Jump to content

Hvor får man kjøpt kompakt vaskemaskin?


S/Y Emma

Recommended Posts

Vi har bestemt oss for å konvertere en akterlugar til "teknisk rom", og får dermed plass til en kompakt vaskemaskin. Det er bare 70 cm fra sengebunnen til dekk i lugaren, så det er få ting som får plass. Men har funnet noen superkompakte, frontmatede vaskemaskiner produsert av Daewoo. Problemet er at ingen ser ut til å ha dem på lager. Vet noen hvor man får kjøpt en slik maskin? Og har noen eventuelt testet en slik i båt?

3513542.jpg

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Allan E: Jøss, den har jeg ikke sett før. Snedig. Men litt liten kapasitet (2 kg, mot 3 kg i Daewoo sin).

 

Barbaria: Ja, har funnet den der. Men den er ikke på lager hverken i butikker eller på nett... Som hos de fleste andre som reklamerer for den.

Link to post
Share on other sites

Hei Emma

 

Eg har montert ein Candy vaskemaskin i båten.

Det beste, og nesten det rimelegaste, eg har montert i båten.

Den første holdt i ti år, og for eit par tre år sidan monterte eg ein ny.

Desse maskinane er 70 cm høge, om eg hugsar rett.

Den første tok 3 kg tøy. Den me har no tek 3, 5 kg, om eg hugsar rett.

Om du vil kan du koma å sjå korleis maskinen er montert. Eg skal til båten i ettermiddag/kveld, trur eg.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Vi har Daewooen i båten og den fungerer helt topp. Flott maskin, virker solid og gjennomført og gjør en god og rask jobb. Har montert den på et skott og koblet den til blandebatteriet på dusjen slik at jeg på forhånd kan føle meg frem til temp, og derved spare noe strøm til oppvarming av varmtvann. Bruker den også i uthavn, og da drevet på LFP-batterier. Trekker max 1370 W, som er akkurat det inverteren (Victron 1600 VA) klarer å levere. Når den ikke varmer, trekker den under 100W. Forbruk under 1 kWh og 30 l per vask. Hvis du søker på BP ser du at det er et par tre tråder om den.

 

Jeg kjøpte i Frankrike da jeg var der i påsken i år og tok den med i bagasjen. Kjøpte på cdiscount.com. De har den nå til €399, men levererer Ikke til Norge. Er du i Frankrike kan du få den levert fraktfritt (ved å melde deg ut og inn av medlemsklubb).

 

Amazon.fr derimot selger den, og leverer til Norge

https://www.amazon.fr/gp/product/B07FYB8ZS5/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A1X6FK5RDHNB96&psc=1

 

Prisen i Frankrike er €431. Ved å bestille til Norge slipper du fransk mva, men får transport og norsk toll/mva, slik at totalen blir €592.

 

Merk at en fransk båtutstyrsbutikk bigship.fr har en variant med tørketrommel:

 

https://www.bigship.com/catalogue/vie-a-bord/electromenager/nettoyage/daewoo-mini-revolution-lave-linge-sechant

 

Tørketrommel er kanskje interessant for deg som bor ombord? Den koster €859, og nettbutikken påstår at det kun er €6 i levering til Norge. Tviler litt på den frakten (men man inngår jo en avtale på det) og du betaler da også feilaktig fransk mva. Norsk mva/fortolling kommer i tillegg.

 

 

Link to post
Share on other sites

Her var det mange gode tips! Takker!

Får vurdere de to i linkene. Kombinert tørketrommel frister veldig, men den koster også skjorta.

 

Har du forresten noen bilder av hvordan vaskemaskinen din er koblet til vann? Er det bare å koble direkte til trykkvannet om bord i skuta via en T-kobling?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har kopla vatnet inn direkte til trykkvassystemet om bord. Dvs. med eit t-stykke.

 

I byrjinga hadde eg avløpsslangen i vasken på badet, men seinare monterte eg ein eigen skrogventil.

 

Hugs at dersom utløpet er for lågt, så kan heverteffekten tømma maskinen for vatn.

 

Maskinen bør gå på 10 amp sikringar. Gjerne mindre.

 

Tørkefasilitetane kan jo vera så som så i ein båt.

Det er difor verdt å investera i ein maskin med høg sentrifugehastigheit.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Me har den maskinen i bavariaen vår (daewo). Denne har fungert greit for oss dei åra me har hatt den.

Den blei kjøpt på ebay.

 

Når det gjelder tørking, så henger me opp nyvaska kler på eine badet, setter inn avfukteren (meaco dd8l zambezi) og kjører tørkefunksjonen. Tar ikkje mange timer før det er heilt tørt.

 

DSC_1214.JPG

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, bare å koble til trykkvann. Noen slangeklemmer og et T-stykke, og så noen overganger til slangen som sitter på maskinen. Jeg koblet den som sagt inn på vannslangen mellom blandebatteriet til dusjen og dusjhodet for å kunne benytte mer temperert vann (selv om produsenten sier at den ikke skal kobles til varmtvann). Satte derfor også en kran på slik at det ikke renner ut av dusjen når jeg åpner for maskinen. 

 

Utløpet koblet jeg på på utløpet til vasken på badet, rett over skroggjennomføringen. Siden maskinen henger på skottet rett under taket blir fallhøyden snaut 1,5 m. Skjønner ikke helt hva @Ask mener med at utløpet ikke "...er for lågt". Det er jo ikke pumpe ut på maskinen, så den er avhengig av fall for å tømmes. Har aldri opplevd problemer med det (eller heverteffekt).

 

Forøvrig ser jeg nå du også kan få tørketrommelvarianten til EUR 759 hos en annen leverandør https://www.boulanger.com/ref/1128231, som dog ikke sender store objekter utenfor Frankrike. Får du tak i billigbilletter, kan du nesten fly ned og plukke den opp. Men ellers er vel luftavfukter som @Steini foreslår kanskje en like grei løsning.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...