Jump to content

Silikonspray på elektronikk i båtmotor?


adundas

Recommended Posts

Jeg har en slik silikonspray, fra Biltema til smøring. De er seriøse nok til ikke å anbefale å kline til elektronikk.

 

silikonspray1.jpg.327ad4144c21c8f62b1954aebd9261a8.jpg

 

 

 

 

silikonspray2.jpg.5435dc2bc537f8efac574219e67bf699.jpg

 

 

Ps. Den fungerte utmerket til å fjerne knirk i hengslene på døren inn til "gutterommet" mitt!

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

@Hulda Jeg ser egentlig ikke på dette spørsmålet som særlig komplekst. Enten tar elektronikk skade av å bli sprayet med silikon (eller WD-40), eller så tar det ikke skade. Hvis det ikke tar skade, så er det bare til å spraye, men man må ta hensyn til at dette kan tiltrekke mer skitt og støv, og ta en vurdering deretter. Det er i alle fall sånn jeg har forstått hovedargumentene i denne tråden.

 

Men når det gjelder en utenbordsmotor, så vil jeg jo tro at salt fra sjøen er en større trussel enn støv.

Link to post

Nå var mitt innlegg over av mer av generell karakter. Om man vil dynke motoren i et eller annet remedium, er det opp til den enkelte. Enten man blir klokere eller ikke av innleggene i denne tråden. Kanskje det er like enkelt å vaske med ferskvann og la motoren tørke skikkelig.

 

Dog er det noen, fra tid til annen, som finner nyttig info. For her inne er det folk som kan dokumentere dype kunnskaper innen elektro, elektronikk, metallurgi, korrosjon, mekanikk, programmering, båtbygging og innredningssnekring osv, osv. Så er det sikkert like mange som tror de vet. Eller som har opplevd at kona til broren, til svogerns fetter opplevde et eller annet. Og da er det slik. Punktum. Alltid. Og så er det de som ikke har peiling, og inrømmer det. Og de som vil ha et eurekasvar på et komplekst problem som kan ha en oppsjø av løsninger, avhengig av informasjonen som blir gitt. Bare at de som vil ha eurekasvaret ikke forstår hvilken input som må gis, og svaret vil speile input. Og så får de et svar i tåka, og da er alt bare ræva, og den som har svart er fullstendig tulling.

 

Jeg vil hevde at baatplassen.no er et av de bedre fora jeg har vært innom. Det er derfor det morer meg å skrive her. Og så lenge jeg kan ha det gøy, så fortsetter jeg. Andre plasser, som Cruisers Forum, ga jeg opp for flere år siden.

 

I går var jeg ute og var korrosjonskonsulent på et par båter. Av egen interesse, og det var kompisen min som lurte. Et av problemene var malingsslipp på et yrkesfartøy. Feil anoder, feil montert. Den andre var lystbåt, feil i bondingsystemet. To problemer løst og et par timers kursing av typen spørsmål og svar. Kult. Bortsett fra det snekrer jeg på en hytte som har hatt invasjon av mus, røyskatt og mår. Kjempegøy. 950 moh og trekkfull utedass som krenger 10 grader. SAM_5019.JPG.3836d14e4b168f11a899ee0f385d31a0.JPG

SAM_5014.JPG.8f84709b9f9b06127d63c4805e9cc5e3.JPG

 

Hulda får vente noen dager til.

Link to post
adundas skrev On 14.11.2019 at 10.14:

Jeg har lest en del om vedlikehold av utenbordsmotorer, og har sett at noen anbefaler å ta av lokket på toppen, og spraye elektronikken rundt blokka med silikonspray for å hindre eventuell korrosjon. Er dette noe å anbefale, eller trengs det ikke?

 

Nå handler jo denne tråden om utenbordsmotorer, så da svarer jeg på det. Under dekselet på en påhenger blir det lite støv. Men det er ikke bare elektronikk der, det er også skruer og muttere som rustet.

 

Så mitt råd er å ta av dekselet og dusje godt med 6-66 e.l. Hvis du er bekymret for krypstrømmer i støvet neste sesong kan du jo alltids ta en motorvask til året. 

 

Å sammenligne en påhenger som ligger ute med en innenbords diesel i en isolert båt blir helt feil.

 

 

Lars H. skrev for 22 timer siden:

Som Sjøholken sier, hold elektronikk rent og tørt. Jeg jobbet i 17 år som serviceingeniør i NRK TV lyd, og klisset ALDRI til noen kretskort med elektronikk med noen form for spray. Slik spray suger til seg dritt som fluepapir! Skulle vi rense noe, burkte vi isopropanol (sprit) eller flytende freon, begge deler fullstendig tørt.

Litt forskjell på en påhenger i fuktig havklima og kretskortene i NRK Lars...

Link to post
Komodo skrev 5 minutter siden:

Nå handler jo denne tråden om utenbordsmotorer, så da svarer jeg på det. Under dekselet på en påhenger blir det lite støv. Men det er ikke bare elektronikk der, det er også skruer og muttere som rustet.

 

Å rustbeskytte muttere og skruer, anbefales selvfølgelig, likesom flatstiftkontakter ol. for elektrisk utstyr. Men finnes det åpen elektronikk tilstede, ville jeg ikke spraye dette med noe "klin". Finnes det faktisk åpen elektronikk i en slik motor som ikke er beskyttet på annen måte, som i en lukket boks feks.?

 

Komodo skrev 9 minutter siden:

Litt forskjell på en påhenger i fuktig havklima og kretskortene i NRK Lars...

 

Vel, all elektronikken til NRK befinner seg ikke godt og varmt i et teknisk rom på Marienlyst. NRK opererer jo også med reportasjer i "fuktig havklima" på Vestlandet og andre steder i verden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nå er det jo bestemt at NRK skal flytte fra Marienlyst. Da er det å håpe på at det ikke blir ytterst i havgapet på Hvaler med sjøsprøyt og saltholdig atmosfære. Skjer det, kommer det til å gå med mange bokser med Silikonspray fra Biltema for å dynke all elektronikk! :crazy:

 

:easter::easter::easter::easter::easter:

(det er freddan idag? Er det ikke?)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Sørlandet2 skrev for 21 timer siden:

Hvis en skal forebygge korresjon i kontakter(som jeg tror er smart), så må de vanntette kontaktene åpnes og sprayes med kontakt-beskyttende spray.

Dette er absolutt å anbefale, og da helst med WD40 eller tilsvarende (uansett hvordan det nå gjøres ombord på Hulda :lol:).

 

adundas skrev 1 time siden:

Hvis det dukker opp tegn til korrosjon, så ser jeg på det da.

Hvis korrosjon kan unngås med en liten oljedusj, så er da dette mer hensiktsmessig enn å begynne å lete etter årsaker til startproblemer osv., for så å utbedre disse feilene i større eller mindre grad -som bl.a. vil innebære å ha på olje :thumbsup:

 

Forøvrig kan jo hver enkelt vurdere ulempen med at det blir "klissete", men sjansen for feil vil etter alle solemerker bli mindre.

Link to post
Hulda skrev 12 minutter siden:

De har også vært på Hvaler. Så er solskinnreportasje derfra.

Ikke mye sol og varme på Hvaler nå om dagen Hulda. Nå går det i kondens og fuktighet :worry: Har løftet Viksunden på land i dag, så da skal i alle fall den konserveres. Men jeg har fremdeles en båt på vannet med påhenger som skal brukes en stund til, så der er temaet høyst aktuelt ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...