Jump to content

Nytt eksosbend til VP D2-40


Lazyjack

Recommended Posts

Orignalt er kjempedyrt så det frister å gå for noe annet. Valget står mellom støpejern og rustfritt (316), støpejern er billigst.

Vet det er mye fallgruver her, dårlig sveis, dårlig støp, korrosjon pga. forskjell i spenningsrekka osv.
Er det likevel mulig å si noe om det f.eks. er dumt å gå for rustfritt? Noen som har kjøpt det ene eller det andre og har erfaring?

Link to post

De regnes vel å holde mellom 10 og 15 år. Mitt er 12 år, motor har gått 2100 timer og da jeg tok det opp og begynte å pirke løs rust og salt fra rørstussen der vannet går inn på eksosen så gikk det av en stor bit. Lite hold i det som fortsatt står igjen. 

Hvor gammelt er ditt? 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Et eksosbend er en svært utsatt og stresset komponent. Her er det en miks av høy temperatur, ujevn innsprøytning av saltvann og korrosive omgivelser blandet med ujevn bruksfrekvens. Man kan ta høyde for at alle negative komponenter mht. utvaskinger og tæringer er tilstede.

 

På mange Yanmarmotorer har disse bendene røket etter 5 år. Om dere har kjørt opp mot 15-20 år på bendene er det nok laaaangt over forventet levetid. Bytt og ikke spekuler mer hvorfor.

Link to post
Chiefengineer skrev for 13 timer siden:

På mange Yanmarmotorer har disse bendene røket etter 5 år.

 

Vel, nå er det riktignok rust på flensen til bendet til min Yanmar 4JHE, men det er helt tett, og det er fra motoren var ny i 1986, altså 33 år gammelt. Jeg er imidlertid i prosessen med å bytte det i et nytt ifb. løfting av motor for å bytte motorlabber, se denne  tråden og denne.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
1 hour ago, magnuje said:

@VirtualMe jeg har også d2-55.

 

Jeg har hørt det kan være lite fordelaktig å bytte til rustfritt på disse motorene da bendet fungerer som en «anode» og tar støyten i stedet for selve motoren. Gjorde du noen undersøkelser rundt dette?

 

har også merket meg at rustfritt er vesentlig billigere. 

 

Nei, har ikke gjort noen slike undersøkelser. Jeg to av bendet for sikekrhetsskyld etter å ha sett flere tilfeller av gjennomrusting på nett. Så da at mitt også var sterkt angrepet av korrosjon. Leste rundt på diverse fora, og fant at flere var veldig godt fornøyd med de rustfrie bendene. Så da bel det slik.

Link to post
Chiefengineer skrev On 18.10.2019 at 22.28:

Et eksosbend er en svært utsatt og stresset komponent. Her er det en miks av høy temperatur, ujevn innsprøytning av saltvann og korrosive omgivelser blandet med ujevn bruksfrekvens. Man kan ta høyde for at alle negative komponenter mht. utvaskinger og tæringer er tilstede.

 

På mange Yanmarmotorer har disse bendene røket etter 5 år. Om dere har kjørt opp mot 15-20 år på bendene er det nok laaaangt over forventet levetid. Bytt og ikke spekuler mer hvorfor.


Æsj, nå ble jeg bekymret, den ser ikke stresset ut i det hele tatt. Den er like grønn og fin som den var ny,, skal det virkelig være nødvendig å fikle noe noe som virker fint? Jeg kan heller ikke se i manualen at denne skal byttes etter 5 år, eller at den er nevnt i min lille servicemanual overhodet. :rolleyes:

 

Link to post
Barbaria skrev 1 time siden:


Æsj, nå ble jeg bekymret, den ser ikke stresset ut i det hele tatt. Den er like grønn og fin som den var ny,, skal det virkelig være nødvendig å fikle noe noe som virker fint? Jeg kan heller ikke se i manualen at denne skal byttes etter 5 år, eller at den er nevnt i min lille servicemanual overhodet. :rolleyes:

 

Min også var like grønn som da den var ny men det var altså  "uta blank, inni krank". Årsaken til at jeg oppdaget det var damp fra eksosen under gange. Har du ikke det så kan du sikkert kjøre et par sesonger til.

