Jump to content

Fjordgubbe

Recommended Posts

Skal montere nokre 12v ljosrele i båten, men er litt usikker på type. Ser og prisane varierer sterkt, men i båtsamanheng betyr det minder, berre ein får att det ein betaler for. Kjøper alltid kvalitetsutstyr til båten, men er det vesentleg skilnad på kvaliteten her. Alt er vel laga i Kina?

So ser eg nokon har 4 "pinnar" medan andre fem. Den femte pinnen skjønar eg ikkje heilt funksjonen til? Ca 15-20 A eller deromkring er vel det eg treng. Er det problem med å ta godt i her? Velje t.d. 30A  når det hadde vore nok med 10?

4pin er 85-86 (styring) og 30 - 87 (Arbeid)

Femte pin pleier å være 87A som står motsatt til 87.
Dvs. 87 er "NO" mens 87A er "NC"

Ikke alle, men mange releer er bygget i øst (ikke bare kina).
Forskjellen mellom "alle" og "gode" er at "alle" kan være hjemmesnekret bokstavelig
på et garasje og med det de har tilgjengelig på billigst måte,
mens "gode" blir produsert med riktige material og toleranser under oppsyn av en god merkeprodusent/leverandør.

Er det altså noe kritisk område reléet skal mestre da ville jeg velge noe av et kjent merke,
og ellers fritt fram.

Men, i 30A klasses koster t.o.m. gode reléer mindre enn samtalen du fører nå.

:fishing:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Men når jeg legger nytt, så slipper jeg å bruke 2,5 kvadrat. Blant annet har jeg fire lyskastere i targa'en. Den ene er LED, de andre er halogen og Xenon. De trekker mye strøm. Så er det selvstarter til motoren. Autopiloten har sitt system. Masten har sitt, der går det 2,5 kvadrat, men veien dit fra batteribanken midt i båten til masten via cockpit er lang. Det blir 30 meter ledning før strømmen begynner å krabbe opp i masten. Der oppe er det nå kun LED, men det var ikke det den gangen det ble installert. Osv, osv. Mye av det jeg har var der før LED kom på banen til alminnelig bruk. Når jeg la opp LED over salongbord og nedgang for tre år siden, er det ikke reléer. Kun 1,5 kvadrat ledning. Beste kvalitet fra Biltema. Det er ikke slik at jeg må ha reléer over alt. Det er ikke noe fanatisk over det. Men det er en vurdering jeg gør i hvert enkelt tilfelle. Også om jeg ønsker å redusere gnistsprang over av/på-bryter kommer inn. At jeg kan tråkle en tynn leder gjennom et rør, som egnetlig er fullt. At jeg kan sikre en slik styrestrøm med en 3 A sikring, uten å legge en leder som jeg må sikre med 25 A. Masse finurlige vurderinger som jeg koser meg med, når jeg heller burde gjort noe fornuftig.

Hulda skrev for 2 timer siden:

om jeg ønsker å redusere gnistsprang over av/på-bryter

Her risikerer man at et relé har motsatt virkning. Idet man bryter strømmen i en induktor (reléets spole), genereres det en spenningspuls som kan nå svært høye nivåer. Enkelte reléer har en innbygd avkoblingsdiode som kortslutter denne pulsen, men har det ikke det, eller om man har brent dioden ved å bytte om tilkoblingene på terminal "85" og "86", kan den lage en større lysbue over bryterkontaktene enn det hovedlasten ville ha gjort.

Joerg Becker skrev for 12 timer siden:

4pin er 85-86 (styring) og 30 - 87 (Arbeid)

Femte pin pleier å være 87A som står motsatt til 87.
Dvs. 87 er "NO" mens 87A er "NC"

Eller så er det to 87 piner slik at man har to utganger til forbruker.
Var vel ofte det ble brukt slike reler til ekstra lys da man hadde en utgang til vært sitt lys. 

Redigert av pipe (see edit history)

Jeg har i alle år sverget til Tyske Wherle reler.
Kjøper de på min lokale bildelepusher som har disse bak på lager mens "Kina" relene henger i blister pakker i butikken.
Forbrukene vil ha billigst mulig varer mens de profesjonelle er mer opptatt av kvalitet da ett rele som feiler antagelig koster dem tilsvarende en bunke med nye reler å rydde opp i.
Uansett kan jeg fint betale sånn ish 100 kr for en tysk produsert merkevare kontra under femti lappen for noe ukjente østen greier.

Har kanskje ikke belegg for å bruke det negativt ladet ordet østen greier men tenker rele produksjonen er litt som med hologen lyspærer.
Alle hologen lyspærer tester jeg har sett får østen produserte pærer som hatten passer fordi de ikke produserer pærer med høy nok presisjon slik at lysbilde blir feil.
Den siste pæretesten jeg leste så fikk lyspærene til BT den treffende kommentaren at de var så dårlige at de ikke skulle vært lov å selge.
En annen av bildelekjedene førte også billige østen produserte pærer som alternativ til Osram pærene de også solgte.
De hadde skamvett nok til å trekke disse pærene i fra markedet da de var nesten like dårlige som BT sine. 

Litt på siden dette lyspære oppgulpet mitt men kom til å tenke på det da det var snakk om lysrele tidligere i tråden.
Hvis ikke oppgulpet mitt var relevant så er det gamle gode utsagnet at man får det man betaler for også relevant til kjøp av rele ville jeg tro.

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...