Bonita I Svart 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 Gikk den veien til Fosnavåg for noen år siden, i 25 gr blikkstille og sol - og det var en sjarmerende tur. Men som nevnt, mange småskjær så ikke nyt utsikten for mye.... Når rederinnen starter ferien om en ukes tid er planen å (nesten) følge i kjølvannet ditt Tom, da vi tar turen opp til Bud, og så egentlig starter ferien på vei sørover igjen til Askøy. Et lite sprsml i den sammenhengen, har du fulgt med på dieselprisene fra Stadt og nordover - noen steder man absolutt ikke bør fylle - eller noen med "gode priser" ?? BONITA I Link to post
Bonita I Svart 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 Ser du fortsatt ligger i Trandal - og hvis du ikke var innom Hotell Union i Øye, vil jeg absolutt anbefale å spandere en tur. Tror ikke der er mange hotellopplevelser som slår dette.... Vi lå i Sæbø og tok fergen over - og en sykkeltur inn..... Var ikke noen marina i Øye, men går greit å ankre opp og ta gummibåten til land. BONITA I Link to post
dacapo Svart 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 @Bonita IDet er gjestehavn på Øye hvis ikke den er fjernet i det siste. Link to post
Eureka Svart 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 Tom var på øye for noen år siden. -havna eksisterer Link to post
Bonita I Svart 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 Uuups - fikk ikke det med meg når vi var der for noen år siden. Beklager feilinformasjon BONITA I Link to post
Eureka Svart 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 (redigert) Første gang jeg lå på øye var i 2010 og har vært der 4-5 ganger siden. Fint i kombinasjon med topptur på Slogen. ( det kan blåse opp, inn fjorden og bli en voldsom sjø siden det blir grunnere og grunnere. Husker godt en natt det blåste opp og mannskap fra alle båtene sto opp kl 04 for å hjelpe hverandre. ) Hotellet er identisk, utvendig, med det orginale Union Geiranger. Rommene er noe for seg. Urke skal også ha blitt en fin gjestehavn har jeg hørt. "artig" at dere skal gå mot Ulsteinvik. Jeg bodde to år ytterst på Osneset, ved stranda i Ulsteinvik, da jeg var 10 år. Det er et område jeg ikke har gått med båt, men bare sett fra land. Redigert 17.Juli.2020 av Eureka (see edit history) Link to post
dacapo Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Hvis du skal utover mot Stad lønner det seg å gå Måløystraumen. Fra rutepunkt 2 og i sørlig retning forbi Kleppeneset. Link to post
bjorngb Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Ser ut som vi ikke treffer dere i år. Vi har vært 2 netter i Ålesund - og er nå på vei nordover mot Finnøy. Kanskje det er lettere å planlegge tur sørover igjen til neste år, og vi treffes i Danmark/Tyskland/Sverige da... God tur videre Link to post
Tom Rør Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 bjorngb skrev 9 minutter siden: Ser ut som vi ikke treffer dere i år. Vi har vært 2 netter i Ålesund - og er nå på vei nordover mot Finnøy. Kanskje det er lettere å planlegge tur sørover igjen til neste år, og vi treffes i Danmark/Tyskland/Sverige da... God tur videre Det hadde vært hyggelig :-) Vi ble en dag ekstra i Trandal. Vi fikk en særdeles god tone med folka der, samt noen andre båtfolk. dacapo skrev for 2 timer siden: Hvis du skal utover mot Stad lønner det seg å gå Måløystraumen. Fra rutepunkt 2 og i sørlig retning forbi Kleppeneset. Takk for tipset ? Vi vurderer Runde før vi tar Stad. Link to post
dacapo Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Ok - misforstod hvilken retning dere kommer fra ? Runde er absolutt verdt et besøk - mitt fødested ? Redigert 18.Juli.2020 av dacapo (see edit history) Link to post
Tom Rør Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Vi gikk fra Stordal på torsdag, og skulle endelig få besøke Trandal. Besøket ble en stor suksess. Folkene der, og selve plassen er helt unik. Vi fikk veldig god kontakt med Jeanette og Asbjørn som hører til på plassen, og de gjorde oppholdet til en sann fryd. Den plassen har mye historie, og det vitner om stort pågangsmot og gjennomføringsevne å kunne etablere og drive et sånt sted. I normale tider arrangeres festivaler med svært etablerte artister, så her kan man få en musikalsk Opplevelse blant "høge kvasse fjell", samtidig som båten ligger et lite steinkast unna. Asbjørn forærte oss en bok om plassen, og den skal leses i en rolig stund. Han har også fått hedersbevisninger fra carnegies Heltefond for å ha reddet flere roere som hadde blitt overrasket av uvær på fjorden. Vi fikk mange fine historier i løpet av disse to dagene. Det var også et fatalt ras der for mange år siden som satte sitt preg på bygda. Vi tok en del bilder, og selvom de ikke yter plassen rettferdighet, så får de tale for seg.Trandal er et sted verdt å besøke, og vi skal ihvertfall besøke dem igjen neste gang vi er i området. En liten tørsteslukker i et fantastisk landskap Far tester huska @Eureka ? Nysgjerrigper Mor tester huska Høge kvasse fjell i skodda "Sit å kika bort te Standal og drikke på ei øl Ferjå fær i fjordi, men ej ska'kje vere med" En luke i veggen fra baren på baksiden, der karer som ikke får mer øl av mor kan få det i skjul ? Mens man er på toalettbesøk Scenen Tribuner Liten hund på liten bro Interiørbilder fra restaurant/pub Disse kara spilte til dans rundtomkring Asbjørn Steinar Bastesen har også besøkt plassen en gang Litt traktor litt mer traktor Endelig Bacalao Hedersbevisning for heltedåden med å redde noen som holdt på å drukne Bok om plassen Redigert 18.Juli.2020 av Tom Rør (see edit history) Link to post
Eureka Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 ? når store artister besøker Norge, og sier de liker landet vårt, blir de ofte kalla Norgesvenn. Tittelen finnes muligens ikke, men jeg tror dere kan tituleres som Sunnmørsvenner. Har dere vurdert flytting ? ? tusen takk for fine skildringer. Dere har virkelig tatt dere tid i området og det viser jo at om man har båt mellom Stad og Bud, så kan man slå ihjel mye god tid her. Man må bare få opp øynene og gå i 7 knop, selv om man kan rase avsted i 25, eller mere. Enda er det flere plasser dere ikke har vært. Er det noen av dere på søre Sunnmøre som kjenner til hvordan det er å gå til Riste eller Haugsholmen ? -liten avsporing, men det kan jo være verdt å få satt på kartet i en slik tråd. Link to post
sunnmøre Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Haugsholmen - ingen problem. Enkel og grei navigering. Riste - kvar på riste? Link to post
nie Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Eureka skrev 47 minutter siden: ? når store artister besøker Norge, og sier de liker landet vårt, blir de ofte kalla Norgesvenn. Tittelen finnes muligens ikke, men jeg tror dere kan tituleres som Sunnmørsvenner. Har dere vurdert flytting ? ? tusen takk for fine skildringer. Dere har virkelig tatt dere tid i området og det viser jo at om man har båt mellom Stad og Bud, så kan man slå ihjel mye god tid her. Man må bare få opp øynene og gå i 7 knop, selv om man kan rase avsted i 25, eller mere. Enda er det flere plasser dere ikke har vært. Er det noen av dere på søre Sunnmøre som kjenner til hvordan det er å gå til Riste eller Haugsholmen ? -liten avsporing, men det kan jo være verdt å få satt på kartet i en slik tråd. Ikke vanskelig å være Sunnmørs-venn...og med hele min svigerfamilie her på Sæbø ved Hjørundfjorden så har jeg vel ikke så mye valg.... Fin dag på sjøen idag; vi lå ute på fjorden og så på hvalene som var på besøk. Mens vi ligger der i vår lille jolle drar vi kjensel på en båt som legger ut fra Trandal...og ganske riktig...det var Mon Bijou...så da ble det bilder og film av både hvaler, prinsesser og rederinner?. Forøvrig så tok vi Viknes'n vår fra Bergen opp hit i fjor sommer. Var her i 3,5 uke og kom oss ikke ut av Hjørundfjorden. I stedet ble det turer til Trandal, Urke, Øye og Bjørke med base på Sæbø. ...så ja; det kan slås ihjel mye god tid her i Hjørundfjorden?...og det stadig skiftende lyset her inne i fjorden er utrolig flott....iallfall for de av oss som har en interesse for foto og film. Redigert 18.Juli.2020 av nie (see edit history) Link to post
Eureka Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 -si det, Sunnmøre. Satt her og tenkte litt... har ei bok, ikke for hånden, skrevet av to seilere inne fra Ørsta/ Volda. Boka heter "fra tare til topp" og tar for seg områdene rundt der. Og jeg fikk det for meg at Riste og Haugsholmen ble beskrevet som fine steder.... Var vel en av de øyene det bodde en gang en baker, som Inger Hagerup har skrevet dikt om. Bakeribygningen skal stå der fortsatt jfr boka. Link to post
