Tom Rør Svart 20.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Ida Marie III skrev for 5 timer siden: Ser Stadten er fin...? Faktisk fint å ta den direkte fra Runde .. Vi valgte i følge MarineTraffic den nye tunellen ? Link to post
Tom Rør Svart 20.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 (redigert) Spøk til side. Det var relativt voksne dønninger, og med litt vind og kvapsete sjø, måtte jeg gå opp i fart. Ligger nå godt fortøyd i Måløy. https://www.fjt.no/webkamera/ Redigert 20.Juli.2020 av Tom Rør (see edit history) Link to post
Ida Marie III Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Du får ta deg litt bedre tid nedover nå, en du gjorde nordover...? Mange perler i Sogn du bør få med deg, og ikke minst uthavner om du ønsker det... Link to post
Eureka Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Tur til Runde var en fin avslutning på Sunnmøre-delen av turen. Tusen takk for bildene og opplevelsene så langt. Link to post
Tom Rør Svart 20.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Ida Marie III skrev for 3 timer siden: Du får ta deg litt bedre tid nedover nå, en du gjorde nordover...? Mange perler i Sogn du bør få med deg, og ikke minst uthavner om du ønsker det... Vi skal prøve å ta det litt piano ? Eureka skrev 1 time siden: Tur til Runde var en fin avslutning på Sunnmøre-delen av turen. Tusen takk for bildene og opplevelsene så langt. Runde var absolutt verdt et besøk. Det var spesielt å se fuglene fra et fugleperspektiv ☺️ Link to post
Tom Rør Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 (redigert) Vi gikk fra Måløy til Kalvåg/Knutholmen i dag. valgte å gå innsiden, da det var vesentlig friskere på utsiden. Vi var jo her i 2016 på vei fra Nord-Norge, og da spiste vi så ille god skalldyrmat, at vi tenkte å gjenta det. Klok av skade fra Ålesund og Sæbø, fikk vi booket bord her. Det angret vi ikke på, for det er helt sinnsykt bra. Det er bare tilfeldigheter som gjorde at jeg ikke måtte pumpes etter det måltidet. Skalldyranretning for to er ikke for to. Vel, kanskje for to som spiser usedvanlig mye, men vi klarte ikke å tømme fatet ihvertfall. Vi gikk heldigvis før maten, så vi fikk sett litt av området. Knutholmen er absolutt en havn og en restaurant man ikke bør gå forbi? vi gikk en tur de kalte kunstløypa, hvor de hadde plassert noe de kalte kunst langsetter løypa. Vurderingen av dette må dere selv stå for? Bildene av fjellet er Hornelen. Europas høyeste sjøklippe. 860 m høy. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hornelen På vei ut fra Måløy (webkamera) Hornelen Hornelen Fiskebåt sleper fiskebåt Knutholmen Knutholmen Sjøboder Kalvåg Trenger å trutne litt til Hornelen Hornelen Hornelen Vurder selv ? Hornelen Hornelen Forretten Hovedretten Redigert 21.Juli.2020 av Tom Rør (see edit history) Link to post
Eureka Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 (redigert) ? fikk du ikke med dogybag? Redigert 21.Juli.2020 av Eureka (see edit history) Link to post
Tom Rør Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Eureka skrev for 11 timer siden: ? fikk du ikke med dogybag? Fikk meg ikke til å spørre? Kan man det der tro? Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 (redigert) Vi ble invitert av Erikda( @Solbris II) til å komme til Værlandet. Det er et sted jeg ikke visste om, men det så jo fint ut på kartet og på i internettet. Mr @Solbris II hadde reservert gromplassen i havna, og det å komme til dekket bord fikk plutselig en ny betydning. Det var ikke bare plass han hadde ordnet, men vi ble også invitert opp i huset til Rune. Erik sin bror, hvor vi ble servert krabbe til vi nesten måtte bæres ut. Etter at vi hadde blitt båret til bilen, ble vi kjørt på sightseeing rundt på Vær og Bulandet. Ikke nok med det, men Erikda lånte oss bilen sin til fri disposisjon dagen etter, så vi kunne utforske plassen på egenhånd. Dette er raushet på høyt nivå ? Værlandet er en skikkelig perle, som absolutt skal besøkes neste gang vi er i området. I tillegg til den vakre naturen, må man også få med seg temaparken, der man kan se hvordan man levde her ute før i tiden. Tommel opp for Vær og Bulandet? En stor takk til Erik,Rune,Tone og Anita for at dere forbarmet dere over to båtfanter og ei lita bikkje fra Tigerstaden ? Denne lå og ventet på oss Ekstraservice På vei inn mot Værlandet Værlandet gjestehamn Alden For et vær Norges eldste registrerte fiskebåt Kirka på Bulandet Denne fikk vi disponere ? Gjøaplattformen langt der ute i havet Mr @Solbris II og Tomrør Hyggelig lag i sjarken Disse bildene er fra temaparken Brudekrone Kamskjell med far Kamskjell med mor Kunst faktisk Utsikt fra Runes hus ned i gjestehavnen Steinbrudd Flott spill i denne steinen Syn for guder Godt med båter i havna Redigert 24.Juli.2020 av Tom Rør (see edit history) Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Når du først er der, bør du tar " lysløypen" på sørsiden ut til Bulandet...området har flere øyer en det er dager i året... Fin havn der ute... Link to post
