Torsen67 Startet 26.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2019 Hei. Tenker å bytte til større rorblad. (Skal senkes litt ned for å fange opp mer vann/strøm) Dette svinger utrolig dårlig, da det er lang avstand til propell. Dette er helt flatt, og holdes med en klemme oppe og nede. Typisk ror som ble brukt mye på 70-80 tallet. Ser helst at jeg blir dynget ned med forslag til tunnelror etc. Det har jeg ikke tid til å styre med. Noen som vet hvor jeg kan få tak i emne? Hva ble brukt? NB: dette er ikke ei stålplate, men kan se ut som glassfiber på rundt 20 mm tykkelse. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 (redigert) Skal sant sies, så styrer dette roret i god fart også. Dette er en Master 770, som er en forlenget Master 740. Derav den store avstanden mellom propell og ror. Tror faktisk det også er samme ror som ble brukt brukt på 740. Redigert 26.Oktober.2019 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Torsen67 skrev 36 minutter siden: Tenker å bytte til større rorblad. (Skal senkes litt ned for å fange opp mer vann/strøm) Dette svinger utrolig dårlig, da det er lang avstand til propell. Dette er helt flatt, Spørs om du ikke får større effekt av å forskyve litt av rorarealet framfor roraksel enn å øke rorarealet. Inntil 30% framfor roraksel vil gi bedre svingeffekt. Skulle du likevel senke rorbladet litt kan det med tanke på grunnstøting være lurt om det ikke stikker for dypt. For enda større svingeffekt er det en fordel om roret har en profil, som profilen til en symmetrisk flyvinge. Det finnes måter å beregne ideell rorprofil, det er en egen vitenskap, men for relativt saktegående båter kan mye gjøres på øyemål om du ønsker gjøre det enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 (redigert) Er ikke det aller enkleste å forlenge eksisterende rorblad litt forover? Burde gi mer effekt og et mer balansert ror som krever mindre kraft. 1/4-1/3 utstikk forover er vel vanlig mener jeg å ha sett. Forskalingsfiner kan sikkert brukes, innstøpt i polyester eller epoksy? Evt King Starboard. Red: Ser Hakkanen kom meg i forkjøpet ? Redigert 26.Oktober.2019 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Om det er glassfiber, er det vel greit å bare slipe rent, og spiss i fremkant, og støpe på fremover. Med god overlapp, får du jo litt profil også. Ellers så gir også vinkel i bakkant, som en Y, god svingeffekt. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Jeg skrev over at den styrer godt i fart. Det var feil. Styrer dårlig i fart skulle det stå:-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 (redigert) Gullfisk og Fantino; dere er inne på noe. Tenkte å gi det ca 5 cm mer i forkant og ca 5 cm i nedre bakkant. Altså en skrå linje fra øvre eksisterendr bakre hjørnet, ned til det forlengede nedre hjørnet. Redigert 26.Oktober.2019 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Er sikkert utallige måter å gjøre det på men vil tro at du får desidert mest effekt at å forlenge fremover da dette gjør at roret vil begynne å fange mer enn halvparten av propellstrømmen slik det gjør nå. 21-37% av roret foran aksling så jeg en plass som anbefaling, så 1/4-1/3 er vel innafor. Det alle enkleste - og beste ift vanninntrengning i laminat osv - måtte vel være å få en ferdig kuttet plastplate i en eller annen kvalitet med tykkelse som passer noenlunde i brakettene? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 (redigert) Hakkannen skrev for 4 timer siden: For enda større svingeffekt er det en fordel om roret har en profil, som profilen til en symmetrisk flyvinge. Mener å ha lest noe BP-Ingar skrev her for noen år siden , et profilert ror vil kunne i markant bedre styreeffekt framfor et helt flatt ror. Og siden trådstarter skriver at styreefekten er bra i lav fart men ikke i høy, så mistenker jeg det oppstår endel turbulens/strømvirvler på rorets "bakside" som virker negativt på styreefekten http://www.stirling.saradioyachting.org.au/Sailing_Hints/rudder.htm Redigert 26.Oktober.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Torsen67 Svart 27.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Rota litt vedr fart. Elendig i lav fart og ganske dårlig i 10 knop også. Svingradius som et tog. Vet ikke hvor gid jeg er til å lage en vingeprofil men.. Men kult hadde det vært så klart. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Med forskalingsfiner og en elhøvel er det ikke så vanskelig å lage noe mer profil på roret. Når du høvler, vil lagene i fineren vise deg om det blir symmetrisk. Så kan du jo dekke med glassfiber om du synes det er nødvendig, eller bare lakke det og prøve og se om du blir fornøyd. Er enig i at dreiepunkt bør lenger bak på rorflaten. Da vil den bli lettere på styringen også. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Det enkleste er jo å bare trekke det et eller to hull frem, og montere en vinkel i bakkant. Se tråden til Hulda, han måtte kutte av litt igjen for effekten ble for stor. