Jump to content

Snekkeprosjekt: Antiparasit/Xylamon, noen som har?

Honduras

Recommended Posts

Jeg har i høst endt opp med et nytt prosjekt..

.D0EAA61C-940B-4CCC-922F-A002424C556C.png.eaa0e162f4f14ce88a3c93a73e227d9c.png

Er usikker på hvor gammel den er, men det er blitt gjettet på 1940-tallet. Nummeret er B-177, så en gammel Fredrikstad-båt. Sitter en Marna 8-12Hk i den nå. Går som ei klokke og er en veldig fin motor, men er fristet til å sette inn en ensylindret Fredrikstadmotor med vridbar propell. Har sett ei helt identisk snekke (antageligvis samme båtbygger) med en FM C2, så med mindre jeg finner en Færd er det nok det jeg vil gå for. Har girkasse og propellanlegg liggende, så skal vel klare å finne en motor etterhvert.

Men til saken.... Skal skrape ned og shine opp. Litt hvert år for å ta den opp til det nivået jeg vil ha. Har tatt hele bunnen innvendig under bunnlemmene nå i høst. Har kjøpt inn svensk rå linolje og amerikansk terpentin.Men mangler den tredje viktige ingrediensen, nemlig antiparasit-T. "The good stuff" gikk ut av handelen på 90-tallet, og ble erstattet av "blandevann". Selv det er nå borte.

Så jeg appelerer til BP-medlemene... Er det noen som har en dunk eller skvett med godsaker stående fra en tidligere båt etc jeg kunne overta etter nærmere avtale?

Vil gjerne bevare båten for ettertiden da den har veldig mange år igjen med litt godt stell. Da må jeg få stoppet/forhindret sopp og råte. Forsøker å holde meg til den klassiske måten å gjøre dette på, siden det har holdt båten flytende de første 75 åra.

Xylamon kan også være et alternativ. 

Hvis noen tilfeldigvis kjenner igjen båten og historien bak er jeg takknemlig for det også. Kjøpte den på marinaen innerst i Bunnefjorden, men hvor den har vært i tidligere tider vil jeg gjerne vite litt mer om.

Er også fristet til å lage blymønje og smøre under bunnlemmene, så hvis noen har litt pulver liggende....

Edited by Honduras (see edit history)

Gratulerer med nydelig båt! Fint at den forferdelig lave etterspørselen og de ubarmhjertige lave prisene gjør at skikkelige båtfolk investerer tid og arbeid i slike uslepne edelsteiner! Jeg er jo der, kronisk og ukurerbar sykelig opptatt av trebåter, så da må jeg jo kommentere. 1. Båten: Jeg hadde ei lita 23 fots snekke som var bygget i Grimstad eller deromkring i 1937. Den hadde samme smale, lette, grunne, preg som din. Den andre likheten ligger i at waterbordet (det stående på innsida av dollbord og bakker) er i eik og bua hele veien, også akter. Båten min hadde vindskjerm med kalesje, men ellers er mye likt, også denne artige stolen med sete og rygg av tilliggende spiler. I min båt hadde det sittet et Marna fram til 1977, men jeg veit ikke hvilken. Da jeg hadde denne vesle snekka så jeg sjølsagt på alle andre snekker i alle landsdeler, fordi jeg var opphengt. Av mine observasjoner vil jeg tru at båten er fra før Krigen. Jeg trur også den er fra "Sørlandet", men med så mange kompetente sørlendinger i båtforumet tør jeg ikke si mer om akkurat hvor. Min båt brukte minimalt med drivstoff pga det slanke og grunne skroget. Jeg syns du burde beholde Marnaen...

2.Soppbehandling: Jeg skjønner at du søker etter gamle remedier til giftbehandling. Jeg antar at du tenker å gå grundig tilverks? Ellers er det jo ikke spor etter mye sopp, blåmann, råte, så den må jo ha fått grundig forbehandling? Jeg har verre klima enn deg og har prøvd mye. Det er ikke mye som holder i disse våte tider. Boracol har ikke funka, sjøl om jeg kjøpte mye før det gikk ut, og har brukt det svært lite tynna. Nå skal jeg prøve ut Butinox alge- og soppdreper. Det virker fryktelig bra på olja, lakka og malte overflater med ymse belegg, sjøl etter mye tynning. Jeg trur det er veldig bra!  Den brukes av mange her omkring til overflatebehandling av alt.

Lykke til!

Jeg fant ikke bilde av snekkeskroget, men her er et fra inni, med bua eikebord akter

1359860192_Snekka15.mai2003.JPG.2bc48670970defbb22725d4d199a62ec.JPG

Edited by Erik AN (see edit history)

Gratulerer med fin båt som vekker nostalgiske minner.

Båten din minner veldig om den sjekta vi hadde i hele oppveksten min i Mandal.  Din båt har samme bøyde eikebordet rundt innsiden av bakker og dollbord, samme stolene av eikespiler, og skrogfasongen er såvidt jeg kan se av det ene bildet lik. 

Vår båt var bygd av båtbygger Rostrup i Mandal i 1936, og vi overtok den fra et familiemedlem i Kristiansand i 1960.   Registreringsnr K-100 og navnet var "Hygga"  Den hadde en 3,5 HK Marna, uten frikopling, men med vridbar propell.  For å bakke slo man propellvingene helt om.  Det var heller ikke "bakstart" med sveiv,  men start direkte på svinghjulet.  At alle fingrene er i behold er mer lykke enn forstand.  Noen ganger gikk ikke tappen på svinghjulet tilbake på grunn av rust og svak fjær, så da måtte det brukes en bordbit i rotasjonsretningen på svinghjulet for å få inn tappen...

Jeg fikk låne båten etter å ha bevist overfor min far at jeg kunne starte og håndtere motoren. 

Motoren var sliten, og 12 år gammel - alene ute for å fiske , ble jeg liggende å drive 3-4 mil utenfor Ryvingen fyr. Brukket fjær på eksosventilen.  Ventilstengene kunne sees tydelig på siden av motoren.  Mener å huske at motoren var fra 1932 

Heldigvis kom det en fisker fra Skjernøya og fikk tauet meg inn til Tregde.  

Flott sjekte du yar fått deg! Det var denne typen som ofte var "utlodningsbåt" på torvet i Arendal i 40/50 årene. Sikkert fint med rå linolje og terpentin, men hold deg unna de forbudte stoffene som xylamon, se tysk link, bruk oversetterprogram om nødvendig:

Von der hölzernen Wohnzimmerdecke bis zu den Holzbalken im Dachstuhl: Bis 1990 wurden bei über fünf Millionen Häusern im großen Stil Holzschutzmittel aufgetragen. Noch Jahrzehnte später sind diese Häuser eine Gefahr für die Gesundheit ihrer Bewohner.

Die Symptome sind unspezifisch: Konzentrationsstörungen, Hustenreiz, Müdigkeit, ständige Kopfschmerzen. Häufig wissen die Betroffenen jedoch nicht, woher die Beschwerden kommen. Ist in der Wohnung behandeltes Holz verbaut, könnten giftige Holzschutzmittel die Ursache sein. In schweren Fällen können diese sogar Leberschädigungen, Hauterkrankungen und eine Schwächung des Immunsystems verursachen.

Hilsen Andreas

Er klar over at dette er giftig. Dog, så lenge jeg bruker relevant beskyttelse under påføring (har friskluftsmaske etc) tror jeg dette skal gå helt fint. Dette er en helt åpen båt som blir lakkforseglet over impregnering, og ingen ansamling av avgasser vil forekomme. Hadde det vært en lukket båt hadde saken vært helt annerledes.