Jump to content

Nytt emne til helt flatt rorblad. Hvor kan jeg få tak i det??


Torsen67

Recommended Posts

Hei. Tenker å bytte til større rorblad. (Skal senkes litt ned for å fange opp mer vann/strøm) Dette svinger utrolig dårlig, da det er lang avstand til propell. Dette er helt flatt, og holdes med en klemme oppe og nede. Typisk ror som ble brukt mye på 70-80 tallet. Ser helst at jeg blir dynget ned med forslag til tunnelror etc. Det har jeg ikke tid til å styre med. Noen som vet hvor jeg kan få tak i emne? Hva ble brukt? NB: dette er ikke ei stålplate, men kan se ut som glassfiber på rundt 20 mm tykkelse. 

20190814_182946.jpg

20191019_132554.jpg

20191019_132510.jpg

Link to post
Torsen67 skrev 36 minutter siden:

Tenker å bytte til større rorblad. (Skal senkes litt ned for å fange opp mer vann/strøm) Dette svinger utrolig dårlig, da det er lang avstand til propell. Dette er helt flatt,


Spørs om du ikke får større effekt av å forskyve litt av rorarealet framfor roraksel enn å øke rorarealet. Inntil 30% framfor roraksel vil gi bedre svingeffekt. Skulle du likevel senke rorbladet litt kan det med tanke på grunnstøting være lurt om det ikke stikker for dypt. For enda større svingeffekt er det en fordel om roret har en profil, som profilen til en symmetrisk flyvinge. Det finnes måter å beregne ideell rorprofil, det er en egen vitenskap, men for relativt saktegående båter kan mye gjøres på øyemål om du ønsker gjøre det enkelt. 

Link to post

Er ikke det aller enkleste å forlenge eksisterende rorblad litt forover? Burde gi mer effekt og et mer balansert ror som krever mindre kraft. 1/4-1/3 utstikk forover er vel vanlig mener jeg å ha sett.

 

Forskalingsfiner kan sikkert brukes, innstøpt i polyester eller epoksy? Evt King Starboard.

 

Red: Ser Hakkanen kom meg i forkjøpet ?

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Er sikkert utallige måter å gjøre det på men vil tro at du får desidert mest effekt at å forlenge fremover da dette gjør at roret vil begynne å fange mer enn halvparten av propellstrømmen slik det gjør nå. 21-37% av roret foran aksling så jeg en plass som anbefaling, så 1/4-1/3 er vel innafor.

 

Det alle enkleste - og beste ift vanninntrengning i laminat osv - måtte vel være å få en ferdig kuttet plastplate i en eller annen kvalitet med tykkelse som passer noenlunde i brakettene?

Link to post
Hakkannen skrev for 4 timer siden:

For enda større svingeffekt er det en fordel om roret har en profil, som profilen til en symmetrisk flyvinge.

 

Mener å ha lest noe BP-Ingar skrev her for noen år siden , et profilert ror vil kunne i markant bedre styreeffekt framfor et helt flatt ror.

Og siden trådstarter skriver at styreefekten er bra i lav fart men ikke i høy, så mistenker jeg det oppstår endel turbulens/strømvirvler på rorets "bakside" som virker negativt på styreefekten

http://www.stirling.saradioyachting.org.au/Sailing_Hints/rudder.htm

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Med forskalingsfiner og en elhøvel er det ikke så vanskelig å lage noe

mer profil på roret. Når du høvler, vil lagene i fineren vise deg om det blir

symmetrisk. Så kan du jo dekke med glassfiber om du synes det er

nødvendig, eller bare lakke det og prøve og se om du blir fornøyd.

Er enig i at dreiepunkt bør lenger bak på rorflaten. Da vil den bli lettere på

styringen også.

 

Link to post

Her ville jeg ikke vært i tvil. Jeg ville bygget på rorbladet fremover, samtidig økt tykkelsen i forkant, og fått et profilert og mer avballansert ror. Roret slik det er nå er veldig uballansert, dvs. at du trenger ekstra stort moment på rorakselen. Det vil gi mer effekt enn å bygge på i høyden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Fantino skrev for 17 timer siden:

Er sikkert utallige måter å gjøre det på men vil tro at du får desidert mest effekt at å forlenge fremover da dette gjør at roret vil begynne å fange mer enn halvparten av propellstrømmen slik det gjør nå. 21-37% av roret foran aksling så jeg en plass som anbefaling, så 1/4-1/3 er vel innafor.

Leste også at 30% ++ foran senter var bra så jeg la på ca 30% .

Det ble livsfarlig på min båt over 6 knop, det ble 90 grader til bore og måtte slå stopp for å rette opp,

Rett opp igjen  og har i dag 22/25%  etter husken i 89.

Viktig med litt profil.

219583032_bunnstofI0680.JPG.66a0226b72ad85a3335e19b1075169a6.JPG

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 40 minutter siden:

Det ble livsfarlig på min båt over 6 knop,

 

Den fremkanten kom veldig nære propellen. Da kan dreiemomentet bli vanskelig å estimere, særlig når roret ikke har profil.  Jeg drev og regnet på dette for en del år siden og mener at 30% kan være i overkant mye.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev for 1 time siden:

 

Den fremkanten kom veldig nære propellen. Da kan dreiemomentet bli vanskelig å estimere, særlig når roret ikke har profil.  Jeg drev og regnet på dette for en del år siden og mener at 30% kan være i overkant mye.

 

Bilde  over lyver  litt.

Men en skal være  forsiktig  med å legge på for mye, 25% er  ???

 

 

55715946_20190528_0824571.jpg.e9521589bb7186adec739422513b81c5.jpg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Da blir det å kjøpe ei 20 mm, 100 x 100 mm plate i PDHD-plast til ca 750,-. (samme materialet som Bosvik bruker) Har også lest meg frem til at det er i fremspringet forskjellen vil ligge, og her skal man være ytterst forsiktig så forskjellen ikke blir FOR stor. Prøver meg på maks 5cm. 

 

Hva med å legge på en vertikal list på hver side litt langt frem? Vil det kunne gi noen form for flyvinge-effekt?

Link to post
Guest Avmønstret#

Fikk med to ror til snekka vi hadde da forrige eier syns den styrte for dårlig med standardroret. Den styrte forsåvidt bedre med større ror, men den gjeta ganske hardt til ene siden pga propellstrømmen så vi monterte tilbake standardroret. Kan nok være kompliserte greier å få riktig dette...

Link to post

Ja, det er komplisert. Rordesign er en vitenskap i seg selv.

Det som er sikkert er at et slikt ror som vi ser her er det minst effektive man kan finne. Ved 5 grader rorutslag er det i full stall og har nesten ikke noe effekt. Et ror med egnet profil har fullt løft og trykk rundt 20 grader rorutslag og dermed bedre rorvirkning enn vinkelen skulle tilsi.

Til manøvrering vil et ror med flap (Becker e. l.) være enda mer effektivt. 

Dersom det var min båt, understreker dersom, ville jeg laget roret kortere, gitt det en skikkelig profil (NACA og HSVA profiler ligger på nett) og satt på en liten winglet oppe og nede for å forhindre spillover. Det er også av betydning at det ikke er beslag o. l. utenpå roret.

Velger man plateror hjelper det noe å runde det i forkant og spisse det i akterkant.

 

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post

.. men kan man ikke finne seg en mal på nett, bygge opp med glassfiber/polyester/sparkel og så slipe ned til omtrentlig form og likevel få noe som er langt bedre enn et rent plateror?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...