Jump to content

Jeg gruer meg til å skifte eksosbend på min Yanmar 4JHE fra 1986.


Lars H.

Recommended Posts

Når jeg får båten på land en gang ut i oktober, er planen å bytte motorlabber. Det tror jeg at jeg har planer for hvordan kan klare på egen hånd, labber ble bestilt idag. Men en gjennomgang over andre ting, avslørte et meget suspekt eksosbend. Der er delen som går inn på varmeveksleren en eneste stor rustklump der det også ser ut til å være lekkasje.

 

eksosbend.jpg.fdb4dcbc491451e3dfa53770eed930e4.jpg

 

 

Jeg bestilte derfor også et slikt bend. Her ser det ut til at bendet er festet med 4 bolter inn i varmeveksleren. Etter bilder i manualen burde det vært bolter som stikker ut med 4 muttere. Jeg er redd de sitter godt rustet fast, de har jo sittet der i 33 år nå. Det blir vel å spraye på med VD40, varme/kjøle osv. og vente og se om de løsner? Jeg har en mistanke om at det vil komme mange spørsmål fra meg om hvordan få de løs, hvordan få ut rester etter at noen av de knekker. Jeg gruer meg!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at det også kan sitte godt fast i bakkant inn i eksosslangen? Spraye et eller annet inn mellom bend og gummi?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Demonterte eksosbend, turbo og manifold for litt siden. Jeg valgt å ofre eksosslangen. Delt den i to med baufil og fjernet den fra eksosbendet da jeg fikk den hjemme på benken. Den satt godt fast og ganske langt opp over bendet. Sparte mye tid (og banning) og ny slange på en halv meter er ikke  så veldig dyrt.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

ville kjørt motor god å varm så prøvd å løsne med en skikkelig 6-kant pipe og latmansarm. sause inn med lurium i noen dager først slik som skjeldenutpå sier. Tror ikke de der sitter så veldig om det er fabrikken som har montert. For guds skyld ikke bruk 12kant pipe. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 1 time siden:

Det stoffet gjør et fantastisk jobb som rust løser men jøye meg for en pris.
Så jeg over kr 600 sist jeg var i butikken?
 

 Så langt jeg kan se, koster en sprayboks på 400ml 199,- hos Mekonomen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 3 minutter siden:

Jeg tror pensjonsalderen for eksos slanger ligger rundt 30 år....

 

Jeg håper inderlig de varer lenger. Min eksosslange er 33 år nå, jeg 76 år og jeg har tenkt å ha båten i 10 - 15 år til. Å bytte eksosslangen som ligger støpt inn i betongen under dørken i akterkabinen er uaktuelt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 47 minutter siden:

Så langt jeg kan se, koster en sprayboks på 400ml 199,- hos Mekonomen.

Jeg har bare erfaring med 500ml levert i klar flaske med pumpe dusj håndtak
De flaskene har jeg ikke sett i nærheten av den prisen
Begge produktene heter Omega 636 så den sprayboksen du fant var billig på Mekonomen.

Dog finner jeg den bare på den svenske Mekonomen siden men mulig de hoster i frem en slik spray til deg for rundt den prisen.
Ser lakkspesialisten.no skal ha innpå 600 kr for 400ml sprayboks utgaven 

 https://lakkspesialisten.no/produkter/OME 636
 

Her er bilde av 500ml flasken som jeg referer til når det gjaldt pris

 

363-foran-768x871.png

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min løsning på å få løs slike slanger: ta av slangeklemmene. Stikk et tynt skrujern inn mellom slange og stuss. Ta en boks 5-56 eller lignende med rør på og spray godt inn I den lille åpningen. Gjenta flere steder rundt stussen. Til slutt slipper den taket.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 8 timer siden:

 

Jeg håper inderlig de varer lenger. Min eksosslange er 33 år nå, jeg 76 år og jeg har tenkt å ha båten i 10 - 15 år til. Å bytte eksosslangen som ligger støpt inn i betongen under dørken i akterkabinen er uaktuelt.

Innstøpt i betong:crazy: Da får vi håpe den er er vel bevart. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet et par slike opp i gjennom og de kan være ganske dårlige nærmest eksosbendet. En overoppheting eller to svekker dem og i tillegg får de ofte tøff behandling når de skal løsnes fra stussen. Er det som hos Lars så kan man jo alltids  bytte ut den første halvmeteren, evt. biten fra motor til potte om den ligger før betongen. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 12 timer siden:

... Der er delen som går inn på varmeveksleren en eneste stor rustklump der det også ser ut til å være lekkasje.

...

Jeg er redd de sitter godt rustet fast, de har jo sittet der i 33 år nå. Det blir vel å spraye på med VD40, varme/kjøle osv. og vente og se om de løsner? Jeg har en mistanke om at det vil komme mange spørsmål fra meg om hvordan få de løs, hvordan få ut rester etter at noen av de knekker. Jeg gruer meg!

 

Jeg ville ikke vært så veldig redd for å få ut de skruene der Lars. Alt slikt er selvsagt rustet fast, men det pleier å løsne. Skruene er i stål, og godset er i støpejern, så det er to forskjellige kvaliteter der. Støpejern inneholder mye karbon, og det smører gjengene i seg selv. (Det verste er rustfritt i rustfritt når det først har skjært seg). 

All verdens remedier og oljer dropper jeg som regel først som sist. Dagevis med sprøyting av penetrerende oljer mens man sitter med kneppede hender og ber til høyere makter tar for lang tid. Dersom det sitter er løsningen varme, da slipper alt. 

 

Et annet spørsmål er om du klarer å berge varmeveksleren. Som du sier selv er det en stor rustklump der, og muligens lekkasjer. Da kan pakningsflater være så korrodert at du ikke får det bra. Likeledes godset der skruene sitter. Det er en forutsetning at ikke for mye gods har rustet vekk. Men ut fra bildet synes jeg det ser ut som om det er bendet som er mest angrepet av rust, ikke veksleren. Det ser ut som om du har hatt lekkasje fra den slangen som går ned på bendet slik at rusten kommer fra utsiden. Da blir det fort stygt uten at det behøver å være direkte skadet. 

Link to post
Share on other sites

Jeg håper inderlig varmeveksleren er OK. På bildene nedenfor ser det vel ut til at rusten er lokalisert til bendet og boltene. Det skal bli spennende å få dette løs. Men det blir jo ikke før båten er kommet på land, håper på noen helgeturer til før det, og motorlabbene skal byttes. De er nå bestilt.

 

eksosbend_rust2.jpg.4d2631e0108f16c1d9d9ecbe0fa805aa.jpg

 

 

eksosbend_rust1.jpg.c1906c40bd4ecec131fd32ce61159daa.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motor, samme årgang og for to år siden så eksosbendet omtrent ut slik ditt bilde viser fordi pakningen var lekk. Boltene var ikke spesielt vanskelig å få ut, og i mitt tilfelle var det ikke nødvendig å skifte bendet, kun pakningen. Se imidlertid godt på den lille tappekranen for saltvann som sitte under og i nærheten av bendet, i mitt tilfelle var den fullstendig gjennomrustet. 

Link to post
Share on other sites

Husk å ikke skru dem ut i ėn omgang selv om det føles lett når de først løsner, men skru litt ut, så inn igjen. Så bittelitt mer ut, så inn igjen. Så litt mer ut. Etter at jeg begynte å skru ut fastsatte bolter slik så har jeg knekt langt færre bolter.

 

Husk også å ta pauser. For stor friksjon gir mye varme. Varm bolt utvider seg og sitter hardere. Så la den kjøle seg litt ned med en minutts pause innimellom.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...