jan Startet 8.November.2019 Del på Facebook Startet 8.November.2019 Som emnetittelen sier, hva foreslår dere? Vil gjerne ha varmt vann til både dusj og vasking. Har tenkt litt på eber dieselbrenner eller noe i den duren, ikke tilgang på 220v i uthavn Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 12V kolbe ville jeg ikke hatt, da hadde det blitt 230V via inverter, om det var batterikapasitet til å varme vann med strøm. Ellers ville jeg gått for Eberløsning. Har gasskomfyr, men har ikke så lyst på flere gasskomponenter enn det, så gass til varming av vann tiltaler ikke meg. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Lurer litt på hvorfor ikke gass brukes mer i båt. Har bobil, og der er gass standard til kjøleskap, varme, varmtvann og komfyr. Fungerer suverent. Er gass tryggere i bobil enn i båt? Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 8.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2019 (redigert) Goodwill skrev 5 minutter siden: Lurer litt på hvorfor ikke gass brukes mer i båt. Har bobil, og der er gass standard til kjøleskap, varme, varmtvann og komfyr. Fungerer suverent. Er gass tryggere i bobil enn i båt? Ja kanskje, pga utlufting Redigert 8.November.2019 av jan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Goodwill skrev 5 minutter siden: Lurer litt på hvorfor ikke gass brukes mer i båt. Har bobil, og der er gass standard til kjøleskap, varme, varmtvann og komfyr. Fungerer suverent. Er gass tryggere i bobil enn i båt? Propan er tyngre enn luft og siger dermed ned i bunnen av båten ved en eventuell lekkasje. Bunnen av en båt er tett, den burde i alle fall være det ellers synker den. Dermed har ikke gassen noen vei ut. Det samme er ikke tilfelle i en bobil. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 (redigert) Midtpinne skrev 2 minutter siden: Propan er tyngre enn luft og siger dermed ned i bunnen av båten ved en eventuell lekkasje. Bunnen av en båt er tett, den burde i alle fall være det ellers synker den. Dermed har ikke gassen noen vei ut. Det samme er ikke tilfelle i en bobil. Godt poeng. Redigert 8.November.2019 av Goodwill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Jeg ville gått for vannvarmer på diesel. Det fungerer godt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Hvorfor ikke bruke motoren til oppvarmingen? Når vi kjører motoren på Hulda en halvtime, har vi varmt vann i minst to døgn. Hvis vi ikke plasker rundt i det, 3- til 4 døgn. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Monterte egen Eber D3 på varmtvannstanken i forrige båten. Genialt. Lunk etter 15 min, fullstendig oppvarmet etter 45 (varmeren slo ned effekten) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Koble det til motoren som hulda sier, og sett en liten vannvarmer på sløyfa om dere ikke blir fornøyd. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gullfisk Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Hulda skrev 15 minutter siden: Hvorfor ikke bruke motoren til oppvarmingen? Når vi kjører motoren på Hulda en halvtime, har vi varmt vann i minst to døgn. Hvis vi ikke plasker rundt i det, 3- til 4 døgn. Tenkte at det var utgangspunktet jeg, og at det var snakk om oppvarmingsmuligheter utover motorvarme. Funker bra med motorvarme hos meg også når vi skal kjøre likevel, men å starte motor bare for å varme vann, er ikke aktuellt. Måtte uansett hatt belastning, om det skulle blitt temperatur innen rimelig tid. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Hulda skrev 29 minutter siden: Hvorfor ikke bruke motoren til oppvarmingen? Når vi kjører motoren på Hulda en halvtime, har vi varmt vann i minst to døgn. Hvis vi ikke plasker rundt i det, 3- til 4 døgn. De fleste har vel den løsningen allerede. Men for oss som ligger mye stille i uthavner blir det dårlig med varmtvann etter en eller to dager. Jeg ønsker meg derfor dieselvarmer til varmtvann. Litt kjipt å dusje i iskaldt vann på badeplattformen i oktober med sur nordavind ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Det kommer jo an på bruksmønsteret. Kan ikke huske sist gang vi lå på samme plassen i uthavn tre dager på rad. Det vanlige for oss er en overnatting. Og selv når vi seiler, går motoren så mye etter at seilene er tatt at vannet er varmt. Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 8.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2019 For orden skyld jeg har varmtvannstank som er kobla til den ene motoren med stengekraner,men savner en måte når jeg ligger i uthavn å ha varmtvann uten å starte motoren ,tanken holder på varmen ei stund,men vi har stor ferskvannstank og vil ha mulighet til å "ødsle" med varmtvannet til en dusj,oppvask ,vasking ellers osv..og etter svara så langt går jeg nok for en dieselvarmer ..jeg har fra før en 5kw eber luftvarmer,så vannvarmeren trenger egentlig bare å ha som oppgave å varme vann.. hva tror dere? Noen linker til noe gunstig og bra? trenger kanskje ikke så stor i og med den skal kun ta seg av vannet? Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 8.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2019 (redigert) Har noen eks. som jeg linker til under her,noe å satse på? https://www.ebay.com/itm/FLEETRITE-12v-Diesel- https://www.ebay.com/itm/Webasto-Thermo-Top-C-KIT-5kW-DIESEL-WATER-HEATER-12V-Boat-Motorhome-3-mths-WA/223728705962?hash=item34174521aa:g:1rMAAOSwJwFduog3 Redigert 8.November.2019 av jan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Om du ønsker norsk forhandler å forholde deg til er vel dette noe av det biligste du finner av komplette pakker: https://www.servitek.no/nettbutikk/vannvarmere/autoterm-binar-5-kw-diesel-12-volt-ce-merket/ Monteres enten i samme kretsen som motor gjennom bereder, eller kjøp bereder med 2 kretser, eksempelvis: https://seatronic.no/vvs/vann/varmtvann/varmtvannstanker/sigmar-marine-compact-40-liters-varmtvannsbereder Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Taskeladden Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Plenty av rimelige vannvarmere fra bil på finndel.no til en billig penge om du er litt nevenyttig. Fra 2000 og opp. https://finndel.no/bildeler.aspx?dk=0373&bk=252701 Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Scand 360 dc Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Servitek.no kan anbefales ja. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 De sluttet å lage gass varmtvannsbereder for mange år siden for liten etterspørsel. Gass i båt er bra har komfyr og peis. Det er vist ikke rett fram å ta Eber fra bil til båt Hadde plass i kjølen dytta inn noen meter 12mm rør i en 300l breeder har lunka vann på 3 dagen ,90 grader når en kommer i uthavn. Ikke noe stress å koke opp en kjele vann på gassblusset til oppvasken. En liten 12V pumpe bland10 l badevann vann i en 10l kanne og dusj i vei. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars Hansen Svart 9.November.2019 Del på Facebook Svart 9.November.2019 Hulda skrev for 8 timer siden: Og selv når vi seiler, går motoren så mye etter at seilene er tatt at vannet er varmt. Har møtt Hulda en rekke ganger da jeg også har båten i samme havn, men har aldri sett henne under seil. Selv pleier vi å berge seilene utenfor der Kosterbåtene legger til, har som mål å bruke seilene mest mulig. Så det blir stor forskjell på bruken av båten, vi har stort sett kun kaldt vann i kranene, og drømmer om vannvarmer neste år. Men nå har vi bare en liten 30hk Penta i båten og da, den utvikler nok også mindre varme enn en svær V8'er... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November.2019 Del på Facebook Svart 9.November.2019 Stort sett er det kun jeg som seiler. Derfor blir seilene berget før vi entrer leden inn til Strömstad. Og vi gidder ikke å krysse gjennom Kosterfjorden heller. Det kommer an på vær og vind. Når det gjelder hvor mye varme man kan hale ut av en motor, kommer det an på hvor mye spillvarme motoren avgir, samt effektiviteten til sirkulasjonen som er styrende. Motoren til Hulda er sikkert svært lite effektiv, samt at sirkulasjonen er meget effektiv. V8'ern har verken turbo eller aftercooler. Jeg er forbauset over hvor fort motoren kommer opp i driftstemperatur, og hvor fort 40 liter vann varmes opp. Hvis vi sier at turen fra Kosterfjorden og inn tar 20 minutter, så har vi varmt vann. Men da var vannet heller ikke kaldt fra der vi startet seilasen. Ofte starter vi fra Kungshamn og seiler opp til Strömstad på en dag. Det tar så der 8 timer. Kona liker å ta Sotenkanalen. Da er vannet varmt når vi kommer ut i andre enden. Og det er varmt hele veien nordover. Vi har stort sett alltid varmt vann. Vi bruker så der 500 liter diesel i året. Jeg antar at 30 hk Penta ville druknet med det forbruket :-) På vår forrige båt brukte vi under 1 liter i timen, nå bruker vi 5 liter. Minst. Inkludert Eber og aggregat. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 11.November.2019 Del på Facebook Svart 11.November.2019 Jeg har kjøpt varmtvannstank med dobbel kolbe. Dvs at den ene kolben er koblet til motor, mens den andre kolben er koblet til vannvarmer. I tillegg har jeg 220V varmekolbe. Veldig godt fornøyd! :-) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
jan Svart 11.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2019 Hva slags vannvarmer gikk du for? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 11.November.2019 Del på Facebook Svart 11.November.2019 Hulda skrev On 9.11.2019 at 9.06: Vi bruker så der 500 liter diesel i året. Jeg antar at 30 hk Penta ville druknet med det forbruket :-) Jepp, bruker ca 150 liter i året, men da seiler vi mest mulig...;-) Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 26.Februar.2020 Del på Facebook Svart 26.Februar.2020 jan skrev On 11.11.2019 at 18.54: Hva slags vannvarmer gikk du for? Hvis det er meg du spør, så kjøpte jeg en 5 kW Eber Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.