Jump to content

Perkins 4.236 spiser startere

Theodorrakis

Recommended Posts

Heisann, jeg håper noen kan hjelpe meg, selv er jeg ganske grønn... Jeg kjøpte en Tresfjord 29 for en slikk og ingenting- men, den spiser startere. Det kommer saltvann inn i startmotoren. Hvordan? Selger sa at sannsynligvis var det lekkasje fra sjøvannspumpa - dårlige simmerringer. Men olja er ikke hvit. Det skulle vel heller ikke ha noen innvirkning på startmotoren siden startkransen ikke er badet i olje?? Ser det er litt vann i kjølsvinet. Hvis båten drar seg litt ned under fart, kan kanskje vannet komme opp til startkransen? Jeg er som sagt ikke mye peiling, men har sett at mange her inne har. Håper noen kan gi meg svar

Har du så mye vann i kjølen at det står opp på starteren bør du absolutt punpe det ut. Pump ut og om det kommer tilbake så må du finne ut hvor det kommer fra og tette deretter.

Men kan det tenkes at vannet på starteren kommer ovenifra? Rust/irr som kan avsløre hvor vannet kommer fra? Eksosbend, manifoil eller annet fra kjølingen som lekker?

Ta med en kompis og hørselvern så kan du inspisere motoren under fart. Hold deg unna roterende deler som reimer og aksling. 

Vannet i kjølsvinet kommer ikke opp til motoren, men tenkte kanskje at det kunne komme opp til bunnen av startkransen når båten er i drift. Denne ligger i bakkant av motoren. Er rimelig sikker på at det kommer vann inn i starteren fra innsiden av motoren, via bendixhjulet (?) og da må det komme fra startkransen etter som jeg kan forstå. Men hvor kommer dette vannet fra??? Båten ligger nå med ødelagt starter, så kan ikke få kjørt den for inspeksjon som du foreslår. Ville gjerne sett om det var mulig å ordne dette før jeg går til innkjøp av en startmotor til 10k :- )  En mekaniker kan nok sikkert finne ut av det, men vil prøve her først...

For å få en formening om hva dette vannet i kjølsvinet består av, kommer fra, har du litt i et glass og heller i litt flytende grønnsåpe. Da vil du få et resultat lignende  det på dette bildet. Fra venstre: sjøvann, så frostvæske og til høyre ferskvann.

groensaape.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Theodorrakis skrev 38 minutter siden:

Vannet i kjølsvinet kommer ikke opp til motoren, men tenkte kanskje at det kunne komme opp til bunnen av startkransen når båten er i drift.

Sjekk endelokket på gearoljekjøler og røret som går ned til sjøvannspumpe for lekkasjer.

Vannrørene med sjøvann inn går rett over startmotoren. Der er det flere skjøter mellom slanger og rør som kan lekke. 

Men skjønner ikke på din beskrivelse om det er vann i kjølen som står opp til starteren.

Men det er vel ikke mulig å skifte startmotor uten å ta vekk alle de røren så det har du sikkert kontroll på. 

Klarte du å bytte startmotor uten å løfte motoren opp? Mener motorfester sitter i veien. 

Hvis vannpumper lekker skal det ikke kunne gå via motoroljen og til startmotoren. 

Der er mange måter som båten kan ta in vann på, Du må bare gå over allting og se ned i motorrommet når motoren går. 
Sjøvannsystemet starter ved oljekjøleren og fortsetter på babord side til pumpen  

Deretter via røret i forkant videre til varmeveksleren på styrbord og ut i eksosen. 

Kontroller også propellerakseltetning når du kjører med båten. 
Kan også lekke ved rorgjennomføring og eksos gjennomføring eller eksospotte. 

Takker for alle svar ( så langt)! Går ut ifra at det lekker litt gjennom hylsa, håper derfor at dette vannet har kommet opp til startkransen i nedkant av motoren, og derfra inn i startmotoren. Skal lense og samtidig finne ut hva slags vann det er snakk om - genialt Lars H!

