Jump to content

Hvordan ta best vare på 12V våt-batterier om vinteren?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Grand Banks jr skrev On 3.11.2019 at 17.32:

1) Kople batteri fra det elektriske anlegget

Den jobben tar jeg ikke. Skrur bare av hovedstrømsbryterne.

Grand Banks jr skrev On 3.11.2019 at 17.32:

4) Sjekk volt et par ganger i løpet av vinteren. Bør ligge på 12,4V +

Det syns jeg er litt lavt. Jeg ville nok ladet opp før spenningen var ende på 12,4. I våres da jeg dro av presenningen var hvilespenningen ca 12,75V på mine batterier. Ladet da ikke i løpet av vinteren. 

Komodo skrev for 2 timer siden:

I våres da jeg dro av presenningen var hvilespenningen ca 12,75V på mine batterier. Ladet da ikke i løpet av vinteren. 

Det var det året vinteren var så kort det.
Ett absolutt fulladet batteri er på 12,75V  men det underbygger påstanden om at vi som ikke sjekker batteriet i løpet av vinteren etter topp lading sent på høsten kan fint fortsette med det. 

Redigert av pipe (see edit history)
pipe skrev for 2 timer siden:

Det var det året vinteren var så kort det. 

Det var det året det var så bratt... Alltid korte vintre på Hvaler :wink:  Men fra spøk til revolver, mine AGM og GEL batterier har hvilespenning helt oppunder 13V, så litt hadde de ramlet. AGM batteriene som er til start tror jeg nesten ikke ramlet noe i det hele tatt :smiley: 

pipe skrev for 11 timer siden:

Ett absolutt fulladet batteri er på 12,75V  men det underbygger påstanden om at vi som ikke sjekker batteriet i løpet av vinteren etter topp lading sent på høsten kan fint fortsette med det.

Her var det, for det første, snakk om en annen batteritype. For det andre handler denne tråden om hvordan man best vinterlagrer batterier. Ikke om hvordan de kan vinterlagres om de er i topp stand. Jeg vil tro at de fleste ønsker så lang brukstid som mulig på batteriene, og da er det unødvendig å måtte skrote dem pga. en "skjødesløs" vinterlagring. Som nevnt tidligere kan det være praktiske grunner til å ikke sjekke dem underveis, men det angår egentlig ikke saken. Og synes du ettersynet krever for mye, så avstår du ganske enkelt fra det; men ikke råd andre til å gjøre det av den grunn.

Når det gjelder hvilke spenninger som skal trigge det ene eller det andre tiltaket, så finnes det ingen fasitsvar på dette; kun anbefalinger, basert på statistikk. Det eksisterer altså ingen perfekt batterilader, eller laderegulator for den del. Jeg anga 12,6V, ikke fordi det er skadelig med høyere hvilespenning, men fordi det, etter mitt syn, er unødvendig å lade ved denne spenningen.

Mange sverger til en vedlikeholdslader, og de som selger slike, hevder de kan stå tilkoblet hele vinteren. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Et åpent batteri må da etterfylles jevnlig, noe som krever mye ettersyn. Lukkede batterier skal i teorien være 100% tette, men det er de sjelden. En viss gasslekkasje kan de ha om de lades kontinuerlig, og i og med at disse som regel ikke kan etterfylles, vil de da eldes uforholdsmessig raskt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...