Jump to content

Olje nivå på vår d6


Rookie_332

Recommended Posts

Hver gang jeg får båten tilbake fra service på Volvo verksted er oljenivået på max og vel så det. Etter ca 150t kjøring stort sett på 3000 RPM er det sunket ned mot min. Da etterfyller jeg 4l og det går opp mot max. Neste oljeskift etter 200t og da ligger det som oftest midt på merket før det. Så anbefalinger og praksis må tydeligvis variere en del. Men om ikke oljenivået bør vøre over midten på peilestaven hadde vel ikke Volvo lagd peilestaven slik den er. Tror det er greit og forholde seg til fabrikanten og ikke meningene til en tilfeldig mekaniker.

Link to post
Share on other sites

Ifølge manualen er rett tidspunkt for peiling av oljen ca. ti min. etter stans av motor.  Det samme var oppskriften på Yanmar 290hk, som jeg hadde før.  Jeg husker ikke hva som skjer hvis jeg peiler lenge etterpå igjen, men på Yanmar'n var det mye mer på pinnen hvis jeg peilet et døgn senere.  Jeg vet ikke om det tilsvarende skjer på D6'en.  Begge har sjekkventil i selve oljefilteret, så jeg mistenker at Yanmar'n slapp olje ned i bunnpanna via stempel-underspylingsdysene over lang tid, og dermed tømte en del av trykksiden av oljesystemet.  Den brukte iallfall mye lenger tid på å få opp oljetrykket etter lang ventetid før oppstart.

Jeg har hørt at D6 kan ha en liten tendens til å piske opp oljen, så jeg tenker det kan være greit å ikke nå helt opp til max--streken når man peiler ti min. etter stopp av motor.  Mulig det ikke er noe problem at det ligger på max etter dagesvis med stillstand.  Husker ikke om jeg har sjekket hva som skjer på D6'en enda.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 11 timer siden:

Hver gang jeg får båten tilbake fra service på Volvo verksted er oljenivået på max og vel så det. Etter ca 150t kjøring stort sett på 3000 RPM er det sunket ned mot min. Da etterfyller jeg 4l og det går opp mot max. Neste oljeskift etter 200t og da ligger det som oftest midt på merket før det. Så anbefalinger og praksis må tydeligvis variere en del. Men om ikke oljenivået bør vøre over midten på peilestaven hadde vel ikke Volvo lagd peilestaven slik den er. Tror det er greit og forholde seg til fabrikanten og ikke meningene til en tilfeldig mekaniker.

Da hadde jeg bytta verksted. Det er godt kjent i Volvo kretser at disse motorene bør ha nivå under maks. Derfor midt på peilepinnen. 

Link to post
Share on other sites

Det står jo mellom min og max, så det er jo ingen grunn til å jage rundt max merket, når det står over max og under min er skadelig. Holder man seg midt på treet, kan motor bruke drøyt 1,5 L før minimum. Det skjer vel ikke plutselig om alt er i orden. Selv ikke min forrige 40 år gamle Volvo, brukte det på 200t.

Link to post
Share on other sites

Oljenivået er kritisk på en motor. Derfor er merkene på peilepinnen plassert langt innenfor de kritiske nivåene. Jeg vil absolutt anbefale at man følger instruksjonsboka, noe man vil tjene på i en evt. reklamasjonssak, men det er ingen grunn til å se på disse merkene som absolutte grenser. Ett sted må de jo være.

Noe man kan ha i tankene i denne sammenhengen, er at ved mye bevegelse vil oljenivået kunne bevege seg ut mot ytterpunktene. Da kan det være lurt å ikke ha full belastning på motoren, men det vil vel for de fleste også føles naturlig.

Tilsvarende forhold kan man få i en seilbåt, om man av én eller annen grunn skulle kjøre motoren mens man har ekstrem krenging.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 8 minutter siden:

Dette har jeg ikke peiling på, men kan vivå på peileinne ha sammenheng med båttype?

