Jump to content

Hvordan få dynamo til å lade, benkkjøring Volvo Penta 41A


mmosberg

Recommended Posts

Hvordan få dynamo til å lade når man test kjører? 

20191103_134925.jpg.d658030ac1475b862b4d37a9a158ea44.jpg

 

Er det bare å D+ til pluss på batteriet?

(Har selvfølgelig koblet B+ og B- til batteripolene.)

 

 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Joerg Becker skrev 15 minutter siden:

Benkkjøring?
Hvordan driver du dynamoen til noe over 1200 omdreiinger?

:fishing:
Jørg

 

? Hva mener du ?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Du skriver noe om benkekjøring, hele motoren eller bare dynamoen?
Og når du skulle mene "bare dynamo" da spør jeg hvordan du vil drive den.

Dynamoer har en såkalt cut inn speed, som er minste turtall før den starter.
Noen få begynner knapp under 1200 og andre først ved 1400 omdreiinger.

Noen folk prøver seg med hurtiggående boremaskin,
for så å måtte finne ut hva motvirkende dreiemoment betyr når dynamoen slår inn.

Dette kan gjøre vond når dynamoen bremser bormaskinen asap, og er ikke helt ufarlig heller.
Det er derfor jeg spør. :smiley:

Bare en liten henvisning.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev 27 minutter siden:

Du skriver noe om benkekjøring, hele motoren eller bare dynamoen?
Og når du skulle mene "bare dynamo" da spør jeg hvordan du vil drive den.

Dynamoer har en såkalt cut inn speed, som er minste turtall før den starter.
Noen få begynner knapp under 1200 og andre først ved 1400 omdreiinger.

Noen folk prøver seg med hurtiggående boremaskin,
for så å måtte finne ut hva motvirkende dreiemoment betyr når dynamoen slår inn.

Dette kan gjøre vond når dynamoen bremser bormaskinen asap, og er ikke helt ufarlig heller.
Det er derfor jeg spør. :smiley:

Bare en liten henvisning.

:seeya:
Jørg

 

Kjører hele motoren ?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Joerg. Jeg følger deg ikke... og det er off-topic ut i fra hva spørsmålet er i trådstarten.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Off_topic er nok noe annet.

Jeg så ikke med en gang at du vill starte motoren "på benken",
for så også å starte/prøve dynamoen.

Jeg har forstått at du ville prøve å starte dynamoen "på benken".
Og med det blir det spørs for meg hvordan en kan dreie en dynamo opp til minste turtall
som den trenger for å kunne starte i det hele tatt (cut-inn speed),
pluss spørsmålet om vedkommende aner hvilke krefter virker.

Håper at du er ikke blitt forvirret for mye nå.
Beklager i så fall.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg er ikke forvirret nå lenger av innlegget ditt. Men jeg lurer jo fortsatt på hvordan jeg skal "jukse" den til å lade. Er redd for å ødelegge dynamoen ved at den spinner uten å levere fra seg lading.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Ingen fare så lenge den er tilkoblet batteri, både pluss og minus.
Det ville bare være et problem når den produserer spenning, men ikke kan bli kvitt spenningene.
Så, du kan, men du er ikke tvungen å starte dynamoen.

Men bortsett av det finnes det ofte noe restmagnetisme i dynamoen,
det er altså fult mulig at den starter også uten D+ tilkoblet.
Derfor er det viktig at B+ og B- er koblet til batteri.

Lykke til.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
12 minutes ago, mmosberg said:

Jeg er ikke forvirret nå lenger av innlegget ditt. Men jeg lurer jo fortsatt på hvordan jeg skal "jukse" den til å lade. Er redd for å ødelegge dynamoen ved at den spinner uten å levere fra seg lading.

Du fikk jo svaret av @Bårdp :smiley:

Link to post

Og der lærte jeg noe i dag også på dette hærlige forumet: Ingen fare så lenge den er tilkoblet batteri. Takk Joerg!

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Oppdatering. Prøvde å sette spenning på D+. Ingenting skjedde. Prøvde med ei glødelampe i mellom B+ og D+. Samme resultat = nothing. Etterhvert prøvdes det mye rart og da det ble satt spenning på W så begynte den å lade. 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
mmosberg skrev for 11 timer siden:

Prøvde med ei glødelampe i mellom B+ og D+. Samme resultat = nothing

Bare for ordens skyld, lyste pæra når du prøvde? Om pæra var helt slukket kan det være at dynamoen har dårlig kontakt på pluss og minuskoblinger. Ja, jeg ser du har koblet dynamo rett til batteriet , men skader ikke og sjekke pluss og minuskoblinger en gang til hvis pæra ikke lyste.

Link to post
hegra skrev for 9 timer siden:

Bare for ordens skyld, lyste pæra når du prøvde? Om pæra var helt slukket kan det være at dynamoen har dårlig kontakt på pluss og minuskoblinger. Ja, jeg ser du har koblet dynamo rett til batteriet , men skader ikke og sjekke pluss og minuskoblinger en gang til hvis pæra ikke lyste.

 

Nei, ikke noe lys i pæra mellom B+ og D+.

 

Ja, tilogmed jeg med min begrensede kunnskap visste at W er turteller uttak. Ble litt overrasket da det viste seg at det var det som skulle til....

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
pipe skrev 17 minutter siden:

Hvorfor den voldsomme iveren etter å få dynamoen på en motor på pall til å lade `?
Kobler man + og - minus så ødelegger man ikke dynamo om den starter å lade eller ikke.  

 

 

Fordi det du nevner her, med at så lenge dynamoen er tilkoblet B+ og B- så er ikke å kjøre den ødeleggende, var ukjent for meg inntil Joerg påpekte det i går. Motoren må ha dynamo med reimer i drift for at sirkulasjonspumpen skal rotere.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Komodo skrev for 4 timer siden:

??

Det er jo turtelleruttaket? Håper Jørg eller andre kyndige kan uttdype dette.

Det som kommer herfra er også bare gjetting.
Men eneste elektriske forklaring jeg ser er at han da jo sender batterispenning rett på stator,
som så kommer til regulator og felt fra den side.

Enkelt sagt regner jeg med at koblingspunkt D+ mangler kontakt til regulatoren,
mens det kommer tilstrekkelig spenning fra stator og via diodesett til reg. og rotor
som så holder for å magnetisere.

Så, jeg ville plukke den fra hverandre og sjekke.


:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...