Jump to content

Anbefaling av Kartplotter noen med erfaring på Garmin ECHOMAP Plus 92sv

Rookie_332

Recommended Posts

Har lillebroren, 72,

Garmin sin software fungerer upåklagelig på pc/mac og lar deg lagre ruter og punkter samt overføre disse til minnekortet i plotteren.

Har ingen nmea kilder, ikke ekkolodd koblet til, så jeg bruker stort sett veldig lite av potterens funksjoner. Andre har kanskje mer erfaringer med dette. 

Positivt:

Auto guidance!

Godt software til pc/mac

Negativt:

Savner wifi

Navigeringen og søkingen er tungvint uten touch.

Autoroutingen til Garmin er meget bra , om ikke aller best.  Softwaret til "hjemme-planlegging" er også bra. Tidligere var det to-tre forskjellige programmer du kunne/måtte bruke , men idag er vel dette samlet i en stor app/program?  Kjøper du nyere produkter av dette merket så gjør du neppe feil.  

Men har du en litt eldre Garmin som er kompatibel med de nyeste kartene deres , så har du i prinsippet de samme funksjonene.  Men kanskje med merkbart tregere oppdatering, så finn først ut om du har kjapp nok oppdatering til ditt bruk med det du har ...

Les og lær forøvrig om autorouting , hvorfor du aldri helt kan stole 100% på dette , uansett plotter/kart-produsent!  Det blir som med GPS-kartene ,  ha alltid et øye forover i tillegg. 

I en flott artikkel fra "BoatTest" (fra USA) kan du lese om Garmin og Navionics (de to hovedaktørene på kart og hardware/software) og spesielt auto-routing funksjonene : 

https://www.boattest.com/view-news/6555_auto-routing?fbclid=IwAR0juTwf5__1vQvc76IDI_hlNokDgl71K3cvAHKGSjiweWOVlOkI3V5Svdw

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Har denne i båten. Er så langt kjempe fornøyde. Men har ikke brukt Auto ruting. Har ikke vært på noen langtur ennå, så begrenset hvor mye den er brukt. Har ikke ekkolodd eller andre ting koblet på heller.

Men  når jeg sammenligner med den 2 år gamle Lowrance som er i fiske snekka, så er det en verden til forskjell. Garmin er MYE bedre å bruke. Hvordan ekkolodd er i forhold til feks lowrance tør jeg ikke si, da jeg ikke har sammelignet. Men kart funksjonen er mye bedre på Garmin.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Guest Sverrejo

Tenk deg om. En giver koster ikke så veldig mye. Tar du en innvendig giver så er monteringen meget enkel og du får dybde under båten opp på kartplotteren. Så har du jo ekkolodd i tilfelle du vil se etter fisk. Du får jo også mer kontroll om du drifter om du ligger på svai. Jeg bruker aldri ekkoloddet til fiske,men dybdeangivelsen setter jeg pris på når jeg ferdes nær land og i ureint farvann.

På gamlebåten hadde jeg Garmin Echomap 70s med innvendig svinger. Pleide å bruke en skvett ferskvann. Måtte da huske på å tømme dette når båten skulle på land for vinteren. Ellers har jeg sett det anbefales å bruke frostvæske av den typen som ikke er giftig (husker ikke betegnelsen i farten).

Har bestilt samme som deg til nybåten, innvendig svinger til denne er GT 15 M-IH. Følger med 3-4 kopper med forskjellig vinkel, slik at du får det til å passe med skrogvinkel på din båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...