Jump to content

Så ble det vindror


BØstrøm

Recommended Posts

Så ble det vindror til slutt. I 2012 hadde jeg fornøyelsen å være med på seilas fra Svalbard til Island. Vi var 2 ombord, og vindroret var nær uunnværlig. I 2014 kjøpte jeg nåværende båt, som hadde ett vindror montert på hekken. Det var av typen servo pendulum, med ett ekstra ror foran seg på hekken. Båten ble kjøpt i Lisboa, men jeg fikk ikke prøvd det før i den engelske kanal. Det var etter ett uvær vi hadde mellom Brest og Guernsey, men plutselig hadde jeg tid til å rigge liner og vindfløy, og gikk på med stor iver. Holdt på lenge med finjustering av både seil og vindror, men hver gang jeg syntes det begynte å ligne noe, skar båten ut, eller opp i vinden. Etter en stund ble jeg klar over at jeg slett ikke hadde noe vindror lenger. Selve roret var røket tvers av i vannlinja. Typen var det Peter i Windpilot kaller Copycat, og han nærmest nektet noen form for reparasjon. Han er også en meget god selger, og kom med tilbud på nytt ror. Det ble ikke noe av da, da båtkjøp og diverse problemer førte til stadig nye ekstrautgifter. 

 

I mellomtiden prøvde jeg å lage ett eget ror, men det vibrerte fælt, og ble liksom ikke noe greie på. Igjen kontakt med Peter, tilbud på nytt vindror, som styrer via liner til hovedroret, og pang, så ble det litt på impuls overført penger til Tyskland. Nå venter jeg spent på å få montert, og prøvd herligheten. Jeg tror dette setter meg ett godt steg nærmere langturdrømmen, som er norskekysten, Svalbard,Grønland og Island. Windpilot er ikke den billigste aktøren i markedet. South Pasific er nesten halve prisen, men Peter klarte vel og overtale meg. Nå gjenstår det å se om reklamen holder det den lover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...