Karlsenkystfiske Startet 4.November.2019 Del på Facebook Startet 4.November.2019 Bruker dere noen form for diesel/dyse rens på dieselmotorene deres? Har hørt historier om motorer som har slitt i motbakke, og blitt rask friskere etter en hestekur med Orion 293. Skal forsøke selv på Hiacen, og Mitsubishien i sjarken. Noen formening om jeg kan forvente noe? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Too Much Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Du bør gi pengen til noen som trenger dem, de som selger lurium har nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mort1 Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Jeg har snakket med flere som har hatt nytte av lignende stoff. Det som gjør at det kanskje kan virke, er at det er tillsetninger i stoffet som virker rensende i forbrenningen og reduserer sotbelegget, hvis det er det som er problemet. Tilsetningen er antagelig det samme som dieselfabrikanten bruker, bare det blir mere av rensende additiver.... Ikke forvent noen revolusjon, og det reparerer ikke slitasje. Kjøp stoff for noen hundrelapper og prøv. Det verste som kan skje er at du blir skuffet. Tilsetningen som jeg har god erfaring med heter Autol desolite, men tror det er lignende stoffer i de fleste dieseltilsetninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskeladden Svart 5.November.2019 Del på Facebook Svart 5.November.2019 Brukt omega sin dyserens på flere GM 6.2. Dog nok i bil men funker som bare det. Blitt kvitt masser av røk, og fått godkjent biler med det luriumet :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 5.November.2019 Del på Facebook Svart 5.November.2019 Da jeg hadde rekkesekseren i E300'n (bil) så husker jeg at flere anbefalte dyserens. Da ved å lage en midlertidig 5 liters dieseltank med tur/ retur dit. Med relativt sterk dyserens-blanding og la motoren drikke denne en times tid. Vet ikke om det har noe for seg, men det blir jo noe annet enn å blande ut dyserens i 200-300 liter diesel versus å kontrollere det med en 5 eller 10 liters kanne og dosere i henhold til det? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 5.November.2019 Del på Facebook Svart 5.November.2019 Har du tenkt på hvorfor motorleverandørene ikke foreskriver lurium i drivstoffet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskeladden Svart 5.November.2019 Del på Facebook Svart 5.November.2019 16 minutes ago, Bårdp said: Har du tenkt på hvorfor motorleverandørene ikke foreskriver lurium i drivstoffet. For det er mest penger å hente i service og reservedeler hos merkeforhandler? Motoren får de solgt 1 gang, resten av inntekten er på vedlikehold, reperasjoner og service. Folk flest vet fint lite om hva som foregår i ett motorrom og har lettere for å jobbe inn penger til å betale for seg enn å gjøre jobben selv. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.November.2019 Del på Facebook Svart 5.November.2019 Bårdp skrev 18 minutter siden: Har du tenkt på hvorfor motorleverandørene ikke foreskriver lurium i drivstoffet. Ikke alle tilsetninger er lurium. Selv verksteder bruker dyserens iblant, ikke noe hokus pokus det.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 5.November.2019 Del på Facebook Svart 5.November.2019 (redigert) VP anbefalte tilsetning til D-serien i en periode. Da de slet med injektorproblemet. Stemmer ikke det? Er forskjell på "lurium" og rens og nytte. Er kondensfjerner også et "lurium"? Virker i alle fall. Redigert 5.November.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 5.November.2019 Del på Facebook Svart 5.November.2019 (redigert) Volvoen min har lenge hatt problemer med at turboen henger seg opp med kald motor. Prøvd mye rart og de har virket men stort sett bare for en stund. Har nå tilsatt Liqui Moly Diesel Purge på et par tanker og turboen har ikkje gått i vranglås på et par måneder. Så ting funker, absolutt. Diesel Purge får du i 5 ltr dunk som blir veldig billig pr ltr. På min gamle V70 brukte eg dyserens rett i filter hver gang eg skiftet filter. Den gikk 500.000 med samme dysene og gikk like fint når bilen ble vraka... Og på commonrail diesler blir jo dette enda viktigere med de prisene som er på dysene i dag... Redigert 5.November.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Sverrejo Svart 5.November.2019 Del på Facebook Svart 5.November.2019 Brukte et norskt produkt på en Volvo S80. Motoren gikk bedre og med redusert forbruk,men selve bilen var fortsatt den dårligste bilen jeg har hatt. I båten har jeg en Yanmar 170hk med ca 1500 timer. Går nydelig. Har ikke risikert å fylle på noe lurumlurum på den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 5.November.2019 Del på Facebook Svart 5.November.2019 Her finner du tester av ulike "snakeoils", inklusive tilsetningstoffer for diesel. Forøvrig en morsom kanal :-) https://www.youtube.com/results?search_query=projeckt+farm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 5.November.2019 Del på Facebook Svart 5.November.2019 (redigert) Morsom kanal, men ekstremt slitsom gubbe å høre på Som svarctil TS vil jeg si at man uansett bør ligge unna "lurium" som skal "fjerne" vann. Det du oppnår da er at vannet emulgerer med dieselen, og vannutskilleren vil ha vansker med å hindre vannet i å nå pumpe og injektorer hvor det virkelig gjør skde. Redigert 5.November.2019 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 nomen skrev for 11 timer siden: Som svarctil TS vil jeg si at man uansett bør ligge unna "lurium" som skal "fjerne" vann. Det du oppnår da er at vannet emulgerer med dieselen, og vannutskilleren vil ha vansker med å hindre vannet i å nå pumpe og injektorer hvor det virkelig gjør skde. Når opptrer denne skaden? Jeg for min del har brukt Hammerdown I 13-14 år nå, og venter fortsatt på tegn på skader. