Jump to content

Er det ok å bruke webastoen om vinteren?


Werlin

Recommended Posts

Havelle er i opplag og trygt på land, men vi har både lyst og behov for å gjøre litt i løpet av vinteren.

Da er det fristende å fyre opp webastoen for å få ordentlig varme, men er det tilrådelig?

Ser noen mener at det kan føre til slitasje. Men er det egentlig et problem så lenge det ikke er mange minusgrader i dieselen og webastoen får gjort seg ferdig før vi kutter strømmen?
(Havelle ligger med lader tilkoblet, så batteriene er toppladet)

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker båten hele året, og min Webasto går jevnlig i den kalde årstiden. Det er vel et større problem at ting står seg i stykker.:-)

Ble faktisk anbefalt på sist service å  kjøre den på full guffe minst en gang i måneden om ikke båten var i bruk. (også om sommeren)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 9 minutter siden:

Det står faktisk i brukermanualen til Eberspracher Airtronicene at de ikke skal brukes om vinteren!

 

Jeg finner ikke det, men det står:

 

Omgivningstemperatur for varmeren:

vid drift –40 °C till +50 °C

ej i drift –40 °C till +85 °C

 

I forrige båten hadde jeg en D2 som jeg brukte på vinteren, funka fint det.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

 

Nei, hva..?

 

Under -40 er vel neppe relevant langs norske kysten... 

 

Produsenten bekymrer seg ikke, nedre grensene for dieselpumpa er de samme som for varmeren.

 

-40°C er kaldt, jeg har opplevd -52°C. Ikke i båt, men i bil. Fra noen og førti minus kjørte vi på luftkjøling, alt var frosset. Lettmetallfelgene krympet, ABS sviktet og vi dro til skogs en tur. Kom oss tilbake på veien og turde ikke annet enn å kjøre forsiktig til Karasjok Hotell og ligge værfast noen dager. 

 

Jeg tror ingen fritidsbåter ville tålt det. Jeg vet en sjark som gikk fra Lakselv til Troms som startet turen med temperatur på under -30°C.

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen i denne tråden er altså at dieselvarmeren bør startes før dieselen når -40C.

 

Det hender at termometeret kryper ned til -40C godt på innlandet, men ute til havs eller langs kysten?  Jo, minnes fruen prøvde å haike i -40C en gang, hun gav opp og tok flyet fra Kirkenes, rekorden i Kirkenes er faktisk lavere enn -40C.  Men, man har vel større problemer enn at varmeren ikke vil virke dersom man er utpå i -40C (enten ising, eller såpass kraftig sjøis at man ikke kommer seg noe sted).  På land kan man jo alltids kaste inn litt elektrisk varme for å få tint opp dieselen.

Link to post
Share on other sites

Virker for meg som at dieselvarmeren kan brukes i fra -40 til +50 C grader. 

 

Så ikke start den når det er varmere enn 50C. Hvilket ikke bør by på problemer i Norge.

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 1 time siden:

20 svar så langt, ingen har nevnt det største / eneste problemet, at presenningen henger foran eksosen... 

 

Artig at du nevner akkurat det. Igår holdt jeg på mange timer i båten under presenningen (jobbet med motoren, byttet til ny varmeveksler/eksosmanifold), og det var så vidt plussgrader ute. Dermed ble det å kjøre Eber'n på full guffe (2kW) sammen med en vifteovn på 2kW for ikke å fryse.

 

Selvfølgelig var kanten på presenningen nedenfor eksosutløpet. Det løste jeg med en klype fra Maritim slik at jeg kunne trekke presenningen nok opp slik at eksosen fikk fritt utløp. Det samme gjorde jeg fremfor eksosen fra selve Yanmar'n da jeg teset den.

 

 

presenningklype.jpg.7fd6b4d206a2b059d480c4072062fe9f.jpg

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 35 minutter siden:

Det er en ting en må tenke på,  er det  SOMMERDIESL på taken vil den vokse seg når det blir kalt.

En kan spare seg for trøbbel med å kjøre varmeapparatet fra en kanne med VINTERDIESEL på vinteren.

 

 

Det problemet får en vel også til våren når dieselmotoren skal startes? Den voksen forsvinner vel ikke av seg selv om det blir litt varmere?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...