jørn Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 @Bergsholmen Satte du inn kryssfineren med noe først, eller la du glassfiber og polyester rett på platen? Jeg skal lage kasse til gassflaske, og har laget en kasse i kryssfiner og lurer på om jeg må sette inn plata med noe først. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Eg vasket med aceton først, så rett på med polyester. Kassen din skulle vel vert i heil glassfiber uten tre imellom? Då kunne du brukt kassen du har som form/plugg, men då må du ha ein form for slippmiddel/plast eller liknende mellom støp og polyester. Med 450g matte som eg bruker så blir hvert lag ca.0,8-0,9mm tykt (er vertfall min erfaring) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
jørn Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Jeg kunne jo smurt den med slippmidell eller byggeplast og støpt rundt kassa. Tenkte støpe den som en tett kasse først, så skjære den horisontalt rundt ca 10cm fra toppen slik at jeg får et lokk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Flott arbeid! Gjorde en lignende, men mindre omfattende jobb på forrige båten. Avsluttet også med aluplate. Siden heller ikke jeg hadde noen erfaring med slikt arbeid, ble det mange timer på BP og nettet ellers. Veldig viktig at du passer på god tetting rundt bolter når du monterer motor igjen slik at ikke kryssfineren trekker vann, men det vet du sikkert. Men det jeg egentlig ville si noe om var montering av aluminiumsplata. Første er at du må bruke en sjøvannsbestandig legering, men det har du vel. Viktig å slipe limflaten på plata umiddelbart før påføring av lim, da aluminium oksiderer veldig raskt og dette oksidsjiktet ikke gir like god heft til limet. Jeg gjorde alt klart til liming, avfettet, slipte, støvsugde, avfettet, limte. Brukte Rotabond 2000 tror jeg det het, men funker sikkert like bra med Tec7 e.l. Droppet fugestussen, klinte på rett fra patronen og dro det ut med tannsparkel. Etter tips fra Vanntro her på forumet dusjet jeg litt vann på limet før jeg la plata på, da MS-polymer trenger fuktighet for å herde. Vanligvis trekkes dette fra lufta omkring, men det skal jo helst bli tett bak ei slik plate... Pass på å få jevnt trykk når du limer på plata, ellers bøyer den seg (limet skvises vekk der det er punkttrykk og samler seg der det er mindre trykk). Viktig at det blir 100% tett rundt kantene på plata, får du vann inn bak så tæres den. Etter limet hadde herdet noen dager primet jeg med epoksyprimer under vannlinja. Over vannlinja lot jeg være ubehandlet. Avfetting, sliping, støvsuging, avfetting, priming. Ble 4-5 strøk på den plata. Smurte med vanlig kobberholdig bunnstoff etterpå, men maskerte en mm ned på primeren slik at det ikke kom bunnstoff på ubehandlet aluminium. Holdt godt de tre årene jeg hadde båten, ikke antydning til avskalling eller blærer bak primeren. Jeg brukte bare en ren plate, uten knekk. Til å ta opp krefter fra øvre motorbolter brukte jeg en aluminiumsvinkel på innsiden (hermet etter Polarcirkel): Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Takk for innspill @Sjøvind Kommer til å gjøre det på den måten du beskriver, bruker Würth MS 40 som limemasse (tilsvarer Tec-7) Boltehull er allerede borret til 16mm og fylt igjen med polyester/sagspon masse for å tette så plate ikke får vann. Dette etter tips fra andre her på forumet? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Bergsholmen Svart 23.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2019 Prosjektet går fremover og eg ser faktisk ein ende, men er mye små dill igjen enda. Har i dag tatt ‘’siste støp’’, så nå er det coating og finish igjen.. Og masse småting? Har ikke bilde av siste støp, skal legge ut det ved neste runde. Har lagt i platen her og ‘’fuget’’ med polyester og sagespon og slipt klar te støping, eg la 1 lag duk på oversiden, mens eg la 2 lag på undersiden? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Komodo Svart 24.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2019 Når man gjør en jobb som dette, så får man en følelse med hvor mange timer og arbeidsoperasjoner som ligger bak et godt resultat Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bergsholmen Svart 24.