Jump to content

Vanskeligere å selge eldre båter?


Mr_TJ

Recommended Posts

Jeg er i sonderingen av "ny" båt. Skulle egentlig vente et par sesonger før vi gikk opp på størrelse, men når man sitter på mørke dager og titter på finn dukker det opp flere interessante alternativer..

Planen har vært ny eller nesten ny båt på 30 fot. Nå ser jeg at vi kan velge en mellomstasjon på veien, det vil si kjøpe større båt nå (28-30 fot) men av eldre type. Så kan vi bytte ut den om noen sesonger og kjøpe nyere.

 

Spørsmålet er: Hvor lett eller vanskelig er det å selge eldre båter?

 

Bruker denne som eksempel, en 1995 mod Fairline: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=158152324

 

Er denne kurant å ha noen år før vi selger den igjen?

 

For øvrig, om noen har kommentarer på båten tar jeg gjerne imot de også.

Link to post
Share on other sites

Det er klart at smaken er som baken, vi har ulike preferanser.

Vi er, når alle er med, to voksne, tre barn og en hund. Det gikk forbløffende bra i to uker i sommer, men litt slitsomt å måtte flytte alle bager og div inn og ut av stikkøya hver morgen og kveld. Skibsplasten er også en strålende båt. vi koser oss i 18-23 knop og holder oss stort sett der.

 

Men, denne Fairline'en er ikke veldig mye dyrere enn Skibsplasten vi har. Absolutt overkommelig å bytte. Hadde vært deilig å ha denne som "ventebolle" inntil vi har 1,5 mill å bruke på noe nytt/nesten nytt.

Spørsmålet er om vi kommer til å angre på den "ventebollen", fordi den viser seg å bli dyr i vedlikehold og/eller fordi den blir vanskelig å selge igjen om 2-3 år. Da kan vi ende opp med å måtte vente en sesong eller to ekstra.

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å gi noe korrekt svar. 

Jeg er nok en av flere her som følger mye med på finn. (til konemors fortvilelse) 

For min del er det morro å følge marked. Noen båter synes jeg personlig er overpriset, men det er opp til hver enkelt å bedømme. 

For min del er det flere faktorer som spiller inn:

 

Førsteinntrykk gjør mye: Bare små ting som at det er tatt ordentlige bilder, samt litt rydding før bildene blir tatt er et stort pluss og gjør annonsen interessant. 

Det er ufattelig mange som gir f*** og bare slenger ut noen bilder. 

 

Servicehistorikk, generelt teknisk stand, riktig pris og inntrykk av møte med selger. 

 

Servicehistorikk følger som oftest nye(re) båter, men på eldre båter synes jeg at kvittering for de mest vanlige slitasjedelene bør foreligge dersom man gjør servicen selv. 

Når det gjelder "riktig pris" så sammenlikner jeg ofte med tilsvarende båter, summerer opp etter prøvekjøring og gjennomgang av båten. 

 

Nå skal de sies at jeg ofte kjøper eldre båter og gir dem et tekniskløft. Så bruker jeg  dem noen år før 3-fotssyken kommer. 

 

 

Eksemplet du la ved, så ut som en flott båt ved første øyekast. ?

Personlig ønsker jeg helst et drev og  en motor. 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da oppfatter jeg det så langt som at det ikke er noen grunn til å frykte eldre båter, og kanskje spesielt ikke en eldre Fairline. Ingen kan selvsagt spå fremtiden (og kunne jeg det hadde jeg hatt nok penger til å kjøpe akkurat hvilken båt jeg ville...), men de lar seg omsette akkurat som nyere og dyrere båter. Høres ut som jeg bør reise og se på denne :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vi er også i gang med prosessen med ny(brukt) båt. Jeg har vert å sett på noen allerede.  Gamlebåten gikk greit å selge, litt ned i pris måtte vi, men det må man regne med.  Mitt innrykk er at båtmeglere ikke er de mest seriøse selgerne, så langt har jeg bare dårlige erfaringer med disse. De vet lite om båten, svarer ikke på henvendelser osv. Går du nøye gjennom båten ved befaring, så bagatelliserer de feil og mangler, legger du inn et bud, så ønsker de ikke å imøtekomme med eventuelt motbud osv. Dette til opplysning(min erfaring), jeg foretrekker å handle båt rett fra eier.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 3 timer siden:

Tror ikke noen skal ha forhåpninger om 25 år gamle kvitteringer for oljefiltre og sinkanoder. Det finnes jo enkelte som har ørten ringpermer, men det er sjeldent.

