Jump to content

Søker brukererfaringer med Epifanes Rapid Clear lakk

DR_Nelson

Recommended Posts

har kun brukt epifanes blank og matt varianter de siste ukene.

Helt greie å jobbe med. bland inn anbefalt tynner og jeg startet med mahogny beis først + 2-3 strøk blank lakk + 2-3 strøk matt/silkematt avhengig av hvilket look du ønsker. Noen plaser har jeg kun brukt blank for å få den glosse feelen.

Mitt trevirke var tildels slitt, så jeg startet med K60, eksentersliper. Men du må opp i 240 for å få den glatte feelen.

Disse lakkene krever ikke pussing mellom hvert strøk, tørketid ca 24 t.

Så 5-7 strøk nærmer seg en uke.

Den du foreslår ligger på 6 timer mellom hvert strøk.

Jeg har vurdert den på dørkplater som jeg har hjemme og klarer to strøk døgnet på. Det som er fast i båten klarer jeg ikke mer enn 1 strøk i døgnet på uansett. Jobb + reise til og fra båthavn etc.

Gode skrumruller egnet for lakk + rødsprit for vask mellom hvert strøk + microkluter for støvtørring mellom hvert strøk. 

Skal prøve og polere når det har herdet 1-2 uker for moro skyld. 

Det slår meg hvor stor forskjell det blir på uttrykket hvorvidt en velger å kun bruke blanke varianter kontra matte varianter. De matte løsningene ser mer Orust ut, de blanke løsningene blir mer mahogney i ei gammel seilskute stil.

Epifanes, for en god service :)

Sendte de mail, og 2 timer etterpå forklarte de meg hva jeg skulle bruke for å få resultatet som over. Kjøpte inn Teaklakk matt, som i USA heter woodfinish matt. Hadde lagt 3 strøk Epifanes blank, deretter 1 strøk matt nå. Og for ett resultat med bare 1 strøk!
Legger ut bildet etter 2 strøk senere i uken. 

Så de bekrefter og at mer enn 2 strøk med matt gjør treverket dødt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...