Jump to content

Hvilke type anker anbefales til en 18 fot Uttern

Bej53

Recommended Posts

er været ekstra fint , så holder det sikkert å knyte fast en stein i tauet :smiley:      Men skulle jeg først kjøpt anker så ville jeg gått for noe som også funker om det skulle finne på å blåse opp litt på nattmårran.   

Ankertype kommer mye an på bunnforholdene der du ankrer opp.   Og så spørs det jo hva du har plass til i ankerboks/stuerom i båten. 

Billig og bra:  5 kg bruce kopi med 4 meter kjetting.  Og nok tau 

Er masse tråder om ankring her inne om du sjekker ut søkefunksjonen, nok til å forvirre de fleste :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg hadde før en 18 fot Uttern, D55.

Tror det var 5 kg paraplydregg den ble levert originalt med i fortøningspakka. Det var litt underdimensjonert. 

Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor og hvor du legger til. Jeg pleier å legge til i der det er litt skjermet for de verste bølger/pålandsvind og annet. Jeg oppgraderte til en 8kg paraplydregg, med fortøyningstau uten bly. Fungerte helt topp. Festa enden av tauet i den ene luka bak, la i tauet, slo sammen dreggen, la den på toppen. 

Enkelt å bruke, når jeg var i passende avstand fra land, bare å kaste dreggen, tauet sklir lett ut mens en kjører til land, fortøye, stramme dregg, ferdig. 

Selfølgelig er 7.5 kg Bruce og kjetting supert, men jeg mener det er litt overdimensjonert for en 18 fot, samt uhåndterelig, tar mye plass. 

Hvis en ønsker bedre en nevnte pakke, så er en daumann er meget kjekt å ha. Enkel i bruk, den demper rykk fra annen hekksjø og bølger fint. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)

I seibåten som vi svaier mye med i all slags vær sverger jeg til Rockna, og i snekka jeg hadde før og lå med baugen mot land sverget jeg til Bruce, men på 18 foteren jeg hadde før det igjen så klarte jeg meg faktisk helt fint i mange år med en paraplydregg på 10 kg.

Litt av årsaken til at det gikk greit var sikkert at vekt og vindfang var mye mindre, en annen faktor at det stort sett var finværs overnatting vi drev med i den båten, samt at dersom det skulle ha sluppet så er det mulig å skyve fra/rette opp med håndmakt om uhellet er ute, så konsekvensene er mye mindre hvis noe skjer. 

Fordelen med paraplydregg er jo stubarhet i liten båt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Bej53 skrev for 12 timer siden:

Hvilke type anker anbefales til en 18 fot Uttern hvis man en ekstra fin sommerkveld vil overnatte istedenfor å dra hjem.

jeg skulle valgt enten paraply si 7,5kg eller Bruce motsv......+ noen m kjetting.

(en liten stump kjetting er viktig for att ikke ankerlinen skall gnages av på bunn)

blytau mindre viktig.....bare ankerlinen synker.....ikke flytetau

dette funker bra på mindre båter

tenk også på hur du ankrer.....i le bak en øy/holme......båten skall ‘henge´ i fortampene, ett par stykken med kiler i svaberget.

ankeret har du får att båten ikke skal drive inn mot berget.

ikke ankre med pålandsvind.....da ´henger´ båten i dreggen......slipper den dunser du inn i berget.

skall du overnatte en fin sommerkveld....hur fin den enn er, så lytt til værmeldingen.

kjedelig å stå opp 4 på morgenen for att vinden har snudd 180gr å økt.

(snakker av egen erfaring :smiley:........det var sånt man gjorde som ung!)

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev for 22 timer siden:

ikke ankre med pålandsvind.....da ´henger´ båten i dreggen......slipper den dunser du inn i berget.

skall du overnatte en fin sommerkveld....hur fin den enn er, så lytt til værmeldingen.

kjedelig å stå opp 4 på morgenen for att vinden har snudd 180gr å økt.

Akkurat dette er årsaken til at jeg anbefaler 7,5kg brucekopi. Selv om været tilsynelatende er nydelig og stabilt, har vinden en tendens til å skifte 360 grader i løpet av natten. Når vinden kommer inn bakfra kl. 04 på morran hender det også at det friskner på litt, og da er det fort gjort at båten dunker i fjellet. 

