Gerhard Startet 13.November.2019 Del på Facebook Startet 13.November.2019 Hei, Jeg har problemer med septikpumpe og lurer på å bytte type. Jeg har nå er elektrisk kvernpumpe. Den tåler ikke tørrkjøring, og jeg har lyst på en som gjør det. Så vidt jeg kan se så finnes det 2 varianter av elektriske septikpumper: Kvernpumpe: - Inntak: 38mm (1 ½") - Uttak: 25mm (1") - Tåler ikke tørrkjøring Membranpumpe: - Inntak: 38mm (1 ½") - Uttak: 38mm (1 ½") - Tåler tørrkjøring Ettersom jeg har kvernpumpe nå så har jeg 25mm skroggjennomføring. - Finnes det kvernpumpe som tåler tørrkjøring? - Finnes det membranpumpe som har 25mm uttak? - Dersom jeg kobler en membranpumpe med 38mm uttak på en 25mm skroggjennomføring, vil den tette seg? - En pumpe som ikke tåler tørrkjøring, hvor lenge tåler den det? (Det går jo i hvert fall et par sekunder fra den startes til den kommer noe, og noen sekunder fra den er tom til man rekker å stoppe den) Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 13.November.2019 Del på Facebook Svart 13.November.2019 Tror du kan ta dette med ro. Min pumpe er nå ihvertfall tørrkjørt langt mer enn et par sekunder uten å ta skade. Kjører alltid tanken skikkelig tom, lar pumpa gå mens den suger luft. Har standard pumpe som ikke anbefales tørrkjørt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Solheim Svart 13.November.2019 Del på Facebook Svart 13.November.2019 Har du sett på denne pumpen? https://www.marineshop.no/johnson-pump/133624/johnson-pump-viking-power-16-12-v-selvsugende-membran-pumpe-med-et-kammer Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 13.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2019 Ja, litt tørrkjøring blir det jo, men siden jeg ikke hører pumpa fra førerplass, så kan det bli flere minutter. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 13.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2019 Kjetil Solheim skrev 6 minutter siden: Har du sett på denne pumpen? https://www.marineshop.no/johnson-pump/133624/johnson-pump-viking-power-16-12-v-selvsugende-membran-pumpe-med-et-kammer Ja der er en membranpumpe med mindre tilkobling. Men det er vel ikke en septikpumpe? "This pump is the ideal choice for shower drain, waste water and bilge pumping" Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Solheim Svart 13.November.2019 Del på Facebook Svart 13.November.2019 Det kalles en gråvanns lensepumpe, så den må da vel kunne tømme septiktanken? Løfte og sugehøyde er 3 meter. Slangetilkobling 19 og 25 mm Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 14.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2019 Nei, Gråvann er fra vask, dusj, vaskemaskin o.l. Fra septiken kommer det "svart vann". Greywater på wiki Blackwater på wiki Det er nok derfor den pumpa kan ha mindre diameter. Jeg tror kanskje at "blackwater" trenger 38mm inntil det blir kvernet. Jeg har søkt mer på nettet og finner varierende info for den pumpa jeg har: - Tørrkjøring: max 30 sekunder / max 3 sekunder. - Løftehøyde: 0.6 meter / 1 meter / 2 meter / 3 meter. Nei, jeg har lyst på belgpumpe. Er det noen som har prøvd å koble den til 25 mm slange? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Hvorfor ikke bare sette inn en større gjennomføring? Det er å be om trøbbel å strupe ned diameteren fra pumpa og ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjetil Solheim Svart 15.November.2019 Del på Facebook Svart 15.November.2019 Du ha rett,denne pumpa er nok i ^gråsonen*. Men hva med å montere kvern på toalett? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 15.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2019 Komodo skrev for 21 timer siden: Hvorfor ikke bare sette inn en større gjennomføring? Det er å be om trøbbel å strupe ned diameteren fra pumpa og ut. Jo, selvfølgelig. Det er jo "fasitsvaret". Men båten var på land og ble spylt under før jeg kjøpte den i høst, så jeg har ikke planlagt å ta opp før neste vår, 2021. Og jeg har defekt pumpe nå. Spørsmålet er jo i hvor stor grad ber jeg om trøbbel hvis jeg gjør dette. Kjetil Solheim skrev for 12 timer siden: Du ha rett,denne pumpa er nok i ^gråsonen*. Men hva med å montere kvern på toalett? Jeg har vel egentlig det. Båten har elektrisk dass. Kanskje det gjør ting lettere. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 16.November.2019 Del på Facebook Svart 16.November.2019 Du vet jo selv at du tar en risk her, men siden toalettet er elektrisk, så antar jeg at alt som går gjennom denne er kvernet opp før septiktanken. Jeg stemmer for Septik membranpumpe, en TruDesign 38/25mm overgang, og prøve dette frem til båten skal på land neste gang. Da ville jeg definitivt byttet til 38mm TruDesign gjennomføring, kran og stuss. Sjekk at bunnventilen din virker som den skal, før du begynner på jobben! Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 17.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2019 Her er en septikpumpe med kvern som kan tørrkjøres. Men i dokumentasjonen så står det at man skal følge med for å stoppe den så den ikke tørrkjøres, fordi tørrkjøring vil redusere levetiden. Jeg har jo tenkt at dette med å følge med for å stoppe den burde kunne automatiseres. Det er ut som noen har gjort det allerede: Raritan Smart Macerator Control Jeg finner ikke denne til salgs i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.