Jump to content

Vanskeligere å selge eldre båter?


Mr_TJ

Recommended Posts

hei

Jeg solgte min båt ifjor Barracuda 30 1987 modell. La den ut på finn og måtte kraftig ned i pris. Solgt for det halve av det jeg trodde var markedpris ut fra mine "studier på finn".

Jeg tror at markedet er særlig tregt for gamle større båter. I alle fall båter eldre enn 1990.

 

Min erfaring er at du må være "billigst" på finn og være forberedt på å måtte gå ytterligere ned i pris etter pruterunde for å kunne selge 30 fots båter i dag. Jeg forutsetter at båten er greit holdt og vedlikeholdt - dersom ikke må du nesten gi dem vekk.

Link to post
Share on other sites

Folk blir jo mere og mere ubrukelige, så da blir det dyrt å ha båt. Generasjonen som skrudde bil og båt selv og samtidig evnet å male huset og bytte kledning dør sakte ut.

Tilbake til temaet, to motorer er ikke noe pluss i boka på en 30’ båt, men en dobling av utgifter og potensielle problemer.

Link to post
Share on other sites

For å ha en "referanse" på hva gammel båt reellt sett kan være verdt, så solgte jeg en godt utstyrt Fairline 36 Turbo 1986 modell  i høst for 440.000. Jeg tror kjøper fikk meg seg en svært god båt i forhold til mange andre på denne alderen - men likevel en full risiko for at nye ting kan og vil oppstå og måtte håndteres. Vi snakker om en båt jeg selv betalte en dryg mill for (ca 2008/2009) og deretter har brukt langt over en halv mill på siden. Så kommer selvfølgelig alle de løpende driftskostnadene som diesel, båtplass, opplag, forsikring osv osv. 

 

Jeg hadde ikke solgt båten om jeg ikke hadde "hatt noe annet på hånda til en god pris" da jeg (som alle andre selgere) mente båten var verdt mye mer. Mange av prisene på finn.no er nok drømmepriser.....

 

Kjøper man en båt av en viss størrelse i dag så er det ganske klart at verdien på den synker kontinuerlig og driftsutgiftene stiger jevnt. Men det er en hobby - og en hobby skal ta tid og koste penger. Likevel greit å ha tenkt igjennom hva man snakker om. Hadde tidligere en 27 foter med en motor, og jeg hadde nok ikke fantasi til å forestille meg hva stor båt egentlig kostet. Imidlertid hadde vi Fairlinen i mer enn 10 sesonger, og har lagt mange gode sommersesongen på minnet fra den båten. 

Link to post
Share on other sites

Ikke alle båter ruinerer økonomien, vi kjøpte en brukt Viknes 880 for 10 år siden. Ikke den peneste båttypen å hvile øynene på, men bånnsolid, enkel og en motor med aksel. Byttet ut og oppgradert for ca 20K, ellers ingen problemer. Lite prisfall og enkel å vedlikeholde selv ( om man ikke er teknisk analfabet)

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg, er når en båt har ligget på Finn.no i lange tider.....så reiser man å tar en befaring på båten.  Båten er ikke strøken, å man legger inn et bud 15 prosent under prisantydning. Selger reagerer med å ikke svare på budet. Når du endelig får svar, syns han budet er latterlig, og mener båten nok er verd 15 prosent mer en prisantydning, bare sola kommer frem i april.  Snakk om å drømme....

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke lett å bli klok på, men jeg forstår det i alle fall slik at to motorer hverken er et pris eller salgsargument før man kommer godt over 30 fot, snarere tvert i mot. Og det er kjøpers marked, enten det er sommer eller vinter.

Samtidig, om båt og motor er velholdt, lar det seg selge igjen. Jeg regner også med at prisfallet er mindre på de rimeligste båtene. Det er grenser for hvor rimelig det er mulig å få en relativt moderne 30 fots bobåt (i dette tilfellet en Fairline).

Link to post
Share on other sites

Du gjør nok det aller klokeste (økonomisk sett) ved å vente et år eller to med å skifte. Da har du moderate driftskostnader og utgifter de neste årene og kan legge opp en større EK til ny båt. Så kjøper du en litt nyere og skikkelig båt som virkelig blir en oppgradering. To motorer er negativt på en eldre båt i denne størrelsen uansett hvordan du vrir eller vender på det. 