Angående markedet om 2-3 år så vil jeg tro det er små bevegelser i pris, men ingen kan se inn i fremtiden. 

Neida, men de siste 10årene har man hatt telefoner som tar et brukbart bilde. Da har man plutselig ikke permer lengre ?

 

*Forventing om dokumentasjon kommer helt ann på prisklassen i mine øyner ☺️

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes du skal ta en titt på denne båten jeg og gjerne sammen med en båtkyndig person hvis du føler deg usikker. Ser for meg at du relativt raskt får et inntrykk av hvordan båten er tatt vare på... noen ganger må man stole på magefølelsen. Denne båten har tross alt noen år på "ræva".Så her må man bare stå på før noen andre kommer på banen. Regner med du har lyst på denne båten.... 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en god følelse for båten før jeg har vært og sett på den. Det er litt rart, for den er minst 10 år "for gammel". Er det som er ankepunktet, kan det bli for gammelt og dermed ukurant?

Har en 2008 mod nå med en tilhørende CM 2,8 QSD som fungerer helt fint.

Hvis dette blir aktuelt betaler jeg en mekaniker for å gå over. Drar og ser.

Link to post
Share on other sites

Hva som er for gammelt er vel opp til hva du føle deg komfortabel med. Min båt er fra 1978 og jeg har ingen problemer med det.

 

Det jeg ser som kan være litt ufordring her er to motorer og to drev, det øker vedlikeholdskostnaden. Men samtidig gir det mer sikkerhet ved at du alltids kan halte deg hjem på en motor om noe skjer. Så det er pluss og minus med alt, og prisen reflekterer jo alderen. Etter mitt syn har en båt fra 1995 mye liv igjen I seg. Hvis den er holdt greit nok.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Denne båten har jo løsninger som ikke avviker særlig mye fra det tilsvarende nye båter har i dag. Med litt andre farger, nyopptrekking til Nirox etc. så er den fortsatt fresh. Var nok lang forut for sin tid da den ble lansert. Bra plass til at passasjerene også får se framover i den store sittegruppa BB for førersetet. Og det er ikke mange båter i denne størrelsen der du kan koke mat uforstyrret eller både lage og spise frokost nede uten å sitte på utstilling oppe i båten. Den virker veldig bra ivaretatt.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev On 23.11.2019 at 13.51:

Båter med kurant/bra motor, baugtruster, kartplotter, el ankervinsj, utvendig dusj, litt sånne moderne ting tror jeg hjelper på for salget.

Men se den ut som en dass innvendig, som mangeårig lekkasjer fra vinduer og sopp og mugglukt, da snur folk i døra..

 

Hva er kurant/bra motor Torsen67?

Jeg leter men finner ingenting på den motoren som er oppgitt:

"Båten er utstyrt med 2 stk drev av typen 290 Duopropp og Volvo Penta AQAD-31-US. D serien er kjent for å være driftsikre motorer, disse er fulgt opp og er er i god stand og de ble tatt ut og gått over i 2013, da ble det bla.a byttet og satt inn: nye turboer, nye injektordyser og motorer lakkert opp. Det ble også utført større service og motorer var ute i 2017, kvitteringer kan fremlegges, motorene har i dag gått ca 680 timer".

 

Jeg har fått kvitteringer på totalt 125 000 kr fra 2017. Vet ikke hva som er gjort, regner med å få det mer detaljert. Hvor mye kan det være verdt å bruke på så gamle motorer? Såvidt jeg kan se bør det være mulig å bytte dem ut med to moderne, brukte, diesler for ca 250 000 - og så kan vel de gamle motorene selges for noe også.

Ellers har båten alle de andre tingene du oppgir, og jeg synes den ser bra ut på bildene. Hvis jeg merker fukt og/eller dårlig lukt når jeg besiktiger snur jeg også. Men så langt tyder alt på at dette er en velholdt båt.

