Bergsholmen Startet 29.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2019 Hei folkens. Får driste meg til å lage ein liten tråd om prosjektet mitt for vinteren. Har ein Nor-Dan 6100 fra 1992, som eg følte det var på tide å sjekke akterspeilet på. Det visste seg å være lurt, for det var meir en modent for å skiftes. Eg har og ein XL stammet motor (båt bygget for L) med brankett så den har kommet opp i riktig høyde. tenker å endre/bygge opp til XL stamme nå, samt at eg kommer til å legge inn forsterkninger/kne. Så her blir det slipe og støpejobb. Eg har begynt å kappe ut, og tatt ut det gamle treverket og fått slikt meg ned til bar polyester. Det er jo som kjent ein skikkelig møkkajobb, men med godt verneutstyr og riktig verktøy så gikk det forholdsvis greit. Har bestemt meg (etter å ha lest mange tråder her inne) for å bruke kryssfiner og ikke divinycell. (Så føler ikke vi trenger den diskusjonen ein gang til) Det eg ikke heilt klarer å bestemme meg for er om eg skal gå for 3x15mm elle 2x18mm, men heller mot 2x18, synspunkter? Skal innom Siddis Plast i morgen og få kjøpt inn polyester og glassfiber. noen bilder av prosjektet så langt: Har brukt et partytelt fra Rusta, som eg har pakket i plast. Dette for at slipestøv ikke skal komme i heile verkstaden. Her skal hull tettes, og tenker å legge noen ekstra lag med matte etter oppbyggingen. rester av treverk, dette var ikke pil råttent. Men bløtt det var det, så dette var på høy tid? Fjernet treverk, men ikke reinpusset. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Bergsholmen Svart 11.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2019 En liten oppdatering. Utstyr er handlet inn, og pussing og tilpassing av første plate er gjort. I morgen blir første ‘støpedag’ (av mange)? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Knude Svart 12.November.2019 Del på Facebook Svart 12.November.2019 Hei. Noen synspunkter fra en gammel båtbygger. Kanskje lurt å ta en vedheftsprøve for å kartlegge binding. Sier noe om hvor mye avtrapping du bør ha. Utføres ved å støpe fast enden av et kosteskaft eller rørstubb med noen lapper for så å rive denne lappen av. Støp på Gelcoat er ikke like godt men det vet du sikkert. lurt å lime sammen fineren når du velger to lag og presse denne inn i våt støp( min. 2 lag 600 gr. Csm, så tvinger eller skruer utenfra ) Fin forberedelse av jobben. knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Bergsholmen Svart 12.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2019 Takk for innspill. Eg hadde tenkt å lime platene sammen med vannfast lim, men vis du sier det er bedre med polyester og CSM mellom og så i press så gjør eg heller det? Vil jo bruke polyester og CSM mellom ‘akterspeil’ og ny kryssfiner i våt støp, men bør eg legge 2 lag matte der og? Setter stor pris på innspill fra ‘gammel båtbygger’? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Knude Svart 12.November.2019 Del på Facebook Svart 12.November.2019 (redigert) Kanskje klønete formulert... mellom finer lag er vannfast lim fint. Det var mellom laminat og kryssfiner du bør ha minst to lag våt csm. Jeg bruker noen skruen ned for å slire at det blir god kontakt mellom finer og utvendig støp. Skru utenfra. Viktig da og bore hullet så stort at skruen går fritt igjennom laminat. Bor på forhånd da boret ellers vil dra med seg fiber i den våte matta. Disse fjernes når laminat har herdet. Oppe er tvinger fint. Redigert 12.November.2019 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Bergsholmen Svart 12.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2019 Det var sånn eg hadde tenkt å gjøre? har allerede disse ‘skruehullene’ så var plan om å gjøre det sånn? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Turnfin Svart 12.November.2019 Del på Facebook Svart 12.November.2019 Hei ! Dette er en interessant tråd. Ønsker Bergsholmen all mulig støtte og lykke til med arbeidet. Hyggelig at også Knude bidrar med sin kunnskap, har med glede lest hans innspill til tråden om ombygging av Draco 20 DC til jolle(Hummerracer’n). Min motivasjon er som følger - har kjøpt et eldre Draco 20 HT skrog (GT varianten) uten motor og hekkaggregat, begynnt å bestille komponenter (bl annet Porta Transom Jack) og skal bygge om hekken til påhengsmotor på hydraulisk brakett, senke akterenden til et akterdekk og montere «vippebenk» lengst bak i kabinen. ....men nå skal ikke jeg kapre din tråd - bare varsle at jeg vil følge med og trolig komme med mer el mindre intelligente spørsmål og kommentarer underveis. Stå på ❗️?? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 12.