Jump to content

Fjernstyring til båtstereo uten app?


Lucky Strike

Recommended Posts

Trenger en ny bilstereo/DAB radio til båten. Ønsker fjernkontroll, men ikke telefonapp som nå er blitt vanligste løsningen. Synes det er veldig klønete med telefonapp i forhold til en fjernkontroll som stort sett vil ligge på samme sted hele tiden. Telefonen ligger litt overalt. Synes heller ikke noe om å måtte bla frem en app og sjekke at bluetooth er på for å bruke fjernkontroll.

 

Pioneer, JVC med flere selger fjernstyringsenheter som passer til visse enheter, men så er det jo slik at vi i Norge via DAB har stilt oss utenfor normalen, og det blir mye mer begrenset utvalg mht kompatible spillere.

 

Er det noen som kjenner til 1-DIN DAB bilstereo med egen fjernstyringsenhet? (vet det finnes Blaupunkt til 4-5000 kr, men det blir litt overkill). Har prøvd Biltema sin, men fikk problemer med at stasjon-skifte gikk uakseptabelt tregt, 10-12 sekunder.

Redigert av Lucky Strike (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tips om Bil og Lyd på Gjøvik og hadde litt e-postkorrespondansen med dem og fikk dette svaret:

 

Jeg kom på at Alpine har forlengelseskabel med IR øye som kan monteres i rekkevidde fra ønsket plassering sammen med IR fjernkontroll. Alpine har ikke marine spillere men legger ved link til en aktuell modell med tilsvarende utstyr som 505 radioen.

https://billyd.no/product/alpine-kre-502e-ir-ye-adapter/


https://billyd.no/product/alpine-rue-4360-fjernkontroll/
https://billyd.no/product/alpine-ute-204dab/


MVH
Bil & Lyd
Tom Arne Glommen
Sommerrovegen 3
2816 Gjøvik
40063405
tom@billyd.no
www.billyd.no

 

 Jeg har installert radioen, men har ikke kjøpt forlengerkabelen og fjernkontrollen. Venter med dette til våren.

PS: Jeg har ingen annen forbindelse til Bil og Lyd utover dette ene kjøpet.

D5L

Link to post
Share on other sites

Den siste ser interessant ut, ja. Sjekker litt videre på den, OK å slippe installasjon av IR øye hvis mulig. Det viser seg at disse fra Kenwood også ser ut til å funke med en tilkjøpt fjernkontroll. Den første har jeg hittil ikke funnet for salg i Norge.

 

KDC-BT48DAB

KDC-BT73DAB

 

Hvis jeg får anledning til å være kresen, så tar jeg gjerne også de 6 knappene for lagrede stasjoner som er vanlig på mange enheter.
 

Link to post
Share on other sites

Av to onder hadde jeg 10 av 10 ganger kjøpt en radio i fra ett anerkjent radio merke med IR øye enn en no name østen radio som er ræva på de fleste måter bortsett i fra fjærkontrollen.
Pioneer har ikke radio med 1DIN,DAB og fjernkontroll så de også er ute.
Har sjekket dette ut selv da jeg kjenner noen som kjenner noen som jobber på importør historien for å få en god pris.
Nei en Alpine eller Kenwood model med IR øye hadde vært mitt foretrukne valg fremfor ukjent skrap i fra østen

 

 

Link to post
Share on other sites

pipe, IR-øye er det jeg vil ha, men helst innebygget. De to Kenwood-modellene jeg nevner ovenfor har det, men jeg finner de ikke til salgs i Norge. KDC-BT48DAB ville vært OK, men den er visst fra 2014, og sikkert utgått hos forhandlere. Får sjekke Alpine etterhvert, det er vel i utgangspunktet et dyrt merke (?). 

Link to post
Share on other sites

Disse to fjernkontrollene dukker opp hvis du trykker på anbefalt tilbehør i linken fra mitt forrige innlegg. Jeg tok som en selvfølge at disse to da er kompatible, men jeg vet ikke.

 

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/spillere-dab-radio/fjernkontroller/pioneer/cd-sr110-rattfjernkontroll

 

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/spillere-dab-radio/fjernkontroller/pioneer/cd-r320-fjernkontroll

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ser ut til at Alpine blir det jeg faller ned på nå. UTE-204, en modell uten CD spiller. Føler jeg ikke trenger det. Ser ut til at UTE-204 har innebygd IR-øye og at man får kjøpt en IR-kontroll til ca 400,-.