Kan det være at en båt som går rett i vannet anbefales anderledes en en som løfter baugen mye?

Ja. Enkelte instrukser justerer oljenivået i bunnpannen i hht motorens helling i lengderetningen. Igjen, det er kun instruksjonsboken som gir korrekt info.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Eureka skrev On 23.10.2019 at 22.36:

Pump ut en liter. Det er 3,6 liter mellom min og max. 

 

Jeg forsøker å tilegne meg litt kunnskap vedr oljenivåer på båtmotorer. Forstår jeg det riktig at man aldri bør fylle over midten på peilepinnen?

mens det er en fordel å kjøre oljestanden ned mot min. merket på oljestaven ?

 

Kan man stole på fabrikkens oppsatte maks /min merker på peilestaven og antall liter man skal fylle ved oljebytte? 

 

Bitteliten skrev On 23.10.2019 at 10.32:

D motorene bør ha nivå midt på peilepinnen. Jeg hadde ikke kjørt med motor på maks.  Etter råd fra VP verksted.

 

Bitteliten har erfart at man ikke skal ha olje over midt på pinnen da sjansene for havari er til stede. Det samme anbefaler alle vp verkstedene. Er dette  fleip eller fakta?

 

 

(dette er kun en meningsytring hvis du føler deg krenket ta kontakt på im)

Link to post
Share on other sites

Oljenivået som sådan har ingen betydning. Mange motorer har ikke oljenivå. Det er derimot to essensielle faktorer i denne sammenhengen, og det er at motoren alltid har tilgang på olje, og at oljen er god. Tilgang vil den ha så lenge oppsugingsrøret rekker ned i oljen. De tre faktorene som spiller inn er da mengden olje, motorens krenging og motorens bevegelser. Har man lite olje, skal det mindre bevegelser til før man kommer under det kritiske nivået (det var dette som skjedde med "Viking Sky" på Hustadvika).

Har man for mye olje, vil dette, gjerne også i forbindelse med bevegelser, kunne føre til at veivakselen slår nedi oljen, og dermed piske inn luft. Dette vil naturlig nok (midlertidig) redusere oljens egenskaper betraktelig.

Merkene på peilepinnen er derfor satt slik at man ved "normale" omstendigheter skal ha god klaring til de kritiske nivåene.

Link to post
Share on other sites

Uglesett, anslaget mitt om at TS trygt kan pumpe ut én liter, er litt på slump. Siden det er 3,6 liter mellom min og max, så skal han ikke være redd for å ta i litt når han suger ut via dedikert slange. 

 

Har man midt mellom min og max, har man god margin dersom det lekker diesel inn til olja, samt at man har "litt å gå på" i forhold til at alle motorer forbruker litt smøreolje, og noen forbruker mere. 

 

Er man nøye, kan man lage et merke mellom min og max, et referansepunkt. 

På D6’n tror jeg ikke det er noen merker mellom min og max. Bare skravert felt. 

Men på Volvo bilen min er det merke på 1/3 og 2/3 mellom min og max. 

Den legger jeg nøyaktig på 2/3 siden det er den forbannede Ford/Renault/ Volvo-motoren, med overhengende fare for diesel i olja ved regenerering av partikkelfilter. ( dette ble litt ot, men det er jo litt forskjellig grunner for å være nøye med det) 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 11 minutter siden:

Har man midt mellom min og max, har man god margin dersom det lekker diesel inn til olja

I dette tilfellet kan oljens egenskaper være sterkt redusert, og den bør følgelig byttes omgående. Nivået er da av mindre betydning, og det hjelper lite om man har hundre merker på peilepinnen.

Link to post
Share on other sites

Kontroll av oljenivå er et krav motorprodusentene krever  at brukerne skal mestre og det er så enkelt at selv far klarer det. Det er 2 merker å forholde seg til, min og max.  Man har alltid noe å gå på selv om man overstiger max merket eller underskrider min merket. Vi har vært vitne til at  profesjonelle med lang erfaring  har utfordret disse enkle lett forståelige forskriftene. Det har gått riktig ille.

 

Jeg påstår at det er vrøvl og pølsevev å hevde noe annet enn at alle nivåer mellom  min og max er aksepterte nivåer.

 

 

 

(dette er ikke et troll innlegg men kun en meningsytring hvis du føler deg krenket ta kontakt på im)

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 1 time siden:

Jeg påstår at det er vrøvl og pølsevev å hevde noe annet enn at alle nivåer mellom  min og max er aksepterte nivåer.

Juridisk sett, uten tvil, om da ikke instruksjonsboka for båten angir noe annet enn motorprodusenten, som følge av vinkel på motoren, og at man har utført peilingen i hht. instruksene. Men så kan det være greit å ha i bakhodet hva som faktisk skjer når forholdene fraviker sterkt fra normalen. Da er det mindre sjans for å havne i samme uføre som "Viking Sky". De lå også innenfor "merkene", men likevel så lavt at i kombinasjon med meget høy sjø ble resultatet nær katastrofalt. Merkene er altså, teknisk sett, en veiledning, men ingen garanti. Juridisk sett bør man imidlertid føle seg trygg i hele dette området, men absolutt ikke utenfor.

Når oljetrykksalarmen går, bør man imidlertid gjøre noe mer enn å kvittere den ut. Ellers kan nok det også få juridiske konsekvenser, uansett forhold forøvrig.

 

Og apropos "Viking Sky". Kan noen forklare hvorfor de åpenbart har maskiner med våtsump, når dette i flg. MAN må spesialbestilles?

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 5 timer siden:

Da er det mindre sjans for å havne i samme uføre som "Viking Sky". De lå også innenfor "merkene", men likevel så lavt at i kombinasjon med meget høy sjø ble resultatet nær katastrofalt. Merkene er altså, teknisk sett, en veiledning, men ingen garanti.

 

Nei det gjorde de ikke, det kom klart fram i siste rapporten fra havarikommisjonen. Smøroljemengden på systemet var langt under motorfabrikantens anbefalinger. Og det er heller ikke tilsvarende "Min/Max" merker på skipsmaskineri av denne typen tilsvarende det som finnes i en liten kompaktmotor for fritidsbåter eller i en bil.

 

ozo skrev for 5 timer siden:

Og apropos "Viking Sky". Kan noen forklare hvorfor de åpenbart har maskiner med våtsump, når dette i flg. MAN må spesialbestilles?

 

Det er mye utstyr verft eller reder bestiller til et bygg som ikke er standard leveranser. Men hvor har du det fra at disse maskinene hadde våt sump?

 

image.png.ee790ddaaf8a57b5c6b6bac77a330f81.png

Link to post
Share on other sites

Husk at helningsgraden på motoren påvirker mye måleverdien du får på peilepinnen. På mine TAMD 72 står det utrykkelig tabell som forteller mengde olje med diverse helningsgrader på motoren. Pilepinnene blir ikke tilpasset de forskjellige helningsgradene tror jeg.

 

Når dette er sagt tror jeg nok at det er et ganske godt slingringsmonn på mengde på mine motorer, det er nok og ta av for og si det sånn.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Men hvor har du det fra at disse maskinene hadde våt sump?

Jeg skrev "åpenbart" har våtsump, da jeg ikke trodde det var mulig at dette kunne skje med en tørrsump. Da må det være en unødvendig svakhet i systemet. Eller kan oljen bli "hengende igjen" i motoren i større grad ved store bevegelser?

 

Med tørrsump kan man, som du skriver, ikke sammenligne direkte med min/max på en peilepinne, men de lå likefullt 20% over minimum, så uansett illustrerer dette innvirkningen av bevegelse.

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...