DC76 Posted November 3, 2019 Share Posted November 3, 2019 (edited) 1. Oppstarten Sommeren 2017 kjøpte vi vår første båt, en daycruiser Yamarin DC64 2006 mod. og var strålende fornøyd. Etter to somrer med båt og gode minner, hadde vi en klar oppfatning av at båtlivet var kommet for å bli! Det var bare det at vi var en stor familie og behøvde mer plass, og så ønsket vi oss et båtliv med dager og overnattinger på sjøen. Vi bestemte oss derfor for å selge Yamarinen og kjøpe oss en større båt etter slutten av andre sommersesong. Daycruiseren ble solgt på fire dager, og vi hadde nå god tid til å finne en båt som kledde oss som familie. Vi ønsket ikke å kjøpe en veldig dyr båt, og lette derfor etter et utgangspunkt vi heller kunne gradvis pusse opp. Etter utallige timer på nett, falt valget på Nidelv 28, en utrolig flott båt med klassiske linjer. Vi fant en båt som ikke lå langt unna Grimstad og dermed lett å frakte hjem. Båten ble inspisert i Arendal og kjørt sjøveien hjem. Sommeren gav oss flere fine minner med overnattinger og turer i skjærgården i Grimstad, og vi fikk lagt oss en klar plan på hva og hvordan vi ønsket å pusse opp vår Ny-Gamle båt! Under noen bilder fra båten: 2. Utfordringer mot slutten av sommeren - septiktanken lukter:( Vi merket mot slutten av sommeren en økende eim av sur lukt. Tanken ble tømt flere ganger, og klemmer og slanger ble undersøkt, strammet og skiftet uten hell. Å ligge i en lukt av septik er ikke noe å anbefale for NOEN!! Det verste er jo at lukta blir sittende fast i egen nese i dager og bare tanken på hva dette er kan jo fremkalle brekninger! Jeg hadde en mistanke om at tanken lakk, og vi bestemte oss derfor at denne var det første vi skulle gå igang med så fort båten var på land! Det utrolige er jo at det svært lite info på nett om disse båtene, til tross for at dette har vært svært populære og gode båter! Flere ble solgt til utlandet, men heller ikke på utenlandske nettsider er det så mye å spore av info. Heldigvis er Nilsens båtbyggeri som har overtatt former og videre produksjon av disse båtene i Arendal. En liten telefon dit for å få gode råd kan anbefales! Dessuten finnes det en egen lukket gruppe på facebook: nidelvklubben, med flere eiere av ulike Nidelvbåter med gode erfaringer og interesse for båtene. Det første var å bygge ny krybbe til båten, siden den gamle var morken/råtten og overmoden for bålet! Deretter måtte vi få båten hjem, vaske den, få av alt av groe, vinterkonservere motoren, bygge den inne og ja, gå igang, og det er der vi er nå! Jeg har hatt lyst til å lage en oversikt over vår vei til å pusse opp en gammel stjerne til ny drakt. Samtidig håper jeg det vil gi inspirasjon til flere og ikke minst skape litt engasjement! Under noen flere bilder! Lien som hentet båten, gav en anbefaling om å lage noen støtter til skroget på siden. Nidelvbåtene har påmontert sidestøtter som gir god stabilitet i vannet, men disse er nokså utsatt for å knekke under frakt. Lager dette for neste sesong, legger ut et alternativ til løsning da! Tungt å løfte over tre tonn med 10 meters strekk på armen! Men man når langt med en solid kranbil! Båten på plass, vanntanken er tømt, skroget vasket, og bunnen renset for groe. Må nok gjøre en større jobb her til våren og sandslipe for så å legg på nytt! Greit å vite at jobben er gjort skikkelig! Motoren fått en gjennomkjøring med vann og kjøleveske, olje skiftet sammen med dieselfilter og oljefilter. Under motoren var det overmodent for å en vask og rens. Frykter at motoren lekker litt vann og olje, det vil nest års sesong vise. Når dørken skal tas, så blir det nok motorbytte til en større og litt nyere motor! Presenningen på plass, nå kan moroa begynne! Å skjære ut septiktanken med rens av skroget under, var en hel lørdagsjobb! Utfordringen med septiktanken på disse båtene er at de er støpt inn i skroget. Du får dem ikke ut uten å skjære dem ut! Etter litt surfing på nett fant jeg et innlegg her på båtplassen Så var det bare å gå til innkjøp av nye vernebriller, maske, gummihansker, regnponcho, klorin, salmiakk, grønnsåpe, kraftvask m.m.... Jeg fjernet teppene som lå i frontkabinen, og frontplaten til dørken, samt trappen. Når ting kommer av så oppdager man jo hva som skjuler seg bak og flere av platene var nokså ødelagte av fukt. Jaja, det blir kosejobben i vinter dette! Jeg forsøkte å skjære med både stikksag, baufil, liten vinkelsliper, men endte til slutt opp med å bruke den store med et solid diamantblad. Det ble å kutte litt og litt, og hele tide måle på antagelse om hvor septiktanken lå. Jeg ble nokså satt ut da jeg forstod hvor stor denne tanken var, og hvor mye som måtte skjæres bort for å komme til. Jo mer jeg fjernet av gulvet, jo mer oppdaget jeg vannbassenget som lå å fløt under tanken! Hmm litt bekymret for hvor lenge det har vært slik og om det har vært frostspreng i tidligere vintre.... Man har svært lite å stå på når tanken er skjært ut, så vær litt bevisst på at denne operasjonen gjerne drar med seg andre ting også! Tanken var nokså umulig å få ut, uten å skjære den ut i biter. Det er også viktig å tenke på dybden man kutter, ellers ender man opp med å skjære i selve skroget, og da er det gjort! Når septiktanken ble åpnet, var jeg oppgitt over å se hvor mye veske og annet ..... brekker meg bare med tanken på det.. som lå der. Brekkjernet var kjekt å ha for å få bendt tanken ut, men glosene lå løst i luften da dette selvfølgelig havnet midt i tanken - æsj! Naboene må ha hørt både brekninger og relativt høy temperatur denne lørdagen! Septiktanken kom om sider ut, og under var det mellom 50-60 liter veske som skulle ut! Etter at vesken var fjernet, lå det igjen et brunt/svart lag med guffe. Her var det bare å fylle på med rent vann og la det hele stå en time med salmiakk for deretter å skrubbe med piassavakost. Etter at denne vesken var tømt ca. 60 liter, var det å gå over på nytt med kloring og grønnsåpe, og en siste gang med kraftvask. Planen blir å lage en løsning her med nytt gulv og inspeksjonsluke og septiktank under selve dørken i frontkabinen. Med septiktanken ut av båten, blir det neste lørdag å gå igang med å tømme frontkabinen for alt av innredning. Slitte deler skal byttes, skai skal skiftes, treverk lakkes opp igjen, og eventuelle lekkasjer skal tettes i skroget og rundt vinduene... følg gjerne prosjektet nå i vinter det kommer langt hyggeligere poster enn akkurat denne drittjobben. Edited November 3, 2019 by DC76 (see edit history) Quote Link to post
Fuglen Posted November 3, 2019 Share Posted November 3, 2019 Det var drittjobben sin det! Bare kosejobben igjen. Blir bra dette! Flott med mye bilder! Quote Link to post
Gullfisk Posted November 4, 2019 Share Posted November 4, 2019 Ser ut som det har sittet større motor før? Quote Link to post
torbi Posted November 4, 2019 Share Posted November 4, 2019 Blir fin tilslutt ?, eg følger med. ? Quote Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts