mmosberg Startet 3.November.2019 Link til dette innlegget Startet 3.November.2019 Hvordan få dynamo til å lade når man test kjører? Er det bare å D+ til pluss på batteriet? (Har selvfølgelig koblet B+ og B- til batteripolene.) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Bårdp Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 (redigert) Ja legg D+ til batteriet et lite øyeblikk så kommer den nokk. Redigert 3.November.2019 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 3.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 #Bårdp. Takker ? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Joerg Becker Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 (redigert) Benkkjøring? Hvordan driver du dynamoen til noe over 1200 omdreiinger? Jørg Redigert 3.November.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mmosberg Svart 3.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Joerg Becker skrev 15 minutter siden: Benkkjøring? Hvordan driver du dynamoen til noe over 1200 omdreiinger? Jørg ? Hva mener du ? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Joerg Becker Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Du skriver noe om benkekjøring, hele motoren eller bare dynamoen? Og når du skulle mene "bare dynamo" da spør jeg hvordan du vil drive den. Dynamoer har en såkalt cut inn speed, som er minste turtall før den starter. Noen få begynner knapp under 1200 og andre først ved 1400 omdreiinger. Noen folk prøver seg med hurtiggående boremaskin, for så å måtte finne ut hva motvirkende dreiemoment betyr når dynamoen slår inn. Dette kan gjøre vond når dynamoen bremser bormaskinen asap, og er ikke helt ufarlig heller. Det er derfor jeg spør. Bare en liten henvisning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
YngveKL Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Tror nok han kjører hele motoren Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 3.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Joerg Becker skrev 27 minutter siden: Du skriver noe om benkekjøring, hele motoren eller bare dynamoen? Og når du skulle mene "bare dynamo" da spør jeg hvordan du vil drive den. Dynamoer har en såkalt cut inn speed, som er minste turtall før den starter. Noen få begynner knapp under 1200 og andre først ved 1400 omdreiinger. Noen folk prøver seg med hurtiggående boremaskin, for så å måtte finne ut hva motvirkende dreiemoment betyr når dynamoen slår inn. Dette kan gjøre vond når dynamoen bremser bormaskinen asap, og er ikke helt ufarlig heller. Det er derfor jeg spør. Bare en liten henvisning. Jørg Kjører hele motoren ? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Joerg Becker Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Så bra. Men da er i alle fall resten av heeeeele menneskeheten varslet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mmosberg Svart 3.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Joerg. Jeg følger deg ikke... og det er off-topic ut i fra hva spørsmålet er i trådstarten. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Joerg Becker Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Off_topic er nok noe annet. Jeg så ikke med en gang at du vill starte motoren "på benken", for så også å starte/prøve dynamoen. Jeg har forstått at du ville prøve å starte dynamoen "på benken". Og med det blir det spørs for meg hvordan en kan dreie en dynamo opp til minste turtall som den trenger for å kunne starte i det hele tatt (cut-inn speed), pluss spørsmålet om vedkommende aner hvilke krefter virker. Håper at du er ikke blitt forvirret for mye nå. Beklager i så fall. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mmosberg Svart 3.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Jeg er ikke forvirret nå lenger av innlegget ditt. Men jeg lurer jo fortsatt på hvordan jeg skal "jukse" den til å lade. Er redd for å ødelegge dynamoen ved at den spinner uten å levere fra seg lading. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Joerg Becker Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Ingen fare så lenge den er tilkoblet batteri, både pluss og minus. Det ville bare være et problem når den produserer spenning, men ikke kan bli kvitt spenningene. Så, du kan, men du er ikke tvungen å starte dynamoen. Men bortsett av det finnes det ofte noe restmagnetisme i dynamoen, det er altså fult mulig at den starter også uten D+ tilkoblet. Derfor er det viktig at B+ og B- er koblet til batteri. Lykke til. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
YngveKL Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 12 minutes ago, mmosberg said: Jeg er ikke forvirret nå lenger av innlegget ditt. Men jeg lurer jo fortsatt på hvordan jeg skal "jukse" den til å lade. Er redd for å ødelegge dynamoen ved at den spinner uten å levere fra seg lading. Du fikk jo svaret av @Bårdp Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 3.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Og der lærte jeg noe i dag også på dette hærlige forumet: Ingen fare så lenge den er tilkoblet batteri. Takk Joerg! Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Joerg Becker Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mmosberg Svart 4.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 Oppdatering. Prøvde å sette spenning på D+. Ingenting skjedde. Prøvde med ei glødelampe i mellom B+ og D+. Samme resultat = nothing. Etterhvert prøvdes det mye rart og da det ble satt spenning på W så begynte den å lade. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
hegra Svart 5.November.2019 Link til dette innlegget Svart 5.November.2019 mmosberg skrev for 11 timer siden: Prøvde med ei glødelampe i mellom B+ og D+. Samme resultat = nothing Bare for ordens skyld, lyste pæra når du prøvde? Om pæra var helt slukket kan det være at dynamoen har dårlig kontakt på pluss og minuskoblinger. Ja, jeg ser du har koblet dynamo rett til batteriet , men skader ikke og sjekke pluss og minuskoblinger en gang til hvis pæra ikke lyste. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.November.2019 Link til dette innlegget Svart 5.November.2019 mmosberg skrev for 21 timer siden: Etterhvert prøvdes det mye rart og da det ble satt spenning på W så begynte den å lade. ?? Det er jo turtelleruttaket? Håper Jørg eller andre kyndige kan uttdype dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mmosberg Svart 5.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2019 hegra skrev for 9 timer siden: Bare for ordens skyld, lyste pæra når du prøvde? Om pæra var helt slukket kan det være at dynamoen har dårlig kontakt på pluss og minuskoblinger. Ja, jeg ser du har koblet dynamo rett til batteriet , men skader ikke og sjekke pluss og minuskoblinger en gang til hvis pæra ikke lyste. Nei, ikke noe lys i pæra mellom B+ og D+. Ja, tilogmed jeg med min begrensede kunnskap visste at W er turteller uttak. Ble litt overrasket da det viste seg at det var det som skulle til.... Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
pipe Svart 5.November.2019 Link til dette innlegget Svart 5.November.2019 Hvorfor den voldsomme iveren etter å få dynamoen på en motor på pall til å lade `? Kobler man + og - minus så ødelegger man ikke dynamo om den starter å lade eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 5.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2019 pipe skrev 17 minutter siden: Hvorfor den voldsomme iveren etter å få dynamoen på en motor på pall til å lade `? Kobler man + og - minus så ødelegger man ikke dynamo om den starter å lade eller ikke. Fordi det du nevner her, med at så lenge dynamoen er tilkoblet B+ og B- så er ikke å kjøre den ødeleggende, var ukjent for meg inntil Joerg påpekte det i går. Motoren må ha dynamo med reimer i drift for at sirkulasjonspumpen skal rotere. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Joerg Becker Svart 5.November.2019 Link til dette innlegget Svart 5.November.2019 Komodo skrev for 4 timer siden: ?? Det er jo turtelleruttaket? Håper Jørg eller andre kyndige kan uttdype dette. Det som kommer herfra er også bare gjetting. Men eneste elektriske forklaring jeg ser er at han da jo sender batterispenning rett på stator, som så kommer til regulator og felt fra den side. Enkelt sagt regner jeg med at koblingspunkt D+ mangler kontakt til regulatoren, mens det kommer tilstrekkelig spenning fra stator og via diodesett til reg. og rotor som så holder for å magnetisere. Så, jeg ville plukke den fra hverandre og sjekke. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.