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2019 Takk for støtten @Turnfin og lykke til med ditt prosjekt.. Spørsmål og innspill er alltid velkomne? Eg har begitt meg ut på dette prosjektet uten dei store erfaringene med glassfiber og polyester arbeid, men har og lest og følgt med på Dracotråden til Komodo. Tenker at tid og nøyaktig og godt forarbeid så klarer ein å få til det meste.. Er nok litt over gjennomsnittet nevenyttig og tenker som Pippi `det har eg ikke prøvd før, så det klarer eg heilt sikkert. Eg bygger jo min opp fra L til XL stamme, så er jo litt utfordringer i dette og.. Men har ein plan i hodet mitt og er åpen for innspill. I dag har eg fått limt inn første platen i speilet (valgte å gjøre det på denne måten fordi det er lettest å få platene på plass den veien. Så neste blir å lime inn neste plate og `fuge`rundt.. Der kommer eg til å bruke @Komodo sin variant med sagspon iblandet polyesteren. Det gikk veldig fint i dag, den største lærdommen i dag var dette med tid, eg stressa med å bli fort ferdig så det ikke skulle herde for meg, men er jo ikke store området eg holder på i så hadde jo egentlig god tid.. (denne frykten kommer nok fra tidligere støpinger der eg ikke har vert nøyaktig med herder, og brukt alt for mye?) Blei ikke tatt så mye bilder i dag, men et blei det vertfall. Etter plata er i og satt i godt press Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Turnfin Svart 13.November.2019 Del på Facebook Svart 13.November.2019 Du brukte heltre plate og 2 stk 48x48 til å stemple av med - for å sette innstøpt kryssfiner under press mens polyesteren herder ut❓? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 13.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2019 (redigert) Brukte ikke heltre plate, men brukte dei to 48x48 oppe på plata, i bunnen brukte eg ein 2x8’’ (var det eg hadde for hand) og ein jekklignende sak kalt ‘Viking arm’ (noe vi selger på jobb, eg jobber i Würth) Pluss at eg har skruer fra utsiden via noen gamle hull som var der etter treplaten som var der før. Fikk dratt den godt innte med det? Denne brukte eg te å klemme med i midten nede? Presser ca. 150kg Redigert 13.November.2019 av Bergsholmen (see edit history) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Turnfin Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Takk for detaljene, alltid nyttig å vite❗️?? Godt press gir max heft.? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 26.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2019 Har blitt litt lite bilder i det siste, men arbeidet går fremover. Har fått begynt å støpe ein del. Platene er på plass og har støpt på utsiden, og begynte med dei første 4 lagene (våt i våt) på innsiden i dag. på innsiden skal det jo legges vertfall 12lag. Holder ikke det? Pluss at det skal lages ‘kne’ mot vangene i bunn for ekstra styrke. Hvor grovt skal ein mellomslipe mellom lagene? Altså hvor grovt papir bør ein bruke? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Turnfin Svart 27.November.2019 Del på Facebook Svart 27.November.2019 Fine bilder❗️Tror ikke jeg er rette person til å svare på hvor govt papir, men hvis jeg har forstått det riktig er det best med en grov og ru overflate. Hvis du sjekker i tråden «Draco 20 DC -fra daycruiser til jolle» vil du se at det brukes litt forskjellig grovhet - litt avhengig av hva/hvor det støpes. I min hukommelse 60 el helt ned i 40 hvis du sliper for hånd (har god kontroll med hvor mye du sliper vekk) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.November.2019 Del på Facebook Svart 27.November.2019 Bergsholmen skrev On 27.11.2019 at 0.07: Hvor grovt skal ein mellomslipe mellom lagene? Altså hvor grovt papir bør ein bruke? Dette ser jo veldig bra ut Bruk 40 korning. Du matter bare ned for hånd, evt. med plansliper, til overflaten er matt og jevn. Det er ikke snakk om å slipe vekk materiale i den forstand. Dersom det imidlertid stikker opp tuster og ujevnheter er det fint å få det vekk. Hvis ikke klarer du ikke å rulle ut lufta på neste lag tilfredsstillende. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bergsholmen Svart 27.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2019 Takk for det @Komodo. Eg gjorde som du skreiv, brukte 40 kroning, på plansliper der eg kom til med dette og for hand og med ‘fingersliperen’ på resten. Glente å ta bilde i dag, men er jo samme som sist.. Har lagt 5 lag til med duk og polyester i dag.. Var først veldig spent på asken det skulle gå og jobbe med polyester og støp, men det går jo veldig greit. Så et lite spørsmål, hvor mange lag 450g matte ville dere lagt på innsiden? Eg er 12 for lite, nok eller for mye? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Bergsholmen Svart 3.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2019 Har eit spørsmål ang. Plate mellom motor og akterspeil. Her skal eg jo ha ny, men er litt usikker på materialvalg. Står mellom aluminium (ca.5mm.) eller plast/pom (ca.10mm), hva ville dere valgt? Fordelen med aluminium er at den kan knekkes i toppen for ekstra styrke.. Har ein kamerat som driver med plateskjæring og knekking, så har tilgang på begge deler der.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Bergsholmen Svart 8.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2019 Prosjektet går videre fremover. Siste runde så la eg 6 lag totalt, alle 6 begynner fra bunn oppi båten. 