Jump to content

Lage plattgatter av snekke

pvdanoscar

Recommended Posts

Jeg startet en gang på restaurering av en plattgatter  29 fot , men etter samlivsbrudd ble båten borte i hendelsen. Men Så har jeg fått tak i ei 27 fot snekke og jeg sitter med allt av både motor inn og utvendig drev og diverse ferdig marinisert etter  den gamle plattgatteren min så jeg funderte på om det et helt sykt å bygge om snekka til plattgatter ?

pvdanoscar skrev 12 minutter siden:

Jeg startet en gang på restaurering av en plattgatter  29 fot , men etter samlivsbrudd ble båten borte i hendelsen. Men Så har jeg fått tak i ei 27 fot snekke og jeg sitter med allt av både motor inn og utvendig drev og diverse ferdig marinisert etter  den gamle plattgatteren min så jeg funderte på om det et helt sykt å bygge om snekka til plattgatter ?

en klinkbygd snekke? til plattgatter?

finnes / fantes en god del klinkbygde plattgattere

overkommelige tror jeg om du korter inn LOA ved å kappe av hekkpartiet på snekka

skal du beholde LOA på 27 fot tror jeg du har en BETYDELIG jobb foran deg

V8 rules.

T,akker for svar flott ,men jeg hadde tenkt meg en Mitsubishi V6 bensin 170 hk ?Det er nemlig den motoren jeg har. Hva snakker vi om av be

bakveggtykkelse da ? Men siden jeg ikke har anelse om båt så hadde jeg "tenkt-"?? å bruke vannfast Kryssfiner 25- 30mm x  2 lag limt og boltet sammen? andre forslag mottas med takk 

pvdanoscar skrev 26 minutter siden:

Hei index  hva mener du med det -? spoer fordi jeg vet ikke hva displasement betyr, ei heller halv planenende  Det jeg har er en Mistsubishi 3,0l V6 fra ca 1993 + Mercruiser Alfa gen 2 med rundt  hull til utvendig drev. Bensin

Når jeg leser dette innlegget tenker jeg at det er best å fraråde deg hele prosjektet. Greit at det hadde blitt god underholdning med en prosjekttråd her inne, det er populært. Men jeg er redd dette kun vil føre med seg masse jobb og kostnader for deg, og ende opp i et lite brukelig og usalgbart resultat.

enslagsgjest skrev 1 time siden:

Aasterne er en blanding mellom snekke og plattgatter. 

MEN det er ikke det samme som å kappe av hekken på ei snekke. 

tja, blanding, vet ikke

men Aasterne er i hvert fall en klinkbygd plattgatter

Aasterner går som olja lyn, skrogene tåler fint høy hastighet

har 2 bekjente med Aasterner, begge har en nyere sprek V6 bensin, det går FORT,

folk titter med store øyne når de drar på

V8 rules.

pvdanoscar skrev for 6 timer siden:

HVa kjennetegner de planende -halv planende skrog kontra snekkeskrog?

går snekka for skarpt og sjærer for dypt i vannet og moter av den grunn større motstabd i sjøen ?

Forskjellen er at halvplanede båter er mye flatere under, slik at den legger seg opp på vannet når den kommer opp i fart. Vanlige snekkeskrog er mer runde i formen, og vil aldri løfte seg opp uansett hvor stor motor du har. Skal du lage plattgatter av et helt vanlig snekkeskrog, så krever dette meget store ombygginger av undervannskroget og også mye erfaring. Et helt håpløst prosjekt om du mangler erfaring med båt. 

En snekke er jo en snekke helt fra baugen og bakover. Vil ikke hjelpe å kappe hekken. Men noen snekkekonstruksjoner er raskere enn andre, så derfor hjelper det godt på noen typer å feste en stor flaps bak. Men noen racerbåt blir det ikke uansett. Og med en V6 bensin så har man fort ikke råd til lange turen heller. De pengene du da ville brukt til fuel, ville jeg heller brukt til en annen type båt. Er massevis av gamle båter med havarert/uten motor som er å få tak i nesten gratis til dette formålet.

Denne feks: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=160738565

Redigert av Torsen67 (see edit history)

ok nå begynner det ¨å ligne noe -men jeg ikke ute etter en racerbåt  ei heller ei snegle (som jeg dessverre synes snekker er ) Jeg liker litt vind i håret  en gang i  blant 10-15 min kjoring så er jeg happy,og takk for linken  -men skulle så gjerne hatt en trebåt 25-30 foter i mahogny -Skikkelig stygg gjor ingenting.Bensinforbruket er jeg klar over (tror jeg -men det får bli min feil )Men takke inderlig for alle svar

pvdanoscar skrev for 2 timer siden:

ok nå begynner det ¨å ligne noe -men jeg ikke ute etter en racerbåt  ei heller ei snegle (som jeg dessverre synes snekker er ) Jeg liker litt vind i håret  en gang i  blant 10-15 min kjoring så er jeg happy,og takk for linken  -men skulle så gjerne hatt en trebåt 25-30 foter i mahogny -Skikkelig stygg gjor ingenting.Bensinforbruket er jeg klar over (tror jeg -men det får bli min feil )Men takke inderlig for alle svar

med Google eller lignende,

titt litt etter båter som;

Petterson, Furuholmen, Riva, Aasterner, Forslund, Chris Craft

det er sikkert flere

V8 rules.

• 4 uker senere...

Jeg har et mahogny plattgattet skrog fra 1968 som er kommet langt i restaureringen. Bye dekkspant er grovtilpasset. Skroget er ca 8,5m. Innvendig er svellespant, bunnstokker, og noe av innerkjølen  skiftet. Det er satt inn rør for aksling på 30mm. Skroget står på en gammel henger som er registrert. Kansje dette kan passe noen som vil gå videre med det. Alle metalldeler er i syrefast utførelse. Bare send en epost så kan dere få mer opplysninger. Redern62@gmail no

Redigert av redern62 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...