Jump to content

Utleie eller låne bort propell avtager Østlandet


Sitrin

Recommended Posts

Er det noen som kan låne bort eller leie ut en propell avtager?

Er til propell på fast aksling .

kjøpte en to armet avtrekker på Biltema, men fikk ikke begge armene rundt propellen eg det blir trangt ved roret.

Blir kostbart å kjøpe en ny til ca fem tusen for en gangs bruk og har ikke det som skal til for å lage en.

 Håper derfor om noe har dette ar jeg kan få lånt eller leiet den en helg (i området Oslo, Akershus, Østfold)

 

 

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Sitrin skrev for 2 timer siden:

Er det noen som kan låne bort eller leie ut en propell avtager?

Er til propell på fast aksling .

 

Hvilken diameter har akslingen din? Jeg har en god avtrekker som gjør vei i vellinga, men den er laget for 40mm aksel, så der er det en begrensning oppover. Det betinger også at propellen har 4 blader, og at man får to M16 gjengestenger mellom bladene. Hvis den passer kan du gjerne låne den, men det er jo et stykke unna da...

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo.

jeg burde selvfølgelig vist diameter på akslingen, men det må jeg komme tilbake på

Den du har laget der ser veldig fin ut.

jeg får ta en tur til båten neste helg så skal jeg få målt den, hvis jeg ikke finner ut det på enten måte

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Det burde vel være mulig å finne ut av den diameteren uten at du må dra i båten. Hvis du forteller hva slags motor du har og litt info, så er det vel mange som vet litt om de båtene. Tviler på at de ble levert med så mange forskjellige diametre på akslene. Men jeg er redd du har litt tykkere aksel enn det vi har. Vi har tross alt bare en 144hk Yanmar, og du har vel vesentlig større motor i din båt. 

Link to post
Share on other sites

Jeg skal til Sarp på mandag så da kan jeg dra innom.

Teknisk info.

Båt Flem 350

Yanmar 340 hk (6LYA)

ZF V gir med fast aksling 

Alt er 2005 model

 

Mener å huske at jeg har mål 50mm eller 55mm, men det bør jeg uansett fått verifisert 

 

 

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Så utrolig hjelpsomme medlemmer av båtplassen er ????

Jeg tar en tur innom båten på onsdag så kommer jeg tilbake med målene.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Har aldri løsnet roret før og håper egentlig å slippe det.

regner med at det må løsnes fra innsiden og der er det trangt å komme til. Kroppen er langt fra smidig ?

Fordi båten står på en tralle som kan senkes i forkant så tror jeg det skal være plass nok bak

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Sitrin skrev 47 minutter siden:

Har aldri løsnet roret før og håper egentlig å slippe det.

Det er enkelt, skru løs klemkopling på rorkult, skru av låseskriva på toppen og roret detter ned.

Støtt gjerne opp med en planke under først slik at ikke roret går ukontrollert i bakken.

 

Avfett rorstammen med Lynol elns. når du monterer ror og rorkult tilbake igjen etterpå. du vil ikke ha fett eller noe mellom rorstamme og klemkoplingen på rorkulten.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Da er akslings diameter målt. Den er 50mm.

Håper derfor jeg lån låne/leie av deg Skage ?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for alle tips.

Den løsnet den til slutt. Roret ble demontert. Er spent på hvordan det blir å montere den tilbake (en kile kom ned etter at roret ble fjernet).

Klarte det med min egen Biltema avtager og slipte den til etter en ide jeg fikk etter at jeg så hva Skage hadde gjort med sin.

Da er det bare å få sendt den bort.

Vet flere anbefaler winrace i Arendal for propellservice, men det er et stykke unna. Noen andre anbefalinger for hvem som kan gjøre dette i Oslo/Akershus/Østfold?

 

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Er dette en slags gjettekonkuranse ?

Du har ikke sagt ett kløyva ord om hvorfor du skal demontere denne propellen.

Så skal vi anbefale deg ett sted å reparere uten å vite hva som er problemet ?

En Biltema avdrager litt varme og en god kakk er plenty nok for å få løs en propell såfremt det er plass til å gjøre jobben. Bra du tok til deg råd og tok vekk roret. Er det ett kilespor ute å går finner du det nok.

 

 

Link to post
Share on other sites

Kanskje greit med litt mere informasjon Mix :thumbsup:

Har aldri tidligere trengt så mye krefter for å løsne noe, men man får alltid nye erfaringer

Enden av propellbladene er skarphet opp litt opp. Det ble innen ubalanse, men greit å få gåt over dem og fått dem hele og kontrollert det hele.

 

528ED7B2-CF2D-460C-A6CB-2C92871589C0.jpeg

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...