geggen20 Startet 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2019 Er det noen som har noen gode tips for å få dette treverket i bra stand igjen :) ? og evt vilken olje man bør bruke og hva man bør vaske dette med Vil helst ikke pusse/slipe ned så veldig mye på treverket. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Er finer det meste av dette. Kan gå an å slipe, men det går fort gjennom, eller krever nøysomt arbeid. Ettersom du ser ut til å være ute etter å spare arbeid, har du vurdert dryppstopp-plater? Sjekk Nimbustråden. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Sandøy sjark? Ville startet med en grundig skrubb. Bruk det kraftigste stoffet du har og vask rent. Ofte med falmet treverk gjør du lurt å pusse litt for å åpne porer og friske opp fargen litt før du evt oljer/lakker på nytt. Men mulig det finnes noe blekemiddel? Er det blåmann finnes det stoff for det ihvertfall, kan bruke ferrobet rustvask. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Jeg ble positivt overrasket over hvor effektive disse "vidundermidlene" fra Biltema var: Art.nr. 30570 Teakvask Art.nr. 30571 Teakfornyer Førstnevnte fjerner mer "gugge" enn det man skulle tro det var plass til i en fjølbit, mens den andre har kraftig teakfarget pigmentering, slik at det ser overraskende friskt ut etterpå. Jeg brukte den siste også på ei ny eiklist, og man ser omtrent ikke forskjell på den og de gamle teakbordene, som først ble vasket. Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 23.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Har begynt å pusse det litt ned :) så vaske med tynner evt , skal prøve den teakvask kansje. Owatrol D1 er vel bra å male dette med? eller er det noen andre oljer som anbefales Ja sandøy 31 sjark :) Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 23.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 23.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 må vel kansje heller owatrol d2 her for å få mørkere farge på oljen Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 (redigert) Mens du nå jobber med treverket ville jeg ha brukt et par av de små grå noen minutter: Er der nok lufting i styrehuset i dag? Kommer det luft både inn og ikke bare ut? Kan litt av problemet med stygt treverk stamme fra fuktighet? Har selv opplevd andre båter hvor det var montert en helt vanlig avtrekksventil på styrehustaket og That`s it! Hvor kom "innluften" fra? Ja er det nok med den ene på taket? Er det fornuftig å montere en eller to til? Kan være vanskelig å ha utluftingsventiler i lugaren forut, da må luften der og gå gjennom de i styrehustaket. Blir mye fuktighet av regntøy etc som henges opp. Den forsvinner ikke i løse luften av seg selv. De gamle sjarkene hadde oftest en ovn i lugaren som ble fyrt i utpå høsten og slukket til våren. Den holdt fuktigheten borte. Ellers har du en knakande kjekk båt!!! Redigert 23.Oktober.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 geggen20 skrev 1 time siden: må vel kansje heller owatrol d2 her for å få mørkere farge på oljen Owatrol er glimrende produkter, men de er nøytrale. D1 vil få fram gløden i treverket, men slik det ser ut på bildene er det ganske store fargeforskjeller. Disse vil du fortsatt ha etter bruk av Owatrol. Det var derfor jeg foreslo teakfornyeren, siden den har pigmentering. Den vil mao. fungere som en beis i tillegg til impregnering. Så kan du evt. avslutte med et strøk D2, for å få en god overflate. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Når treverket er såpass slitt ville jeg ha begynt med en teak farget beis. Deretter olje eller en god teak lakk. Jeg for min del trives godt med Owatrol teak olje. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Her er det nok 0,2-0,5mm finer, så du pusser igjennom før du får det fint. Jeg hadde vurdert å kjøpe meg ei merantiplate, brukt de gamle platene som mal og bare byttet ut alt sammen. Hvis du skal ha det fint da.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.