S/Y Emma Startet 29.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2019 (redigert) Jeg har en Eber D4, som var ny i fjor. Den erstattet en D4S som hadde samme symptom. Problemet er: Den er til tider veldig vanskelig å få start på. Det blir mye hvit røyk (fordampet diesel) under oppstart, og den nekter å tenne flammen. Dette skjer gang på gang, og det er nesten bare flaks om den endelig få fyr. Når den først starter, går den problemfritt til den blir stoppet. Jeg har greid å feilsøke problemet til at den sannsynligvis får for mye diesel under oppstart, så den "drukner" og får ikke tenning. Om jeg kobler fra inntaket til dieselpumpen så varmeren får fordampet all dieselen som er i den, tenner den umiddelbart når jeg kobler til igjen slangen og dieselen når frem til varmeren i oppstartsfasen. Det er litt tungvint å gjøre dette hver gang jeg skal starte. Ideelt sett burde det gå an å forsinke pumpingen av diesel 10-15 sekunder, så det ikke kommer diesel helt i starten av oppstartsfasen. Dieselpumpen er, så vidt jeg kan se, korrekt montert, i 45 graders vinkel på skrå under varmeren. Den tikker og går som den skal. Filteret er kontrollert og rengjort, og glødegitteret i varmeren er også skiftet. Har noen opplevd liknende problem, og eventuelt har et tips til løsning? Redigert 29.Oktober.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Gudrun Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 I påventet av svar fra de som reparerer slike varmere: Du har byttet varmer og har akkurat samme problem som den du skiftet ut, eller? Byttet du og bryter, pumpe, eksos? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 for lav spenning inn som gjør at glødepluggen ikke blir varm nok? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Eksosrør byttet jeg i fjor. Tror ikke det skal være noe problem med luftsirkulasjon, verken her eller der. Tror ikke det er for lav spenning. Det er like vanskelig å få start selv om jeg kobler fra all lading, som når jeg kjører dynamo eller har landstrømsladeren på maks. Som sagt får jeg umiddelbart tenning når diesel spruter inn i "tom" varmer. Men om det allerede er fuktig av diesel i varmeren når den starter, blir det bare hvit røyk. Kjører normal shut-down. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
navid Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Du har vel en eller annen feilkode på displayet? Hvilken? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Har dessverre det analoge hjulet med bare termostat og on/off. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Gudrun Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Hvis dette er en helt ny varmer har du vel mulighet til å kontakte selger? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Misstenker også lav spenning. Sjekk spenningen i connector B1 mellom pin 1 (2,5 rt) og pin 10 (2,5br). Spenningen skal være det samme som du måler over batteriet. Har du ikke det så sjekk: rens sikringene, kabler for korrosjon og god kontakt både pluss og minus. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 (redigert) S/Y Emma skrev 26 minutter siden: Tror ikke det er for lav spenning.......... Ettersom du har samme problem med den nye varmern, så tror jeg att det har noe med strømtilførseln du må rett spenning, men også rett strøm...Ampere.... har du rett kabler fram....rett tykkelse......så att kabler grejjer å få fram strøm til glødningen Redigert 29.Oktober.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Langedahl Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Har du sjekket om det er riktig pumpe? og om den gir riktig mengde? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Jada, pumpen er original. Og den fôrer varmeren med riktig mengde, i alle fall når den går. Skal prøve å få målt spenningen når jeg kommer hjem, for å utelukke spenningsfall til glødepluggen. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
JonnyBoy Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Send en mail til Ebersprächer Norge hvis du ikke finner ut av det. Min erfaring at de er flinke og hyggelige, og hjelper til når det er problemer. Jeg hadde en D5W i bilen som ikke ville starte ordentlig. Etter masse skruing og delebytting, sendte jeg hjernen inn til Eber og de testet den i benken sin. Konklusjon: defekt elektronikk (feil på utgang til glødeplugg). Det hadde jeg aldri funnet ut av selv. Kostet litt med ny hjerne, men brenneren funket ihvertfall upåklagelig etterpå. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
I.M.S. Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Bilde av plassering ? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Flere nevner spenning på batteri men det viktige her om du har nok Amper. Glødepluggen trekker MYE amp. Du du kan ha rikelig med volt men lite amp på batteriet og da har den problemer med å fyre igang. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Jeg hadde startvansker på en D4. Da var den en skjøt inni kalbelstokken som hadde irra. Strømpa rundt kabelstokken måtte splittes for å finne feilen Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 I oppstarten trekker en dieselvarmer mye strøm, og med et visst spenningsfall vil varmeren få problemer med å starte. Hjalp en kjenning som hadde feilsøkt og byttet deler uten å få skikk på varmeren. Kjøpte og monterte et enkelt rele og en tykkere kabel mellom batteri og varmer. Vedkommende hadde aldri problemer med varmeren etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 jerognal skrev for 13 timer siden: Flere nevner spenning på batteri men det viktige her om du har nok Amper. Glødepluggen trekker MYE amp. Du du kan ha rikelig med volt men lite amp på batteriet og da har den problemer med å fyre igang. Gjelder ikke Ohm's lov lenger? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 (redigert) Nå er ikke jeg utpreget teoretiker med peiling på formler og teori. Men det er ikke få ganger jeg har opplevd batterier med rikelig hvilespenning men i det du skal fyre igang noe så er det ikke liv laga. Da har batteriet for lite ahmp. (spenning vil og falle dramatisk under belastning). Nytt batteri og problem solved. Redigert 30.Oktober.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Et typisk eksempel på dette, er når man skal bruke ankervinsj eller thruster på et gammelt og slapt batteri. Man kan ha 12,7 volt på voltmeteret, men i det man trykker på knappen går det rett ned i 9-10 volt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
I.M.S. Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Eberspächer D4 airtronic har en 8 V glødestift som ved oppstart blir tilført spenning fra styrenhet som tilsvarer ca 75 til 80 % effekt på denne. Jeg har ikke hatt problemer ved oppstart på spenninger tilført varmer på ned mot 10 V i startfasen, men alt er selvfølgelig mulig. Ny varmer som er montert til erstatning for omtrent tilsvarende varmer som hadde samme symptomer (?) tilsier muligens noe med installasjonen ? Derfor ba jeg tidligere om et bilde av installasjonen for om mulig dette kunne vise noe som kan indikere forslag til feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Skal prøve å fikse bilde når jeg kommer hjem i kveld :-) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ingper Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Även om den "bara" är två säsonger gammal - har du lossat glödstiftet (krävs en uppslitsad lång hylsa) och tittat på glödnätet så det inte är igensatt ? Dessa brukar man få byta lite då och då. Inte vartannat år kanske men 5-10 år. Men med lite oflax kan det ju ha bränt igen redan.... Kostar inte många kronor för en sats med nät och ett litet verktyg att montera det nya med. Passa också på att rensa de små hålen på sidan av glödpluggsutrymmet när nätet är borta. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Bitteliten Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Viktigste vedlikeholdet av varmer er å kjøre den på maks 10-15 min før den slås av Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Solheim Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Hvordan er nivået i dieseltank i forhold til varmeren? Dersom varmer er montert under nivå i dieseltank vil det lekke inn til varmeren, og da vil det oppstå hvit dieselrøyk i oppstarten. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 31.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2019 Doseringspumper til Eberspächer (og Ardic) må ha et trykk på nærmere 2 bar før de slipper gjennom brennstoff og det blir jo en ganske stor høydeforskjell for å oppnå dette. De skal jo bl. a. "takle" overtrykket på drivstofftanker på kjøretøy som er "lekkasjesikret" med overtrykksventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.