Jump to content

Frostveske på eber vannvarmer

gregor

Recommended Posts

Hva slags frostveske bør man bruke på eber vannvarmer? Har skjønt at den rød er best på aluminium og eberen er jo i aluminium, men funker det greit med vanlig blå også? Jeg har nå brukt den en stund og har også kjørt med bare rent vann til tider.. Det blir aldri under 0 her siden vi bor i båten så frost er ikke noe issue..

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Jeg kjører rød frostvæske på mitt system. Kontaktet Eber for å få vite hvilke materialer den bestod av, og fikk følgende svar:
".....Eksakt hvilke materialer varmeren består av får jeg ikke lov til å gå ut med. Men det skal ikke være noen utfordring hvis du tenker på bruk av kobber/messing i vannsløyfa. Der bruker vi messingfilter selv på mange installasjoner....."

Jeg har både messing/kobber og aluminium i min sløyfe. Alle slanger er ikke-ledende gummi. Bruker rød på både varmer og motor (koblet sammen, men skilt med platevarmeveksler). Om det er nødvendig? Vet ikke, men fint å bruke samme væske på begge system og at den er "longlife" er jo også en fordel!

jeg har 2 stk 5Kw. med 6 varmevekslere,  2 og 3 kw,  og har nå i snart 9 år brukt blå longlife,  har skifta /fyllt på ,en gang i 2014. så kanskje jeg skulle ha gjort noe med å skifte hele volumene.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

For å ta det viktigste først, så er det ingen generell sammenheng mellom farge på kjølevæske og egenskapene. Dette er viktig da det har etablert seg en sannhet om at de med lik farge har samme egenskaper. Hvilket de da altså ikke har. 

Jeg vil anbefale å bruke en kjølevæske av høy kvalitet, og noen typer kan du også bruke/blande med de fleste andre typer uansett om den er gul, grønn, rød, rosa eller blå.

Selv bruker jeg kjølevæske fra Fleetguard (leveres av Lekang Filtersystem), den koster litt men har lang levetid og er kompatibel med andre typer. Bortsett fra når jeg frostsikrer båtmotorer på sjøvannssida, og dassen. Da går det i billigste sort Biltema, blir jo uansett skylt ut til våren. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...