Jump to content

Olje nivå på vår d6


Rookie_332

Recommended Posts

ozo skrev for 2 timer siden:

Med tørrsump kan man, som du skriver, ikke sammenligne direkte med min/max på en peilepinne, men de lå likefullt 20% over minimum, så uansett illustrerer dette innvirkningen av bevegelse.

 

De lå langt under fabrikantens anbefalinger vedr. smøroljenivået. Så langt under at lavnivåalarmen ble trigget 18 ganger før maskinene gikk i shutdown som følge av tap av oljetrykk:

 

image.png.aca2d12c1801da7d9f27f24306df774f.png

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev On 23.10.2019 at 10.45:

Hver gang jeg får båten tilbake fra service på Volvo verksted er oljenivået på max og vel så det. Etter ca 150t kjøring stort sett på 3000 RPM er det sunket ned mot min. Da etterfyller jeg 4l og det går opp mot max. Neste oljeskift etter 200t og da ligger det som oftest midt på merket før det.

Så da forbrenner du mange liter smøreolje helt unødvendig. Prøv heller å holde nivået midt mellom max og min som VP mekanikere anbefaler.

 

 

Link to post
Share on other sites

Rådet er fra flere sentrale VP verksteder. Dette hadde ikke noe med injektorer å gjøre. Det er relatert til at det er stort oljevolum på motorene og at det kan bli for mye om nivået er på max  - og man samtidig feks går i halvlpan (dvs motorens vinkel). Derfor aldri max på peilepinnen - som regel på midten. Så brukte motorene noen få dl olje i løpet av hver sesong (kjørte typisk 70-100 timer i sesongen) - men det var aldri behov for å etterfylle. 

 

Om jeg husker rett fra det som ble sagt en gang så går oljealarmen på 14 liter på D6 

 

Dette var i "D6 tiden" min - dvs fra 2008 til 2016. I ulike båter og ulike verksteder

 

Den gamle yanmaren jeg har nå  ligger heller aldri på max. Ved oljeskfift fylles det til midt på peilepinnen. Oljeforbruket her er minimalt - og den går mange timer i sesongen

 

Som motoreier må man jo velge det man selv vil - jeg rådgir ikke noen her. Jeg deler bare den infoen jeg har fått av folk jeg stoler på (og i båtverdenen er ikke det så veldig mange :wink: )

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for meget utfyllende svar, Bitteliten :thumbsup:

 

Årsaken til at jeg spurte om det rådet ble gitt "midt oppe i injektorperioden" var at min opplevelse var at det i denne perioden ble gitt råd som jeg ikke har hørt siden...  Når en reiser mellom de fire store regionene i Norge så er det også mulig å finne relativt store variasjoner på hva som er "in". 

 

Når et verksted ser "inn i det hellige" på dine D6 'er  med sin Voda og ser på bruksprofilen din, (endel kjøring i halvplan) så er det nok et godt råd å gi, at det ikke er ideelt å ligge på max-merket.

Som du påpeker vil jo båter som blir operert i halvplan gjerne endre motorvinkelen betydelig, slik at bakre del av veivaksel pisker mye olje...

Denne vinkelen er ikke en konstant men vil være spesifikk for et gitt skrog, med en gitt motorkombinasjon og en gitt last...

 

Dersom ikke alle har fått det samme rådet så kan det godt skylles godt skjønn fra VP mannen som ser an bruk, last og skrog...

 

D4 er betydelig kortere enn D6 og i den motoren vil det være ett betydelig mindre problem, selv om vinkelendringen vil være den samme.

 

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

De lå langt under fabrikantens anbefalinger vedr. smøroljenivået. Så langt under at lavnivåalarmen ble trigget 18 ganger før maskinene gikk i shutdown som følge av tap av oljetrykk

Da er jeg feilinformert av tabloidpressen. Der sto det at de lå 20% over anbefalt minimum. Dessuten at det var alarmen for oljetrykk som hadde gått 18 ganger, og ikke for nivå.

