Jump to content

Hvordan ta best vare på 12V våt-batterier om vinteren?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Min båt står mer på land enn den ligger på vann. Denne gangen 9 måneder på land. 

Har våt-batterier. 2 banker. 

Ett batteri på 110Ah som står alene,  og tre batterier på til sammen ca 240Ah som er parallellkoplet. 

Den store banken vedlikeholdslades av solceller inntil båten pakkes inn i presenning.

Hva bør jeg gjøre med batteriene for at de skal vare lengst mulig?

Bor på Sørlandet, så her er det jo relativt mildt. Kan være noen uker med minusgrader. Skjeldent kaldere enn -7C.

Har en eTec lader og en mer "dum" lader. Begge kan vedlikeholdslade. 

Har båten i hagen, så kan legge ut strøm i båten. Har det uansett pga luftavfukter. 

Så hva bør jeg gjøre?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hvis du søker på baatplassen, finner du drøssevis av innspill. Hvert eneste år siden baatplassen startet.

Lad batteriene, koble fra ledningene og la dem stå. Lad opp en gang i løpet av vinteren. Inrelligent lader: La den stå på og lade batteriene. Det siste gjør Hulda, billigbatteriene mine holder minst 10 år. 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Lad batteriene, koble fra ledningene og la dem stå. Lad opp en gang i løpet av vinteren.

Ammen men med dagens batterier er det ikke nødvendig å lade opp i løpet av vinteren.
Selvutladingen er lav slik at ett fullt batteri på 12,75V vil typisk ha 12,5V etter 7 måneder.

Jeg ser for egen del ingen god grunn til å ha batteriladeren tilkoblet 24/7  da jeg er sett eksempler på at intelligente batteriladere har over ladet batteriene under vinteropplag.
Antagelig er de fleste tilfellene realitet til dårlige batteri(er) men man vil ikke tørrkoke hele batteribanken hvis ett av batteriene takker for seg under vinteropplag.
 Men også batteriladeren kan feile slik at den intelligente laderen ikke er det lenger.
Det skal riktig nok noe til at det overnevnte skjer men så lenge det skjer med flere vært eneste år så avstår jeg da alternativet for meg er like bra.

Edited by pipe (see edit history)

Hvis du søker på baatplassen, finner du drøssevis av innspill. Hvert eneste år siden baatplassen startet.

Jeg har søkt, men finner ikke noen relevante tråder. Har søkt "batterier vinter" , "batterier + vinter" og tilsvarende, men finner da bare alt mulig annet. Det er meget mulig at dette er omtalt i mange tråder, men jeg har altså ikke funnet relevant informasjon. 

Takk for svar. Regner med at dette er relevant for mange andre også.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev 4 minutter siden:

Regner med at dette er relevant for mange andre også.

Det er helt sikkert.
Jeg er ikke i tvil om at flere tonn med batterier står seg i stykker under vinteropplag vært eneste år .
Penger ut av vinduet som med enkle grep kan unngås.
Har en kamerat som selger mye fritids batterier og det er den samme leksa vært eneste år med at båtfolket kommer med batterier som er helt utladet etter vinteren.
Noen av de prøver også å reklamere på de jævla dritt batteriene som var nye i fjor 

Som "pipe" sier, så kan også en vedlikeholdslader feile, så så lenge det ikke er noe som helst forbruk fra batteriene, er det en unødvendig risiko å ha en lader tilkoblet. Bare sørg for at de ikke kommer under 12V. Helst bør de ligge på 12,4~12,6V, så sjekk gjerne spenning (eller syrevekt) en gang i måneden, så ser du hvordan selvutladingen arter seg, og om de evt. trenger noen timers oppfrisking.

Og så en viktig tilleggsopplysning til alle med lithium-baserte batterier: Disse tåler ikke lading i minusgrader.

Edited by ozo (see edit history)

Så konklusjonen er: 

1) Kople batteri fra det elektriske anlegget (for å hindre tapping feks pga krypstrøm eller liknende) Jeg tapte ett batteri sist vinter pga at ankervinsj var koplet inn før hovedbryter. Strømtrekket til stand by ladet ut batteriet til umulig å redde. 

