Jump to content

Vetus Marine motor stopper når det er kaldt.


bjorn.bjerke@online.no

Recommended Posts

bjorn.bjerke@online.no skrev On 18.11.2019 at 12.34:

den starter for så å stoppe igjen nesten umiddelbart. Det gjør den ikke når det er varmegrader i lufta

Prøv å glød et halvminutts tid etter oppstart. Hvis dette hjelper, vil et temperaturstyrt gløderelé med denne funksjonen være en løsning.

Kanskje har du et slikt relé (og dermed ikke får glødet manuelt), men at denne funksjonen har falt ut…

Link to post

Hvis dette er den gamle Indenor motoren ville jeg sjekket om glødingen virker.

Husker ikke lengre hvilke vei du måtte vri startnøkkelen for å aktivere den, begynner å bli mange år siden sist jeg hadde fingrenene i en sånn.

Å starte og så stoppe etter et sekund eller to uten gløding aktivert er ikke helt ukjent for de som har forkammermotor.

Kan gjerne være lurt å ha med en bekjent med elektrisk måleutstyr for å sjekke glødepluggene, ja om alle virker hvis den ikke starter selv med gløding aktivert.

 

 

Link to post
pipe skrev for 1 time siden:

vil ikke en diesel motor som ha startet utvikle så mye varme under forbrenningen at den ikke stopper igjen etter gløding?

Ikke om den er kald nok i utgangspunktet. Det er ofte påkrevd at glødingen fortsetter en stund etter oppstart. Det er imidlertid store forskjeller på hvor lenge en plugg gløder etter at strømmen er kuttet, så å bytte plugger kan også hjelpe.

På en båtmotor er man vant til å gløde i både 10 og 15 sekunder. Dette gjenspeiler den tiden pluggene vil "ettergløde".

På bilmotorer, der det er ønskelig med kort glødetid (nyere biler har jo ikke engang manuell gløding), vil pluggene bli tilsvarende fort kalde, og da gjerne før forbrenningskammeret har oppnådd tilstrekkelig temperatur.

Link to post
bjorn.bjerke@online.no skrev for 4 timer siden:

Tror ikke det er strøm på glødeplugger etter start

Og det skal det sikkert ikke være heller. Det er vel bare motorer med gløding i innsugmanefoil som skal , eller kan gløde etter start. Er pluggene i sylindere(forkammer) mener jeg det er direkte uheldig med gløding etter at motor er startet. Men jeg vet ikke om du har pluggene i innsug eller sylindere.

Link to post

Jeg ville først målt alle glødepluggene for å se om de får strøm. Så tatt de ut en og en og koblet på strøm for å sjekke om de fungerer. Nye kan du bla kjøpe på mekonomen. Mener jeg gav 160kr/stk den gangen jeg byttet. Tips: få tak i regnr på bil som brukte samme basismotoren, så er det mye enklere og rimeligere å få tak i deler.

Jeg byttet også fra 11,x V plugger til 12v plugg, da gikk glødetiden også vesentlig ned.

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post

Mener at instruksjonsbok på min MD21 antyder gløding i opp mot ett minutt. Selv tar jeg minst 40-45 når det er kaldt. 

 

Men når det er sagt så kan jeg ikke helt forstå at årsaken ligger her, siden den allerede har startet. Dersom en diesel stopper etter start mener jeg det må være noe annet. Hvor kaldt snakker vi, snakker vi kuldegrader? 

 

Og forresten, siden jeg sammenligner med min md21, er man helt sikre på at denne vetus'en er basert på samme blokka? Det er jo antydet foran (derfor jeg svarte som jeg gjorde), men jeg har ikke tidligere hørt at Vetus har marinisert denne blokka. Dog vet jeg ikke alt ;-) Et bilde, kanskje? 

Link to post
Ronald skrev 7 minutter siden:

Men når det er sagt så kan jeg ikke helt forstå at årsaken ligger her, siden den allerede har startet.

Jeg kan gjerne gjenta det:

ozo skrev On 24.11.2019 at 14.19:

Det er ofte påkrevd at glødingen fortsetter en stund etter oppstart.

En iskald motor blir ikke varm etter én enkelt forbrenning.

 

Som en digresjon kan det nevnes, at på nyere bilmotorer kan glødepluggene også aktiveres under tomgang, men da for å redusere utslipp. Og da gjerne med redusert spenning, for å slite mindre på pluggene.

Link to post
ozo skrev 2 minutter siden:

Jeg kan gjerne gjenta det:

Ok, gjerne det. Men jeg har i alle fall i mine 28 år med denne motoren (md21) aldri opplevd at det har vært nødvendig. Og da snakker jeg maaange starter med akkurat nok gløding (les: må kjøre starteren litt lenger). Men stort sett snakker vi temp over null (og de fleste i flere varmegrader). Derfor jeg også spurte trådstarter om temperatur. 

 

Og for all del, det er selvsagt forskjell på Volvo og Vetus til tross for samme blokk, så kanskje også her? Min er forøvrig 82-modell, mulige forskjeller der også...? 

Link to post
Ronald skrev 32 minutter siden:

Men jeg har i alle fall i mine 28 år med denne motoren (md21) aldri opplevd at det har vært nødvendig.

Motorer er forskjellige, glødeplugger er forskjellige, været er forskjellig og bruken er forskjellig.

De aller fleste motorer vil starte uten glødeplugger, utelukkende av varmen produsert av kompresjonen, men i kaldt vær vil som regel batteriet være tomt lenge før dette inntreffer. Du skriver jo at du gløder i oppunder ett minutt. Da produseres det selvfølgelig en god del varme. Denne vil hjelpe på antenningen, selv lenge etter at glødepluggene har sluknet.

 

 

Bare for å presisere det: Når jeg skrev "uten glødeplugger", mente jeg "uten bruk av glødeplugger". Om man tar dem ut, vil man nok ikke få start :smiley:

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post

Mål om det er strøm på glødepluggene når du slår på. Er det ikke strøm kan det være temp.sensor eller gløderelé. Temp.sensor gir beskjed om temp, og er sensor defekt slår ikke gløding inn.

Er det strøm på pluggene så må du gjerne ha nye glødeplugger. Husk dette er slitedel, som tennplugger på en bensin. Er en plugg defekt så skift alle.

Link to post

Strøm har glødepluggene helt sikkert; ellers hadde den ikke startet normalt. Når de har en oppgitt glødetid på 15 s er de heller ikke av typen som skal ha strøm etter oppstart. Da er de sannsynligvis så slitt at de ikke oppnår tilstrekkelig høy temperatur, og dermed slukner for tidlig. Dette kan evt. bekreftes ved å gløde en stund etter oppstart. Dette gjør ingen skade på verken det ene eller det andre, men det er et tidsspørsmål før dette ikke hjelper heller, så pluggene må før eller siden byttes. I den forbindelse kan du teste en gammel og en ny, vha. startkabler. Da vil du nok se en stor forskjell, både på temperatur og etterglødingstid.

Link to post

På spesielt grunnlag. Motoren til Hulda har automatisk gløderelé. På denne tiden av året slår glødingen inn i korte intervaller de første sekundene etter oppstart. Er motortemperaturen under 30 grader ved oppstart, slår glødingen inn. Er motortemperaturen 35 grader, trengs det langt mer futt fra batteriet for å få start når glødingen er avslått. Kun for å understreke viktigheten av korrekte og gode glødeplugger. Det USA-verkstedet hvor jeg kjøpte glødeplggene, nektet å selge hvis jeg ikke kjøpte de glødepluggene han anbefalte. Mye dårlig på markedet den gangen. Han ville ikke ha klager.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...