Link to post
Lazyjack skrev for 10 timer siden:

. Årsaken til at jeg oppdaget det var damp fra eksosen under gange. Har du ikke det så kan du sikkert kjøre et par sesonger til.

Det var også grunnen til at jeg tok av mitt og fikk ut det meste av rusten. Så lenge det ikke er vanndamp i eksosen ved fullt pådrag er det neppe særlig tett. Og her er vi inne på levetiden som Chiefen er inne på. En sesong med delvis tett sjøvannfilter kan medføre saltavleiringer i bendet som reduserer levetiden med flere år. Så lenge kjølingen er tilstrekkelig så holder det lenge.

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

Anode: To forhold må være tilstede, felles elektrolytt og elektrisk kontakt. Kontakten er gjennom skruene. Felles elektrolytt skjer hver gang det renner sjøvann den gale veien inn i motoren. Formodentlig ikke så ofte. Bruk rustfritt bend (AISI 316L) OK.

Takk for det Hulda men det er vel kontakt med motor gjennom sjøvannet (elektrolytt) som kommer via varmeveksler og ut i eksosen gjennom eksosbendet?

Link to post
Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Takk for det Hulda men det er vel kontakt med motor gjennom sjøvannet (elektrolytt) som kommer via varmeveksler og ut i eksosen gjennom eksosbendet?

Ja, hvis motorkappen er kjølt av sjøvann. Og da så lenge motoren går. Når motoren ikke går, tørker det opp. Ved varmeveksler blir potensialforskjellen neglisjerbar. Støpte detaljer i syrefast skal jeg ikke uttale meg om. Spesielt om det kommer fra Kina etc. Ville hatt materialsertifikat verifisert av DnV eller tilsvarende :-)

Link to post
Barbaria skrev On 18.10.2019 at 16.03:

Jeg har kjøpt rustfritt, men som reservedel så jeg har ingen erfaring med det. Det jeg lurer på er hvordan det allerede kan være kaputt på en så ny motor? 


 Jeg korrigerer meg selv, jeg har kjøpt en original 4133y023. Trodde jeg hadde kjøpt rustfri, men den gang ei.

Det er et par reservedeler på hylla nå, fort å gå i surr hva som ble kjøpt.

 

image.jpeg.9ae0aee75e7f58c616a601966ef05e38.jpeg

 

https://www.parts4engines.com/perkins-prima-m50-exhaust-manifold-outlet/

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Lazyjack skrev for 2 timer siden:

OK takk, da tror jeg at jeg går for det. Noe sertifisering som Hulda anbefaler tror jeg ikke det er mulig å få om man også prioriterer pris. 

 

Det tru'kke jeg du får heller, ren sarkasme. Noe av teknikken med disse stålene er å holde kontroll på forurensinger og å kjøle støpegodset ned fra ca. 1100 grader til under 300 grader hurtig nok. Går på struktur, spenninger, etc. Personlig ville jeg heller hatt et sveiset bend. Går sikkert bra. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Barbaria skrev for 20 timer siden:


Æsj, nå ble jeg bekymret, den ser ikke stresset ut i det hele tatt. Den er like grønn og fin som den var ny,, skal det virkelig være nødvendig å fikle noe noe som virker fint? Jeg kan heller ikke se i manualen at denne skal byttes etter 5 år, eller at den er nevnt i min lille servicemanual overhodet. :rolleyes:

 

 

Så lenge du er 100% kjent med tilstanden til bendet så er det jo ingen problem. Men tilstanden ser du ikke før det ryker, det er jo ikke akkurat utvendig disse bendene slites ut. Det er svært mange faktorer som påvirker levetida til bendet og som gjør at et bytteintervall vanskelig kan settes.

 

En bekjent byttet nylig motor i sin Viknes 1030, eksosbendet hadde tært hull, motorrommet ble neddykket i sjøvann og motoren ødelagt. Filiosofien fram til hendelsen var at denne typen forebyggende vedlikehold var bortkastet.:cryin:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...