Jump to content

Når skal båten på land


Coronet27

Recommended Posts

Må innrømme at jeg tok opp båten på onsdag.

Årsak: Skal også skrape ned denne båten som den forrige under vannlinjen, for epoxypriming og nytt bunnstoff til våren.

Lå i 4 dager i våres og gjorde denne jobben på den forrige båten, og trøstet meg selv om at det ble lenge til neste gang :lol::lol::lol:

Men det er jo frivillig da, og gjør mye heller dette enn å skrape å male hus :yesnod:

Mvh

Link to post
Share on other sites

Skal ha min på land første uken i oktober. Koster litt over 4000 inkl. spyling, bukker, opplagsplass frem til våren og utsetting. Hadde egentlig tenkt å ha den på sjøen, men tidligere års erfaring med vinterbåtliv er at den ble lite brukt. Skal dessuten ta av propellen for å sjekke om stigningen har vært økt av en tidligere eier, og i så fall om den kan justeres tilbake eller om skifte må til, den går litt tungt nå.

 

Ansvar for skader må man ikke gå ut fra at marinaen har, med mindre de skyldes feil fra deres side, men det kan jo føre til bevisproblemer og krangel. Sjekk alltid kontrakt med marina, som viser hvilket ansvar de påtar seg, helst også om de evt. har en forsikring som betaler, og ikke minst egen forsikring.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner opp til flere som også levde i den troen  -  det ble kostbart for dem . . . .

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, det kan så være....men hadde de prøvd saken i retten skal du ikke se bort ifra at de hadde vunnet.

 

Eks.

Har en båt lagt seg på din båtplass og du flytter den. Da er du ansvarlig og kan lastes om båten du flytter får skade.

 

De som løfter opp, plaserer båten i en krybbe er ansvarlig for at det blir gjort forskriftsmessig.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

LOL Skal opp 1 oktober, grunnet at da har jeg hele høstferien til å starte på vårt oppussingsprosjekt, vi ksla nemmelig pusse "purka til å bli en skikkelig flott dame igjen" og hun skal gli i vannet med vc17 og fremdriften ser det ut som det blir helt nye seil fra gran. Over vannlinjen blir det hempel 2 komp, dekket skal tettes og rubbes, innvendig skal pusses, sparkles og lakkert på ny. Ønsket er å få den som da den var ny nesten :flag:

 

Vi betaler ikke noe for å ta opp båten her i sætre det går sammen med årskontigenten eller plassen, husker ikke helt.

 

Vi gleder oss til vi skal starte, dette vil bli morro :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Virker som om du har opptil flere negative opplevelser ifm dette Poseidon?? Fortell!   :rolleyes:

Jeg kjenner til flere, men kan nøye meg med den ene som rammet en god bekjent og som jeg derfor har førstehånds kunnskap om.

 

Båten hadde vært i vinteropplag hos en 'profesjonell marina', altså noen som har dette som næring. Den skulle settes ut med innleid mobilkran. Under utsetting sviktet noe teknisk på mobilkranen, den veltet. Resultatet ble knust båt for min bekjent og kranen som veltet gjorde samtidig skade på flere båter i nærheten.

 

På tross hardt press mot både marina og kraneier førte ingen krav frem. Båteierne måtte selv ta sin kasko ibruk for å få dekning. :headbang:

 

Jeg sier ikke at det alltid vil være slik, men jeg holder det for sannsynlig at enhver som har mulighet vil sørge for å legge en ansvarsfraskrivelse inn i standardvilkårene, enten det er rene marinaer eller båtforeninger med vinteropplag for medlemmer og andre.

 

"Better safe than sorry!" heter det visstnok på utaskjærsk.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Så klatrer jeg ombord, koker kaffe og funderer litt. Gransker litt tracks på GPS'ene og tenker at der var det fint.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er jo en viktig og givende del av båtlivet, det!! Gjør ofte slikt selv, bare sitter og funderer litt, stirrer tomt ut av frontrutene og ser sommerens navigering i reprise for mitt indre øie. Alt, selvsagt, mens jeg gleder meg til vinterbruken av Hangarskibet... :yesnod: Nå med nymontert Eberspächer D5 for å tilfredsstille Quindebestets nærmest ekstreme behov for høiere temp inne enn ute ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Denne tråden hadde jo egnet seg som en poll, men på en annen side tror jeg vi hadde en slik poll i fjor.

 

Det blir opptak om halvannen uke tenker jeg. Husker i fjor da jeg tok opp båten. Det hadde vært mye høstvær, men selvsagt slo det til med kjempevær dagen da båten skulle opp :nonod::nonod: .Trøsten var at det ble noen fine dager med klargjøring.

 

Men jammen kan det være fine dager i september og oktober også. Etter en lang vinter er jo de fleste ivrige utpå i april og mai og synes det er kjempeflott når temperaturen kryper over 15 grader, men sannheten er vel at det er langt større mulighet for slik varme på høsten, men da skal vi liksom ha båten opp rasket mulig.. :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Etter en lang vinter er jo de fleste ivrige utpå i april og mai og synes det er kjempeflott når temperaturen kryper over 15 grader, men sannheten er vel at det er langt større mulighet for slik varme på høsten, men da skal vi liksom ha båten opp rasket mulig.. :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Ække det der rart? Har det sånn selv. Veldig ivrig om våren, mye mer lunken om høsten. Men det er jo uomtvistelig slik at de fine høsthelgene er vel verdt å ta bruk.

 

Uansett - båten blir liggende ute i vinter. Kanskje jeg får til en sånn januartur som jeg alltid har drømt om...

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til flere, men kan nøye meg med den ene som rammet en god bekjent og som jeg derfor har førstehånds kunnskap om.

 

Båten hadde vært i vinteropplag hos en 'profesjonell marina', altså noen som har dette som næring. Den skulle settes ut med innleid mobilkran. Under utsetting sviktet noe teknisk på mobilkranen, den veltet. Resultatet ble knust båt for min bekjent og kranen som veltet gjorde samtidig skade på flere båter i nærheten.

 

På tross hardt press mot både marina og kraneier førte ingen krav frem. Båteierne måtte selv ta sin kasko ibruk for å få dekning. :headbang:

 

Jeg sier ikke at det alltid vil være slik, men jeg holder det for sannsynlig at enhver som har mulighet vil sørge for å legge en ansvarsfraskrivelse inn i standardvilkårene, enten det er rene marinaer eller båtforeninger med vinteropplag for medlemmer og andre.

 

"Better safe than sorry!" heter det visstnok på utaskjærsk.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kjenner også til noen episoder, en bla hvor trucken traff kanten på utsettingsrampa. Båten falt i vannet med trucken i full fart etter og landet på båten. I dette tilfellet hadde marinaen forsikring og tok naturligvis dette på sin kappe.

 

I tilfellet du nevner over er det uten tvil mobilkraneiers ansvar. De er om jeg ikke tar feil pliktig til å være forsikret. Båteier hadde Kasko og brukte denne. Kanskje han fikk igjen differansen av kraneier ?. Juridisk er kraneier ansvarlig. No doubts about that.

 

Uansett, kjedelig for alle parter, spesielt for båteier som får hele sommeren ødelagt.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...