Før brukte jo alle paraplydregg, og det gikk det også. Men nå finnes det andre ting å få kjøpt for en billig penge som gjør jobben mye bedre. Med en liten brucekopi i hekken kan man sove trygt uten frykt for at en frisk nordavind feier båten inn i fjellet i løp av natten. 

Ja Bruce...graver seg ned fint, ikke noe å si om det.....

men du minte meg om noe, jeg glemte skrive.

innen man legger seg på kvelden, er det en fordel å trekke seg ut en bit fra svaberget

da har ankeret/dreggen en ekstra sjans å grave seg ned...og

en annen fordel, å noe vi som seiler i Bohuslän/Østlandet ofte glemmer er tidevann

i Bohuslän har vi ca 40cm tidevann,....ikke mye, å vi trenger normalt ikke ta hensyn til dette da vi seiler.

men da man går inn i en grunn naturhavn, er det bra o sjekke att man har litt vann under kjølen,

ifall vannet synker under natten

jeg hadde for 40 år siden, en liten seilbåt langkjølt, som bare stakk en meter, jeg fann alltid plass i naturhavner,

ofte innafor de litt større båtene. En gang våknet jeg mitt i natten av att jeg føll ur kojjen ned på dørken.

jeg hadde gått inn på høyvann, så veldig stille under natten merkte det ikke, så tok kjølen i bunn,

og vannet synk ytterligere.......:lol:....man lærer så lenge man lever !

S/Y Gunga Din

d mjeg ville valgt Rocna eller Spade i den størrelsen du har plass til over 5 kg. En rimeligere variant som er ok er Delta. 
Alle disse er bedre enn bruce og paraply, og er lettere å stue enn bruce.

Komodo skrev On 8.11.2019 at 8.50:

Akkurat dette er årsaken til at jeg anbefaler 7,5kg brucekopi. Selv om været tilsynelatende er nydelig og stabilt, har vinden en tendens til å skifte 360 grader i løpet av natten. Når vinden kommer inn bakfra kl. 04 på morran hender det også at det friskner på litt, og da er det fort gjort at båten dunker i fjellet. 

Du mener 180 grader? ikke bare tendens, det jo normen når det er fint vær; solgangsbris på dagen og nattebris motsatt vei på natten. Samme årsak men motsatt effekt: temperaturforskjell mellom land og hav.

Bej53 skrev On 6.11.2019 at 21.36:

Hvilke type anker anbefales til en 18 fot Uttern hvis man en ekstra fin sommerkveld vil overnatte istedenfor å dra hjem.

Selvfølgelig er bruce og rocna bedre, enn paraply.

Men paraply funker fint på fine dager, også med overnatting.

Det er ikke svære båten det er snakk om, så du kommer langt med det meste egentlig.

Plassmessig er paraply grei.

Har du plass til å stuve bort et bruce anker, bare å kjøpe det.

Ville uansett hatt noen meter kjetting nærmest ankeret før tauet.

Krimart skrev for 5 timer siden:

Du mener 180 grader? ikke bare tendens, det jo normen når det er fint vær; solgangsbris på dagen og nattebris motsatt vei på natten. Samme årsak men motsatt effekt: temperaturforskjell mellom land og hav.

Nei, jeg mente faktisk 360 grader. Her på Hvalers solkyst har vi gjerne en liten bris fra sydvest på pene sommerdager. Da er det ikke uvanlig at man legger seg og står opp til sydvestlig vind, mens den i løp av natten har dreiet helt rundt. 

Det som imidlertid er mest morsomt (eller tragisk :confused:)  med slike tråder som dette, er å se hvor engasjerte vi andre er i saken, mens trådstarter egentlig ikke bryr seg så mye :lol:

Kan du stue bort et anker er både skål og bruce helt greie. Rocna er veldig fint for det meste, men kan være overkill.

Har en 17 fot litt tung skjærgårdsjeep. Den har hatt en lett paraplydregg i alle år, og det har gjort jobben. Fordelen med de er at de er lette å stue bort. Tror jeg ville foretrukket en litt tung paraplydregg  i stedet for et anker som er vanskeligere å stue bort :)

Da er det nok greit uansett hva du velger å ankre med også, men skal du bruke det mye, og det er på bunn som du vet har skarpe stener eller lignende, så kan et par meter kjetting nederst være greit å ha.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...