bjorngb Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Vi ligger litt bak i løypa. Knutholmen nå, vurderer Værlandet på veien sørover. Link to post
Chilli Solbris Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 (redigert) Det var en sann glede og få ha dere begge på besøk @Tom Rør!?? Anita og Rune er et fantastisk vertskap. Dere er hjertelig velkommen neste gang dere er her! Med eller uten båt! Moro å kunne bidra med å vise dere en plass som dere vil besøke igjen!?? Og dere dro til rett tid! Nå blåser det hatter og høy her og havna er overfylt! God tur videre! ☀️☀️??? Like før avreise!?? Redigert 24.Juli.2020 av Solbris II La til bilder (see edit history) Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 (redigert) Vi gikk i går til Skjerjehamn, men planen bar egentlig Hardbakke. I Hardbakke var det fullt, og vi valgte å ikke spørre om vi kunne ligge utenpå noen der. I Skjerjehamn var det også fullt, men der lå det mye dagsturbåter som vel kunne lagt seg litt mer fornuftig for at andre også kunne fått plass. Vi fikk lagt oss utenpå en annen båt, så det løste seg uansett. Havna er relativt urolig, da det er en del trafikk utenfor. Ellers er det ok. Det var god mat på restauranten, og da er mye gjort :-) Her ble det bare bilder uten tekst ? Redigert 25.Juli.2020 av Tom Rør (see edit history) Link to post
Eureka Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Siste punkt på dagsplanen, lese Toms siste innlegg. ? takk Link to post
Tom Rør Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Eureka skrev 6 minutter siden: Siste punkt på dagsplanen, lese Toms siste innlegg. ? takk ?? Link to post
Tom Rør Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 (redigert) Vi gikk i går fra Skjerjehamn via Feste til Bergen. Grunnen til at vi tok det strekket i et stykke, var at det i dag skulle regne mye. Det viste seg å stemme 100%, så værmelderne fikk rett. Det var en riktig vurdering å ta hele strekket. Det er bedre å sitte ute i sol enn inne i regn. Bergen leverte i godværet, men jeg var litt skeptisk til å komme inn til vågen på en lørdag. At det festes der er ikke bare et rykte. Vi fikk ligge utenpå en Bavaria 37 på vei til Trondheim. Unge menn som pisser over kaikanten mellom gjestebåtene er ikke sjarmerende, så det å ligge utenpå andre er ikke noe dårlig ide? Vi spiste et bedre måltid på Bryggeloftet/Stuene, og der tok jeg fersk hval, som var utsøkt.Mor tok biff, og den var også framifrå. Absolutt et godt valg. Veldig hyggelig servitør, som hadde er smil på lur, og glimt i øyet til tross for et sinnsykt jag. Da vi også besøkte Bergen i 2016, tok vi den ikke helt ut denne gangen. Vi fikk ruslet en tur, og byen formelig sydet av folk. Godværet gjør absolutt noe positivt med mennesker. Bergen har også skjønt det med kumlokk(Bekkalokk) Terningkast 6 for å bruke lokk på den måten. Fin tur mot Bergen Feste Landhandel Det er mange fine plasser Egen øy Nor Tech ved Litlebergen Litlebergen Mye sjark i opplag Ditto Ditto Bergen Tivoli i byen Fra webkamera Fra webkamera Bergen badet i sol Nydelige lokk i Bergen Memorial. Tipper for 22 juli En vakker brannhydrant Fra Bryggen Godt å ikke ligge innerst på en lørdag En flott sveitsisk Gjest Utsikt fra apeloftet Bryggen Ja!!! Jeg er bare et menneske Vi snakker faktisk om pølser her? Jeg samlet opp og kastet noen skyer på vei inn. Denne vippet jeg bare rundt Nydelige kamskjell til forrett Biff av okse og hval ? Redigert 26.Juli.2020 av Tom Rør (see edit history) Link to post
lurvetass Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 Det er et stort problem med disse trådene dine @Tom Rør og det er at de gjør noen ting veldig klart for meg. Vi har litt for korte ferier. Båten kunne vært litt større. Og jeg får sånn reiselyst. Landet vårt er så fantastisk vakkert og vi har sett alt for lite her vi surrer rundt i ytre Oslofjord. Utrolig fint at dere deler med oss andre Hilsen Lurvetass Link to post
