Hulda Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Det er hva som er artig. Øket temperatur, og voksen går over til del av dieselen igjen. Før i tiden hadde enkelte lastebiler system for varming av dieselfiltrene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Midtpinne Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Jeg glemmer at deler av landet ikke er kaldt hele året, så jeg googlet litt. Fra NAF sine sider: "Mens sommerdiesel har en nedre bruksgrense på ca. minus 11°C vil vinterdiesel kunne benyttes ned til under minus 30°C." Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Ja, og for en båt som ligger i sjøen blir dette sjelden et problem. Det kan vel bli en sak for båter på land. I Son er det ikke hvert år vi har under 15 minus. På 30 år har jeg opplevd 30 minus noen timer et par ganger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Jeg har aldri hatt problem med den dieselen om våren som jeg har hatt på båten gjennom vinteren der jeg ligger på land i Son. Hva slags diesel jeg har på tankene om vinteren, har jeg ikke brydd meg om. Men den er nok fra sommeren, jeg bryr meg ikke om å fylle opp tankene ved opplag. Og myten med at det blir kondens av noe særlig mengde pga. lite diesel på tanken, er jo for lengst avkreftet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 14.November.2019 Del på Facebook Svart 14.November.2019 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Werlin Svart 15.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2019 Enig i at det er veldig merkelig om man ikke kan bruke en varmer om vinteren. Men som sagt står det faktisk i manualen. "Varmeren er ikke beregnet til helårsdrift". Lengre oppe står det at den ikke skal brukes om vinteren. Så ut som et spørsmålstegn vi også, derfor kom dette dumme spørsmålet ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 15.November.2019 Del på Facebook Svart 15.November.2019 Det er ofte forbehold på produkter for å redusere garantiansvaret, men dette var drøyt. Fiskerene setter jo på disse varmerene om høsten og stopper dem om våren! Mange båtboere bruker også varmerene veldig mye. Forstår det går noen vifter etc etter x antall tusen timer, men en kan ikke spare på varmeren!! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 15.November.2019 Del på Facebook Svart 15.November.2019 Her står det ikke at den ikke kan brukes om vinteren, men at den ikke er beregnet på helårsdrift dvs flere tusen timer i året med begrunnelse i slitasjen. Det blir litt annet. Det framgår også at den ikke er beregnet på å være oppvarmingskilde hele vinteren. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Midtpinne Svart 15.November.2019 Del på Facebook Svart 15.November.2019 Synes å huske 5000 timer forventet levetid på dem. Ved 24 timer drift blir det 208,3 dager. Det er vel lagrene i vifta som går mistenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 16.November.2019 Del på Facebook Svart 16.November.2019 (redigert) Min eber gik i lidt over 4000 timer før lejet i viftemotoren gik. Så det passer nok. red. Ellers har jeg ustandselig kørt med både Eber, Ardic og Wallas jævnligt om vinteren. Uden problemer. Redigert 16.November.2019 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Werlin Svart 16.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2019 Takk for hjelpen alle. Da blir det varme mens vi jobber, og ballen kan legges død :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Code0 Svart 16.November.2019 Del på Facebook Svart 16.November.2019 Havelle skrev for 8 timer siden: ballen kan legges død :) Er du helt sikker..., du lurer ikke på om du har sommer- eller vinterdiesel og hvordan det kan gå...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Midtpinne Svart 16.November.2019 Del på Facebook Svart 16.November.2019 Code0 skrev 11 minutter siden: Er du helt sikker..., du lurer ikke på om du har sommer- eller vinterdiesel og hvordan det kan gå...? Er ikke verdt en egen tråd egentlig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 16.November.2019 Del på Facebook Svart 16.November.2019 (redigert) Jeg fylte tanken nå for 2 uker siden for å unngå kondens om vinteren. Nå brukes båten så må nok toppe opp litt, planlegger å bruke 40-50 liter i morgen, men dette med vinterdiesel er det noe alle marinaer er pålagt å ha på tankene etter en gitt dato som ble angitt over? Tenker nå uansett at temp på diesel for båt på vannet på vestlandet ikke er under 0 grader, antakelig min 2-3 grader Redigert 16.November.2019 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Werlin Svart 16.