DR_Nelson Startet 24.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2019 Skal lakke valnøtt interiør og har landet på lakk. Men hvilke type lakk? Søker etter ett halv blankt utseende. Sett på Epifanes, type Rapid Clear. Noen plasser står det at den har en svak farge i seg. Er det tilfelle? Eller noen med erfaring på halv blank Epifanes? Sitér dette innlegget Link to post
marionette Svart 25.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2019 har kun brukt epifanes blank og matt varianter de siste ukene. Helt greie å jobbe med. bland inn anbefalt tynner og jeg startet med mahogny beis først + 2-3 strøk blank lakk + 2-3 strøk matt/silkematt avhengig av hvilket look du ønsker. Noen plaser har jeg kun brukt blank for å få den glosse feelen. Mitt trevirke var tildels slitt, så jeg startet med K60, eksentersliper. Men du må opp i 240 for å få den glatte feelen. Disse lakkene krever ikke pussing mellom hvert strøk, tørketid ca 24 t. Så 5-7 strøk nærmer seg en uke. Den du foreslår ligger på 6 timer mellom hvert strøk. Jeg har vurdert den på dørkplater som jeg har hjemme og klarer to strøk døgnet på. Det som er fast i båten klarer jeg ikke mer enn 1 strøk i døgnet på uansett. Jobb + reise til og fra båthavn etc. Gode skrumruller egnet for lakk + rødsprit for vask mellom hvert strøk + microkluter for støvtørring mellom hvert strøk. Skal prøve og polere når det har herdet 1-2 uker for moro skyld. Det slår meg hvor stor forskjell det blir på uttrykket hvorvidt en velger å kun bruke blanke varianter kontra matte varianter. De matte løsningene ser mer Orust ut, de blanke løsningene blir mer mahogney i ei gammel seilskute stil. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 25.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2019 Å, så du la 2-3 strøk med matt? Trodde det bare skulle legges 1 strøk.. Rødsprit mellom hvert strøk? Legger ikke det igjen litt fett? Utseende jeg er på jakt etter er halvbank, da resten av treverket i båten er slik, så må prøve å få det likt, men ikke at det glinser. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 25.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2019 Har aldri hørt eller praktisert noe annet en sistestrøket med matt lakk hvis du skal ha matt overflate. Flere strøk med matt gjør bare at treværket «dør» og mister mye av gløden og spillet i strukturen. Det er i det minste min mening Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
marionette Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 høres rart ut at det er en verdensformula som sier kun et siste strøk med matt. Skal du kopiere et look, prøv deg frem. Finnes mye gode amerikanske youtube videoer om emne Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Slik jeg har forstått det er lakken «naturlig» blank, og for å få lakken matt tilsettes en «difuser». Det er denne difuser som, hvis man legger mange strøk, sløre treet sin struktur, og treet mister «liv». Derfor bare et eller to strøk med matt lakk. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 3.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2019 Kjøpte Epifanes Silkematt interiørlakk som toppstrøk. Dette kan langt fra kalles silkematt! Grensere heller til helblank, så denne går i ”søppla”. Hva med Epifanes Teaklakk, type matt? Er denne matt? Ønsker ett slikt utseende som på bildet Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 5.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2019 Epifanes, for en god service :) Sendte de mail, og 2 timer etterpå forklarte de meg hva jeg skulle bruke for å få resultatet som over. Kjøpte inn Teaklakk matt, som i USA heter woodfinish matt. Hadde lagt 3 strøk Epifanes blank, deretter 1 strøk matt nå. Og for ett resultat med bare 1 strøk! Legger ut bildet etter 2 strøk senere i uken. Så de bekrefter og at mer enn 2 strøk med matt gjør treverket dødt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.