 

Men hvorfor er ikke tørrsump utbredt i lystfartøyskiktet? Det vil da ikke være snakk om store fordyringen, prosentmessig, og det har jo flere fordeler. Bl.a. hadde man sluppet slike diskusjoner som dette :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 5 minutter siden:

Jeg fikk samme rådet på Nimbus 30s og NordWest 420. De har relativt ulikt skrog, bruksmønster og vinkel ?

 

men igjen, dette får folk bestemme selv :yesnod:

 Det vrimler av,, gode,, kjerringråd til båtfolk. Mange er overtro og synsing. Skal det være hold i informasjonen om at vp d6 motorer tåler dårlig oljenivå over midten på pinnen må det komme som en offentlig pressemelding fra Volvo Penta til alle båteiere ikke fra en  vp mekaniker  som informerer helt tilfeldig. Det blir useriøst etter mitt syn.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 35 minutter siden:

Jeg fikk samme rådet på Nimbus 30s og NordWest 420. De har relativt ulikt skrog, bruksmønster og vinkel ?

 

men igjen, dette får folk bestemme selv :yesnod:

Det er egentlig så enkelt at en følger litt med på oljeforbruket på den enkelte båt.

Stopper forbruket ved f.eks. 40 prosent på peilepinnen er det ingen grunn til å etterfylle bare for å forbrenne smøreolje.

 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 8 timer siden:

 

Ugleseth skrev for 1 time siden:

 Det vrimler av,, gode,, kjerringråd til båtfolk. Mange er overtro og synsing. Skal det være hold i informasjonen om at vp d6 motorer tåler dårlig oljenivå over midten på pinnen må det komme som en offentlig pressemelding fra Volvo Penta til alle båteiere ikke fra en  vp mekaniker  som informerer helt tilfeldig. Det blir useriøst etter mitt syn.

Det er nok derfor vi har et forum som dette. For å dele heksekunst og kjerringråd Og vente på at produsentene kommer med fakta som vi kan forholde oss til :wink:

 

jeg har blitt for gammal til kverrulering her inne   Dere får holde på om dere vil :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 1 time siden:

Skal det være hold i informasjonen om at vp d6 motorer tåler dårlig oljenivå over midten på pinnen må det komme som en offentlig pressemelding fra Volvo Penta til alle båteiere ikke fra en  vp mekaniker  som informerer helt tilfeldig

 

Det er viktig deling Bitteliten gir oss og kildene hans er på ingen måte noen "hvem-som.helst" 

 

Utspillet ditt kan være med på å lede til at noen avstår fra å dele og det ville være synd.  

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 9 timer siden:

 

 

jeg har blitt for gammal til kverrulering her inne   Dere får holde på om dere vil :lol:

det er dessverre blitt en gjennomgangs tone her at de etablerte krever å få rett og de som mener noe annet er troll og kverulanter. Det får vi leve med. Greit at du krever respekt som gammel båteier  og at alder  er en fordel men jeg har hatt båt myeee lengre enn deg hvis erfaring teller

Nå følger jeg manualene og stoler mer på dem enn på en vp mekaniker i en eller annen havn i utkant Norge. Volvo motorene blir testet under alle tenkelige forhold og det foreligger så vidt jeg vet ingen restriksjoner om oljenivå inne målene. I motsatt fall bør VP sende ut nye peilestaver hvor max merket er senket nedover med 1 cm. Jungeltelegrafen holder ikke som informasjonskanal etter mitt syn.

 

 

Link to post
Share on other sites

På samme måte som det er et max merke på peilestaven som ikke skal overskrides, er det et min merke som det ikke skal under, så da er vel alt i mellom greit? I praksis har det lett for å bli at folk flest jager oppunder maxmerket "for sikkerhetsskyld", og da blir det fort for mye, avhengig av hvem og hvordan man fyller og peiler. Har for øvrig hørt samme "kjerringråd" om D motorene til Volvo, som Bitteliten. Mener også at det har vært D motorer i tidlig alder som etter havari ble konkludert med for mye olje(Obs! kan ikke dokumentere). Da er hvertfall det for meg en god grunn til å holde seg litt under max, men godt over min, som er helt etter instruksjonsboken.