Startmotoren var allerede demontert da jeg overtok båten, men den ligger greit til når slanger og rør er borte. Men den veier sine kilo! Litt vanskelig å sjekke for lekkasjer på sjøvannssystemet når jeg ikke har motoren i svev. Alt ser fint ut, men skal se etter neste gang jeg er nede i båten. 

Hvilke girkasse har du?  om den er samme som vi har så kan det være vann som blir dratt opp som ikke er dreneret ut, har sett det hos oss med samme motor. Mener det står en Sleipner hydraulisk vridbar propell/kasse hos oss.

Når motoren går rundt så blir det ett heftig lufttrykk av svinghjulet så meget mulig det trykket pisker vann opp i starteren hvis du kjører rundt med vann i kjølesvinet.
De fleste motorer har ett deksel over men flere motorer har det blitt tatt bort på
Selv om dekslet skulle være der så skal man ikke se bort i fra at når båten går i bølger så skvetter det vann i fra kjølesvinet opp på svinghjulet slik at dette kaster det bort på starteren.
Dekslet over svinghjulet er ikke vanntett så dette er en plausibel forklaring hvis du ikke finner andre lekkasjer og kjører rundt med vann i kjølesvinet

Edited by pipe (see edit history)

Har nå funnet ut at det er et Hurth gir som sitter på motoren. 

Den manuelle membranpumpa til å lense båten med får jeg ikke til å fungere. Jeg spurte forrige eier i dag om han hadde hatt problemer med den? Han hadde aldri rørt den i løpet av de tre årene han hadde hatt båten!! Tror nok derfor at pipe kan være inne på noe. Hvis så er tilfelle, kan jeg bare lense båten for vann og montere på ny startmotor? Båten har ligger i stille båthavn hele sommeren uten store bevegelser, og vannet i kjølsvinet kommer ikke opp til svinghjulet. Kan jeg gå utifra at vannet har rennt ut fra dekselet rundt svinghjulet? Har lite lyst til å ødelegge en ny starter til 10k. :-)

Noen formeninger??

Theodorrakis skrev for 2 timer siden:

Den manuelle membranpumpa til å lense båten med får jeg ikke til å fungere.

Hvis det er Henderson MK5 orginalpumpa du har så får du repsett til denne. Men du bør også få deg installert en automatisk 12V lensepumpeløsning til kjølsvinet. Shit happens...

Theodorrakis skrev for 4 timer siden:

Kan jeg gå utifra at vannet har rennt ut fra dekselet rundt svinghjulet?

Ja det hadde jeg ikke vært redd for.
Lens båten og skru inn ny starter.
Varmkjør motor så er de sikker på at siste rest av eventuelt fuktighet damper ut.
Forresten høres  10 k voldsomt ut for en ny starter

Edited by pipe (see edit history)

Vedr lekkasje fra sjøvannspumpen:

Hvis det lekker i simringen mellom impellerhus og motor så renner det saltvann ut der. Det er et drenshull der nettopp fordi vannet ikke skal finne veien inn i motoren. 

Så dersom starteren står under sjøvannspumpen så er det en plausibel forklaring. 

Jeg har ikke den motoren, men min sjøvannspumpe hadde lekkasje. Byttet simringen som sitter mellom impellerhus og drenshullet, og lekkasjen stoppet. 

Motorolje blir ikke hvit ved lekkasje i sjøvannspumpen. I alle fall ikke i de patenter jeg har sett...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 24 minutter siden:

Så dersom starteren står under sjøvannspumpen så er det en plausibel forklaring. 

Det er ikke slik på denne motoren. Lekkasje i sjøvannpumpen vil ikke ramme starteren.

Men lekkasje i endelokk på gearoljekjøler eller rør fra denne til sjøvannspumpen kan ramme starteren.