2 lag opp til kant, 2 lag over og ned 12cm og 2 lag fra bunnen og over og helt ned på utsiden. Har og bestilt plate til akterspeilet, der falt valget på 5 mm aluplate, lager etter mål. (Har ikke bilde av den enda). Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Komodo Svart 8.Desember.2019 Del på Facebook Svart 8.Desember.2019 Bergsholmen skrev On 3.12.2019 at 11.36: Har eit spørsmål ang. Plate mellom motor og akterspeil. Her skal eg jo ha ny, men er litt usikker på materialvalg. Står mellom aluminium (ca.5mm.) eller plast/pom (ca.10mm), hva ville dere valgt? Fordelen med aluminium er at den kan knekkes i toppen for ekstra styrke.. Det blir nesten umulig å svare konstruktivt på det uten å vite hvilke krefter som kommer fra motoren, samt styrken i det du gjør nå. Men nå ser jeg jo at du falt på alu, så da bør du være på den sikre siden. Det ser forresten veldig bra ut det du gjør, så dette blir nok gode greier Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Turnfin Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Litt busy nå i adventstiden, følger sporadisk med. Bildene viser jevne og glatte flater og kanter. Ser flott ut?? Forsto det som om du la mattene i de to siste lagene i full bredde hele veien fra bunnen på innsiden av båten - over kanten/toppen på akterspeilet - og helt ned til bunnen på utsiden. Siden du la 6 lag «vått i vått» og de to siste kontinuerlig på begge sider - har du noen tips/triks mht teknikk el verktøy❓? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 11.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2019 Hei. Ja, siste 2 lag ligger kontinuerlig over det heile. Eg bruker rulle til polyesteren ca. 10 cm bred (kunne nok brukt breiere) og alurulle til å rulle ut. Blander ca. 0,5kg polyester om gangen og har ligget på ca. 1-1,5% herder. Bruker kjøkkenvekt og 20ml sprøyte til å oppmåling. Siste støp (6lag) brukte eg nesten 2,5 timer på.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Turnfin Svart 12.Desember.2019 Del på Facebook Svart 12.Desember.2019 Takk for detaljene. Ca 0,5 kg av gangen og 1-1,5% herder forstår jeg. Regner da med at du bruker kjøkkenvekta med et hul-/litermål oppå for å se hvor mange dl 0,5 kg utgjør og så trekker opp det som tilsvarer 1-1,5% herder i sprøyta❓Bruker samme spann(forresten, hva slags spann❓) om igjen ? Eller går det greit å blande rett over i et rullebrett ❓Det enkle er ofte det beste...?? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 12.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2019 Bruker kjøkkenvekt til å måle vekta på polyesteren og trekker opp herder i sprøyta ja :) Eg bruker blandebeger for lakk 750ml, kjøpte ein pakke av dei på jobb, så då kaster eg dei bare etterhvert. Men kan nok brukes i fleire omganger også. Eg ville ikke blandet rett i rullebrettet, for eg syns det er viktig å få rørt det skikkelige sammen, men eg er langt fra noen ekspert på dette området og dette er første store jobben eg har gjort med glassfiberstøp.. Litt bilder fra dagen jobb, har nå støpt inn «knee» forsterkning og er med det egentlig ferdig med selve akterspeilet. Nå gjenstår småstøp og finish.. Som også er ting som tar mye til :) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Turnfin Svart 17.Desember.2019 Del på Facebook Svart 17.Desember.2019 Takk for svar, setter stor pris på det? Til å være din første store jobb synes jeg dette ser veldig bra ut. Veldig nyttig at du følger opp jevnlige med god info og gode bilder som viser ting godt. Får motivasjon og tro på at dette kan jeg også klare og blir litt utålmodig etter å komme igang(....litt lite logisk siden min båt fortsatt står ute og vi er på vei inn i den kaldeste årstida?) Men, nå begynner jeg i alle fall å kjøpe inn og samle sammen verktøy, utstyr og materialer - som for eksempel ditt tips om målebegre - takk så langt❗️?? Sitér dette innlegget Link to post
Turnfin Svart 17.Desember.2019 Del på Facebook Svart 17.Desember.2019 Forresten - forsterkningene («knærne/trianglene») - går ut fra at det er kryssfiner det også ❓el divinycell❓Hva er tykkelsen på kneplatene, vekten (300/450/600 grams) på mattene og hvor mange lag med matte la du❓? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2019 Takk for det? Syns selv det har gått veldigt fint, te å være første gang.. Og ikke minst så er det gøy å se at en klarer å få det til? Og kjekt at det gir motivasjon til andre, på samme måte som ‘’Draco tråden’’ til @Komodo har inspirert meg og gitt meg masse tips og råd. ’’Kneene’’ er og i kryssfiner.. Brukte samme plate som i resten av ‘’speilet’’ 18mm tykkelse, men la den ikke dobbelt her. La 4 lag 450g matte rundt ‘’kneene’’ og då i heile matter mot midten.. Så på midten der hvor motoren blir festet har eg må 18 lag matte på innsiden? Har ellers kommet litt videre og fått coatet rommet på innsiden og har begynt limingen av platen som dekker hullet/brønnen. Eg har Mercury Verado og den trenger ikke motorbrønn så lager derfor uten det. (Evinrude G2 har og liknende konstruksjon og trenger ikke brønn) Oppå denne platen skal eg legge teak. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.