 

Det gjenstår å få bekreftet at Alpine sine modeller viser artist og melodinavn. Utrolig nok ser det ut til at Blaupunkt sine modeller ikke gjør det. Når nå DAB er tvangsinnført med de komplikasjoner det gir for den enkelte, synes jeg at jeg i det minste må ha alle de positive funksjonene. Det med artist/melodinavn synes jeg er en felle når man kjøper DAB. Det synes som om DAB bare er en brysom tileggsfunksjon for fabrikantene, og i bruksanvisningene er DAB-opplysningene temmelig kortfattede. Måtte ringe Blaupunkt for å finne ut av deres Skagen-modell, og Biltema sin modell hadde den negative overraskelsen at artist/melodi ikke vises. Det står ingenting om dette i bruksanvisningen. Så vil man ha denne funksjonen, anbefales å sjekke nøye. 

 

Alpine sin fjernkontroll RUE-4360 har ikke direkte forvalgsknapper 1-6 som jeg kunne ønske meg, bare forvalg opp/ned. Men den perfekte DAB båtradio etter mine behov ser ikke ut til å finnes.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jag har en Pioneer  FH-X840DAB med DAB-radio, vanlig radio, CD-spelare och USB anslutning.

Min är i dubbel DIN format men liknande finns i enkel DIN format.

 

image.png.9219aa14a67e85a4ad0a4b88525a61f0.png

 

Fjärrkontroll följde inte med, men denna CD-R320 kan köpas på diverse ställen på internet för en hundring och fungerar bra.

 

image.png.05f5fddd1a7dfbad656397acbe581e10.png

 

För min del så har jag radion i ett skåp och om man vill att fjärrkontrollen skall fungera när dörren är stängd så får man investera i någon remote/fjärrkontroll extender.

 

Jag har byggt in denna nu i vinter 

image.png.085d057acb4794a428dfe77c70a374f3.png

och det fungerar nu både i salongen med radioskåpet stängt och på akterdäck och på övre däck.

 

Man måste ju ha något projekt....

 

:fishing:

 

 

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bmwmaxi, øverst i tråden står hvorfor jeg ikke liker app-løsning, når det er mulig å få IR. Det blir selvfølgelig en personlig preferanse for den enkelte. Men app-løsning er vel enkelt for produsentene, mange brukere synes vel også det er greit til deres bruk, og nå virker det som om det er blitt mye færre av de nye modellene som har IR.

 

Link to post
Share on other sites

Lucky Strike skrev On 31.12.2019 at 18.11:

Bellil kan kanskje bekrefte display-mulighetene på UTE-204 DAB?.

Jeg har dessverre ikke fått brukt radioen da jeg ikke har kjøpt DAB-antenne enda. Jeg prøvde i går, men uten antenne så det ikke ut til at jeg fikk inn noe som helst.

Jeg har hørt at det skal være mulig å bruke en Glomex-antenne, men jeg har ikke koblet opp den jeg har. TVen fjernet jeg med en gang jeg kjøpte båten så Glomex står bare igjen på targaen. Enklere enn å fjerne den :smiley:

D5L

Link to post
Share on other sites

Fikk koblet opp radioen i dag. Låt og artist var tilgjengelig på DAB, fjernkontroll virker relativt bra (eneste jeg egentlig savnet var å få slått radioen på, det må man gjøre på selve enheten.)

 

Som Bellil er inne på, så kan en slik DAB radio etter mine erfaringer motta DAB sendinger via diverse antenner. Jeg bruker faktisk den gamle FM-antenna i mastetoppen via et selvlaget adapter. Regner med at rekkevidden er mye bedre enn med bilruteantenne. Grunnen til at et slikt adapter er nyttig, er selvfølgelig at man kan plugge FM-antenna inn i FM-antennemottaket når man seiler utenfor DAB-Norge.

 

UFO TV-antenne virker også, måtte lage adapter også der. De vanligste DAB-antennekoblingene er visstnok SMB.

20200108_124358[1].jpg

Redigert av Lucky Strike
Tillegg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Mht Biltema sin modell som jeg kjøpte, så fant jeg også ut at den ikke har full DAB+ funksjonalitet i displayet. Jeg mener artist/melodi er en mye verdsatt og nyttig funksjon med DAB+ og skal være tilgjengelig hvis man kjøper ny DAB+ nå i 2020. Det mener ikke Biltema, og tar den ikke tilbake. Så husk at det ikke er noen fornøydhetsgaranti der.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...