Jump to content

Orion 293 og andre dieseltilsetninger - Verd bryet?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Jeg har snakket med flere som har hatt nytte av lignende stoff. Det som gjør at det kanskje kan virke, er at det er tillsetninger i stoffet som virker rensende i forbrenningen og reduserer sotbelegget, hvis det er det som er problemet.  Tilsetningen er antagelig det samme som dieselfabrikanten bruker, bare det blir mere av rensende additiver....

Ikke forvent noen  revolusjon, og det reparerer ikke slitasje.

Kjøp stoff for noen hundrelapper og prøv. Det verste som kan skje er at du blir skuffet.

Tilsetningen som jeg har god erfaring med heter Autol desolite, men tror det er lignende stoffer i de fleste dieseltilsetninger.

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde rekkesekseren i E300'n (bil) så husker jeg at flere anbefalte dyserens. Da ved å lage en midlertidig 5 liters dieseltank med tur/ retur dit. Med relativt sterk dyserens-blanding og la motoren drikke denne en times tid. 

 

Vet ikke om det har noe for seg, men det blir jo noe annet enn å blande ut dyserens i 200-300 liter diesel versus å kontrollere det med en 5 eller 10 liters kanne og dosere i henhold til det?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Bårdp said:

Har du tenkt på hvorfor motorleverandørene ikke foreskriver lurium i drivstoffet.


For det er mest penger å hente i service og reservedeler hos merkeforhandler? Motoren får de solgt 1 gang, resten av inntekten er på vedlikehold, reperasjoner og service. Folk flest vet fint lite om hva som foregår i ett motorrom og har lettere for å jobbe inn penger til å betale for seg enn å gjøre jobben selv. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 18 minutter siden:

Har du tenkt på hvorfor motorleverandørene ikke foreskriver lurium i drivstoffet.

 

Ikke alle tilsetninger er lurium. Selv verksteder bruker dyserens iblant, ikke noe hokus pokus det....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

VP anbefalte tilsetning til D-serien i en periode. Da de slet med injektorproblemet. Stemmer ikke det?

 

Er forskjell på "lurium" og rens og nytte. Er kondensfjerner også et "lurium"?

 

Virker i alle fall. 

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Volvoen min har lenge hatt problemer med at turboen henger seg opp med kald motor. Prøvd mye rart og de har virket men stort sett bare for en stund. Har nå tilsatt Liqui Moly Diesel Purge på et par tanker og turboen har ikkje gått i vranglås på et par måneder. Så ting funker, absolutt. Diesel Purge får du i 5 ltr dunk som blir veldig billig pr ltr.

På min gamle V70 brukte eg dyserens rett i filter hver gang eg skiftet filter. Den gikk 500.000 med samme dysene og gikk like fint når bilen ble vraka...

Og på commonrail diesler blir jo dette enda viktigere med de prisene som er på dysene i dag...

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Sverrejo

Brukte et norskt produkt på en Volvo S80. Motoren gikk bedre og med redusert forbruk,men selve bilen var fortsatt den dårligste bilen jeg har hatt.

I båten har jeg en Yanmar 170hk med ca 1500 timer. Går nydelig. Har ikke risikert å fylle på noe lurumlurum på den. 

Link to post
Share on other sites

Morsom kanal, men ekstremt slitsom gubbe å høre på

 

Som svarctil TS vil jeg si at man uansett bør ligge unna "lurium" som skal "fjerne" vann.

Det du oppnår da er at vannet emulgerer med dieselen, og vannutskilleren vil ha vansker med å hindre vannet i å nå pumpe og injektorer hvor det virkelig gjør skde.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 11 timer siden:

Som svarctil TS vil jeg si at man uansett bør ligge unna "lurium" som skal "fjerne" vann.

Det du oppnår da er at vannet emulgerer med dieselen, og vannutskilleren vil ha vansker med å hindre vannet i å nå pumpe og injektorer hvor det virkelig gjør skde.

 

Når opptrer denne skaden? Jeg for min del har brukt Hammerdown I 13-14 år nå, og venter fortsatt på tegn på skader.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har du vann i dieselen som kommer inn til pumpe/dyser, vil det kunne gjøre skade!

 

At det ikke har skjedd deg, kan jo være at du ikke har vann i dieselen i utgangspunktet.

 

Hver og en gjør som de vi, jeg velger å fjerne vann i dieselen, fremfor å kjøre det igjennom motoren.

Det kan jo gå bra, men det blir dyrt om det ikke går.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 21 timer siden:

@NilsPils var ivrig tilhenger av lurium for å fjerne vann :-)

 

Emulgator  i dieselen kostet meg en båtsesong og motoroverhaling med ny høytrykkspumpe og injektorer . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kanskje du skal begynne å markedsføre trippelrenset Huldadiesel?

 

Husker polet en gang I tiden solgte dobbeltrenset 45%, men det var vel ikke noe spesielt kvalitetsstempel den gang. Heller dårlig sprit som hadde behov for å renses litt ekstra.

 

Hulda skrev 12 minutter siden:

Satt her og tenkte over min egen konstruksjon. I Hulda går faktisk dieselen via tre vannutskillere før den blir levert til finfiltrret. Når det selges trippelfiltrert etanol til ekstremptiser, kanskje det er et marked for Hulda til å selge trippelfiltrert diesel. 35 kroner literen?

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En liten oppfreshing her:

Min XC70 har i flere år slitt med en turbo som henger og setter motor i nødmodus. Det er en heavy jobb å ta turboen ned for rens så har prøvd diverse stoffer. Noen funker IKKE, noen funker for en liten stund. Men ETT stoff virker så til de grader!

LIQUI MOLY DIESEL PURGE.

Ingen over ingen ved siden.

Etter at eg hadde to tanker iblandet dette stoffet i sommer/høst har eg ikke hatt ETT tilfelle av turbo-heng.

Nå har eg nettopp en på Volvo-forumet med samme problem. Bilen gikk i nødmodus i ett sett. Han har no kjørt 1 tank med Diesel Purge. VOILA null mer nødmodus. 

Eg kjøpte diesel purge i 5 ltr hos Romnes i Bergen.

Link to post
Share on other sites

Angående diverse tilsetninger til diesel har jeg prøvd med diverse typer i bilene uten de store resultatene. Det som virkelig utgjorde en stor forskjell på Hiace og V70 var når jeg byttet fra CirkleK til YX (Texaco). Bilene ble kvikkere og motorene fikk finere lyd. I tillegg gikk forbruket ned og det ble mindre sot i EGR. Trodde diesel var diesel, men det er tydeligvis forskjeller på hva som fås hos de forskjellige stasjonene.

Har ikke testet ut diesel fra andre stasjoner så der er jeg blank. Oppfordrer trådstarter til å teste og gi en tilbakemelding om det utgjør en forskjell.

Til info så fyller jeg fortsatt bensin på min lokale CirkleK.

Link to post
Share on other sites

Ja det går rykter om at CircleK, YX og Esso har minst bio-dritt i dieselen. Statoil er værst. Men vi unngår det ikke helt.

 

Kan nevne at eg prøvde ut både lakseolje og palmeolje på gamle V70 TDI'en. Lakseolja var super. Lavt forbruk og rein motor. Så forsvant lakseolja og palmeolja kom inn. Forbruket gikk i taket og bilen gikk som en bøtte dritt i forhold. Og det er vel palmeolje man framdeles blander inn i dieselen i dag. 

Er sikker på at sotproblemene i dag skyldes bio-møkka man blander inn.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...