet , hvilken forsikring skal dekke skadene. Min eller marinaens? Hvem er ansvarlig for at båten står støtt og ikke velter under vinteren.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er marinaen som har det juridiske ansvaret dersom noe går galt under løfting. Det vil også være marinaen som har ansvaret dersom båten faller av stativet dersom årsaken er relatert til forhold som kan lastes opptakspersonalet.

 

Husk å lukk opp alle skotter slik at det blir frisk gjennomstrømning av luft i cabinen.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Tror nok båten blir liggende ute i vinter også. :sailing:

Den brukes til jakt langt ut i okt. :headbang:

 

Prisen for oppsett/utsetting i Havøysund er ca. 1 kr. kiloen, så det koster for min båt 1700 +moms. :fishing:

 

Mener att bedriften som eier kranen/løfteutstyret, må ta skader på sin kappe, de er jo leiet inn for jobben. Men lagringa sannsynligvis går på båt eieren. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Tok båten på land sist lørdag (se avatar ,høgt heng den og glad er den :wink: )

 

Betalte 600,- for kranbil inkl. kjøring 3-4 km.

 

Synest det var godt å få den på land jeg ,det var jo sjokkerende fint vær så jeg koste meg med vask,oljeskift/service og konservering av motor og båt heile helgen.

 

Lurere faktisk på om det var den helgen jeg var mest i båten i heile sesongen :lol:

 

mvh

sveno

Redigert av sveno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle egentlig ta opp båten første uka i oktober, men så bestemte vi oss (litt impulsivt) for å selge båten og det var gjort på under ett døgn...

 

Har nettopp sittet og sett på bilder fra flere nyyydelige båtturer i sommer og lurer litt på om det var riktig avgjørelse å selge båten, men gjort er gjort    :cryin:

 

Årsaken var at vi ikke fikk brukt båten nok, syntes det var for mye penger som vi ikke fikk glede av!

Slik er det når en familie på to voksne og tre små gutter skal ta del i så mange forskjellige aktiviteter i løpet av en relativt kort sommer. Vi kommer til å kjøpe oss en mye billigere båt som vi skal bruke som 'bade-båt' i indre Oslofjord til neste sommer    :rolleyes:

 

Kanskje blir det til at vi kjøper oss større båt igjen om noen år,- tiden vil vise. Vi har ihvertfall vært kjempefornøyd med vår Scand 29 Baltic. Litt vemodig at den er solgt, men slik er det nå.

 

Litt barnslig er jeg vel nå, men...    :headbang:    :lol:    :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

 

:wink: Du angre nå allerede ja :lol:

 

Mimring over sommerbilder gjør det ikke bedre. Solgte vår båt i fjor høst, hadde tenkt å kjøpe en mindre og rimligere. Kikket og vurderte mange mindre båter, men endte opp med en like stor.

Skal du bare på dagsturer går det bra med en mindre, men skal du overnatte kommer du til å savne Baltic`n veldig mye.

Blir spennede å se hva du velger av båt. Hold oss gjerne orientert.

 

PS! Kjøp en eldre velholdt Baltic da vel.

Link to post
Share on other sites

Du Poseidon. Dette har jeg sagt før. 4.5 tonn er svinsk tungt å skyve utover isen. Alldeles ingen nytelse.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette har Hulda skrevet før: "Det er en msiforståelse at du skal oppå isen, du skal gjennom isen, det er først da det blir moro", eller-noe-sånt var det jeg skrev. Er isen for tykk, så bor du på feil plass.

Link to post
Share on other sites

:wink:   Du angre nå allerede ja  :lol:

 

Mimring over sommerbilder gjør det ikke bedre. Solgte vår båt i fjor høst, hadde tenkt å kjøpe en mindre og rimligere. Kikket og vurderte mange mindre båter, men endte opp med en like stor.

Skal du bare på dagsturer går det bra med en mindre, men skal du overnatte kommer du til å savne Baltic`n veldig mye.

Blir spennede å se hva du velger av båt. Hold oss gjerne orientert.

 

PS! Kjøp en eldre velholdt Baltic da vel.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tanken er at vi bare skal på dagsturer heretter (ihvertfall inntil videre :wink: ) og har derfor tenkt å kjøpe en mye mindre og billigere 'badebåt',- så får vi se etterhvert hvordan det oppleves for familien.

 

Vi har jo snakket om at det går ann å ligge i telt på øyene noen fine sommernetter, kanskje guttene vil sette like stor pris på det... :rolleyes:

 

Jeg kommer nok tilbake med mere info. så snart jeg vet noe mere :smiley::sailing:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er marinaen som har det juridiske ansvaret dersom noe går galt under løfting. Det vil også være marinaen som har ansvaret dersom båten faller av stativet dersom årsaken er relatert til forhold som kan lastes opptakspersonalet.

Jeg kjenner opp til flere som også levde i den troen - det ble kostbart for dem . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner opp til flere som også levde i den troen - det ble kostbart for dem . . . .

Virker som om du har opptil flere negative opplevelser ifm dette Poseidon?? Fortell! :rolleyes:

 

Det er forskjell på "profesjonelle" marinaer og mere private plasser. De "profesjonelle" har en ansvarsforsikring som skal dekke følger av uaktsomhet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...