Link to post
Share on other sites

index skrev 46 minutter siden:

Motorer som har gått 680 timer er knapt innkjørt engang. Når de nå har fått nye dyser og turboer I tillegg ....

 

Det går jo an å spørre om hvorfor turbo og dyser må byttes etter kun 680 timer? Disse delene skal vare endel lengre enn "innkjøringstida".

 

Jeg forstår heller ikke helt hvorfor motorene måtte ut (i 2013) og påkostes 125000 kroner, for så ut av båten igjen 4 år etterpå for "større service" når motorene totalt kun har gått 680 timer.  Det er lett å tenke dårlig vedlikehold siden disse reparasjonene dukker opp eller adskillig flere motortimer enn hva som oppgis.  Jeg hadde vært mer beroliget med rene servicekvitteringer enn med kvitteringer for store reparasjoner med vitale utskiftninger på en motor som har gått så lite. Jeg ville i alle fall stilt noen spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 1 minutt siden:

 

Det går jo an å spørre om hvorfor turbo og dyser må byttes etter kun 680 timer? Disse delene skal vare endel lengre enn "innkjøringstida".

 

Jeg forstår heller ikke helt hvorfor motorene måtte ut (i 2013) og påkostes 125000 kroner, for så ut av båten igjen 4 år etterpå for "større service" når motorene totalt kun har gått 680 timer.  Det er lett å tenke dårlig vedlikehold siden disse reparasjonene dukker opp eller adskillig flere motortimer enn hva som oppgis.  Jeg hadde vært mer beroliget med rene servicekvitteringer enn med kvitteringer for store reparasjoner med vitale utskiftninger på en motor som har gått så lite. Jeg ville i alle fall stilt noen spørsmål.

Påkost på 125 000 kr var i 2017. Jeg lurer også på hvorfor motorene fungerte fra 1995-2013 før de måtte ut, og så ble tatt ut igjen og påkostet 125 000 kr i 2017. Men det foreligger kvitteringer og detaljerte arbeidsordrer slik at man kan se hva som er blitt gjort. Dette skal ligge i båten så jeg regner med å få klarhet i alt ved visning.

Slik jeg oppfatter annonsen har motorene gått 680 timer etter siste "overhaling", men jeg kan ta feil der.

For øvrig var jeg og så på en helt annen båt (Scahefer Yachts) hvor motorene ble tatt ut og påkostet etter at de kjørte på en tømmerstokk. Det kan ha skjedd noe som krevde en ny runde på dem. Uansett, hvis det er byttet deler og ordnet opp for 100-200' kroner i løpet av fire år burde vel motorene være strøkne?

Igjen tenker jeg at det ville vært bedre å byttet dem ut med nyere motorer.

Link to post
Share on other sites

Marex4 skrev for 3 timer siden:

Bare husk at du kanskje skal selge båten igjen en dag. Båter på den størrelsen med 2 innenbordsmotorer som krever sitt, kan være tunge å selge når årene går. 

-og det er nettopp det tråden egentlig handler om. Jeg har i dag en 2008 Skibsplast 690 med CM 2,8 QSD. Den har gått som ei klokke hele sommeren og har fått det den trenger etter sesongen, både motor, båt og kalesje. Den er klar for neste sesong.

Så er det også slik at vi er blitt en mer i familien enn da vi kjøpte den for et år siden, og sesongen var så vellykket at vi er enige om at dette ønsker vi å satse mer på. 23 fot blir i minste laget for to store og tre små, selv om det gikk overaskende bra i sommer. Vi har bare ikke råd til å oppgradere helt opp dit vi ønsker enda, 1-1,5 mill. Spørsmålet er om vi skal leve med det vi har 1-2 sesonger til og så klaske til med større og relativt ny båt, eller kan vi like gjerne ha en mellomstasjon, dvs større men ikke så mye dyrere båt (maks 6-700). Den vi har er jeg trygg på at jeg får solgt uten problemer, også om 3 år. Ønsker ikke å kjøpe noe som vi kommer til å slite med å få solgt når vi virkelig skal kjøpe drømmebåten.

Det er derfor jeg lurer på om det blir vanskelig å bli kvitt en båt som den Fairline jeg har presentert litt lenger opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...