Jump to content

Nytt emne til helt flatt rorblad. Hvor kan jeg få tak i det??

Torsen67

Recommended Posts

pacuare skrev for 17 timer siden:

Har bygd ett ror, det ble litt for mye areal foran akselen. Nasa profil og perfekt form ut fra båtens fartspotensial. Ble ekstremt mye mer effektivt enn før. Tror det var ca 30% foran Aksel. Når du først gjør noe hadde jeg gjort jobben med å få det bra. 

Torsen67 skrev for 13 timer siden:

Vel, NASA-profil, blir nok for komplisert. Har en del annet som skal gjøres med båten også.

Rakettforskning på gang :giggle:

dere mener NACA-profil.......... :smiley:

S/Y Gunga Din

Nå har du fått mange gode råd. Hvis du skulle lande på en flat plate har jeg to råd til deg.

• Finn Løken i Ås har gode priser på termoplastplater i ulike tykkelser og kvaliteter. Som nenvt over her er PEHD (altså en tung PE kvalitet, PE er kanneplast). Tror det er billigste alternativ.
  • Et annet alternativ er å ta ei glassplate og støpe seg en plate i glassfiber. Du bygger bare opp så mange lag du ønsker for å få den tykkelsen du vil ha. Med denne metoden har du også muligheten til å sparkle opp eller laminere inn noe distansemateriale for å kunne forme en profil. Det kan også gjøres et senere år.

Komodo skrev 1 time siden:

Nå har du fått mange gode råd. Hvis du skulle lande på en flat plate har jeg to råd til deg.

• Finn Løken i Ås har gode priser på termoplastplater i ulike tykkelser og kvaliteter. Som nenvt over her er PEHD (altså en tung PE kvalitet, PE er kanneplast). Tror det er billigste alternativ.
  • Et annet alternativ er å ta ei glassplate og støpe seg en plate i glassfiber. Du bygger bare opp så mange lag du ønsker for å få den tykkelsen du vil ha. Med denne metoden har du også muligheten til å sparkle opp eller laminere inn noe distansemateriale for å kunne forme en profil. Det kan også gjøres et senere år.

Takker for tips :thumbsup:

Jeg laget ror til min Windy i 20mm POM

• Fuktighetsopptak:0.0016 %Temperaturområde:-50 ... 100 °C 
  • POM-C (polyacetal copolymer) er en høykrystallinsk termoplast
  • Svært gode friksjonsegenskaper og høy slitestyrke
  • Ideell kombinasjon av holdfasthet, stivhet og styrke
  • Svært støtsikker
  • Gode bearbeidingsegenskaper
  • Lav UV-bestandighet (utførelse i svart har bedre bestandighet)
Kweelhouse skrev On 30.10.2019 at 13.27:

Jeg laget ror til min Windy i 20mm POM

• Fuktighetsopptak:0.0016 %Temperaturområde:-50 ... 100 °C 
  • POM-C (polyacetal copolymer) er en høykrystallinsk termoplast
  • Svært gode friksjonsegenskaper og høy slitestyrke
  • Ideell kombinasjon av holdfasthet, stivhet og styrke
  • Svært støtsikker
  • Gode bearbeidingsegenskaper
  • Lav UV-bestandighet (utførelse i svart har bedre bestandighet)

Hvordan er vedheftet for bunnstoff på dette materialet?

Det var ingen nyhet ...:smiley:

NACA kom til redan på pionjærtiden av flyet straks etter Orville og Wilbur gjorte sine berømte flygninger i Kitty Hawk

Profilene som bla regattaseilere, bruker for å optimere kjølprofiler hydrodymanisk, kalles fortsatt NACA-og ett antall tall etter.....
mange Expresseilere har optimert sine kjøler etter NACA-profiler (andre seilere også for den delen!)

http://piano-swe27.blogspot.com/2015/02/bosse-fraser-expresskol.html

Såg bare litt komisk ut da dere skrev NASA-profil......:giggle:

S/Y Gunga Din

Hulda skrev for 6 timer siden:

Nå har'ru tråkka i grøten, @pacuare.

Jeg er ikke uvant med å tråkke i salaten, så det er helt OK. Helt enig i at NACA er riktig navn. Googlet litt og bladd i båtkonstruksjons bøker. Men har ikke litteraturen vi brukte tilgjengelig, så har ikke fått verifisert at boka vi brukte fra 80 tallet brukte NASA eller NACA. Ser ut til at NASA vedlikeholder NACA profilene. Nyttig med forum, lærer noe hele tiden. 

Ellers er jeg enig i at et ror har mer teknologi i seg enn at det bare er en plate. Den gangen jeg plundret med roret til Hulda var to kriterier kraft på rorarm og at roret ikke skulle slippe vannet. Derfor ble roret dypt og smalt. En ting som ikke ble tatt med i betraktningen var fart gjennom vannet. Ved 9,5 knop setter roret opp en vibrasjon. Andre kriterier var naturligvis utmatting, styrke ved grunnstøting, gange i is osv. I den prosessen tapte Hulda muligheten til styring ved bakking. Hulda styrer under bakk som en tresnekke.

Hulda skrev for 4 timer siden:

Ellers er jeg enig i at et ror har mer teknologi i seg enn at det bare er en plate. Den gangen jeg plundret med roret til Hulda var to kriterier kraft på rorarm og at roret ikke skulle slippe vannet. Derfor ble roret dypt og smalt. En ting som ikke ble tatt med i betraktningen var fart gjennom vannet. Ved 9,5 knop setter roret opp en vibrasjon. Andre kriterier var naturligvis utmatting, styrke ved grunnstøting, gange i is osv. I den prosessen tapte Hulda muligheten til styring ved bakking. Hulda styrer under bakk som en tresnekke.

Lagde du noe tråd på dette?

Uansett, det blir flat rorplate med små endringer. Har nok å gjøre på båten, så kan ikke bruke for mye tid og penger på én ting. Blir det ikke optimalt, så kan dette endres neste år. Men, hvor mye utgjør et større ror ved bakk? På Sollux´n kunne jeg faktisk styre litt ved bakk. Masteren går kun ditt gudene ønsker det, og det er å få satt breisiden mot vinden i en helvetes fart:giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...