Jump to content

Eberspächer D4 - startvansker pga. for mye diesel(?)


S/Y Emma

Recommended Posts

Jeg har en Eber D4, som var ny i fjor. Den erstattet en D4S som hadde samme symptom.

 

Problemet er: Den er til tider veldig vanskelig å få start på. Det blir mye hvit røyk (fordampet diesel) under oppstart, og den nekter å tenne flammen. Dette skjer gang på gang, og det er nesten bare flaks om den endelig få fyr. Når den først starter, går den problemfritt til den blir stoppet.

 

Jeg har greid å feilsøke problemet til at den sannsynligvis får for mye diesel under oppstart, så den "drukner" og får ikke tenning. Om jeg kobler fra inntaket til dieselpumpen så varmeren får fordampet all dieselen som er i den, tenner den umiddelbart når jeg kobler til igjen slangen og dieselen når frem til varmeren i oppstartsfasen.

 

Det er litt tungvint å gjøre dette hver gang jeg skal starte.

Ideelt sett burde det gå an å forsinke pumpingen av diesel 10-15 sekunder, så det ikke kommer diesel helt i starten av oppstartsfasen.

 

Dieselpumpen er, så vidt jeg kan se, korrekt montert, i 45 graders vinkel på skrå under varmeren. Den tikker og går som den skal. Filteret er kontrollert og rengjort, og glødegitteret i varmeren er også skiftet.

 

Har noen opplevd liknende problem, og eventuelt har et tips til løsning?

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eksosrør byttet jeg i fjor. Tror ikke det skal være noe problem med luftsirkulasjon, verken her eller der.

Tror ikke det er for lav spenning. Det er like vanskelig å få start selv om jeg kobler fra all lading, som når jeg kjører dynamo eller har landstrømsladeren på maks.

 

Som sagt får jeg umiddelbart tenning når diesel spruter inn i "tom" varmer. Men om det allerede er fuktig av diesel i varmeren når den starter, blir det bare hvit røyk. Kjører normal shut-down.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 26 minutter siden:

 

Tror ikke det er for lav spenning..........


Ettersom du har samme problem med den nye varmern, så tror jeg att det har noe med strømtilførseln

du må rett spenning, men også rett strøm...Ampere....

har du rett kabler fram....rett tykkelse......så att kabler grejjer å få fram strøm til glødningen

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Send en mail til Ebersprächer Norge hvis du ikke finner ut av det.

Min erfaring at de er flinke og  hyggelige, og hjelper til når det er problemer.

 

Jeg hadde en D5W i bilen som ikke ville starte ordentlig.

Etter masse skruing og delebytting, sendte jeg hjernen inn til Eber og de testet den i benken sin.

Konklusjon: defekt elektronikk (feil på utgang til glødeplugg). Det hadde jeg aldri funnet ut av selv.

 

Kostet litt med ny hjerne, men brenneren funket ihvertfall upåklagelig etterpå.

 

 

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

I oppstarten trekker en dieselvarmer mye strøm, og med et visst spenningsfall vil varmeren få problemer med å starte.

Hjalp en kjenning som hadde feilsøkt og byttet deler uten å få skikk på varmeren. Kjøpte og monterte et enkelt rele og en tykkere kabel mellom batteri og varmer. Vedkommende hadde aldri problemer med varmeren etterpå. 

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg utpreget teoretiker med peiling på formler og teori. Men det er ikke få ganger jeg har opplevd batterier med rikelig hvilespenning men i det du skal fyre igang noe så er det ikke liv laga. Da har batteriet for lite ahmp. (spenning vil og falle dramatisk under belastning). Nytt batteri og problem solved. 

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eberspächer D4 airtronic har en 8 V glødestift som ved oppstart blir tilført spenning fra styrenhet som tilsvarer ca 75 til 80 % effekt på denne. Jeg har ikke hatt problemer ved oppstart på spenninger tilført varmer på ned mot 10 V i startfasen, men alt er selvfølgelig mulig. Ny varmer som er montert til erstatning for omtrent tilsvarende varmer som hadde samme symptomer (?) tilsier muligens noe med installasjonen ? Derfor ba jeg tidligere om et bilde av installasjonen for om mulig dette kunne vise noe som kan indikere forslag til feilsøking.

Link to post
Share on other sites

Även om den "bara" är två säsonger gammal - har du lossat glödstiftet (krävs en uppslitsad lång hylsa) och tittat på glödnätet så det inte är igensatt ?  Dessa brukar man få byta lite då och då. Inte vartannat år kanske men 5-10 år. Men med lite oflax kan det ju ha bränt igen redan....

 

Kostar inte många kronor för en sats med nät och ett litet verktyg att montera det nya med. Passa också på att rensa de små hålen på sidan av glödpluggsutrymmet när nätet är borta.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Doseringspumper til Eberspächer (og Ardic) må ha et trykk på nærmere 2 bar før de slipper gjennom brennstoff og det blir jo en ganske stor høydeforskjell for å oppnå dette. De skal jo bl. a. "takle" overtrykket på drivstofftanker på kjøretøy som er "lekkasjesikret" med overtrykksventiler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...