2) Lade batteriene til normalt toppladet 

3) Lå de stå urørte gjennom vinteren.

4) Sjekk volt et par ganger i løpet av vinteren. Bør ligge på 12,4V +

Takk for innspill. :thumbsup:

Ja det er konklusjonen bortsett i fra at jeg ikke hadde lagt noe arbeide i å kontrollere batteriene i løpet av vinteren.
Som skrevet tidligere i tråden så er selvutladningen på dagens batterier ikke større enn at ett full ladet batteri har 12,5V etter 7 måneder.
Så jeg ville sjekket spenningen til våren for å se hvor bra batteriet har holdt på strømmen.
Er spenningen lav er batteriet søppel men søppel hadde batteriet snart vært uansett om man hadde stelt det bedre enn kona i løpet av vinteren

pipe skrev 1 time siden:

Er spenningen lav er batteriet søppel

Dette er en unødvendig streng vurdering av hva som er søppel og ikke. Blybatterier kan være ganske forskjellige, og de har mange egenskaper, og lyter, der selvutlading kanskje er den minst betydningsfulle. Den har heller ikke nødvendigvis noen merkbar sammenheng med vesentlige egenskaper som energikapasitet og strømkapasitet, og i praksis gjør den seg gjeldende kun i forbindelse med vinterlagring. Det eneste som gjør den interessant, er at den i verste fall kan ødelegge et ellers fullgodt batteri i løpet av en lang vinter.

Dessuten, når flere batterier er parallellkoblet, vil ett batteri med stor selvutlading kunne knekke alle sammen om det går tilstrekkelig lang tid. Dette vil man selvsagt unngå ved å separere dem, men det er nok like mye arbeid.

PS. Sjekk væskenivået før topplading.

I tillegg til det OZO sier, er det en måte for å redusere selvutladingen. Ta de med hjem og oppbevar de i fryseren. Ved -20 til -30gr. er selvutladingen minimal. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda skrev 35 minutter siden:

Og når du skrangler rundt med batteriene for å flytte dem, så liker de ikke det heller.

Dette må være en lite dokumentert egenskap…

Det er selvsagt opp til hver enkelt hvor mye arbeid man velger å legge i båtvedlikeholdet. Enten det gjelder oljeskift, bunnsmøring eller vinterlagring av batterier. Man kan selvsagt ignorere alt, og kjøpe nytt når noe havarerer, men generelt kan man nok si at det betaler seg å ha en viss omsorg for de ulike komponentene; der visse ting selvsagt gir større uttelling enn andre.

ozo skrev 34 minutter siden:

Dette må være en lite dokumentert egenskap…

Det er selvsagt opp til hver enkelt hvor mye arbeid man velger å legge i båtvedlikeholdet. Enten det gjelder oljeskift, bunnsmøring eller vinterlagring av batterier. Man kan selvsagt ignorere alt, og kjøpe nytt når noe havarerer, men generelt kan man nok si at det betaler seg å ha en viss omsorg for de ulike komponentene; der visse ting selvsagt gir større uttelling enn andre.

Dokumentert og dokumentert. Den gangen jeg begynte i båtbransjen, var det å vinterlagre batterier business på samme måte som å konservere motorer. Batteriene ble lagret i reoler, ladet og stullet med. Det viste seg etter hvert at de batteriene som ble igjen i båtene hadde et betydelig lengre liv. En kompis som konserverer flere hundre båter i året vinterlagrer ikke lenger et eneste batteri. De har det bedre om de blir stående fulladet og rolig om bord. Frakoblet og kaldt. Det er den beste servicen over tid.

Så kan du vurdere gehalten. Kanskje du ksn skape deg en forretning med å lagre batterier? 

Da jeg skrev forslaget om å ta batteriene hjem for å ha de i fryseren om vinteren, forventet jeg ikke at noen skulle riste og bakse med tunge batterier hjem. Jeg har ikke gjort det selv, og hadde Trude oppdaget at det hadde blitt plassert batterier i fryseren, tror jeg det hadde blitt månelyst og baluba i heimen! Men jeg vil fremheve at dess kaldere batteriet har det, dess mindre utlading.