Tom Rør Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 lurvetass skrev 41 minutter siden: Det er et stort problem med disse trådene dine @Tom Rør og det er at de gjør noen ting veldig klart for meg. Vi har litt for korte ferier. Båten kunne vært litt større. Og jeg får sånn reiselyst. Landet vårt er så fantastisk vakkert og vi har sett alt for lite her vi surrer rundt i ytre Oslofjord. Utrolig fint at dere deler med oss andre Takk for hyggelig tilbakemelding ? Det å kunne ta lang ferie er nok noe av det lureste vi har begynt med i tillegg til å begynne med båt. At viser velsignet med et flott land er det ikke tvil om. Mangel på trengsel og en natur som kan ta pusten fra noen og enhver ligger rett utenfor stuedøra til oss alle. Alle deler av landet har sine kvaliteter, men det er den ville rene naturen, og de fine småplassene som imponerer en Osloramp mest. Hyggelige folk er også en bonus vi får på disse turene. Det at folk gidder å følge oss her inne og på Facebook er også utrolig inspirerende. Link to post
Fuglen Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 Tom Rør skrev for 2 timer siden: Mye sjark i opplag Disse er ikke i opplag. Dette er båter som tar spot oppdrag. Link to post
Tom Rør Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 @Fuglen det var bra? Ligger de der fast? Link to post
Tom Rør Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 (redigert) Vi ligger nå i Leirvik, og jeg har faktisk ikke vært i land i det hele tatt. Mor luftet dyret tidligere, og det var ikke noe åpenbart å se på, tatt i betraktning at været er lite turvennlig. Nå sitter jeg og legger ruter for morgendagen. Jeg kunne tenkt meg Røyksundkanalen, og kulleseidkanalen, men Espevær frister egentlig litt mer. Derfra kan vi evt.gå til Røvær og deretter Utsira.Jeg kjenner at jeg heller vil være ute i åpent lende når det er grått og trist. Redigert 26.Juli.2020 av Tom Rør (see edit history) Link to post
Eureka Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 Bergen er en ganske fin by. Rett og slett. Og en kan jo skjønne at de har identitetsfølelse så sterk, at de har/ hadde egen pengeenhet og gjerne skulle skilt seg ut som egen stat. Bra du fant pølseboden med stor P. Minner meg om studietiden i Bergen. Er vel opp mot 30 ulike typer de har! Link to post
Tom Rør Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 Eureka skrev 4 minutter siden: Bergen er en ganske fin by. Rett og slett. Og en kan jo skjønne at de har identitetsfølelse så sterk, at de har/ hadde egen pengeenhet og gjerne skulle skilt seg ut som egen stat. Bra du fant pølseboden med stor P. Minner meg om studietiden i Bergen. Er vel opp mot 30 ulike typer de har! Imponerende liste med pølser der ja ? Link to post
Fuglen Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Tom Rør skrev for 10 timer siden: Ligger de der fast? Helt til de får jobb... 1 time, 1 uke, 1 måned... Spot jobber er korttidskontrakter, varierende lengder, sted og betaling. Mange båter i Bergen = lite jobb. Nå er det landstrøm på de fleste kaiene som disse båtene bruker. Båtene ligger i Bergen fordi det er en god havn med fasilitetene slike båter krever. Og her er de minst i veien for andre. Oljebasene har ikke kai-kapasitet til å ha båter liggende. Bergen har god kapasitet på kaiplass. Tidligere ble de brukt til lasting og lossing, mens mange i dag ligger brakk. Det var jernbane ut til skoltegrunnskaien og ut i det som idag er kontainerhavna i Jekteviken. Idag er godstrafikken mer konsentrert på færre kaier. Kontainerhavna i Jekteviken har det meste av godstrafikken (kontainere), roro, danskeferje, Hurtigruten. Lite gods går over Bontelabo, Skoltegrunnskaien og Festningskaien (ikke cruise skip i år). Derfor blir disse kaiene brukt til "korttidsfortøyning" av skip i offshorenæringen. Genererer inntekter til Bergen, og her har båtene lavest bunkersutgifter (landstrøm, noe billigere enn diesel). Link to post
Bergen dørk Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Tom Rør skrev for 10 timer siden: Nå sitter jeg og legger ruter for morgendagen. Jeg kunne tenkt meg Røyksundkanalen, og kulleseidkanalen, men Espevær frister egentlig litt mer. Derfra kan vi evt.gå til Røvær og deretter Utsira.Jeg kjenner at jeg heller vil være ute i åpent lende når det er grått og trist. Bra planer! Dere får få med dere kabelferga og UFO-ringen på Espevær. Idyllisk havn og sted! ? Du kan/våger å gå Røyksundkanalen med skipet ditt, altså? Litt grunt og trangt her og der...Kulleseid er uproblematisk. mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn