Jump to content

Er det ok å bruke webastoen om vinteren?

Hedwig

Recommended Posts

Havelle er i opplag og trygt på land, men vi har både lyst og behov for å gjøre litt i løpet av vinteren.

Da er det fristende å fyre opp webastoen for å få ordentlig varme, men er det tilrådelig?

Ser noen mener at det kan føre til slitasje. Men er det egentlig et problem så lenge det ikke er mange minusgrader i dieselen og webastoen får gjort seg ferdig før vi kutter strømmen?
(Havelle ligger med lader tilkoblet, så batteriene er toppladet)

Jeg bruker båten hele året, og min Webasto går jevnlig i den kalde årstiden. Det er vel et større problem at ting står seg i stykker.:-)

Ble faktisk anbefalt på sist service å  kjøre den på full guffe minst en gang i måneden om ikke båten var i bruk. (også om sommeren)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Det er jo spesielt om vinteren man trenger varme, varmekilder som ikke virker dersom det blir kaldt er i mine øyne ubrukelige.

Jeg har en Mikuni i båten som vi bruker hele året, den har smakt på -17 C. I bilen har vi en Webasto som har testet -34 C.

Blir nesten det samme som å bruke aircondition om sommeren det. Selvsagt kan den brukes og særlig når kulden setter inn.... Det meste i fritidsbåter står seg ihjel fra september til juni. Og så er det full rulle i noen uker. Det er tøft å være båt... 

nomen skrev 1 minutt siden:

Rart spørsmål, kaldt vær er jo da aller flest kjører dieselvarmer?

Om den ikke tåler det, er den ikke iorden?

Det står faktisk i brukermanualen til Eberspracher Airtronicene at de ikke skal brukes om vinteren!

Havelle skrev 9 minutter siden:

Det står faktisk i brukermanualen til Eberspracher Airtronicene at de ikke skal brukes om vinteren!

Jeg finner ikke det, men det står:

Omgivningstemperatur for varmeren:

vid drift –40 °C till +50 °C

ej i drift –40 °C till +85 °C

I forrige båten hadde jeg en D2 som jeg brukte på vinteren, funka fint det.

1 hour ago, Havelle said:

Høres rart ut. Hva er "vinter"? Tåler den ikke å gå i månedene som er definert som vinter over hele kloden, eller utenfor et gitt temperaturområde? 

Ida Marie III skrev 3 minutter siden:

Det er nok produsentens bekymring for kulde som er så lav at dieselen blir til voks...

Det er vel neppe et særlig stort problem i Norge...

Nei, i fra manualen:

Doseringspump:

I drift: –40 °C till +50 °C

Ikke i drift: –40 °C till +125 °C

Midtpinne skrev 1 minutt siden:

Nei, i fra manualen:

Doseringspump:

I drift: –40 °C till +50 °C

Ikke i drift: –40 °C till +125 °C

Nei, hva..?

Under -40 er vel neppe relevant langs norske kysten... 

Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

Nei, hva..?

Under -40 er vel neppe relevant langs norske kysten... 

Produsenten bekymrer seg ikke, nedre grensene for dieselpumpa er de samme som for varmeren.

-40°C er kaldt, jeg har opplevd -52°C. Ikke i båt, men i bil. Fra noen og førti minus kjørte vi på luftkjøling, alt var frosset. Lettmetallfelgene krympet, ABS sviktet og vi dro til skogs en tur. Kom oss tilbake på veien og turde ikke annet enn å kjøre forsiktig til Karasjok Hotell og ligge værfast noen dager. 

Jeg tror ingen fritidsbåter ville tålt det. Jeg vet en sjark som gikk fra Lakselv til Troms som startet turen med temperatur på under -30°C.

Konklusjonen i denne tråden er altså at dieselvarmeren bør startes før dieselen når -40C.

Det hender at termometeret kryper ned til -40C godt på innlandet, men ute til havs eller langs kysten?  Jo, minnes fruen prøvde å haike i -40C en gang, hun gav opp og tok flyet fra Kirkenes, rekorden i Kirkenes er faktisk lavere enn -40C.  Men, man har vel større problemer enn at varmeren ikke vil virke dersom man er utpå i -40C (enten ising, eller såpass kraftig sjøis at man ikke kommer seg noe sted).  På land kan man jo alltids kaste inn litt elektrisk varme for å få tint opp dieselen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Havelle skrev for 2 timer siden:

Dette må du nesten referere til. Dette gir ingen mening. Hvor leste du dette ?

Virker for meg som at dieselvarmeren kan brukes i fra -40 til +50 C grader. 

Så ikke start den når det er varmere enn 50C. Hvilket ikke bør by på problemer i Norge.

Edited by Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det er en ting en må tenke på,  er det  SOMMERDIESL på taken vil den vokse seg når det blir kalt.

En kan spare seg for trøbbel med å kjøre varmeapparatet fra en kanne med VINTERDIESEL på vinteren.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Code0 skrev for 1 time siden:

20 svar så langt, ingen har nevnt det største / eneste problemet, at presenningen henger foran eksosen... 

Artig at du nevner akkurat det. Igår holdt jeg på mange timer i båten under presenningen (jobbet med motoren, byttet til ny varmeveksler/eksosmanifold), og det var så vidt plussgrader ute. Dermed ble det å kjøre Eber'n på full guffe (2kW) sammen med en vifteovn på 2kW for ikke å fryse.

Selvfølgelig var kanten på presenningen nedenfor eksosutløpet. Det løste jeg med en klype fra Maritim slik at jeg kunne trekke presenningen nok opp slik at eksosen fikk fritt utløp. Det samme gjorde jeg fremfor eksosen fra selve Yanmar'n da jeg teset den.

presenningklype.jpg.7fd6b4d206a2b059d480c4072062fe9f.jpg

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Roger jo skrev 35 minutter siden:

Det er en ting en må tenke på,  er det  SOMMERDIESL på taken vil den vokse seg når det blir kalt.

En kan spare seg for trøbbel med å kjøre varmeapparatet fra en kanne med VINTERDIESEL på vinteren.

Det problemet får en vel også til våren når dieselmotoren skal startes? Den voksen forsvinner vel ikke av seg selv om det blir litt varmere?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.