Ideen om fryseren fikk jeg forresten av Paul Rosenquist, mister Ladac. Og at han var en batterispesialist, er det ingen tvil om.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 1 minutt siden:

og hadde Trude oppdaget at det hadde blitt plassert batterier i fryseren, tror jeg det hadde blitt månelyst og baluba i heimen!

:giggle:

For mitt tilfelle så er det minimalt med stress å sjekke batteriene. Båten står 7 meter fra inngangsdøra til hjemmekontoret, og jeg er uansett oppi båten innimellom for å sjekke at alt er ok. Voltmeteret ligger klart 1 meter fra batteriene, så noe stress er det ikke akkurat.

Det er for så vidt ikke noe særlig jobb å skru av en batteripol heller. Kopler jeg av 2 poler så står ingen batterier i parallellkopling heller. Det er batterier av forskjellig merke, så de kan jo ha ulik selvutladning. 

ozo skrev for 4 timer siden:

Dette er en unødvendig streng vurdering av hva som er søppel og ikke.

Neida det er fakta at ett batteri som kommer ut av vinterlagring med lav spenning har blitt søppel.
Du mente sikkert at man kan unngå det ved å etter lade batteriet i løpet av vinteren.

Min erfaring med batterier som faller unormalt mye på spenningen under lagring er at batteriet er inne i sin siste livssyklus så det er like greit å bytte det ut.
Ofte er det krypstrøm innvendig i batteriet som skyldes gromms og forurensninger så kortslutting/cellefeil er ikke langt unna.
Tiden med opptil 10% selvutladning pr måned for bly/syre batterier er definitivt over for de fleste batteriprodusenter.
   Sønnak oppgir at ett full ladet bly/syre batteri har 12,5V etter 7 måneder.

Så de som sover bedre om natten ved å kontrollere batteriene sine regelmessig i løpet av vinteren kan gjerne gjøre det for min del men jeg gidder ikke å ta den jobben med innpakket båt.
Nå tar jeg snart å topplader batteriene mine og lukker båten frem til uti mars engang.
Det er fire måneder og det har ikke ett batteri som er i form noe problemer med å takle 

Edited by pipe (see edit history)

Batteriene ble lagret i reoler, ladet og stullet med. Det viste seg etter hvert at de batteriene som ble igjen i båtene hadde et betydelig lengre liv.

Dersom de sto i varme lokaler, kan nok dette stemme, ref. "Lars H.", men hensikten med å ha et øye med dem er å unngå for lav spenning, da selvutladingen i seg selv ikke nødvendigvis er verken et problem, eller et faresignal. Det kan være et signal om at enden er nær, men det behøver ikke å være det.

Og bare for å berolige engstelige sjeler; det er nok ingen som vil tvinge, verken "pipe" eller andre, til å krype rundt under nedsnødde presenninger med voltmeter og lommelykt. Det er fullt lovlig å vurdere innsats-/nytte-forholdet.

Tar ut  mine to batterier, et i båten og et til elvinsjen, bærer dem bort til en kald garasje (20 meter), lader dem opp fullt og sjekker dem en gang, eller to, i løpet av vinteren og gir dem en liten topplading. Har begge to vart i tolv år så langt og er tilsynelatende like fine.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

En hovedbryter kan ha litt overledning, så det anbefales å ta av polene. Har du flere batterier koblet sammen i en bank, skiller du disse ved å ta av polene. Da kan ikke et dårlig batteri ødelegge et godt.

Har hatt samme batteri (start og forbruk kombinert) i 14 år. Lader opp om høsten før opplag og om våren før sjøsetting. Slukker hovedbryter men kobler ikke fra. Har foreløpig ikke sett noen vesentlig endring på hvilespenning i løpet av de årene. Båten brukes lite, maks 20 gangtimer. Lagres tørt og kjølig. Batteriet til vannscooteren derimot har vi måtte kjøpe nytt nesten hvert år selv om det er tatt ut og ladet opp et par ganger i løpet av vinteren (med "intelligent" lader).