Jump to content

Isolerglassruter som svikter. Feil fugemasse


NilsPils

Recommended Posts

Jeg har hatt problemer med to store isolrglassruter i båten. De har etter hvert blitt ganske ugjennomsiktige og jeg besluttet å skifte dem. Da jeg hadde tatt ut det første fikk jeg to store overraskelser:

 

 - Vindusglassene hang neste ikke sammen rundt omkretsen. De kunne lett taes fra hverandre og avstandlisten var lett å rive av.

 - Det som jeg trodde var dugg mellom glassene viste seg å være noe helt annet. Glasset var faktisk blitt matt og ugjennomsiktig (akurat som sandblåst).

 

Dette er isolerglass fra Pilkinton i 5mm herdet glass. Vinduene er rundt 2.1 m lange. Jeg monterte glassene selv for rundt 10 år siden. Jeg satte dem inn med fugemasse av type Casco Marin & Teknikk.

 

Jeg mistenker nå at fugemassen min kan ha reagert med det som glassene var limt med og utvilket en aggressiv gass som faktisk har angrepet og mattet glasset. Jeg har sendt tideligere spøramålet om mulig feil fugemasse til Pilkington som valgte å ikke svare. Da visste jeg ikke at glasset også var blitt matt. Har noen av spesialistene her på furumet noen ide om hva dette kan være??

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Kan det være at glassene er limt sammen med en fugemasse som ikke har vært UV-stabil? Jeg regner med at dette er i Saowanee. Er dette ruter du har satt inn selv i ettertid?

 

Kanskje @VannTro kan hjelpe deg med en betraktning på dette problemet. Han er jo ukronet konge på forumet når det gjelder lim og fugemasser :thumbsup:

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

anskje @VannTro kan hjelpe deg med en betraktning på dette problemet.

 

Det var noe sånt jeg håpet på.  Det må ha vært sterke saker på ferde her. Meg bekjent er det ikke mange kjemikaler som angriper glass . . !

 

Det er sidevinduene i Saowanee, ja. Disse glassene har jeg satt in selv. Men det ser uansett ut til at jeg dropper isolerglass nå og setter inn 5mm herdet enkeltglass. Det blir ett av de første oppdragene til våren. Nå er landstrøminntak og baugpropell i orden og elektronikkboksen på gang hjemme i stua. Satser på tidelig utsetting og ørretfiske . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei @NilsPils og @Komodo 

Er dessverre innom alt for lite her om dagen, men i dag var jeg her :wink:

 

Teorien din om at isolerglassmassen reagerer med hybripolymeren du satte de inn med er dessverre helt korrekt. Den angriper dog ikke glasset, men det blir forurenset.

Det er slik at alle isolerglass-produsenter tester ut kompatibiliteten mellom ulike produkter som benyttes til montering og isolerglass-massen som benyttes(produktene må være helt uten løsemiddel eller mykgjører). Erfaringer viser at Hybrider/MS slik som Casco Marin & Teknikk ofte får en reaksjon. Det sikreste er som regel en utfortynnet silikon av høy kvalitet, men du må jo gjerne være vindu- og dør-produsent for å være klar over denne faren. Dette var over en periode hvor det bare ble benyttet "Dry-glazing" med pakninger lite aktuelt, men i dag innbruddsikrer alle vindu- og dør-produsenter ved og lime isolerglasset i hjørnene og da har dette blitt aktuelt igjen.

 

Du kan lese litt om tema her, og på side 2 i dokumentet finner du bilde av nettopp det problemet du har fått: https://www.cardinalcorp.com/source/pdf/tsb/ig/IG15_1-2016.pdf

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
VannTro skrev for 20 timer siden:

Teorien din om at isolerglassmassen reagerer med hybripolymeren du satte de inn med er dessverre helt korrekt.

 

Takker for utfyllende svar. Det forklarer at rutene sviktet, men ikke at glasset ble matt på innsiden. Det er ingen tvil hos meg om at glasset har blitt etset matt. Det må ha blitt utviklet en veldig aggressiv gass . . (?). Men nå går jeg for enkeltglass, men kan desverre ikke benytte de gamle som delte seg . .

 

Det hører med til historien at jeg en gang forklarte problemet for Pilkington som leverte isolerglasset, uten å fremstille det som en reklamasjon. Jeg fikk aldri noe svar . . . . Det er på baatplassen man finner det . . .:thumbsup:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Eureka skrev for 8 timer siden:

Er vel ikke helt uvanlig at isolerglass på hus blir grå innvendig når det har punktert. Har et stort stuevindu fra 81 som er punktert og det er grått belegg inni. Særlig der det har blitt brukt sugekopp for løfting av ruta før den ble montert sammen.

 

Jeg trodde også at det var et belegg innvendig på glasset. Men det er IKKE noe belegg her. Det er glasset som er mattet. Det vil si at det ikke lar seg hverken vaske, rense eller gjenbrukes. :nonod:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 1 måned senere...

Om man har vinduer som er sterkt forurenset(kan ofte være en oksidasjon), så er det ett produkt som også glassmestere benytter ofte for å rense. Det er egentlig til å rense keramiske koketopper. Bruk tørt lo-fritt papir for å jobbe med overflaten.

233275454_Mr.Muscle.jpg.aff4bda95de062c2d689b2e2e230f334.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Takk for tipset VannTro, men vi har allerede prøvd "alt" av slike midler. Vi konkluderer klart med at glasset faktisk er mattet og ikke lar seg rense. Det må ha foregått en kjemisk reaksjon med utvikling av gass(?). Fugemassen på vinduene var som tyggegummi. Fugemassen som jeg hadde lagt var tilsynelatende helt intakt. Det blir nye enkeltglass til våren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Vann, fuktighet kommer inn når forseglingen mellom glassene punkterer. Fuktigheten vasker ut silica i glasset. Det trekker ut og ligger ytterst i glassmassen.

 

Ikke mulig å vaske bort.

 

når man lager isolerglassruter er det fuktabsoberer i den nedre glasslisten. Ta den fra hverandre så drysser det hvite kuler ut...

 

isolerglass punkterer. Til slutt. Derfor ikke noe uendelig garanti. Pleier å holde 10 år.

Link to post
alfaalfa skrev 14 minutter siden:

 

 

isolerglass punkterer. Til slutt. Derfor ikke noe uendelig garanti. Pleier å holde 10 år.

 

Så det samme hjemme. Måtte bytte vinduer etter 15 år. De nye har holdt i 20 år så langt. I Hulda er rutene av 'plastikk', fremdeles brukbart etter 19 år, men frontvindene begynner å krakelere.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...