bjorn.bjerke@online.no Startet 18.November.2019 Del på Facebook Startet 18.November.2019 (redigert) Hei, min Vetus Marine starter greit også når det er kaldt. Problemet når det er - grader er at den starter for så å stoppe igjen nesten umiddelbart. Det gjør den ikke når det er varmegrader i lufta. Noen som har en fornuftig forklaring på fenomenet? Redigert 18.November.2019 av bjorn.bjerke@online.no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 18.November.2019 Del på Facebook Svart 18.November.2019 Hei! Hvis du skriver litt mer detaljer om motoren er det lettere å komme med tips. Regner med den har noen tekniske data ut ifra motorskilt og eller instruksjonsbok? Sitér dette innlegget Link to post
bjorn.bjerke@online.no Svart 21.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2019 Hei, Dårlig med skilt? men det er en 4 syl. Peugot blokk (505?) med glødeplugger. Effekt sirka 50 hk mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 21.November.2019 Del på Facebook Svart 21.November.2019 Høres ut som en indor xd90. Jeg hadde en volvo penta md21 med denne som basismotor. Var veldig følsom når kald, måtte glødes lenge. Byttet til nye glødere og da ble det en helt annen verden. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.November.2019 Del på Facebook Svart 21.November.2019 (redigert) jørn skrev 3 minutter siden: Høres ut som en indor xd90. Jeg hadde en volvo penta md21 med denne som basismotor. Var veldig følsom når kald, måtte glødes lenge. Byttet til nye glødere og da ble det en helt annen verden. Mangler et par bokstaver i navnet, Indenor. Redigert 21.November.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 23.November.2019 Del på Facebook Svart 23.November.2019 bjorn.bjerke@online.no skrev On 18.11.2019 at 12.34: den starter for så å stoppe igjen nesten umiddelbart. Det gjør den ikke når det er varmegrader i lufta Prøv å glød et halvminutts tid etter oppstart. Hvis dette hjelper, vil et temperaturstyrt gløderelé med denne funksjonen være en løsning. Kanskje har du et slikt relé (og dermed ikke får glødet manuelt), men at denne funksjonen har falt ut… Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 24.November.2019 Del på Facebook Svart 24.November.2019 Skal være den første til innrømme at mine kunnskaper om temaet er begrenset men vil ikke en diesel motor som ha startet utvikle så mye varme under forbrenningen at den ikke stopper igjen etter gløding? Jeg tenker ispropp i tilførselen av diesel eller sommer diesel på tanken Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 24.November.2019 Del på Facebook Svart 24.November.2019 Og glødeplugger får du kjøpt på Biltema til en brøkdel av prisen. Ta med en av de gamle for sammenlikning... Mener det passet med plugger fra Opel. Hadde samme problemet selv. Ble bedre med bytte. Lykke til? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.November.2019 Del på Facebook Svart 24.November.2019 Hvis dette er den gamle Indenor motoren ville jeg sjekket om glødingen virker. Husker ikke lengre hvilke vei du måtte vri startnøkkelen for å aktivere den, begynner å bli mange år siden sist jeg hadde fingrenene i en sånn. Å starte og så stoppe etter et sekund eller to uten gløding aktivert er ikke helt ukjent for de som har forkammermotor. Kan gjerne være lurt å ha med en bekjent med elektrisk måleutstyr for å sjekke glødepluggene, ja om alle virker hvis den ikke starter selv med gløding aktivert. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 24.November.2019 Del på Facebook Svart 24.November.2019 pipe skrev for 1 time siden: vil ikke en diesel motor som ha startet utvikle så mye varme under forbrenningen at den ikke stopper igjen etter gløding? Ikke om den er kald nok i utgangspunktet. Det er ofte påkrevd at glødingen fortsetter en stund etter oppstart. Det er imidlertid store forskjeller på hvor lenge en plugg gløder etter at strømmen er kuttet, så å bytte plugger kan også hjelpe. På en båtmotor er man vant til å gløde i både 10 og 15 sekunder. Dette gjenspeiler den tiden pluggene vil "ettergløde". På bilmotorer, der det er ønskelig med kort glødetid (nyere biler har jo ikke engang manuell gløding), vil pluggene bli tilsvarende fort kalde, og da gjerne før forbrenningskammeret har oppnådd tilstrekkelig temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
bjorn.bjerke@online.no Svart 25.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2019 Takk for råd/innspill. Instruksjonsbok sier gløding i 15 sek. Tror ikke det er strøm på glødeplugger etter start (gløding skjer på trinnet før startmotor innslag). Skal prøve å ta ut glødeplugger når det blir varmere i været :-) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.November.2019 Del på Facebook Svart 25.November.2019 bjorn.bjerke@online.no skrev for 4 timer siden: Tror ikke det er strøm på glødeplugger etter start Og det skal det sikkert ikke være heller. Det er vel bare motorer med gløding i innsugmanefoil som skal , eller kan gløde etter start. Er pluggene i sylindere(forkammer) mener jeg det er direkte uheldig med gløding etter at motor er startet. Men jeg vet ikke om du har pluggene i innsug eller sylindere. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 25.November.2019 Del på Facebook Svart 25.November.2019 (redigert) Jeg ville først målt alle glødepluggene for å se om de får strøm. Så tatt de ut en og en og koblet på strøm for å sjekke om de fungerer. Nye kan du bla kjøpe på mekonomen. Mener jeg gav 160kr/stk den gangen jeg byttet. Tips: få tak i regnr på bil som brukte samme basismotoren, så er det mye enklere og rimeligere å få tak i deler. Jeg byttet også fra 11,x V plugger til 12v plugg, da gikk glødetiden også vesentlig ned. Redigert 25.November.2019 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 25.November.2019 Del på Facebook Svart 25.November.2019 Mener at instruksjonsbok på min MD21 antyder gløding i opp mot ett minutt. Selv tar jeg minst 40-45 når det er kaldt. Men når det er sagt så kan jeg ikke helt forstå at årsaken ligger her, siden den allerede har startet. Dersom en diesel stopper etter start mener jeg det må være noe annet. Hvor kaldt snakker vi, snakker vi kuldegrader? Og forresten, siden jeg sammenligner med min md21, er man helt sikre på at denne vetus'en er basert på samme blokka? Det er jo antydet foran (derfor jeg svarte som jeg gjorde), men jeg har ikke tidligere hørt at Vetus har marinisert denne blokka. Dog vet jeg ikke alt ;-) Et bilde, kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 25.November.2019 Del på Facebook Svart 25.November.2019 Vetus, Pegout og Volvo har brukt samme blokka. anbefaler denne tråden, mye gode tips der: Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 25.November.2019 Del på Facebook Svart 25.November.2019 Ronald skrev 7 minutter siden: Men når det er sagt så kan jeg ikke helt forstå at årsaken ligger her, siden den allerede har startet. Jeg kan gjerne gjenta det: ozo skrev On 24.11.2019 at 14.19: Det er ofte påkrevd at glødingen fortsetter en stund etter oppstart. En iskald motor blir ikke varm etter én enkelt forbrenning. Som en digresjon kan det nevnes, at på nyere bilmotorer kan glødepluggene også aktiveres under tomgang, men da for å redusere utslipp. Og da gjerne med redusert spenning, for å slite mindre på pluggene. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 25.November.2019 Del på Facebook Svart 25.November.2019 ozo skrev 2 minutter siden: Jeg kan gjerne gjenta det: Ok, gjerne det. Men jeg har i alle fall i mine 28 år med denne motoren (md21) aldri opplevd at det har vært nødvendig. Og da snakker jeg maaange starter med akkurat nok gløding (les: må kjøre starteren litt lenger). Men stort sett snakker vi temp over null (og de fleste i flere varmegrader). Derfor jeg også spurte trådstarter om temperatur. Og for all del, det er selvsagt forskjell på Volvo og Vetus til tross for samme blokk, så kanskje også her? Min er forøvrig 82-modell, mulige forskjeller der også...? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 25.November.2019 Del på Facebook Svart 25.November.2019 (redigert) Ronald skrev 32 minutter siden: Men jeg har i alle fall i mine 28 år med denne motoren (md21) aldri opplevd at det har vært nødvendig. Motorer er forskjellige, glødeplugger er forskjellige, været er forskjellig og bruken er forskjellig. De aller fleste motorer vil starte uten glødeplugger, utelukkende av varmen produsert av kompresjonen, men i kaldt vær vil som regel batteriet være tomt lenge før dette inntreffer. Du skriver jo at du gløder i oppunder ett minutt. Da produseres det selvfølgelig en god del varme. Denne vil hjelpe på antenningen, selv lenge etter at glødepluggene har sluknet. Bare for å presisere det: Når jeg skrev "uten glødeplugger", mente jeg "uten bruk av glødeplugger". Om man tar dem ut, vil man nok ikke få start Redigert 25.November.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 27.November.2019 Del på Facebook Svart 27.November.2019 Mål om det er strøm på glødepluggene når du slår på. Er det ikke strøm kan det være temp.sensor eller gløderelé. Temp.sensor gir beskjed om temp, og er sensor defekt slår ikke gløding inn. Er det strøm på pluggene så må du gjerne ha nye glødeplugger. Husk dette er slitedel, som tennplugger på en bensin. Er en plugg defekt så skift alle. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 27.November.2019 Del på Facebook Svart 27.November.2019 Strøm har glødepluggene helt sikkert; ellers hadde den ikke startet normalt. Når de har en oppgitt glødetid på 15 s er de heller ikke av typen som skal ha strøm etter oppstart. Da er de sannsynligvis så slitt at de ikke oppnår tilstrekkelig høy temperatur, og dermed slukner for tidlig. Dette kan evt. bekreftes ved å gløde en stund etter oppstart. Dette gjør ingen skade på verken det ene eller det andre, men det er et tidsspørsmål før dette ikke hjelper heller, så pluggene må før eller siden byttes. I den forbindelse kan du teste en gammel og en ny, vha. startkabler. Da vil du nok se en stor forskjell, både på temperatur og etterglødingstid. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2019 Del på Facebook Svart 27.November.2019 På spesielt grunnlag. Motoren til Hulda har automatisk gløderelé. På denne tiden av året slår glødingen inn i korte intervaller de første sekundene etter oppstart. Er motortemperaturen under 30 grader ved oppstart, slår glødingen inn. Er motortemperaturen 35 grader, trengs det langt mer futt fra batteriet for å få start når glødingen er avslått. Kun for å understreke viktigheten av korrekte og gode glødeplugger. Det USA-verkstedet hvor jeg kjøpte glødeplggene, nektet å selge hvis jeg ikke kjøpte de glødepluggene han anbefalte. Mye dårlig på markedet den gangen. Han ville ikke ha klager. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.