Link to post
Share on other sites

Å ikke svare, synes jeg er dårlig folkeskikk uansett. 15% på en båt til 100k er jo 15000 , mens 15% på en til 1,5M er jo 225k, som jeg synes er et betraktelig råere avslag. Kan godt forstå at selger ikke synes det er rimelig hvis det ikke er begrunnet godt, og selger mener han har priset i forhold til det som er sammenlignbart. Om avslag kan begrunnes i påkrevde oppgraderinger/etterslep i vedlikehold og påpekte feil/mangler av ukjent art, ville jeg selv hatt lettere for å akseptere det, enn bare et ubegrunnet bud. 

Om det er kjøpers eller selgers marked, vet jeg ikke. Kan vel si det er begges?, og at det er drømmere på begge sider. Noen må selge fordi de allerede har kjøpt ny, mens andre har bedre tid, og bare lurer på å bytte båt. Personlig tror jeg det blir feil som kjøper å forvente et fast prutningsmonn på alt som er til salgs. Jeg legger ikke inn det når jeg selger hvertfall, men så ble det heller ikke nevnt pruting under salget heller. Både solgte og kjøpte på høsten selv, og var fornøyd med det. Er nok av den sorten som er særdeles dårlig båtkjøper på våren, når sola skinner og båtplassen er tom:giggle:.

Når det gjelder en eller to motorer, så vil høyere drift/servicekostnader, og havarikostnader spesiellt med drev, bli godt overskygget av fordelen av to motorer, i min verden. Men hos meg er drev totalt utelukket i utgangspunktet, så litt innhabil der:rolleyes:.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 1 time siden:

Ikke alle båter ruinerer økonomien, vi kjøpte en brukt Viknes 880 for 10 år siden. Ikke den peneste båttypen å hvile øynene på, men bånnsolid, enkel og en motor med aksel. Byttet ut og oppgradert for ca 20K, ellers ingen problemer. Lite prisfall og enkel å vedlikeholde selv ( om man ikke er teknisk analfabet)

 

Akkurat som jeg skulle sagt det selv. Singel motor og strak aksel her også. Skal aldri ha noe annet, da jeg kan gjøre det meste selv. Men min båt er helt umulig uten baugpropell, sammenlignet med Sollux 24, så det ble å montere en kraftig baugpropell. Nå er alt berre lækkert:thumbsup: 

Eneste jeg har å utsette på min båt, er at motor kunne vært større. Har 77 hk i dag som de fleste ble levert med, men noen bestilte den med 120 hk.

 

Edit: Men din båt er i mine øyne dritfin, så du er ikke helt alene:giggle:

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 8 timer siden:

Ikke alle båter ruinerer økonomien, vi kjøpte en brukt Viknes 880 for 10 år siden. Ikke den peneste båttypen å hvile øynene på, men bånnsolid, enkel og en motor med aksel. Byttet ut og oppgradert for ca 20K, ellers ingen problemer. Lite prisfall og enkel å vedlikeholde selv ( om man ikke er teknisk analfabet)

Om den er fin å hvile øynene på er subjektivt. Jeg synes Viknes er knall flotte og de holder seg veldig bra i pris. Det blir nok en sånn på sikt. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Om viknes er pene å se på er en annen diskusjon, men de er suverene å se UT fra og har for vår del vært en god og billig båt. En campingvogn med akterdekk?

Skal man ha udiskutabelt pene båter å se på har Windy noen typer som holder seg bra i pris.

Ellers kan eldre båter med nyere motor være gull, prisfallet blir flatere.

Link to post
Share on other sites

Solgte båt i 1998, 2015 og 2018, Ved hver anledning solgte jeg for mere enn jeg ga. Solgte riktignok videre etter kun 3 sesonger hver gang, og «fortjenesten» var marginal. Er veldig tålmodig når jeg skal kjøpe, så orientere meg godt, og kjøper aldri på sommeren. Sesongvariasjoner er nok mindre på større båter, men hos de fleste sitter pengene løsere en solfylt dag i juni enn på en mørk og regntung novemberdag. 
 

Også en liten spådom:

Mange vil kvie seg for å kjøpe nye 30++ fots diesel båter til 3mill og mere fremover, og når  ny-båt markedet stopper opp vil brukte båter igjen bli mere attraktive på litt sikt. Samtidig vil det komme en global økonomisk nedtur i 2020/21, som sammen med diesel «frykt» demper ny-båt salget. Dog noe kompensert av sterkere krone mot Euro. En velholdt 30-40 foter av årgang etter 2005 vil være et attraktivt objekt om 5-6 år.   -   får sjekke denne posten i 2025 og se hvor mye som stemte...:)  

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 8 timer siden:

Også en liten spådom:

Mange vil kvie seg for å kjøpe nye 30++ fots diesel båter til 3mill og mere fremover, og når  ny-båt markedet stopper opp vil brukte båter igjen bli mere attraktive på litt sikt. Samtidig vil det komme en global økonomisk nedtur i 2020/21, som sammen med diesel «frykt» demper ny-båt salget. Dog noe kompensert av sterkere krone mot Euro. En velholdt 30-40 foter av årgang etter 2005 vil være et attraktivt objekt om 5-6 år.   -   får sjekke denne posten i 2025 og se hvor mye som stemte...:)  

 

Artig og logisk spådom R.O. Spennende å se om den slår til. Tenker du at hele bruktmarkedet vil bli forskjøvet?

