Jump to content

Varmt vann i båten, dieselbrenner, gass eller 12v kolbe

jan

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev On 8.11.2019 at 19.08:

Om du ønsker norsk forhandler å forholde deg til er vel dette noe av det biligste du finner av komplette pakker:
https://www.servitek.no/nettbutikk/vannvarmere/autoterm-binar-5-kw-diesel-12-volt-ce-merket/

Monteres enten i samme kretsen som motor gjennom bereder, eller kjøp bereder med 2 kretser, eksempelvis:

https://seatronic.no/vvs/vann/varmtvann/varmtvannstanker/sigmar-marine-compact-40-liters-varmtvannsbereder

På det servitek leverer, er det ikke lyddemper med? Klarer i hvertfall ikke å se det på bildene ?

Hulda skrev On 8.11.2019 at 17.15:

Hvorfor ikke bruke motoren til oppvarmingen? Når vi kjører motoren på Hulda en halvtime, har vi varmt vann i minst to døgn. Hvis vi ikke plasker rundt i det, 3- til 4 døgn. 

De fleste har vel varme til berederen fra motoren...men du må ha en voksen bereder om den holder varmt vann i 4 døgns bruk....

Hulda skrev On 8.11.2019 at 18.20:

Det kommer jo an på bruksmønsteret. Kan ikke huske sist gang vi lå på samme plassen i uthavn tre dager på rad. Det vanlige for oss er en overnatting. Og selv når vi seiler, går motoren så mye etter at seilene er tatt at vannet er varmt.

Hvordan vet du da at den holder i 4 døgn, om du aldri praktiserer det...?

4 døgn med varmtvann etter en halvtimes gange for motor, kunne gjerne tenkt meg og adoptere dette systemet...fortell....

Med Yanmar 4LHA er uansett det regnestykket teknisk umulig. Vi får sjeldent over 75 grader på motoren, og da er jo det maks av hva varmtvannet kan oppnå også. Men det tar mye lengre tid enn 30 minutter før alt vannet i berederen er oppe på det samme (tilnærmelsesvis) som motoren. Og med en maks temp på 75 grader holder ikke varmtvannet mer enn ca to dager hos oss, til tross for at vi har relativt stor bereder (50 liter). Jeg liker å ta en skyll med ferskvann hver gang jeg har badet, og bader og dusjer minst hver kveld. Så er det kona med sitt beskjedne forbruk, + oppvask. Ungene bruker veldig lite varmt vann. Vi ligger kun i uthavn, så da er varmt vann til dusj og oppvask en av de få luksustingene vi har. Særlig fra skolestart i august og fram til vi tar opp båten i slutten av oktober er det godt å ha litt varmt vann og varme i båten. Blir hustrig å stå og dusje på badeplattformen i oktober uten varmt vann. Når man har tatt seg en dukkert i kaldt oktobervann er det deilig med en varm dusj. Har derfor bestemt meg for å kjøpe en slik dieselvarmer for vann fra aliexpress. 

Berederen vår er 40 eller 50 liter. Har ikke dusj. Er ikke lenger utaskjærs enn at vi kan dusje i gjestehavn. Båten er parkert i juli og august. Bruker den resten av året. Hvilke behov man har er individuelt og styres av bruksmønsteret. Oppvarmingen av berederen vår er forbløffende effektiv. Motoren går opp i >80° kjapt. 

Fint om bord nå. Helsol, NE 8 m/s og + 1°. Bor 300 meter unna båten, kan dusje der. 400 meter til nærmeste sandstrand, for dem som er fristet til det. Setter jeg seil nå, er jeg i dusjen i Kungshamn kl. 22:00. Har det bra her. Hulda melder innvendig 22° og RF= 30 %. Kunne ikke ramle meg inn i måneskinn å installer dusj, hårføner, rettetang, mokkamaskin og alt det andre pjanket mange ikke kan leve 3 dager uten.

Jeg har også en ganske ny 50 liter...den varmes av styrbord motor, bb motor varmer defroster...

Legger vi oss til i uthavn, så er det bare en dusj, samt normalt bruk av varmtvann den dagen, oppvask etc, og dagen etter er vannet langt fra varmt, og generator må startes for å varme vannet...

Regner med dere ikke kaller pisselunkent vann for varmt...

Så hvordan en greier å få 4 døgn med varmtvann, etter en halvtimes kjøring...er rene magien for meg...

Kobla opp min nye Kina vannvarmer fra Aliexpress 5kw varmtvannstanken er ikke så stor tipper 20-30liter, alt dette er kobla opp mot motoren, har også 220v kolbe, altså 3 muligheter,, har prøvekjørt anlegget ett par ganger, etter jeg trykte på startknappen gikk det ikke lange tida ca 20-30 min så var vannet i kranene varmt,, så for å drifte dette har jeg efoy brenselcelle og ett 100watts sammenleggbart solcellepanel,, målet er å kunne ligge lenge uten å starte motorer og aggregat, og det tror jeg vi greier med dette nå,, nå har vi også en hårføner ombord ?? som igjen blir drevet av ett separat batteri på 75 ah,, dette er kortreist strøm som igjen er kobla på en liten vedlikeholdslader. Alt dette for å tilfredsstille familie, og ikke minst meg selv?

Har eber vannvarmer i nåværende båt i tillegg til webasto luftvarmer(fulgte med båten). Det blir dyrt varmt vann men du verden hvor deilig det er å alltid ha varmt vann til oppvask og dusj. Monterte også to fleksible vanntanker så jeg har 350 l totalt. Hadde kun vannvarmere i forrige båt med viftekonvektorer. Savnet da luftutskiftingen luftvarmer gå. Også fint å ikke måtte passe på mannskap. Ang. Vann/varmtvannsforbruk. Blir sjelden god stemning av det. Forøvrig fint å veksle mellom tanker. Da skjønner mannskapet at det går tomt. 

I nye båten har vi en 16 liters varmtvannstank! Forrige båt hadde 40, så ble litt skuffa. Når deg er sagt så er den lille tanken veeeldig rask å varme opp. Jeg lurer rett å slett på å kjøpe et bensinaggregat som kan kjøres i 15-20 minutter for å varme vannet. Å kjøre hovedmaskin på tomgang i uthavn har jeg liten tro på. Blir ikke varmt nok uten belastning på motor. Har også fundert på om man kunne snurret kobberrør rundt eksosslangen fra dieselvarmeren og brukt overskuddsvarmen derfra til å varme vannet. 

• 2 uker senere...

https://www.aliexpress.com/item/5KW-12V-Diesel-Air-Car-Heater-Kit-Diesel-Gasoline-universal-water-heater-phone-Remote-Control-LCD/4000492904738.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.4b254c4dsjwCKW

.Kjøpte eksosutløp og gjennomføring hos Wærners båtbu i Sandefjord det kom på 2500 ca, kan nok kanskje isolere den som fulgte med,men gadd ikke ta sjansen,måtte ha en overgang fra 24mm til 28mm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...