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt fortalt at det var noen havarier pga olje i innsugslufta - motoren selvtenner da og øker turtallet ukontrollerbart til den "smeller".  Det ble montert tilbakeslagsventiler på slangen opp til veivhusfiltrene pga dette. Dette ble ettermontert på mine D6 435 i 2009 om jeg husker rett. Dette skjedde visstnok ved høyt oljenivå og skarp vinkel på motoren. På D6en i Nibmusen var dette også montert. Om dette var montert på D4ene i Windy 37en husker sikkert @Bonus bedre enn meg :smiley:. Første båten jeg hadde med D6 var ny i 2004. eneste problemet vi hadde med den motoren var litt lav ladespenning på tomgang - så da ble dynamo byttet. 

 

 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 33 minutter siden:

...Jeg har blitt fortalt at det var noen havarier pga olje i innsugslufta   Det ble montert tilbakeslagsventiler på slangen opp til veivhusfiltrene pga dette. Om dette var montert på D4ene i Windy 37en husker sikkert @Bonus bedre enn meg ...

 

Jeg forholder meg (selvfølgelig) alltid og primært til de instruksjoner og anbefalinger som fabrikanten av teknisk utrustning offisielt kommuniserer. I tillegg til dette tar jeg hensyn til råd og anbefalinger fra presumptivt erfarne og troverdige kilder, såfremt disse ikke er i konflikt med fabrikantens offisielle anbefalinger og instrukser.

 

Vedrørende oljenivået i D -serie motorene har jeg oppfattet akkurat den samme informasjonen som @Bitteliten beskriver. Derfor prøvde jeg å tilstrebe et oljenivå omtrent midt mellom nivågrensene på peilepinnen. Og, de tilbakeslagsventilene kom originalt i 2008 om jeg husker riktig. De var ikke montert i omtalte 2006 Windy 37 GM.

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttig tips. Jeg har en D6 2007 og har neppe denne ventilen. Nå står båten ganske rett hos meg og jeg har alldri fylt helt opp, så jeg har aldri sett noen problemer. Men det skader helt sikkert ikke å fylle en liter mindre en det jeg har gjort før. Ellers så er jeg helt enig med Bonus her, følger jeg råd og tips, men går aldri utover produsentens anbefalinger.

 

Jeg har alltid brukt Statiols diseltilsetning på denne motoren, etter anbefaling få verksted. Tror det meste blir liggende igjen i filteret. Men snakker med mange som ikke bruker dette. Noen som har erfaringer med om tilsetningen har noe for seg?

Link to post
Share on other sites

Har vel enda en flaske av det stoffet. Var vel et panikktiltak da injektorproblemene var på det verste. I følge Volvo har det vist ikke lenger noe for seg. Usikker på om det fremdeles er i salg. Var vel for øvrig ikke noe annet en spesiell 2t olje som skulle smøre injektorene. Selv har jeg ikke brukt stoffet på mange år.

Link to post
Share on other sites

image.png.43d6311bb040960bb0f35eaa37f24bf3.png

 

 

Ugleseth skrev for 6 timer siden:

Greit at du krever respekt som gammel båteier  og at alder  er en fordel men jeg har hatt båt myeee lengre enn deg hvis erfaring teller

Nå følger jeg manualene og stoler mer på dem enn på en vp mekaniker i en eller annen havn i utkant Norge. Volvo motorene blir testet under alle tenkelige forhold og det foreligger så vidt jeg vet ingen restriksjoner om oljenivå inne målene. I motsatt fall bør VP sende ut nye peilestaver hvor max merket er senket nedover med 1 cm. Jungeltelegrafen holder ikke som informasjonskanal etter mitt syn.

 

Det var en voldsom rask erfaringsoppbygging.:giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 6 timer siden:

Jeg har blitt fortalt at det var noen havarier pga olje i innsugslufta - motoren selvtenner da og øker turtallet ukontrollerbart til den "smeller". 

 

 

Det er vel et kjent fenomen ...bla på  bmw tdi hvis man slurver med vedlikeholdet og ikke bytter alle nødvendige filter. Veivhus ventilasjonen tetter og motoren ruser opp ukontrollert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...