Jump to content

Hvilken tape på skrog over vinteren?


Tor Arild

Recommended Posts

Fant en tråd for noen uker siden som gikk på hvilken tape på skrog over vinter og hvordan fjerne merker på vår. 
 

Skal ut og handle tape for å lime bobleplast over luftinntak til motorrom, og et Biltema produkt for fjerning at taperester som ble referert til.  Men, nå finner jeg ikke tråden...

 

Noen som husker?

 

 

mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Regner med det er Label Off det ble henvist til i den andre tråden. Biltema har også en «dekorfjerner», en slags gummirondell man setter på drillen og kan bruke på gamle teiprester og lignende. Bakdelen med denne er at det er fort at det går varmgang i underlaget under bruk, da ødelegges gelcoaten under.
 

Hvis luftinntakene har kant rundt seg kan du eventuelt bruke strips eller selvvulkaniserende teip rundt bobleplasten hvis denne blir tredd ned over kanten.

 

Selv har jeg brukt teip av typen Gorilla Tape på båten og bilen, en gaffateip som er sterkere enn de rimeligere variantene. Denne har jeg ikke opplevd at har satt merker av betydning (bortsett fra en tynn stripe i limkanten gjerne, men da har den stått på lengre enn et års tid). Vil tro at eventuelle merker som settes kommer sommerstid på grunn av mye sollys. Har brukt den på gelcoat og vindusrammer i aluminium. Kan være en fordel om overflaten er polert og vokset, da får i alle fall ikke limen trengt ned i noen porer.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Byggtape setter igjen lite merker. Denne brukes til taping av skjøter i plasten innvendig i bygg. Har brukt denne i mange år til å tape over luftinntaket utvendig om vinteren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 6 timer siden:

Selv har jeg brukt teip av typen Gorilla Tape på båten og bilen, en gaffateip som er sterkere enn de rimeligere variantene. Denne har jeg ikke opplevd at har satt merker av betydning (bortsett fra en tynn stripe i limkanten gjerne, men da har den stått på lengre enn et års tid).

 

denne er en stor forbedring på alle områder over billig "sølvteip"  iflg mine erfaringer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Enig @ivar, Gorilla Tape er noe helt annet enn den billige teipen:yesnod: 

 

Biltema har hatt noen store ruller med såkalt gaffateip i klassen «ta 5 for 100,-» som jeg kjøpte inn til jobb for å bruke til å teipe fast kabler og slikt på scenen og gulvet ved arrangementer (skoleball, musikaler, avslutninger, osv.). Selv etter bare ett døgn setter disse merker! Et helt tragisk produkt og kvalitet, selv om prisen er god. Resten av rullene skal få bli brukt til andre ting der ikke teipen skal av igjen tenker jeg. De skal i alle fall ikke brukes til å teipe fast kabler til lakkert gulv, det er sikkert!

Link to post
Share on other sites

"Hater " unødig taping på gelcoat.. 

nok å holde på med før sjøsetting. 

 

Søkte opp Galeon 440, om det er den båten det gjelder. 

 

Er det luftinntaket akter på skroget/ akterspeilet ? -på hjørnet? 

 

På Grandezzaen stapper jeg strimler av en kassert skummadrass mellom ribbene i motorromsluftingen. Men båten står helt tildekket. 

Link to post
Share on other sites

Sånn gjør jeg det. 

 

A60DDC15-818B-460A-A893-5C4EF178A87A.jpeg.b874931c8335bad9cec5bfe4623c002c.jpeg

 

Taper til sammen 7 remser byggtape horisontalt utenpå risten. Begynner nederst. 

 

Dette er på SB side, på BB kommer jeg til for å tette luftinntaket innenfra. 

 

Om det setter seg noen limrester fjernes disse enkelt med VD40 til våren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 14 timer siden:

som jeg kjøpte inn til jobb for å bruke til å teipe fast kabler og slikt på scenen og gulvet ved arrangementer

 

her må du jo bare få tak i skikkelig gaffa, beregnet til akkurat dette , den er fin å jobbe med 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Oppdatering etter forsøk på forskjellige typer tape: alle hadde avsetninger som satt noe så inn i g…ræ.a og måtte ha en kombinasjon av kjemisk og mekanisk fjerning. 
Har to vintre brukt hvit elektriker tape. Løsnet ikke under vinteren, lett å fjerne og ingen etterlatenskaper. Blir dette videre. 
 

mvh

 

Tor Arild 

Link to post
Share on other sites

@Tor Arild, spurte fordi min erfaring er at det er stor forskjell på ulike tape-merker. Bruker forskjellig type lim, som påvirker nettopp hvor mye rester som henger igjen etter X uker og måneder. :smiley:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ellers er majones førsteklasses til å fjerne limrester. Vi bruker det når vi skal fjerne limrester etter etiketter på syltetøyglass o.l. som skal brukes til andre ting, f.eks. når jeg legger ned sild. Rødsprit, aceton o.l. er ingenting i forhold. Etter å ha løst opp etiketten i varmt vann er det bare å dra den vekk, men da sitter det som regel igjen et hardt belegg med gjenstridig lim. Smører på majones, og lar glasset stå på benken til dagen etter. Da er det bare å gni vekk majonesen med et tørkepapir dagen etter, og limet følger med. En sjelden gang må prosedyren gjentas en gang til. Vil tro det fungerer greit på lim fra tape også. Majones består vesentlig av olje, det er den som løser opp limet. 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 25 minutter siden:

Har brukt kontaktpapir ved forskjellige andre oppgaver. Det er solid plast, med relativt dårlig lim. Vil kanskje tro det kan fungere godt til å dekke et slikt område.

https://www.clasohlson.com/no/Selvklebende-plastfolie---kontaktpapir/p/31-4132

Spørrs hvordan den hefter ved -20grader da? Noen med erfaring?

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 43 minutter siden:

Spørrs hvordan den hefter ved -20grader da? Noen med erfaring?

Jeg ville montert dette, som andre teip-pridukter når det er noen varmegrader, samt tørt. Å få teip å hefte i -20 har jeg dårlig erfaring med. 

 

Er teip montert når det er litt varme, samt tørt så kan jeg ikke erfart at teip detter av i kulden. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...