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2019 Sommerdiesel. Og vi hverken orker eller gidder å være på Havelle når det er mange minusgrader, så da går det greit ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barbaria Svart 16.November.2019 Del på Facebook Svart 16.November.2019 Vi blander i litt nitro i dieselen på vinteren, da gnistrer det fint ut av alle uttak og gir skikkelig peiskos Ikke glem matolje in dass, Whiskey i kokken og full guffe på avfukteren Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 16.November.2019 Del på Facebook Svart 16.November.2019 Aner man et snev av sarkasme? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barbaria Svart 16.November.2019 Del på Facebook Svart 16.November.2019 Et snev av Cava vil jeg tro Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 17.November.2019 Del på Facebook Svart 17.November.2019 (redigert) Midtpinne skrev On 15.11.2019 at 23.58: Synes å huske 5000 timer forventet levetid på dem. Ved 24 timer drift blir det 208,3 dager. Det er vel lagrene i vifta som går mistenker jeg. På Eber varer de normalt et sted fra 2000 til 4000 timer, men man kan være heldig... Vår går kontinuerlig hele vinteren, og vi bruker stort sett å skifte vifte minst en gang i året. Har en kasse med utslitte vifter. https://www.eberspaecher-na.com/warranty/warranty.html Airtronic Heaters Airtronic 2 - 2 years / 2000 hours Airtronic 4 - 2 years / 2000 hours Airtronic 5 - 2 years / 2000 hours D8LC - 1 year / 1000 hours D1LC - 2 years / 2000 hours Redigert 17.November.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Midtpinne Svart 17.November.2019 Del på Facebook Svart 17.November.2019 Ja @S/Y Emma det har du helt rett i. Det er den nye serien S2/M2 som har 5000 timers levetid når jeg tar en dobbelsjekk. Jeg mente jeg nettopp hadde lest 5000 timer, men det er altså den nye serien som har det. Fra www.eberspaecher.no: "En ny børsteløs motor har forlenget levetiden til 5000 timer" Jeg har litt(les veldig, men har ikke råd akkurat nå) lyst på en slik M2 på 4KW. Dersom disse er enda stillere en de forrige Airtronicene så tror jeg det er ganske garantert at det er en slik som erstatter Mikunien som begynner å synge på siste verset og er litt for svak for en nordnorsk vinter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akvanauten Svart 21.November.2019 Del på Facebook Svart 21.November.2019 Mange har dieselvarmere i bilene sine. Disse bilene brukes ofte om vinteren. Er det en vesentlig forskjell på varmeren som brukes i båt vs varmeren som brukes i bil? (Jeg ser poenget med at biler er flinkere til å bruke vinterdiesel enn båtfolket er.) Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 21.November.2019 Del på Facebook Svart 21.November.2019 6 hours ago, Akvanauten said: Mange har dieselvarmere i bilene sine. Disse bilene brukes ofte om vinteren. Er det en vesentlig forskjell på varmeren som brukes i båt vs varmeren som brukes i bil? Nei, og uansett har vi vel konkludert i tråden: Eberspacher Danmark ønsker ikke å skifte vifter og andre slitedeler på garantien, særlig vifte har levetid på under ett år dersom varmeren står på 24/7 - derfor skriver de "varmeren er ikke beregnet til helårsdrift" (og det kan jo like gjerne tolkes som at varmeren ikke skal brukes sommertid som at den ikke skal brukes vintertid). Dersom drivstofftemperaturen er for lav (hvor "for lav" avhenger av dieselkvaliteten, diesel solgt sommerstid tåler ikke mange minusgrader) kan man få problemer med at drivstoffilter tettes med vokspartikler. Det er særlig spesifisert at apparatet ikke skal brukes i mindre enn -40C (er det da temperatur på apparatet, temperatur på innsugingsluft eller temperatur på drivstoffet?). Dette er vel en potensiell problemstilling som angår svært få her på Båtplassen. En ting skurrer fortsatt litt, og det er dette: On 11/15/2019 at 10:48 PM, Havelle said: Lengre oppe står det at den ikke skal brukes om vinteren. Er det mulig å poste bilde av denne delen av manualen også? Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.