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2019 Det er heilt riktigt @Komodo.. Ligger mange timer bak dette, og kan bare forestille meg litt hvor mange timer du har med Dracojolla.. Der har du gjort ein fantastisk jobb, ikke minst alle timene med å oppdatere tråden din.. Står skikkelig respekt av det? Eg skulle jo ha logget alle timer eg har brukt fra begynnelsen, men det hadde nok vert både på godt å vondt trur eg? Men selv på mitt lille prosjekt så går der mange timer og arbeidsoperasjoner.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Bergsholmen Svart 1.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2020 Hei. På tide med ein oppdatering av prosjektet, det nærmer seg slutten. Har lagt Topcoat men og lakket med polytanlakk (samme som eg brukte på skroget under fenderlisten i fjor) pusset og klar for Topcoat: Topcoat og polytanlakk lagt: Her er «teakplate» laget og lagt på plass, Aluplate mellom motor å båt og er kommet på plass: Og så har motoren og kommet på plass, eg begynner å bli fornøyd med resultatet: Det som gjenstår nå er å montere badeplatformene, disse må og modifiseres noe så ikke motoren tar borti ved full sving. Og lage ei pyntelist i teak.. Etter det ein grundig vask og polering før båten er klar for sjøen og ny sesong :) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Komodo Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Oi, det må jeg si, her har du virkelig fått til et flott resultat! Som du sier, mye jobb og mange timer. Men når resultatet er klart er gleden desto større! Da får man en følelse av å ha litt igjen for å ikke ha tatt en masse snarveier Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Hvorfor har du valgt å ha kneplatene delvis fritthengende slik det viser på bilde? Hadde det ikke vært sterkere om de ble avsluttet oppå langskipsdragerne? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergsholmen Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 index skrev for 14 timer siden: Hvorfor har du valgt å ha kneplatene delvis fritthengende slik det viser på bilde? Hadde det ikke vært sterkere om de ble avsluttet oppå langskipsdragerne? Hei Index. Skal prøve å forklare hvorfor eg gjorde det sånn. Det er mulig det hadde blitt sterkere å lagt dei oppå landskipsdragerene, men der er ein kant mot akterspeilet som eg måtte forholde meg til på «utsiden» av kneene. Derfor la eg dei så godt oppå som eg klarte i forhold til videre støping. Samtidig som eg fikk større plass til laminering oppå langshipsdrageren (er vanskelig å komme til på innsiden av dragerne) Ser den kanten bedre på dette bildet: (Bare «fuget» her ikke reinslipt) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Bergsholmen Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Komodo skrev for 23 timer siden: Oi, det må jeg si, her har du virkelig fått til et flott resultat! Som du sier, mye jobb og mange timer. Men når resultatet er klart er gleden desto større! Da får man en følelse av å ha litt igjen for å ikke ha tatt en masse snarveier Takk for det, @Komodo Er selv fornøyd med resultatet, og eg er generelt pirketete. Er som du sier mange timer med jobb, men kjekt å vite at det er skikkelig og at der ikke er tatt snarveier :) Gleder meg til båtsesong nå :) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Bergsholmen Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Har glemt å oppdatere etter sjøsetting av båten. Men båten er nå kommet på sjøen og fungerer utmerket, med vesentlig forbedring få hva den var i fjor. Motoren er jo nå flyttet 7-8 cm nærmere båten, merker at det gjorde ein del med vektbalansen (er tung denne Veradoen) Mest av alt merker eg at spesielt at speilet er MYE stivere en det var, så det var på høy tid å gjøre denne jobben.. I lys av annen vektfordeling så har eg og valgt å flytte batteriene bak i båten igjen (har stått midt skips under dørken) Så har igjen å legge opp nye strømkabler til batteriene. (Laget klar og monteres i morgen) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Turnfin Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 Godt å se at det nå bare er «justeringer» igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.