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Her ville jeg ikke vært i tvil. Jeg ville bygget på rorbladet fremover, samtidig økt tykkelsen i forkant, og fått et profilert og mer avballansert ror. Roret slik det er nå er veldig uballansert, dvs. at du trenger ekstra stort moment på rorakselen. Det vil gi mer effekt enn å bygge på i høyden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Fantino skrev for 17 timer siden: Er sikkert utallige måter å gjøre det på men vil tro at du får desidert mest effekt at å forlenge fremover da dette gjør at roret vil begynne å fange mer enn halvparten av propellstrømmen slik det gjør nå. 21-37% av roret foran aksling så jeg en plass som anbefaling, så 1/4-1/3 er vel innafor. Leste også at 30% ++ foran senter var bra så jeg la på ca 30% . Det ble livsfarlig på min båt over 6 knop, det ble 90 grader til bore og måtte slå stopp for å rette opp, Rett opp igjen og har i dag 22/25% etter husken i 89. Viktig med litt profil. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Roger jo skrev 40 minutter siden: Det ble livsfarlig på min båt over 6 knop, Den fremkanten kom veldig nære propellen. Da kan dreiemomentet bli vanskelig å estimere, særlig når roret ikke har profil. Jeg drev og regnet på dette for en del år siden og mener at 30% kan være i overkant mye. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 (redigert) NilsPils skrev for 1 time siden: Den fremkanten kom veldig nære propellen. Da kan dreiemomentet bli vanskelig å estimere, særlig når roret ikke har profil. Jeg drev og regnet på dette for en del år siden og mener at 30% kan være i overkant mye. Bilde over lyver litt. Men en skal være forsiktig med å legge på for mye, 25% er ??? Redigert 27.Oktober.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 ivar skrev for 23 timer siden: et profilert ror vil kunne i markant bedre styreeffekt framfor et helt flatt ror. Det vil det gjøre. Roret vist her styrer bare med trykksiden. Den andre siden vil gå i stall med en gang det svinges.. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Emne til nytt rorblad selges hos Bosvik i Risør. Regner med at de fremdeles har. Roret er i en polymer plast. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Torsen67 Svart 27.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Takk for mange svar folkens. Da har jeg litt å gå etter? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Da blir det å kjøpe ei 20 mm, 100 x 100 mm plate i PDHD-plast til ca 750,-. (samme materialet som Bosvik bruker) Har også lest meg frem til at det er i fremspringet forskjellen vil ligge, og her skal man være ytterst forsiktig så forskjellen ikke blir FOR stor. Prøver meg på maks 5cm. Hva med å legge på en vertikal list på hver side litt langt frem? Vil det kunne gi noen form for flyvinge-effekt? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Har bygd ett ror, det ble litt for mye areal foran akselen. Nasa profil og perfekt form ut fra båtens fartspotensial. Ble ekstremt mye mer effektivt enn før. Tror det var ca 30% foran Aksel. Når du først gjør noe hadde jeg gjort jobben med å få det bra. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Vel, NASA-profil, blir nok for komplisert. Har en del annet som skal gjøres med båten også. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Fikk med to ror til snekka vi hadde da forrige eier syns den styrte for dårlig med standardroret. Den styrte forsåvidt bedre med større ror, men den gjeta ganske hardt til ene siden pga propellstrømmen så vi monterte tilbake standardroret. Kan nok være kompliserte greier å få riktig dette... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 (redigert) Ja, det er komplisert. Rordesign er en vitenskap i seg selv. Det som er sikkert er at et slikt ror som vi ser her er det minst effektive man kan finne. Ved 5 grader rorutslag er det i full stall og har nesten ikke noe effekt. Et ror med egnet profil har fullt løft og trykk rundt 20 grader rorutslag og dermed bedre rorvirkning enn vinkelen skulle tilsi. Til manøvrering vil et ror med flap (Becker e. l.) være enda mer effektivt. Dersom det var min båt, understreker dersom, ville jeg laget roret kortere, gitt det en skikkelig profil (NACA og HSVA profiler ligger på nett) og satt på en liten winglet oppe og nede for å forhindre spillover. Det er også av betydning at det ikke er beslag o. l. utenpå roret. Velger man plateror hjelper det noe å runde det i forkant og spisse det i akterkant. Redigert 30.Oktober.2019 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 .. men kan man ikke finne seg en mal på nett, bygge opp med glassfiber/polyester/sparkel og så slipe ned til omtrentlig form og likevel få noe som er langt bedre enn et rent plateror? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.