pvdanoscar Startet 6.November.2019 Del på Facebook Startet 6.November.2019 Jeg startet en gang på restaurering av en plattgatter 29 fot , men etter samlivsbrudd ble båten borte i hendelsen. Men Så har jeg fått tak i ei 27 fot snekke og jeg sitter med allt av både motor inn og utvendig drev og diverse ferdig marinisert etter den gamle plattgatteren min så jeg funderte på om det et helt sykt å bygge om snekka til plattgatter ? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 pvdanoscar skrev 12 minutter siden: Jeg startet en gang på restaurering av en plattgatter 29 fot , men etter samlivsbrudd ble båten borte i hendelsen. Men Så har jeg fått tak i ei 27 fot snekke og jeg sitter med allt av både motor inn og utvendig drev og diverse ferdig marinisert etter den gamle plattgatteren min så jeg funderte på om det et helt sykt å bygge om snekka til plattgatter ? en klinkbygd snekke? til plattgatter? finnes / fantes en god del klinkbygde plattgattere overkommelige tror jeg om du korter inn LOA ved å kappe av hekkpartiet på snekka skal du beholde LOA på 27 fot tror jeg du har en BETYDELIG jobb foran deg Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
pvdanoscar Svart 6.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2019 Hei Janet takk forsvar .Betye LOA =length over all ? Har nok tenkt å kappe bak. ja Noen ideer om avstivninger bak på tverrveggen ? Tykkelse ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 LOA= total lengde. Tykkelsen kommer an på hvilken kraft som skal overføres og hvilket materiale du skal bruke. Men er vi nede på 50 hk, eik i hekken, blir pekefingerfasiten 25 mm ferdig høvlet og vanlige forsterkninger. Og da har du vel en båt på LOA rundt 24- 25 fot. Avhengig av skrogformen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 pvdanoscar skrev 59 minutter siden: ... jeg funderte på om det et helt sykt å bygge om snekka til plattgatter ? Hvor sykt det er vet jeg ikke noe om. Men hvis du går i gang med det blir det i alle fall en tråd som jeg skal følge med på Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 Om du snakker drev bør du I alle fall finne en litt nyere snekke med halvplanende skrog. Jeg ser for meg at kombinasjonen deplasementskrog og stor motor og drev neppe vil føre noe godt med seg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pvdanoscar Svart 6.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2019 T,akker for svar flott ,men jeg hadde tenkt meg en Mitsubishi V6 bensin 170 hk ?Det er nemlig den motoren jeg har. Hva snakker vi om av be bakveggtykkelse da ? Men siden jeg ikke har anelse om båt så hadde jeg "tenkt-"?? å bruke vannfast Kryssfiner 25- 30mm x 2 lag limt og boltet sammen? andre forslag mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
pvdanoscar Svart 6.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2019 Hei index hva mener du med det -? spoer fordi jeg vet ikke hva displasement betyr, ei heller halv planenende Det jeg har er en Mistsubishi 3,0l V6 fra ca 1993 + Mercruiser Alfa gen 2 med rundt hull til utvendig drev. Bensin Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 For å ta det helt kort så blir det bare tull i et snekkeskrog. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 (redigert) Kjøp deg heller et skrog som passer til motoren. 170hk bensinmotor I et snekkeskrog har ingenting for seg. Det er uansett ikke bygget for fart. Redigert 6.November.2019 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 pvdanoscar skrev 26 minutter siden: Hei index hva mener du med det -? spoer fordi jeg vet ikke hva displasement betyr, ei heller halv planenende Det jeg har er en Mistsubishi 3,0l V6 fra ca 1993 + Mercruiser Alfa gen 2 med rundt hull til utvendig drev. Bensin Når jeg leser dette innlegget tenker jeg at det er best å fraråde deg hele prosjektet. Greit at det hadde blitt god underholdning med en prosjekttråd her inne, det er populært. Men jeg er redd dette kun vil føre med seg masse jobb og kostnader for deg, og ende opp i et lite brukelig og usalgbart resultat. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Korsfjord Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 index skrev 10 minutter siden: Kjøp deg heller et skrog som passer til motoren. 170hk bensinmotor I et snekkeskrog har ingenting for seg. Det er uansett ikke bygget for fart. Eller eventuelt en motor som passer til snekka. Innenbords diesel med strak aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 Det prosjektet hadde jeg lagt på hylla. Skal det bli noe futt ut av en slik båt, ender du opp med et uhåndterlig misfoster på 15 fot. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 Aasterne er en blanding mellom snekke og plattgatter. MEN det er ikke det samme som å kappe av hekken på ei snekke. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