Jeg har en tilsynelatende velholdt Fairline fra 1994 i tankene. Jeg er overasket og imponert over det jeg ser på bildene av en så gammel båt. den oppleves ikke like utdatert som de aller fleste andre båter fra 90-tallet (i utgangspunktet ville jeg ikke vurdert en så gammel båt). I og med at vi egentlig ikke skal bytte og den også er den rimeligste er den (og Bavaria 29) nærmest realisering. Slik det står nå, hvis vi skal bytte båt, står det mellom

94 Fairline til 500 (dobbel VP installasjon)

06 Bavaria 29 til 650 (enkel D6)

06 Sealine S 29 til 700 (dobbel VP installasjon)

08 Bavaria 30 til 750 (enkel D6)

Så er spørsmålet hvilken vi bør bytte til hvis vi skal selge igjen om 3 sesonger. Jeg er opptatt av at båten skal være lett solgt.

-eller skal vi beholde den 2008 Skibsplast 690 vi har og selge den om 3 sesonger og kjøpe en av de gunstige nesten nye 30-foterne som ligger ute?

Link to post
Share on other sites

Mr_TJ skrev for 12 timer siden:

 

Artig og logisk spådom R.O. Spennende å se om den slår til. Tenker du at hele bruktmarkedet vil bli forskjøvet?

Jeg har en tilsynelatende velholdt Fairline fra 1994 i tankene. Jeg er overasket og imponert over det jeg ser på bildene av en så gammel båt. den oppleves ikke like utdatert som de aller fleste andre båter fra 90-tallet (i utgangspunktet ville jeg ikke vurdert en så gammel båt). I og med at vi egentlig ikke skal bytte og den også er den rimeligste er den (og Bavaria 29) nærmest realisering. Slik det står nå, hvis vi skal bytte båt, står det mellom

94 Fairline til 500 (dobbel VP installasjon)

06 Bavaria 29 til 650 (enkel D6)

06 Sealine S 29 til 700 (dobbel VP installasjon)

08 Bavaria 30 til 750 (enkel D6)

Så er spørsmålet hvilken vi bør bytte til hvis vi skal selge igjen om 3 sesonger. Jeg er opptatt av at båten skal være lett solgt.

-eller skal vi beholde den 2008 Skibsplast 690 vi har og selge den om 3 sesonger og kjøpe en av de gunstige nesten nye 30-foterne som ligger ute?

 

Skal ikke påberope meg å ha full oversikt over dette bruktmarkedet. Selv har jeg valgt ut 2 - 3 aktuelle modeller når jeg skulle handle, også vært veldig tålmod, latt mange kjøp gå slik at jeg vet hva som er markedspris.

 

Disse engelske båten lever vel litt sitt eget liv. Har også registrert at noen eldre båter holder seg bemerkelsesverdig godt, det kan vel være en blanding av god kvalitet og lidenskapelig eierskap....

 

Dobbel installasjon fra 94 kan vel fort bli litt utgifter på, som Gullfisk nevner. Men skal du først kjøpt så gammel båt så er vel ikke Fairline det dummeste.

Link to post
Share on other sites

Marex4 skrev On ‎03‎.‎12‎.‎2019 at 14.35:

Det som forundrer meg, er når en båt har ligget på Finn.no i lange tider.....så reiser man å tar en befaring på båten.  Båten er ikke strøken, å man legger inn et bud 15 prosent under prisantydning. Selger reagerer med å ikke svare på budet. Når du endelig får svar, syns han budet er latterlig, og mener båten nok er verd 15 prosent mer en prisantydning, bare sola kommer frem i april.  Snakk om å drømme....

 

Ikke alle trenger å selge på dagen vet du. Noen selger bare om prisen er god nok. Noe av det verste ved å selge synes jeg er alle de som bare slenger ut et bud, gjerne til og med uten å ha sett på objektet først. Jeg prøver å svare så godt jeg kan, men mest useriøse er det ofte like greit å tie I hjel. 15% er ikke ubetydelig, så jeg skjønner godt at han ikke var villig til å fire såpass.

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...