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 Har du vann i dieselen som kommer inn til pumpe/dyser, vil det kunne gjøre skade! At det ikke har skjedd deg, kan jo være at du ikke har vann i dieselen i utgangspunktet. Hver og en gjør som de vi, jeg velger å fjerne vann i dieselen, fremfor å kjøre det igjennom motoren. Det kan jo gå bra, men det blir dyrt om det ikke går. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 @NilsPils var ivrig tilhenger av lurium for å fjerne vann :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 Hulda skrev 1 minutt siden: @NilsPils var ivrig tilhenger av lurium for å fjerne vann :-) Hjelper lite når han fyller halve tanken med vann Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 7.November.2019 Del på Facebook Svart 7.November.2019 Hulda skrev for 21 timer siden: @NilsPils var ivrig tilhenger av lurium for å fjerne vann :-) Emulgator i dieselen kostet meg en båtsesong og motoroverhaling med ny høytrykkspumpe og injektorer . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 7.November.2019 Del på Facebook Svart 7.November.2019 "Kondensfjerner" i diesel er å skyte seg selv. Det er derfor du har dieselfilter bl.a...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 7.November.2019 Del på Facebook Svart 7.November.2019 Satt her og tenkte over min egen konstruksjon. I Hulda går faktisk dieselen via tre vannutskillere før den blir levert til finfiltrret. Når det selges trippelfiltrert etanol til ekstremptiser, kanskje det er et marked for Hulda til å selge trippelfiltrert diesel. 35 kroner literen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 7.November.2019 Del på Facebook Svart 7.November.2019 Bruker denne her på gamle Volvoen ombord, da selvsagt i kombinasjon med vannskiller. Forskjell? Hmm kanskje .. Merket litt på påhenger motor på jolla, den ble ihvertfall litt roligere Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.November.2019 Del på Facebook Svart 7.November.2019 Kanskje du skal begynne å markedsføre trippelrenset Huldadiesel? Husker polet en gang I tiden solgte dobbeltrenset 45%, men det var vel ikke noe spesielt kvalitetsstempel den gang. Heller dårlig sprit som hadde behov for å renses litt ekstra. Hulda skrev 12 minutter siden: Satt her og tenkte over min egen konstruksjon. I Hulda går faktisk dieselen via tre vannutskillere før den blir levert til finfiltrret. Når det selges trippelfiltrert etanol til ekstremptiser, kanskje det er et marked for Hulda til å selge trippelfiltrert diesel. 35 kroner literen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 19.November.2019 Del på Facebook Svart 19.November.2019 En liten oppfreshing her: Min XC70 har i flere år slitt med en turbo som henger og setter motor i nødmodus. Det er en heavy jobb å ta turboen ned for rens så har prøvd diverse stoffer. Noen funker IKKE, noen funker for en liten stund. Men ETT stoff virker så til de grader! LIQUI MOLY DIESEL PURGE. Ingen over ingen ved siden. Etter at eg hadde to tanker iblandet dette stoffet i sommer/høst har eg ikke hatt ETT tilfelle av turbo-heng. Nå har eg nettopp en på Volvo-forumet med samme problem. Bilen gikk i nødmodus i ett sett. Han har no kjørt 1 tank med Diesel Purge. VOILA null mer nødmodus. Eg kjøpte diesel purge i 5 ltr hos Romnes i Bergen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
marius Svart 19.November.2019 Del på Facebook Svart 19.November.2019 Angående diverse tilsetninger til diesel har jeg prøvd med diverse typer i bilene uten de store resultatene. Det som virkelig utgjorde en stor forskjell på Hiace og V70 var når jeg byttet fra CirkleK til YX (Texaco). Bilene ble kvikkere og motorene fikk finere lyd. I tillegg gikk forbruket ned og det ble mindre sot i EGR. Trodde diesel var diesel, men det er tydeligvis forskjeller på hva som fås hos de forskjellige stasjonene. Har ikke testet ut diesel fra andre stasjoner så der er jeg blank. Oppfordrer trådstarter til å teste og gi en tilbakemelding om det utgjør en forskjell. Til info så fyller jeg fortsatt bensin på min lokale CirkleK. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 20.November.2019 Del på Facebook Svart 20.November.2019 Ja det går rykter om at CircleK, YX og Esso har minst bio-dritt i dieselen. Statoil er værst. Men vi unngår det ikke helt. Kan nevne at eg prøvde ut både lakseolje og palmeolje på gamle V70 TDI'en. Lakseolja var super. Lavt forbruk og rein motor. Så forsvant lakseolja og palmeolja kom inn. Forbruket gikk i taket og bilen gikk som en bøtte dritt i forhold. Og det er vel palmeolje man framdeles blander inn i dieselen i dag. Er sikker på at sotproblemene i dag skyldes bio-møkka man blander inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.