Tom Rør Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 nie skrev 2 minutter siden: Ikke vanskelig å være Sunnmørs-venn...og med hele min svigerfamilie her på Sæbø ved Hjørundfjorden så har jeg vel ikke så mye valg.... Fin dag på sjøen idag; vi lå ute på fjorden og så på hvalene som var på besøk. Mens vi ligger der i vår lille jolle drar vi kjensel på en båt som legger ut fra Trandal...og ganske riktig...det var Mon Bijou...så da ble det bilder og film av både hvaler, prinsesser og rederinner?. Forøvrig så tok vi Viknes'n vår fra Bergen opp hit i fjor sommer. Var her i 3,5 uke og kom oss ikke ut av Hjørundfjorden. I stedet ble det turer til Trandal, Urke, Øye og Bjørke med base på Sæbø. ...så ja; det kan slås ihjel mye god tid her i Hjørundfjorden?...og det stadig skiftende lyset her inne i fjorden er utrolig flott....iallfall for de av oss som har en interesse for foto og film. Tusen takk for bilder og filmer @nie Det er sjelden vi får se oss selv utenfra :-) Link to post
Tom Rør Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Vi koser oss nå i Sæbø, men vi måtte lage burger ombord i dag, da det var smekkfullt på hotellet. Det at vi har som vane å ikke få bord, blir jeg egentlig veldig glad for, da det forteller at en hardt rammet bransje tjener penger igjen. At vi bestemte oss for at det ble vestlandstur i år, er begrunnet utover at det er en vakker del av landet, at vi ville bruke penger langs vår egen kyst. Ingen kritikk til dem som velger noe annet, men det er vårt bidrag til dugnaden. At vi så en stor "flokk" med hval på vei inn hit løftet bare hele inntrykket vi har av denne delen av vårt vakre land. Bildene av "Mon Bijou" er lagt ut med tillatelse av eieren @nie Flott plass foran Sagafjord Hotell Fra gamlelager nie som også var på hvalsafari Mor speider Takk for bilder @nie Fantastisk å oppleve dette Redigert 18.Juli.2020 av Tom Rør (see edit history) Link to post
Tom Rør Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Jeg tenkte å ta en stopp før Runde, og ser at Hareid er sånn passe avstand fra Sæbø. Er Hareid verdt er besøk? Link to post
dude Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 her kan du sjå innom der ute. https://www.ishavsmuseet.no/ Link to post
Disisel Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Har ikke stoppet på Hareid de siste 30 år, men vet at der er en gjestebrygge til styrbord etter moloåpningen. Morsomt å følge med på reisen deres. Ønsker dere en riktig god tur videre. Mellom Runde og Stadt kommer dere til å passere Skotholmen. En liten holme med restaurant på Redigert 18.Juli.2020 av Disisel (see edit history) Link to post
kokken Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Klart du må ta deg en tur til Hareid ? fin plass å proviantere før du går videre til runde.. lite butikker der. Link to post
Eureka Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 (redigert) Sletta innlegget mitt. ? så at forrige taler er fra Hareid ? På Hareid har de fergekai. Og så lager de jets toaletter der. Og vi tapte alltid mot Hareid i fotball. Og jeg hadde min første sommerjobb der som 15-åring, på verftet. -støvsugde en alu hurtigbåt under bygging. jo, og så har de Ishavsmuseet. -men det ligger et stykke fra sentrum. Redigert 19.Juli.2020 av Eureka (see edit history) Link to post
Tom Rør Svart 19.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 (redigert) Vi gikk innom Hareid, men været var ikke det beste, så noe lang "bytur" fristet ikke. Vi kastet derfor loss igjen og gikk til Runde. Været ble bedre, og en lokalkjent sa at vi måtte gå opp på fuglefjellet. Det ble en 2,5 km tur hver vei, samt brattbakken opp på fjellet. Det var tungt for en bedagelig rørlegger, men belønningen kom da vi var oppe. For en utsikt, og det var stas å se lundene komme hjem fra sjøen i hopetall. Dette er ikke lett å formidle med bilder, men dere får bare stole på meg når jeg sier det ? Dette blir bare bilder uten tekst. Redigert 19.Juli.2020 av Tom Rør (see edit history) Link to post
Ida Marie III Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Ser Stadten er fin...? Faktisk fint å ta den direkte fra Runde .. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn