Lars H. Startet 24.September.2019 Del på Facebook Startet 24.September.2019 (redigert) Når jeg får båten på land en gang ut i oktober, er planen å bytte motorlabber. Det tror jeg at jeg har planer for hvordan kan klare på egen hånd, labber ble bestilt idag. Men en gjennomgang over andre ting, avslørte et meget suspekt eksosbend. Der er delen som går inn på varmeveksleren en eneste stor rustklump der det også ser ut til å være lekkasje. Jeg bestilte derfor også et slikt bend. Her ser det ut til at bendet er festet med 4 bolter inn i varmeveksleren. Etter bilder i manualen burde det vært bolter som stikker ut med 4 muttere. Jeg er redd de sitter godt rustet fast, de har jo sittet der i 33 år nå. Det blir vel å spraye på med VD40, varme/kjøle osv. og vente og se om de løsner? Jeg har en mistanke om at det vil komme mange spørsmål fra meg om hvordan få de løs, hvordan få ut rester etter at noen av de knekker. Jeg gruer meg! Redigert 24.September.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Kjøp ei flaske Omega jamaica oil (omega 636) og begynn med det maange dager før du planlegg å skru. Wd40 er ganske langt ned på lista over rustløsere. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2019 Jeg regner med at det også kan sitte godt fast i bakkant inn i eksosslangen? Spraye et eller annet inn mellom bend og gummi? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Demonterte eksosbend, turbo og manifold for litt siden. Jeg valgt å ofre eksosslangen. Delt den i to med baufil og fjernet den fra eksosbendet da jeg fikk den hjemme på benken. Den satt godt fast og ganske langt opp over bendet. Sparte mye tid (og banning) og ny slange på en halv meter er ikke så veldig dyrt. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskeladden Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 ville kjørt motor god å varm så prøvd å løsne med en skikkelig 6-kant pipe og latmansarm. sause inn med lurium i noen dager først slik som skjeldenutpå sier. Tror ikke de der sitter så veldig om det er fabrikken som har montert. For guds skyld ikke bruk 12kant pipe. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Sjeldenutpå skrev 52 minutter siden: Kjøp ei flaske Omega jamaica oil (omega 636) og begynn med det maange dager før du planlegg å skru. Det stoffet gjør et fantastisk jobb som rust løser men jøye meg for en pris. Så jeg over kr 600 sist jeg var i butikken? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Jeg tror pensjonsalderen for eksos slanger ligger rundt 30 år.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2019 pipe skrev for 1 time siden: Det stoffet gjør et fantastisk jobb som rust løser men jøye meg for en pris. Så jeg over kr 600 sist jeg var i butikken? Så langt jeg kan se, koster en sprayboks på 400ml 199,- hos Mekonomen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2019 Lazyjack skrev 3 minutter siden: Jeg tror pensjonsalderen for eksos slanger ligger rundt 30 år.... Jeg håper inderlig de varer lenger. Min eksosslange er 33 år nå, jeg 76 år og jeg har tenkt å ha båten i 10 - 15 år til. Å bytte eksosslangen som ligger støpt inn i betongen under dørken i akterkabinen er uaktuelt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 (redigert) Lars H. skrev 47 minutter siden: Så langt jeg kan se, koster en sprayboks på 400ml 199,- hos Mekonomen. Jeg har bare erfaring med 500ml levert i klar flaske med pumpe dusj håndtak De flaskene har jeg ikke sett i nærheten av den prisen Begge produktene heter Omega 636 så den sprayboksen du fant var billig på Mekonomen. Dog finner jeg den bare på den svenske Mekonomen siden men mulig de hoster i frem en slik spray til deg for rundt den prisen. Ser lakkspesialisten.no skal ha innpå 600 kr for 400ml sprayboks utgaven https://lakkspesialisten.no/produkter/OME 636 Her er bilde av 500ml flasken som jeg referer til når det gjaldt pris Redigert 24.September.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 Min løsning på å få løs slike slanger: ta av slangeklemmene. Stikk et tynt skrujern inn mellom slange og stuss. Ta en boks 5-56 eller lignende med rør på og spray godt inn I den lille åpningen. Gjenta flere steder rundt stussen. Til slutt slipper den taket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 636 med "ren Jamaica pimiento oil" kan man også gni inn i hodebunn for å sette fart på hårveksten. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 Tror det er for seint for meg @PiperBill Ingen luriumolje som kan gjøre vei i vellinga. Men la oss håpe den har bedre antirustegenskaper! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 Lars H. skrev for 8 timer siden: Jeg håper inderlig de varer lenger. Min eksosslange er 33 år nå, jeg 76 år og jeg har tenkt å ha båten i 10 - 15 år til. Å bytte eksosslangen som ligger støpt inn i betongen under dørken i akterkabinen er uaktuelt. Innstøpt i betong Da får vi håpe den er er vel bevart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 @Sjøbliss beyond repair. Det skjer vel ikke så mye annet med eksosslangen nedi betongen annet at den begynner å lukte sur eksos. Jeg har slike stinkende slanger. De lukter, men lekker ikke eksos eller vann. Jeg har noen prosjekter i akterskipet, jeg også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 (redigert) Jeg har byttet et par slike opp i gjennom og de kan være ganske dårlige nærmest eksosbendet. En overoppheting eller to svekker dem og i tillegg får de ofte tøff behandling når de skal løsnes fra stussen. Er det som hos Lars så kan man jo alltids bytte ut den første halvmeteren, evt. biten fra motor til potte om den ligger før betongen. Redigert 25.September.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 Lars H. skrev for 12 timer siden: ... Der er delen som går inn på varmeveksleren en eneste stor rustklump der det også ser ut til å være lekkasje. ... Jeg er redd de sitter godt rustet fast, de har jo sittet der i 33 år nå. Det blir vel å spraye på med VD40, varme/kjøle osv. og vente og se om de løsner? Jeg har en mistanke om at det vil komme mange spørsmål fra meg om hvordan få de løs, hvordan få ut rester etter at noen av de knekker. Jeg gruer meg! Jeg ville ikke vært så veldig redd for å få ut de skruene der Lars. Alt slikt er selvsagt rustet fast, men det pleier å løsne. Skruene er i stål, og godset er i støpejern, så det er to forskjellige kvaliteter der. Støpejern inneholder mye karbon, og det smører gjengene i seg selv. (Det verste er rustfritt i rustfritt når det først har skjært seg). All verdens remedier og oljer dropper jeg som regel først som sist. Dagevis med sprøyting av penetrerende oljer mens man sitter med kneppede hender og ber til høyere makter tar for lang tid. Dersom det sitter er løsningen varme, da slipper alt. Et annet spørsmål er om du klarer å berge varmeveksleren. Som du sier selv er det en stor rustklump der, og muligens lekkasjer. Da kan pakningsflater være så korrodert at du ikke får det bra. Likeledes godset der skruene sitter. Det er en forutsetning at ikke for mye gods har rustet vekk. Men ut fra bildet synes jeg det ser ut som om det er bendet som er mest angrepet av rust, ikke veksleren. Det ser ut som om du har hatt lekkasje fra den slangen som går ned på bendet slik at rusten kommer fra utsiden. Da blir det fort stygt uten at det behøver å være direkte skadet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2019 (redigert) Jeg håper inderlig varmeveksleren er OK. På bildene nedenfor ser det vel ut til at rusten er lokalisert til bendet og boltene. Det skal bli spennende å få dette løs. Men det blir jo ikke før båten er kommet på land, håper på noen helgeturer til før det, og motorlabbene skal byttes. De er nå bestilt. Redigert 25.September.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 Jeg ville ha begynt allerede nå med rustløser. Kombinasjonen rustløser og varm/kald motor kan gjøre godt. Og så er det jo fort gjort å gi dem en sprut hver gang du er I båten;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 Lars, eksosbendet er festet i eksosmanifolden, ikke i varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
omhI Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 (redigert) Redigert 25.September.2019 av omhI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 Problemet med rustløser, er at gjengene er forseglet av pakning, salt og rust. Uansett, ta løs eksosslangen fra bendet før du begynner å løfte motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 index skrev 1 time siden: Og så er det jo fort gjort å gi dem en sprut hver gang du er I båten;-) Ja, en sprut hver gang man er i båten kan gjøre godt. Prøver også å få det til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Hygga Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 Jeg har samme motor, samme årgang og for to år siden så eksosbendet omtrent ut slik ditt bilde viser fordi pakningen var lekk. Boltene var ikke spesielt vanskelig å få ut, og i mitt tilfelle var det ikke nødvendig å skifte bendet, kun pakningen. Se imidlertid godt på den lille tappekranen for saltvann som sitte under og i nærheten av bendet, i mitt tilfelle var den fullstendig gjennomrustet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 Husk å ikke skru dem ut i ėn omgang selv om det føles lett når de først løsner, men skru litt ut, så inn igjen. Så bittelitt mer ut, så inn igjen. Så litt mer ut. Etter at jeg begynte å skru ut fastsatte bolter slik så har jeg knekt langt færre bolter. Husk også å ta pauser. For stor friksjon gir mye varme. Varm bolt utvider seg og sitter hardere. Så la den kjøle seg litt ned med en minutts pause innimellom. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.