HandyAndy Startet 13.November.2019 Link til dette innlegget Startet 13.November.2019 Jeg er i gang med skrogreparasjon på en Ibiza 680 og ønsker tips om hvordan kan fjerne festemassen de har benyttet til å lime sammen skrog og innerliner. Ved 0 grader C er massen relativt hard og jeg ønsker tips på beste vei videre. Ønsker ikke å få videre skade av glassfiberlaminat ved for stor mekanisk påkjenning når jeg fjerner massen. Når massen er fjernet og jeg er på "god" glassfiber igjen så vil jeg forsterke skroget med biaksial duk og epoxi for å stive av et større område som har fått seg en smell. Jeg har noen forslag: - Slipe ned med liten båndsliper (mulig papiret "klogges med en gang?" - Varme opp med varmluftspistor og så skjere av - Bajonettsag - ...? Hvilket produkt er det Ibiza (eller andre) benytter? Må få fatt i samme, eller tilsvarende når jeg skal lime det sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 13.November.2019 Link til dette innlegget Svart 13.November.2019 Ser nesten ut som Divilette. Om det er det, må det nok slipes. Er det brukt fugemasse er det fint å bruke fein sag, eller tilsvarende Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 13.November.2019 Link til dette innlegget Svart 13.November.2019 Dette er en polyesterbasert lim-masse. Enten en Gravicol 2015TC/ 2039 eller en Crystic variant. Kommer litt an på årsmodell .De bruker begge deler idag. Må slipes bort. Sitér dette innlegget Link to post
HandyAndy Svart 13.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2019 Takk for tips! Har ikke kjennskap til Divilette, men mulig det er det. Feinsaga ligger klar rett ved - og jeg tror den kan være første steg da det er et relativt tykt lag som vil ta lang tid å slipe ned. Er det noen som har tips til hardmetallblad til grønn bosh "fein" blad? Trenger et skikkelig blad til å kutte i glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 13.November.2019 Link til dette innlegget Svart 13.November.2019 Divilette er eit polyester basert lim,som Gravicol .Blir hardt,må fjernes mekanisk.Bruker sagblad fra Wurth,dyre og slites fort som det meste som brukes på glassfiber,untatt diamant.Har ikkje benevnelsen,men kan sjekke om det er av interesse Sitér dette innlegget Link to post
HandyAndy Svart 13.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2019 Tester først med noen carbade blader fra Clas Ohlson (Bosch sagblad AIZ 32 AT), så får vi se hvor lenge det holder. 39,- for levering i posten, så det er til å leve med. Siden jeg ikke trenger så mye lim, så kan det vel være en mulighet for å lage dette av epoxy med fyllstoff. Får regne litt på det. Hvor kan jeg kjøpe Divilette / Gravicol til en ok pris og ikke for store mengder? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.