Jump to content

Er det ok å bruke webastoen om vinteren?


Werlin

Recommended Posts

Jeg har aldri hatt problem med den dieselen om våren som jeg har hatt på båten gjennom vinteren der jeg ligger på land i Son. Hva slags diesel jeg har på tankene om vinteren, har jeg ikke brydd meg om. Men den er nok fra sommeren, jeg bryr meg ikke om å fylle opp tankene ved opplag.  Og myten med at det blir kondens av noe særlig mengde pga. lite diesel på tanken, er jo for lengst avkreftet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig i at det er veldig merkelig om man ikke kan bruke en varmer om vinteren. 

Men som sagt står det faktisk i manualen. "Varmeren er ikke beregnet til helårsdrift". 
Lengre oppe står det at den ikke skal brukes om vinteren. Så ut som et spørsmålstegn vi også, derfor kom dette dumme spørsmålet ;)

IMG_1115.jpg.59ce55decc07656dd53dae295223fe71.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er ofte forbehold på produkter for å redusere garantiansvaret, men dette var drøyt. Fiskerene setter jo på disse varmerene om høsten og stopper dem om våren!

 

Mange båtboere bruker også varmerene veldig mye. Forstår det går noen vifter etc etter x antall tusen timer, men en kan ikke spare på varmeren!!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg fylte tanken nå for 2 uker siden for å unngå kondens om vinteren. Nå brukes båten så må nok toppe opp litt, planlegger å bruke 40-50 liter i morgen, men dette med vinterdiesel er det noe alle marinaer er pålagt å ha på tankene etter en gitt dato som ble angitt over? Tenker nå uansett at temp på diesel for båt på vannet på vestlandet ikke er under 0 grader, antakelig min 2-3 grader

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev On 15.11.2019 at 23.58:

Synes å huske 5000 timer forventet levetid på dem. Ved 24 timer drift blir det 208,3 dager. Det er vel lagrene i vifta som går mistenker jeg.

 

På Eber varer de normalt et sted fra 2000 til 4000 timer, men man kan være heldig...

Vår går kontinuerlig hele vinteren, og vi bruker stort sett å skifte vifte minst en gang i året. Har en kasse med utslitte vifter.

 

https://www.eberspaecher-na.com/warranty/warranty.html

 

Airtronic Heaters

  • Airtronic 2 - 2 years / 2000 hours
  • Airtronic 4 - 2 years / 2000 hours
  • Airtronic 5 - 2 years / 2000 hours
  • D8LC - 1 year / 1000 hours
  • D1LC - 2 years / 2000 hours
Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja @S/Y Emma det har du helt rett i. Det er den nye serien S2/M2 som har 5000 timers levetid når jeg tar en dobbelsjekk. Jeg mente jeg nettopp hadde lest 5000 timer, men det er altså den nye serien som har det.

 

Fra www.eberspaecher.no"En ny børsteløs motor har forlenget levetiden til 5000 timer"

 

Jeg har litt(les veldig, men har ikke råd akkurat nå) lyst på en slik M2 på 4KW. Dersom disse er enda stillere en de forrige Airtronicene så tror jeg det er ganske garantert at det er en slik som erstatter Mikunien som begynner å synge på siste verset og er litt for svak for en nordnorsk vinter.

 

Link to post
Share on other sites

Mange har dieselvarmere i bilene sine. Disse bilene brukes ofte om vinteren. Er det en vesentlig forskjell på varmeren som brukes i båt vs varmeren som brukes i bil? (Jeg ser poenget med at biler er flinkere til å bruke vinterdiesel enn båtfolket er.)

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Akvanauten said:

Mange har dieselvarmere i bilene sine. Disse bilene brukes ofte om vinteren. Er det en vesentlig forskjell på varmeren som brukes i båt vs varmeren som brukes i bil?

 

Nei, og uansett har vi vel konkludert i tråden:

 

  • Eberspacher Danmark ønsker ikke å skifte vifter og andre slitedeler på garantien, særlig vifte har levetid på under ett år dersom varmeren står på 24/7 - derfor skriver de "varmeren er ikke beregnet til helårsdrift" (og det kan jo like gjerne tolkes som at varmeren ikke skal brukes sommertid som at den ikke skal brukes vintertid).
  • Dersom drivstofftemperaturen er for lav (hvor "for lav" avhenger av dieselkvaliteten, diesel solgt sommerstid tåler ikke mange minusgrader) kan man få problemer med at drivstoffilter tettes med vokspartikler.
  • Det er særlig spesifisert at apparatet ikke skal brukes i mindre enn -40C (er det da temperatur på apparatet, temperatur på innsugingsluft eller temperatur på drivstoffet?).  Dette er vel en potensiell problemstilling som angår svært få her på Båtplassen.

En ting skurrer fortsatt litt, og det er dette:

 

On 11/15/2019 at 10:48 PM, Havelle said:

Lengre oppe står det at den ikke skal brukes om vinteren.

 

Er det mulig å poste bilde av denne delen av manualen også?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...