janet Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 enslagsgjest skrev 1 time siden: Aasterne er en blanding mellom snekke og plattgatter. MEN det er ikke det samme som å kappe av hekken på ei snekke. tja, blanding, vet ikke men Aasterne er i hvert fall en klinkbygd plattgatter Aasterner går som olja lyn, skrogene tåler fint høy hastighet har 2 bekjente med Aasterner, begge har en nyere sprek V6 bensin, det går FORT, folk titter med store øyne når de drar på Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
enslagsgjest Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 Det jeg mente med "blanding" er at Aasterna har "snekkebaug", ikke baug av den typen som er mest vanlig på plattgattere. Linjene er forøvrig ikke lik som ei snekke, så hadde aldri funnet på å laget meg en hjemmelaget redneck Aasterne. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
pvdanoscar Svart 7.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2019 Her vanker det både gode og dårlige råd men hvor burde jeg lete da for å finn en sånn Aasterne?. Hvor store var de ? HVa kjennetegner de planende -halv planende skrog kontra snekkeskrog? går snekka for skarpt og sjærer for dypt i vannet og moter av den grunn større motstabd i sjøen ? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 7.November.2019 Del på Facebook Svart 7.November.2019 Google aasterne. Her står det mye interessant..... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.November.2019 Del på Facebook Svart 7.November.2019 pvdanoscar skrev for 6 timer siden: HVa kjennetegner de planende -halv planende skrog kontra snekkeskrog? går snekka for skarpt og sjærer for dypt i vannet og moter av den grunn større motstabd i sjøen ? Forskjellen er at halvplanede båter er mye flatere under, slik at den legger seg opp på vannet når den kommer opp i fart. Vanlige snekkeskrog er mer runde i formen, og vil aldri løfte seg opp uansett hvor stor motor du har. Skal du lage plattgatter av et helt vanlig snekkeskrog, så krever dette meget store ombygginger av undervannskroget og også mye erfaring. Et helt håpløst prosjekt om du mangler erfaring med båt. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.November.2019 Del på Facebook Svart 7.November.2019 (redigert) En snekke er jo en snekke helt fra baugen og bakover. Vil ikke hjelpe å kappe hekken. Men noen snekkekonstruksjoner er raskere enn andre, så derfor hjelper det godt på noen typer å feste en stor flaps bak. Men noen racerbåt blir det ikke uansett. Og med en V6 bensin så har man fort ikke råd til lange turen heller. De pengene du da ville brukt til fuel, ville jeg heller brukt til en annen type båt. Er massevis av gamle båter med havarert/uten motor som er å få tak i nesten gratis til dette formålet. Denne feks: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=160738565 Redigert 7.November.2019 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pvdanoscar Svart 7.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2019 ok nå begynner det ¨å ligne noe -men jeg ikke ute etter en racerbåt ei heller ei snegle (som jeg dessverre synes snekker er ) Jeg liker litt vind i håret en gang i blant 10-15 min kjoring så er jeg happy,og takk for linken -men skulle så gjerne hatt en trebåt 25-30 foter i mahogny -Skikkelig stygg gjor ingenting.Bensinforbruket er jeg klar over (tror jeg -men det får bli min feil )Men takke inderlig for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 7.November.2019 Del på Facebook Svart 7.November.2019 pvdanoscar skrev for 2 timer siden: ok nå begynner det ¨å ligne noe -men jeg ikke ute etter en racerbåt ei heller ei snegle (som jeg dessverre synes snekker er ) Jeg liker litt vind i håret en gang i blant 10-15 min kjoring så er jeg happy,og takk for linken -men skulle så gjerne hatt en trebåt 25-30 foter i mahogny -Skikkelig stygg gjor ingenting.Bensinforbruket er jeg klar over (tror jeg -men det får bli min feil )Men takke inderlig for alle svar med Google eller lignende, titt litt etter båter som; Petterson, Furuholmen, Riva, Aasterner, Forslund, Chris Craft det er sikkert flere Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
pvdanoscar Svart 9.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2019 takk janet skal lete Sitér dette innlegget Link to post
Ruffen54 Svart 12.November.2019 Del på Facebook Svart 12.November.2019 (redigert) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=162861672 Her kan kanskje motoren og drevet ditt komme til nytte..? Motor er allerede ute av båten. Redigert 12.November.2019 av Ruffen54 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
redern62 Svart 7.Desember.2019 Del på Facebook Svart 7.Desember.2019 (redigert) Jeg har et mahogny plattgattet skrog fra 1968 som er kommet langt i restaureringen. Bye dekkspant er grovtilpasset. Skroget er ca 8,5m. Innvendig er svellespant, bunnstokker, og noe av innerkjølen skiftet. Det er satt inn rør for aksling på 30mm. Skroget står på en gammel henger som er registrert. Kansje dette kan passe noen som vil gå videre med det. Alle metalldeler er i syrefast utførelse. Bare send en epost så kan dere få mer opplysninger. Redern62@gmail no Redigert 7.Desember.2019 av redern62 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.