Jump to content

Varmt vann i båten, dieselbrenner, gass eller 12v kolbe


jan

Recommended Posts

Goodwill skrev 5 minutter siden:

Lurer litt på hvorfor ikke gass brukes mer i båt. Har bobil, og der er gass standard til kjøleskap, varme, varmtvann og komfyr. Fungerer suverent. Er gass tryggere i bobil enn i båt?

 

Propan er tyngre enn luft og siger dermed ned i bunnen av båten ved en eventuell lekkasje. Bunnen av en båt er tett, den burde i alle fall være det ellers synker den. Dermed har ikke gassen noen vei ut. Det samme er ikke tilfelle i en bobil.

Link to post
Hulda skrev 15 minutter siden:

Hvorfor ikke bruke motoren til oppvarmingen? Når vi kjører motoren på Hulda en halvtime, har vi varmt vann i minst to døgn. Hvis vi ikke plasker rundt i det, 3- til 4 døgn. 

Tenkte at det var utgangspunktet jeg, og at det var snakk om oppvarmingsmuligheter utover motorvarme. Funker bra med motorvarme hos meg også når vi skal kjøre likevel, men å starte motor bare for å varme vann, er ikke aktuellt. Måtte uansett hatt belastning, om det skulle blitt temperatur innen rimelig tid.

Link to post
Hulda skrev 29 minutter siden:

Hvorfor ikke bruke motoren til oppvarmingen? Når vi kjører motoren på Hulda en halvtime, har vi varmt vann i minst to døgn. Hvis vi ikke plasker rundt i det, 3- til 4 døgn. 

De fleste har vel den løsningen allerede. Men for oss som ligger mye stille i uthavner blir det dårlig med varmtvann etter en eller to dager. Jeg ønsker meg derfor dieselvarmer til varmtvann. Litt kjipt å dusje i iskaldt vann på badeplattformen i oktober med sur nordavind ?

Link to post

For orden skyld jeg har varmtvannstank som er kobla til den ene motoren med stengekraner,men savner en måte når jeg ligger i uthavn å ha varmtvann uten å starte motoren ,tanken holder på varmen ei stund,men vi har stor ferskvannstank og vil ha mulighet til å "ødsle" med varmtvannet til en dusj,oppvask ,vasking ellers osv..og etter svara så langt går jeg nok for en dieselvarmer ..jeg har fra før en 5kw eber luftvarmer,så vannvarmeren trenger egentlig bare å ha som oppgave å varme vann.. hva tror dere? Noen linker til noe gunstig og bra? trenger kanskje ikke så stor i og med den skal kun ta seg av vannet?

Link to post

Om du ønsker norsk forhandler å forholde deg til er vel dette noe av det biligste du finner av komplette pakker:
https://www.servitek.no/nettbutikk/vannvarmere/autoterm-binar-5-kw-diesel-12-volt-ce-merket/

Monteres enten i samme kretsen som motor gjennom bereder, eller kjøp bereder med 2 kretser, eksempelvis:

https://seatronic.no/vvs/vann/varmtvann/varmtvannstanker/sigmar-marine-compact-40-liters-varmtvannsbereder

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

De sluttet å lage gass varmtvannsbereder for mange år siden for liten etterspørsel.

Gass i båt er bra  har komfyr og peis.

 

Det er vist ikke rett fram å ta Eber fra bil til båt 

Hadde plass i kjølen dytta inn  noen meter 12mm rør i en 300l breeder har lunka vann på 3 dagen ,90 grader når en kommer i uthavn.

Ikke noe stress å koke opp en kjele vann på gassblusset til oppvasken. 

 

En liten 12V  pumpe bland10 l badevann vann i en 10l kanne og dusj i vei.

Ultra Quiet Mini DC 12V Lift 5M 800L/H Brushless Motor Pump N Submersible W U4X1

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Hulda skrev for 8 timer siden:

Og selv når vi seiler, går motoren så mye etter at seilene er tatt at vannet er varmt.

Har møtt Hulda en rekke ganger da jeg også har båten i samme havn, men har aldri sett henne under seil. Selv pleier vi å berge seilene utenfor der Kosterbåtene legger til, har som mål å bruke seilene mest mulig.

Så det blir stor forskjell på bruken av båten, vi har stort sett kun kaldt vann i kranene, og drømmer om vannvarmer neste år. Men nå har vi bare en liten 30hk Penta i båten og da, den utvikler nok også mindre varme enn en svær V8'er...

Link to post

Stort sett er det kun jeg som seiler. Derfor blir seilene berget før vi entrer leden inn til Strömstad. Og vi gidder ikke å krysse gjennom Kosterfjorden heller. Det kommer an på vær og vind. Når det gjelder hvor mye varme man kan hale ut av en motor, kommer det an på hvor mye spillvarme motoren avgir, samt effektiviteten til sirkulasjonen som er styrende. Motoren til Hulda er sikkert svært lite effektiv, samt at sirkulasjonen er meget effektiv. V8'ern har verken turbo eller aftercooler. Jeg er forbauset over hvor fort motoren kommer opp i driftstemperatur, og hvor fort 40 liter vann varmes opp. Hvis vi sier at turen fra Kosterfjorden og inn tar 20 minutter, så har vi varmt vann. Men da var vannet heller ikke kaldt fra der vi startet seilasen. Ofte starter vi fra Kungshamn og seiler opp til Strömstad på en dag. Det tar så der 8 timer. Kona liker å ta Sotenkanalen. Da er vannet varmt når vi kommer ut i andre enden. Og det er varmt hele veien nordover. Vi har stort sett alltid varmt vann. Vi bruker så der 500 liter diesel i året. Jeg antar at 30 hk Penta ville druknet med det forbruket :-) På vår forrige båt brukte vi under 1 liter i timen, nå bruker vi 5 liter. Minst. Inkludert Eber og aggregat. 

Link to post
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...