Jump to content

Mon Bijou på tur 2020. Valgets kval


Tom Rør

Recommended Posts

Jeg har det vi kan kalle et ilandsproblem om dagen. Jeg hadde først tenkt å bevege meg ned mot Bornholm, og kanskje til Polen, men jeg har også på listen en skikkelig vestlandstur.

Jeg tror det bikker mot en tur til Vestlandet  fra  St.Hans. ?
Hvis været ser for ille ut, kan man jo bare gå over til DK fra Sørlandet et sted.

Hva tror folket om en to måneders tur vestover?

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 1 time siden:

men...I har jo været både langs vestlandet og på Bornholm/Polen. Hvad med et alternativt forslag: Svenskekysten, Göta kanal, Stockholm og hjem via Gotland og København?


låter som det beste forslaget hitils ! :smiley:

 

men det er bedre å gå utsiden først og kanalen hjem (Tykker jeg!)

man skall forbi en del værutsatte partier (Kattegatt, Hanøbukten) det er fordel å gjort dem i begynnelsen av ferien,

enklere o planlegge, vite hur god tid man har i Kanalen og sjøene.

 

Link to post
Share on other sites

Før gikk vi ca annet hvert år sørover rundt jæren til sørlandet, og annethvert nordover langs vestlandskysten i sommerferien (utgangspunkt Stavanger).

 

De siste årene har vi bare gått nordover, det er mye kjekkere natur, hyggeligere fiskevær, og laaangt mindre kamp om plassene. E\n påmønstret 4-bent matros er også litt av forklaringen, men det er nok blitt favoritt retningen ombord hos oss uansett. Jeg vil faktisk påstå at det er roligere i Ryfylke og Hordaland i Skoleferien/fellesferien enn ellers i året, usikker på hvorfor, men der du kan ha flotte gjestehavner med brygger og grillhytter nesten for deg selv i Juli, så er det ofte trangt om plassen allerede før påske og langt ut i November.

 

Her har du noen tips for tilrettelagte steder å besøke, men det florerer av urørte perler du finner selv også (eller kan får tips i tråden her).

 

http://www.ryfri.no/kart/friluftsomr%C3%A5der

 

https://www.bof.no/omrade/uthavn/

 

Været er nok den største usikkerhets faktoren, slår det seg vrangt kan det være mange regnværsdager, men når det er på topp, som her i fjor i sørfjorden, med over 30 grader, og bading under isbreene, da er det ingen steder i verden jeg heller ville vært !

 

 

Hardanger.jpg

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 6 timer siden:

Altid en fornøjelse at følge med i både planlægning og selve jeres ture!

 

men...I har jo været både langs vestlandet og på Bornholm/Polen. Hvad med et alternativt forslag: Svenskekysten, Göta kanal, Stockholm og hjem via Gotland og København?
 

 

Den står også på listen, men det får bli et annet år ?

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 3 timer siden:

Før gikk vi ca annet hvert år sørover rundt jæren til sørlandet, og annethvert nordover langs vestlandskysten i sommerferien (utgangspunkt Stavanger).

 

De siste årene har vi bare gått nordover, det er mye kjekkere natur, hyggeligere fiskevær, og laaangt mindre kamp om plassene. E\n påmønstret 4-bent matros er også litt av forklaringen, men det er nok blitt favoritt retningen ombord hos oss uansett. Jeg vil faktisk påstå at det er roligere i Ryfylke og Hordaland i Skoleferien/fellesferien enn ellers i året, usikker på hvorfor, men der du kan ha flotte gjestehavner med brygger og grillhytter nesten for deg selv i Juli, så er det ofte trangt om plassen allerede før påske og langt ut i November.

 

Her har du noen tips for tilrettelagte steder å besøke, men det florerer av urørte perler du finner selv også (eller kan får tips i tråden her).

 

http://www.ryfri.no/kart/friluftsomr%C3%A5der

 

https://www.bof.no/omrade/uthavn/

 

Været er nok den største usikkerhets faktoren, slår det seg vrangt kan det være mange regnværsdager, men når det er på topp, som her i fjor i sørfjorden, med over 30 grader, og bading under isbreene, da er det ingen steder i verden jeg heller ville vært !

 

 

Hardanger.jpg

Det ser bra ut?

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

Må slutte å jobbe tror jeg ?

Ja, da passer det fint med Bornholm og Polen, Kiel - Marseille på kanaler og elver, gjennom Gibraltarstredet og opp til irskesjøen, opp til Scotland, gjennom Caledonian kanalen, Pentland kan jo være gøy som en liten omvei til Shetland, krysse over til Måløy og vestlandet på hjemturen.

Link to post
Share on other sites

Shortcut skrev for 1 time siden:

Job ? Job ? Det der som tager en masse af ens fritid.... SUK, hvor man kender det... ;-)

??

 

Bitteliten skrev 27 minutter siden:

Gå til London via kiel kanalen. Så møtes vi på puben der. Har dere rekkevidde til nordsjøkryssing?  ?

Tror nok ikke vi skal ta en direktekryssing som dere seilfolkene kan, men det er jo bare å følge kysten litt nedover før man krysser. Gjorde det andre veien i 2010.

London har surret rundt i hodet i noen år, så vi får se hva framtiden bringer. 

Link to post
Share on other sites

I dag var jeg innom Seatronic og fikk kjøpt siste eksemplaret de hadde av Havneguiden 3 (Lindesnes- Bergen) så nå har jeg så smått begynt å planlegge neste års ferie. Etter 2 ferier i Sverige/ Danmark frister det veldig å ta en tur til Vestlandet. Vi vil nok ikke starte før i slutten av Juli og vil nok som vanlig prioritere uthavner.

Håper #Tom Rør bestemmer seg for Vestlandet også slik at vi kan få tips om havner etc. i denne tråden.

Har funnet en havn hvor man kan utfordre seg selv litt; Flørli men en fin tur oppover langs rørgaten, kun 4444 trappetrinn. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...